HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför gör vi det här...???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/10/12 :  01:53:03  Show Profile Send n00b a Private Message
FÖR ATT VI KAN ??????

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Stefan V
Starting Member

2 Posts

Posted - 2002/10/12 :  08:50:52  Show Profile Send Stefan V a Private Message
Ursprungsfrågan var : Varför gör vi det här.

Mitt svar är :

För att få en upplevelse

eller som det står i Richard Bachs illusioner

Det finns två orsaker till att göra saker (eller inte göra)

1 För att lära sig något
2 För att ha roligt

Jag tror att de som bråkar njuter av striden (fast ibland vet de inte om det)

Angående herr Öhman (som jag träffat några gång)

Jag håller med om att Öhman är kunnig, seriös och duktig på det han gör.
Jag håller också med om att Öhman kan ha en attityd som retar gallfeber på vissa människor.

I övrigt kommer jag inte diskutera om honom mera.

Just nu sitter jag med ett McCormac DNA1 steg som i många punkter blir utklassat av en rörradio från -60 talet el möjl början av 70 talet som jag nu använder som slutsteg (två stycke eftersom de är monosteg). Problemet är väl bara att de ger en sådär 2 watt. Fast de går i klass A single end. Mitt mål är som så många andra känslan av att vara där. Och min gamla Sonab skivspelare klår CD spelaren med hästlängder. (fast det måste vara en lysnade RIIA )

Once bitten....
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/10/12 :  09:15:17  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Morello: Just vad denna tråd handlar om. En massa fäktande, flames, Belt, spikar och när man reagerar så har man 1. läst fel, 2. man har inte förstått och 3 i DET HÄR SAMMANHANGET så var det korrekt..... och en massa uträkningar förstås.....

En massa ordklyveri.

Är du säker på att DU är rätt i det här sammanhanget?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Morello
Member

927 Posts

Posted - 2002/10/12 :  09:38:06  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Morello: Just vad denna tråd handlar om. En massa fäktande, flames, Belt, spikar och när man reagerar så har man 1. läst fel, 2. man har inte förstått och 3 i DET HÄR SAMMANHANGET så var det korrekt..... och en massa uträkningar förstås.....

En massa ordklyveri.

quote:

Samtidigt håller tugget på om att det går lika bra med en kopparplåt, trams om ormolja, Beltprylar och allt vad det är. Och de är SÅÅÅÅ duktiga och har forskat SÅÅÅÅ mycket och de respekterar varandra SÅÅÅÅÅ mycket och Chalmers behöver alls inte lägga en spänn på Bybee

Jag gissar att du syftar på ett inlägg jag gjorde i en anna tråd.
Med inlägget ovan försöker du framställa det som om jag påstår att det inte finns någonting att forska på angående Bybee.
Konstigt att jag reagerade va?

quote:

Syftar du på bruset i kopparspiken?

Man kan ju tänka sig att det finns människor som faktiskt är intresserade av hur det ligger till med det brus man ibland läser om, varför jag beräknade termiskt brus under de förutsättningar som jag också redovisade. Naturligtvis vill inte de som fabulerar absurda utsagor om brus i kablar mm. se sådant.

quote:

Det mässas och manglas och predikas och axiomeras och det är en hel kampanj av den typ som aldig tar slut någonsin för det gäller banne mig att vinna.....

Vem är det som axiomerar? Beror ju naturligtvis vad man menar med "axiomerar".

Vem och vilka "axiom" syftar du på?

Tänk den dag då sakfrågorna hamnar i fokus.
Låt mig ställa en konkret fråga?
Anser du att det brusgolv jag redovisade är av praktiskt intresse, dvs är det relevant att framställa ett brus som ligger 90 dB under örats tröskel som ett reellt problem?

mvh\J

Driver: SYBARITE AUDIO.

Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

Morello
Member

927 Posts

Posted - 2002/10/12 :  09:46:47  Show Profile Send Morello a Private Message
Sladd,

En fråga till:
Varför är Peter Belt ett sådant känsligt ämne?
Jag får en känsla av att du med flera anser Belts prylar vara "voodoo". Rätta mig om jag har fel. Det blir alltid ett väldans liv om någon råkar dra en parallell mellan Belt-prylar och någon annan pryl.

mvh\J

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/10/12 :  10:19:35  Show Profile Send s.m.f a Private Message
citerar fritt ur tråden

"Jag får en känsla av att vissa i den subjetiva falangen blir lite rädda när sanningen kommer för nära. Någon kanske under längre tid ha levt i tron om att vissa saker förhåller sig på ett sätt som de inte gör. Vetenskapsfalangen börjar rucka på dnna tro, varpå debatten går i clinch. "

När sanningen kommer nära... Redan här går blir det väl konflikt? Att en sida hävdar sig ha sanningen och inte förstår de andra som uppenbarligen inte förstår den och måste vara korkade.

