Author |
Topic  |
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 14:07:33
|
Morello pratar så illa om ormolja så jag blir sugen att prova det.
|
Edited by - Flint on 2002/10/12 14:16:14 |
 |
|
Qvist
Member

263 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 14:41:36
|
Ett forum är till för att dela med sej erfarenheter, samt kunna ta till sej erfarenheter. Är detta forum till för att man skall tycka som andra och att alla skall ledas in på den "riktiga vägen att gå" ? Alla har väll rätt att gå sin egen väg ?
Jag använder forumet för att ta del av era erfarenheter och sedan bilda mej en egen upfattning. Jag delar mångas upfattning liksom jag inte tror och inte kan begripa andras konstigs tänkande. Detta är ju skit bra för det är ju här jag kan se om jag missat något.
Om någon gör något i mina ögon snett innom hifi måste jag väll kunna fråga mej varför man gör så för att få en rimlig förklaring. Den förklaringen räcker det inte med att säga att jag tycker det låter bättre. Jag vill veta varför det låter bättre, som i en annan tråd som jag skrivit jag vill veta helt enkelt varför man har valt denna väg ?
Forumet är ett bra sätt att kunna påverka hifiindustrin och få nya personer intresserade för hifi samt att naturligt vis kunna svamla på med personer som har ett likadant intresse.
Min syn är nog en blandning av dom två sidorna här som bråkar och för dom mycket meningsfulla diskutionerna.
I text kan det vara svårt att utrycka sej hur man menar korekkt det tycker jag att alla skall tänka på.
Mvh
|
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 14:50:18
|
Morello..... kan vi inte bara kramas istället för att retas, bråka, håna, bräcka osv osv
kraaaaaaaaaaam
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
Morello
Member

927 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 15:54:08
|
quote: Originally posted by sladd
Peter Belt marknadsförde olika prylar som skulle förbättra det upplevda ljudet från ens anläggning. Små plastprylar att hänga i gardinen, självhäftande klisterremsor att fästa bakpå CD-spelare....
I otaliga debatter hävdas att det är ett annat sätt att se på både vetenskap och perception. Jag har försökt diskutera med sonen Chris Belt som driver det hela idag men det är en smula dödfött.
Detta med Belt är alltid "kul" att ta med i debatter om kablars konfiguration, spikes kontra mjuka fötter eller Shaktistenar för att förlöjliga de senare. Saker som alla har fysisk påverkan även om storleken på denna påverkan eller kanske rättare sagt nyttan av det ifrågasätts starkt från en del håll. Vilket är OK men sammanblandningen med Belt verkar alltid vara menad att nedvärdera.
Du glömde det bästa: Peter Belts proppskåpsolja samt vattenledningskräm!!         
Allvarligt talat, vem har blandat in Peter Belt i spikfots-debatten? Spikar har ju en högst påtaglig fysikalisk funktion, nämligen att tillse maximal excitation av golvsresonanser. Det är alltså inte ormolja. |
Driver: SYBARITE AUDIO.
Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 18:53:20
|
sladd, Tack för svaret!!! Ja, vad ska man säga..  |
 |
|
Morello
Member

927 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 21:21:50
|
quote: Originally posted by nin
sladd, Tack för svaret!!! Ja, vad ska man säga.. 
Om du vill bilda dig en egen uppfattning om Belt:
http://www.belt.demon.co.uk/

Sladd,
Ser fram mot svar på frågan i tidigare inlägg. |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 21:44:20
|
Hej! Jag hittar inte smileyn för gäspning. Finns det en så'n? mvh
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 11:56:32
|
Problemet här på forumet är väl snarare att folk inte får ha sina egna uppfattningar utan att någon annan känner att han måste överbevisa den som har en viss uppfattning. VARFÖR?
Jag förstår verkligen inte. Varför har många på detta forum ideligen detta behov? Varför kan inte någon få tycka Peter belt eller vem vi nu snackar om sitter inne med alla sanningar och nån få tycka att han bara snackar skit och sedan kan man lämna det så? Varför måste vissa hela tiden försöka överbevisa någon om att dom själva har rätt. Speciellt när denna någon inte vill bli överbevisad. Och tvärtom.
Jag menar, är det konstigt att det blir konflikter när många på forumet håller på på ett sånt sätt?
RESPEKTERA ATT MAN ÄR OLIKA MÄNNISKOR OCH HAR OLIKA ÅSIKTER OCH LÅT VAR OCH EN FÅ HA SINA ÅSIKTER, så kanske det kan bli fler interessanta diskussioner här på forumet och mindre konflikter.
bara min högst personliga syn på saken. |
Give me my medal because I bleed for it. |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 11:58:37
|
jag tycker det var väldigt bra det som strmbrg tror jag det var sa för ett par dagar sen
jag försöker inte vinna diskussioner jag försöker vinna insikter
kanske något att tänka på? jag har definitivt gjort det |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 14:20:39
|
quote: Originally posted by Mikael2
Morello,
Försök se oss medlemmar som en stor familj som äter middag tillsammans varje dag. Vid det här laget vet "alla" vad du har för uppfattning om Shakti, Belt mm Det finns ingen anledning att älta detta och förstöra den ro som råder vid matbordet "varje" dag 
Om jag ber dig skicka ketchupen så vill jag inte ha innehållsdeklarationen analyserad varje gång! Detsamma gäller när vi har gäster på besök.
Tänk själv om någon varje dag klagar på att det inte är köttbullar på bordet, det blir tröttsamt i längden för oss moderatorer som måste äta här varje dag! Andra medlemmar kanske äter "ute" ibland och störs inte lika mycket av ältandet vid matbordet men försök respektera de som sitter här varje dag och låt maten tysta munnen ibland i alla fall 
Hej Mikael2! Jag har mer och mer börjat äta på restaurang senaste tiden. Det har blivit så konstig mat hemma på bordet på sistone.
Fast ofta blir man besviken på restaurangmaten också. Kanske därför jag blev portförbjuden på lunchrestaurangen "Stekpannan" som vid mitt sista besök där hade den sämsta service jag upplevt. Fast "Gondolen" är mycket bra. Mycket trevlig och med bra mat är också "Health Bar" där man får ta hur mycket kulglass man vill till efterrätt. Det är tur att min kropp har dålig verkningsgrad! (Restarangerna finns på Söder i Stockholm)
Samtidigt är det tråkigt att laga mat hemma och äta den själv.
/Johan Lindroos  |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 16:07:59
|
quote: Originally posted by ekman
jag tycker det var väldigt bra det som strmbrg tror jag det var sa för ett par dagar sen
jag försöker inte vinna diskussioner jag försöker vinna insikter
kanske något att tänka på? jag har definitivt gjort det
Häpp!
Ja, det var n'därna Strmbrg, som skrev det! En får'la tacke för förtroendet, då!
"Jätte-PS" Vad tror ni om en Toyota Corolla T-sport? Ja, vadår'ra? Jag sitter här och sonderar lite bland tänkbara tjänstebilar. Jag är nämligen tvungen att skaffa en, fast jag helst skulle se att jag slapp. Eller åtminstone fick lite mer flis först... (Den har 192 hästar eller va're va'.)
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 18:01:30
|
det är ju fler än vad sladd har den måste va dyr   |
 |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 20:17:34
|
Satt och bläddrade i gamla hifitidningar och hittade en insändare(uppenbarligen en av många) som kritiserade high fidelitys och marknaden inställning till hifi.
Debatten har således pågått länge
Insändaren är som saxad ur de lts inlägg som finns på siten idag.
Nummret var high fidelity nr 5 1997 |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 20:32:49
|
Då skulle du läsa en MoLT 1994... !!! |
 |
|
Morello
Member

927 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 20:35:59
|
quote: Originally posted by Timbre
Då skulle du läsa en MoLT 1994... !!!
Vad är det som gör årgång 94 så speciell? |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 20:46:49
|
Decembernumret 1994, artikeln "Vad betyder hifi, egentligen?" Ungefär som att läsa delar av HiFiForum.nu anno 2002... Beskrivningen på s. 28 av "Hifi-fantasten" och "Branschen" känns väldigt bekant... |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 09:04:00
|
quote: Originally posted by ekman
det är ju fler än vad sladd har den måste va dyr  
Jag vet inte vad en häst kostar... Sannolikt mer en en 192:adels Toyota, dock.
Fan, den var för race:ig... Den fick man inte välja...
Ursäkta den något avvikande delen av denna tarm. Blindtarm, eller masklika bilhanget, kanske...
"Strmbrg! Skärpning! In i fållan, bums!", sa chefen, kastade in Strmbrg, och slog igen dörren... ...på en SAAB 9-3...
(-: |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 10:37:14
|
Har någon nånsin diskuterat studiomonitorer här?. STAY AWAY säger jag bara. När det kommer till subjektivism, religion och fakta blandat i en mischmasch så slår musikproducerande idioter rekordet. Och jag är en (hobby) musikproducent.
Placebo-effekten hos Hifi är väl inget att bry sig om. Förhoppningsvis köper ingen nybörjare rörförstärkare och vinylplattor i förhoppningen om att komma närmare "sanningen". Ehrm, jo jag är en sådan där oförstående fakta/objectivist person förresten. 
|
Tangbandare rulez! |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 10:47:23
|
Hej "d kay" och välkommen hit! |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 11:17:45
|
quote: Originally posted by d_kay
Har någon nånsin diskuterat studiomonitorer här?. STAY AWAY säger jag bara. När det kommer till subjektivism, religion och fakta blandat i en mischmasch så slår musikproducerande idioter rekordet. Och jag är en (hobby) musikproducent.
Placebo-effekten hos Hifi är väl inget att bry sig om. Förhoppningsvis köper ingen nybörjare rörförstärkare och vinylplattor i förhoppningen om att komma närmare "sanningen". Ehrm, jo jag är en sådan där oförstående fakta/objectivist person förresten. 
Hej!
Hur menar du?
Mvh Strmbrg, |