Det här är det som jag anser ligga bakom fejderna. De olika sidorna har sina sanningar och är övertygad om att det är sanning. Jag håller med om att det är detta som gör att de går i clinch. Men jag utgår från att författaren i sin utsago hävdar att han förespråkar sanningen. Vad är sanningen?

min tolkning av texten är att han vet sanningen och att de som inte vet den blir rädda. Det är int evidare ödmjukt att hävda att det han tror/vet är sanningen. Jag tycker att det är naivt att inte acceptera de som inte tror på samma sak. Som jag ser det är det bristen av ödmjukhet från bägge håll som skapar "kriget"

Jag anser att det inte går att mäta fram sanningen med annat än öronen (när det gäller ljud)

Hoppas personen ifråga som jag citerar inte tror jag är "ute efter" honom. Liknande citat går att hitta i bägge läger.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever

Edited by - s.m.f on 2002/10/12 10:39:42
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/12 :  10:28:56  Show Profile Send nin a Private Message
Hej Pjotre, sladd och alla andra moderators.

Jag tycker ni gör helt rätt. Det är ju ni som driver denna site och såklart gör ni upp
reglerna. Fortsätt med detta, för ni gör ett bra arbete. Själv så försökte jag lite på
Hifimagasinet forum men tröttna väldigt fort över sandlåde nivån på den.

Som det har sagts innan så verkar det vara 2 läger, dom som håller mätningar väldigt högt och dom som håller sina egna öron högt. Har inga problem med detta alls. Men tycker själv att det är tråkigt när vissa vill framföra sig som sååå kunniga och har sett igenom hifi konstruktörenas bubbla. Där håller jag inte med alls. Det finns en anledning varför dom har kommit dit dom är.

Men jag hoppas det kan fortsätt att ha en god stämning här, oavsätt om man följer öronen, data, lyssnar på cd, lp, sacd, dvd-a, rullband, rör, transistor, horn, etc.
För i slutändan så ska mina öron och jag tycka det låter bra, inte mina ögon
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/12 :  10:32:01  Show Profile Send nin a Private Message
min tolkning av Morellos text är att han vet sanningen och att de som inte vet den blir rädda. Det är int evidare ödmjukt att hävda att det han tror/vet är sanningen. Jag tycker att det är naivt att inte acceptera de som inte tror på samma sak. Som jag ser det är det bristen av ödmjukhet från bägge håll som skapar "kriget"

Jag anser att det inte går att mäta fram sanningen med annat än öronen (när det gäller ljud)

Så sant! Även den mest lutrade mätnissen använder sina öron som referens...hoppas jag iaf...

Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/10/12 :  10:58:18  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
quote:
Originally posted by Morello

Morello räknade fel o inlägget ovan.
Bruset blir relativt 2.83 volt:

-174dB!

Med en normalt känslig högtalare landar ljudnivån från bruset på sisådär:

-89dB SPL (rel 10^-12pascal/m^2)

Det är alltså unegfär 90dB under ett friskt öras tröskelnivå.

Hoppas detta bringar klarhet i brusnivån från kablar.

mvh\Joe

Morello,

Jag vill inte kritisera dina teorier, det är säkert korrekta men kanske malplacerade. Här diskuterar vi skönheten i en målning (hififorum) och det blir lite jobbigt om någon/några hela tiden skall dra in färgernas kemiska beteckning och sammansättning i alla diskussioner.
Jag tror det är detta som ligger bakom många problem och motsättningar som uppstår. Jag lessnar när alla trådar slutar i diskussion om ellära och vi försöker motverka detta.
Visst elläran är grunden på pyramiden men kan vi inte nöja oss ibland med att bara diskutera utsikten från pyramidens topp och hur bra det är med en skön stol att sitta i på toppen istället för en hemmagjord pall även om utsikten är densamma?

Jag uppskattar Ingvar Öhmans och ditt kunnande men jag tycker att ni inte bör ge er in i för många diskussioner Pejla läget istället i en tråd, vad är det för personer som frågar och vad är de ute efter? Nivån på era inlägg blir helt fel i vissa trådar och helt rätt i andra om ni förstår hur jag menar?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/10/12 :  11:02:03  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Morello:

Jag struntar i brusgolv.

Belt - som är ren voodoo i mina ögon och de flesta andras som jag känner till - används medvetet för att provocera och då står du där förvånad, ger exempel och pratar om axiom och börjar räkna siffror igen.

Ge dig, detta är inte roligt. Använd din kunskap till att förklara hur saker och ting fungerar och hjälp dem med tekniska spörsmål, undvik att berätta om allt som - enligt din högst personliga uppfattning om sanning etc - inte fungerar.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/10/12 :  11:18:27  Show Profile Send Magnuz a Private Message
quote:
Originally posted by Stefan V

Jag tror att de som bråkar njuter av striden (fast ibland vet de inte om det)

Ligger nog mycket i det. Jag tror också att de flesta dispyter bottnar i missförstånd, medvetna eller omedvetna. Rätt lustigt förresten att vuxna (nåja) människor kan bli så upphetsade över något så relativt oviktigt som hifi. Det inger ju verkligen hopp om mänskligheten...
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/10/12 :  11:32:29  Show Profile Send markih a Private Message
OK, då ger jag mig in i denna debatt, trots att jag, liksom förmodligen alla, är trötta på den.

Morello! Jag ser inte att du har ett ont uppsåt, men försök att se på konflikten ur en annan synvinkel! Det är så lätt att missförstå och tolka/läsa fel och vara inkörd på sitt spår. Ett exempel är i denna tråd. Sladd skriver:"Är du säker på att DU är rätt i det här sammanhanget?", varpå du undrar "Syftar du på bruset i kopparspiken?".

Du för fortfarande din debatt från din hörna med sakargument, fast diskussionen i denna tråd inte handlar om detta. Tvärtom, tråden handlar just om, så som jag tolkar det och lite frankt uttryckt, att sluta föra diskussioner med återkommande specifika sakargument när så inte efterfrågas (som i denna tråd), eller att gå nån annanstans. Det är väl uppenbart att Sladd&co inte vill ha detta i några större doser på detta forum? Varför fortsätter du då? Det blir ju ett krig som du inte bara förlorar, du ger dom också deras vapen (=rätt i just denna fråga) genom att allmänt bekräfta deras syn. Det handlar rent konkret om att kunna backa lite ibland, inte bara köra på. Sladd har tidigare uttryckt att det får förekomma viss vetenskaplighet/fakta etc, bara det inte sväller över i var och varannan tråd. (Gränsen kan förvisso vara svår att veta).

Sen vill jag säga att Pjotres syn må se riktig ut ur hans synvinkel, men ej heller detta är en allmän beskrivning av det som har skett på olika forum. (Det har väl förvisso ingen). Det är lustigt hur var och en rättfärdigar sin syn och klipper ur passande bilder ur en helhet för att bekräfta sin syn. Inte för att jag tycker att den är helt fel, bara inte heltäckande och tillräckligt nyanserad. I själva verket är det det oviljan att lämna sitt egna utsiktstorn som är orsaken till kontroverserna och förmågan att kommunicera. Även att tillskriva motparten egenskaper den inte har är också förödande.

Slutligen vill jag säga att framförallt Bland, Joakim och mikael2 har kommit med nyanserade inlägg här.

markih

Edited by - markih on 2002/10/12 11:53:41
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/12 :  11:38:52  Show Profile Send n/a a Private Message
Det här är precis den typen av tråd som man klarar sig utan.
Go to Top of Page

Morello
Member

927 Posts

Posted - 2002/10/12 :  11:50:25  Show Profile Send Morello a Private Message
Originally posted by sladd

Morello:

Jag struntar i brusgolv.

Ok. Jag med, eller snarare: jag anser inte kabelbrus vara något reellt probelm. Har nämligen aldrig hört kabelbrus. Möjligtvis kan de termiska effekterna exciteras om kabeln går genom en masugn.

Belt - som är ren voodoo i mina ögon och de flesta andras som jag känner till - används medvetet för att provocera och då står du där förvånad, ger exempel och pratar om axiom och börjar räkna siffror igen.