|
 |
|
Viktor
Member

210 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 11:52:37
|
quote: "Strmbrg! Skärpning! In i fållan, bums!", sa chefen, kastade in Strmbrg, och slog igen dörren... ...på en SAAB 9-3...
Nya 9-3:an? Förstår inte varför du klagar. |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 12:11:57
|
quote: Originally posted by Viktor
quote: "Strmbrg! Skärpning! In i fållan, bums!", sa chefen, kastade in Strmbrg, och slog igen dörren... ...på en SAAB 9-3...
Nya 9-3:an? Förstår inte varför du klagar.
Nä, den gamla... Men jag hade helst sett att det var den ursprungliga med tvåtaktaren! Klart man skall klaga! Jag vill ju inte ha en ny bil! Det är ju inte gratis, liassom...
Tänk om man kunde få tjänstestereoprylar istället...
Eller för den delen reda pengar.
Strmbrg, |

|
 |
|
CDP
Member

212 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 12:25:27
|
Stereon i 9-3:an är faktiskt riktigt bra, bättre än i Adu A4 tycker jag...
Jag valde 9-3:an och är sååååå nöjd. |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 12:30:55
|
quote: Originally posted by CDP
Stereon i 9-3:an är faktiskt riktigt bra, bättre än i Adu A4 tycker jag...
Jag valde 9-3:an och är sååååå nöjd.
Hm... Till Renault Laguna kan man som tillval faktiskt få en Cabasse-anläggning! Det kan ju vara ett argument att välja den istället för SAABen...
Å andra sidan, så måste man väl sitta å stirra på Cabasse-emblemet för att uppleva nån skillnad. Å det kan ju vara direkt trafikfarligt!
Strmbrg, |

|
 |
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 13:27:43
|
quote: Originally posted by Strmbrg
Hej!
Hur menar du?
Mvh Strmbrg,
Jo, en studiomonitor ska visa "the truth and nothing but the truth" (so help me god). Och hur gör man det?, eller rättare sagt: hur kan man bevisa att det är det de gör?. Ingen aning. Och när man letar efter studiomonitorer så ska de inte låta FÖR bra. För då har de polerat ljudet. Fast de ska inte heller låta kass, utan extremt detaljerat. Å andra sidan kan man lära sig hur sin monitor låter. Bra exempel på det är yamaha NS-10. Sämre högtalare får man leta efter, men fortfarande idag finns det folk som mixar med dem bara för att de lärt sig hur man gör det med den monitorn.
Monitorerna kommer i slutändan att påverka hur din nypressade platta kommer att låta på en masssa olika ljudanläggningar, och då vill man komma fram till en god kompromiss (utan att för den skull tvingas jämföra på 10 olika stereoanläggningar). Och dina erfarnheter ifrån tidigare lyssning av musik kommer förmodligen att spela in på vilken monitor som passar just dig.
Så kan man då mixa på vilken högtalare som hellst?, NEJ är ett enkelt svar. Om monitorn inte har ett brett spektrum (dvs reproducerar 20-20000hz), så kan du aldrig höra det du mixar. Så är platt frekvenskurva svaret, igen NEJ, för dina öron har en egen frekvenskurva som du måste anpassa högtalarna till (och rummet spelar en icke ovesäntlig roll heller). NS-10 är verkligen ett kasst exempel på när folk köpt "hypen". Frekvenskurvan är ett skämt, och de går definitivt inte tillräckligt djupt ned i basen(eller rättare sagt , det finns ingen bas!), men ifall man nu har arbetat (mot bättre vetande) med NS-10 i 20 år, så kan man bara inte byta. Man är fast. Och jag tror detsamma gäller vinyl, och rörförstärkare.
En väldigt kort resume av mina egna åsikter när det gäller monitorer, och förhoppningsvis den sista på det här forumet. För om man någonsin börjar diskutera det här ämnet så finns det fanatiker som säger att Genelecs är bäst, eller ADAMS, eller Mackies, etc... och alla säger att det finns "a certain quality about the sound that really reveals every detail of the recording..", urrk.
/Per
mitt alias är lite konstigt, men det är är bara för att jag läser en massa newsgroups, och vill använda samma alias till alla.
|
Tangbandare rulez! |
 |
|
Topic  |
|