Ditt inlägg är mycket intressant såtillvida att DU anser dig ha rätten att avfärda PETER BELT som VOODOO, men jag får inte avfärda Shakti, Bybee mm. som voodoo. Jag ser inte distinktionen mellan dessa prylar. Konsekvensen lyser med frånvaro.
Detta är ju fullständigt absurt.

Ge dig, detta är inte roligt. Använd din kunskap till att förklara hur saker och ting fungerar och hjälp dem med tekniska spörsmål, undvik att berätta om allt som - enligt din högst personliga uppfattning om sanning etc - inte fungerar.

Det du kallar för mina "höst personliga uppfattningar" bygger på sådant som varit känt långt innan jag och säkert även du föddes.
Jag varken vill eller kan göra anspråk på verk av storheter som Newton med flera.

Go to Top of Page

Morello
Member

927 Posts

Posted - 2002/10/12 :  11:56:13  Show Profile Send Morello a Private Message
Mikael2:
quote:

Jag vill inte kritisera dina teorier, det är säkert korrekta men kanske malplacerade. Här diskuterar vi skönheten i en målning (hififorum) och det blir lite jobbigt om någon/några hela tiden skall dra in färgernas kemiska beteckning och sammansättning i alla diskussioner.
Jag tror det är detta som ligger bakom många problem och motsättningar som uppstår. Jag lessnar när alla trådar slutar i diskussion om ellära och vi försöker motverka detta.
Visst elläran är grunden på pyramiden men kan vi inte nöja oss ibland med att bara diskutera utsikten från pyramidens topp och hur bra det är med en skön stol att sitta i på toppen istället för en hemmagjord pall även om utsikten är densamma?

Håller med dig, denna tråd handlade om andra saker, men någon försökte på ett lustigt sätt framställa mig som en inskränkt idiot, varför jag ville klargöra några saker ang. min uppfattning om Bybee.

Syftar på följande sansade och nyanserade inlägg:

Samtidigt håller tugget på om att det går lika bra med en kopparplåt, trams om ormolja, Beltprylar och allt vad det är. Och de är SÅÅÅÅ duktiga och har forskat SÅÅÅÅ mycket och de respekterar varandra SÅÅÅÅÅ mycket och Chalmers behöver alls inte lägga en spänn på Bybee (inte fan vet jag vad den där prylen gör, har aldrig provat) utan den är likvärdig med en kopparspik för det kan man förutse.....

Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/10/12 :  12:11:02  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Morello,

Försök se oss medlemmar som en stor familj som äter middag tillsammans varje dag. Vid det här laget vet "alla" vad du har för uppfattning om Shakti, Belt mm Det finns ingen anledning att älta detta och förstöra den ro som råder vid matbordet "varje" dag

Om jag ber dig skicka ketchupen så vill jag inte ha innehållsdeklarationen analyserad varje gång! Detsamma gäller när vi har gäster på besök.

Tänk själv om någon varje dag klagar på att det inte är köttbullar på bordet, det blir tröttsamt i längden för oss moderatorer som måste äta här varje dag! Andra medlemmar kanske äter "ute" ibland och störs inte lika mycket av ältandet vid matbordet men försök respektera de som sitter här varje dag och låt maten tysta munnen ibland i alla fall
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/12 :  12:17:08  Show Profile Send ekman a Private Message
även om det redan på Newtons tid var känt hur man tillagar köttbullar

Edited by - ekman on 2002/10/12 12:18:10
Go to Top of Page

Morello
Member

927 Posts

Posted - 2002/10/12 :  12:20:02  Show Profile Send Morello a Private Message
Bäste Mikael2,

Det jag anser vara absurt är att Sladd utan vidare kan avfärda Belt, men jag eller någon annan kan inte avfärda Shakti, för då anses det provokativt.
Vari ligger skillnaden?

Nåväl, nu skall jag reterera till soffan för att avnjuta fin musik utan störande inslag av brus mm. Tyvärr passerar en och annan brummande spygrön buss på gatan.

mvh\Joe

Go to Top of Page

Morello
Member

927 Posts

Posted - 2002/10/12 :  12:21:20  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

även om det redan på Newtons tid var känt hur man tillagar köttbullar

Sir Isaac Newton åt säkert mycket fisk med tanke på hans svindlande intellekt.

Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/10/12 :  12:29:09  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Bäste Morello,

Du får gärna avfärda Shakti, Belt med flera för min del. Jag får bara känslan av att du gör det lite för ofta. Det finns ingen anledning att dra in detta i för många inlägg och olika diskussioner.

Jag vet att du vill ha citron på fisken så du behöver inte säga det varje gång vi äter köttbullar

Go to Top of Page

Morello
Member

927 Posts

Posted - 2002/10/12 :  13:02:52  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by Mikael2

Bäste Morello,

Du får gärna avfärda Shakti, Belt med flera för min del. Jag får bara känslan av att du gör det lite för ofta. Det finns ingen anledning att dra in detta i för många inlägg och olika diskussioner.

Jag vet att du vill ha citron på fisken så du behöver inte säga det varje gång vi äter köttbullar

Du kanske tillåme håller med mig om vilken kategori av prylar Shakti tillhör?

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/12 :  13:23:37  Show Profile Send nin a Private Message
Ursäkta min okunskap, vad är det för snack om PETER BELT?? Någon snäll som kan förklara?
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/12 :  13:25:28  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Om vi kan enas om att en diskussion är en sak, och att en match är en annan sak, då kanske vi kan betrakta var sak för sej.

För egen del, så ser jag diskussioner som ett sätt att pröva mina tankar på andra. Dessutom kan diskussionen ge mej nya infallsviklar på saker och ting.

Jag är aldrig intresserad av att vinna diskussioner!
Jag vill vinna insikter!
Jag kan tänka mej att man - emellanåt - kan uppfatta mej som att jag just vill vinna diskussioner. Det beror nog i så fall både på hur jag uttrycker mej och hur läsaren tolkar det jag skrivit.

Jag har inget behov av att hävda mej personligen. Däremot har jag ett behov av att få hävda mina tankar, resonemang och åsikter!
Jag ser en mycket stor skillnad i detta!

"Vetenskapare" och "subjektivister" har olika syn!
De "talar olika språk" och har därför emellanåt lite svårt att kommunicera. Det är bara att acceptera.
Men att detta skall leda till aversioner, ser jag absolut inte som nödvändigt!

Man kan väl samtala med de man har bäst förutsättning att tala med, istället för att ge sej fan på att lyckas omvända någon som har en diametralt avvikande uppfattning!
Det blir lite trevligare så, nämligen...

Vill man dock argumentera för sin ståndpunkt så skall man naturligtvis göra det. Men glöm inte omdömet! Omdömet är effektivare än knytnävarna...

Och, kanske inte minst viktigt...
Var inte avundsjuk på den som du uppfattar kan mer än du själv!
Lyssna på den personen istället! Du behöver inte tro honom, men du behöver nog lyssna.
Låt aldrig avundsjuka leda till missunsamhet och aversioner.
Du förlorar bara mest själv. Kanske missar nåt intressant?

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Edited by - Strmbrg on 2002/10/12 13:32:49
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/10/12 :  13:42:39  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Peter Belt marknadsförde olika prylar som skulle förbättra det upplevda ljudet från ens anläggning. Små plastprylar att hänga i gardinen, självhäftande klisterremsor att fästa bakpå CD-spelare....

I otaliga debatter hävdas att det är ett annat sätt att se på både vetenskap och perception. Jag har försökt diskutera med sonen Chris Belt som driver det hela idag men det är en smula dödfött.

Detta med Belt är alltid "kul" att ta med i debatter om kablars konfiguration, spikes kontra mjuka fötter eller Shaktistenar för att förlöjliga de senare. Saker som alla har fysisk påverkan även om storleken på denna påverkan eller kanske rättare sagt nyttan av det ifrågasätts starkt från en del håll. Vilket är OK men sammanblandningen med Belt verkar alltid vara menad att nedvärdera.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/10/12 :  13:54:55  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Morello,

Jag är lite motståndare till att kategorisera saker. Användningsområdet av saker och ting kan inte förutses. Bilslangar kan lätt kategoriseras som just biltillbehör tills något barn kom på att den fungerar utmärkt som badring. Några påverkade ungdomar kom på att den gick att använda som åkredskap i pulkbackar...osv

Det gäller att tänka bortom gränserna för hur människan kategoriserar saker och ting.

Jag vet inte riktigt vad Voodoo är men jag har ju sett James Bond.
Jag skulle inte må så bra av vetskapen att en voodopräst i Karibien står och sticker nålar i en docka som liknar mig även om jag har svårt att tro att han kan skada mig

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000