HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför gör vi det här...???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:34:09  Show Profile Send markih a Private Message
D-kay!

Att anpassa monitor-lyssningen till öronen låter komplicerat. Gör man verkligen det? Är det inte då bättre att byta ut mixer-gubben?

markih
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:46:06  Show Profile Send Viktor a Private Message
quote:
Till Renault Laguna kan man som tillval faktiskt få en Cabasse-anläggning!
Det kan ju vara ett argument att välja den istället för SAABen...

Å andra sidan, så måste man väl sitta å stirra på Cabasse-emblemet för att uppleva nån skillnad. Å det kan ju vara direkt trafikfarligt!

Nu skall vi väl inte börja prata bilstereo här på forumet men när ämnet ändå är uppe.
Skall man välja bil efter hur bra ljud det är i den?
Vore kul att komma till bilhandlarn, be att få prova en kärra och sedan inte köra en meter, bara sitta och lyssna på musik i en timme.

Edited by - Viktor on 2002/10/14 13:53:20
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:58:20  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
quote:
Originally posted by Viktor

quote:
Till Renault Laguna kan man som tillval faktiskt få en Cabasse-anläggning!
Det kan ju vara ett argument att välja den istället för SAABen...

Å andra sidan, så måste man väl sitta å stirra på Cabasse-emblemet för att uppleva nån skillnad. Å det kan ju vara direkt trafikfarligt!

Nu skall vi väl inte börja prata bilstereo här på forumet men när ämnet ändå är uppe.
Vore kul att komma till bilhandlarn, be att få prova en kärra och sedan inte köra en meter, bara sitta och lyssna på musik i en timme.

Ja varför inte?
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:01:09  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Viktor

Nä, det tycker åtminstone inte jag att man skall göra!
Jag ställer egentligen bara ett krav på en bilstereo: Den skall inte spraka och stöka! (Ljudet skall vara tydligt och klart även om bilen bullrar lite.)
Jag skulle gärna nöja mej med en sån där gammal med skruvrattar. Gärna så få finesser som möjligt! Inte för att jag ogillar finesser i sig. Men mycket lull brukar gå ut över både ergonomi och pålitlighet. Det gäller ju inte bara bilstereo utan allt möjligt!
Det är billigt att bygga in små processorer. Det är dyrt att bygga med pålitlihet.

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/14 :  16:38:12  Show Profile Send nin a Private Message
Placebo-effekten hos Hifi är väl inget att bry sig om. Förhoppningsvis köper ingen nybörjare rörförstärkare och vinylplattor i förhoppningen om att komma närmare "sanningen". Ehrm, jo jag är en sådan där oförstående fakta/objectivist person förresten

Så enligt dig så är inte rörförstärkare och vinyl närmare sanningen eller??
Konstigt att några av dom största mastrings gubbar använder rörförstärkare i sina studios....
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/14 :  17:16:03  Show Profile Send Daniel a Private Message
I lexus sitter det Mark Levinson prylar

Och i Aston Martin sitter det Linn...

...tror jag, men jag sitter hellre hemma, med en kopp the

Go to Top of Page

n/a
deleted

185 Posts

Posted - 2002/10/14 :  17:20:34  Show Profile Send n/a a Private Message
Daniel
och i Volvo C sitter det DynAudio och Alpine ( HK )
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/14 :  17:23:17  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by Lech

Daniel
och i Volvo C sitter det DynAudio och Alpine ( HK )

Perfekt! Vovo är bra, det är svenskt. Jag har en kompis som har en vinylspelare för bilmontage. En 50-talare, mycket snygg.

Go to Top of Page

n/a
deleted

185 Posts

Posted - 2002/10/14 :  17:29:38  Show Profile Send n/a a Private Message
Farsan ½!!! huanne mig
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/10/14 :  17:31:57  Show Profile Send Magnuz a Private Message
quote:
Originally posted by nin

Konstigt att några av dom största mastrings gubbar använder rörförstärkare i sina studios....

Finns det verkligen NÅGON som tror att vinyl är närmare "sanningen" (d.v.s. originalet)? Det är ju ganska lätt att ta reda på hur det ligger till genom att jämföra med masterbandet, om man har en studio.
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/14 :  17:46:37  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:

Det kan tyckas konstigt men det har ingen som helst koppling till att det är mer sanning. Ännu fler använder transistorgrejor men det har lika lite med sanningen att göra det med.

quote:
Det är ju ganska lätt att ta reda på hur det ligger till genom att jämföra med masterbandet, om man har en studio.

Japp det är jättelätt. PCM är närmare sanningen enligt mina tester. Så nära att jag inte hör skillnad faktiskt.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Morello
Member

927 Posts

Posted - 2002/10/14 :  17:56:47  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

quote:
Originally posted by nin

Finns det verkligen NÅGON som tror att vinyl är närmare "sanningen" (d.v.s. originalet)? Det är ju ganska lätt att ta reda på hur det ligger till genom att jämföra med masterbandet, om man har en studio.

Jajemen, det finns tillåme folk som tror att 5-10% distortion tar lyssnaren närmare sanningen.

Driver: SYBARITE AUDIO.

Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/14 :  17:58:42  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Har någon nånsin diskuterat studiomonitorer här?. STAY AWAY säger jag bara. När det kommer till subjektivism, religion och fakta blandat i en mischmasch så slår musikproducerande idioter rekordet. Och jag är en (hobby) musikproducent.

Jag brukar ofta göra en jämförelse mellan det som brukar kallas hifi och proffsbranshen. Vi hifi-fantaster pratar ofta om det överhuvudtaget är hörbart eller inte medans proffsbranshen väller av tonkurvor som inte ens får plats på mätpappret.(Jo en tonkurva säger en hel del om hur det låter). Vi ligger långt före och det kan man genast kolla genom att spela upp lite skivor slumpmässigt utvalda ur en skivbutik och analysera ljudkvaliteten. Ta gärna en poppruduktion!

Jag kan tillägga att jag själv använder en studiomonitor hemma. Fast en i mitt tycke bra sådan.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/10/14 :  18:03:47  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Originally posted by Morello
Jajemen, det finns tillåme folk som tror att 5-10% distortion tar lyssnaren närmare sanningen.

Men det är väl ändå inte sanningen de vill åt då? Alltså så nära originalet som möjligt. Tror du inte det är så att dessa personer fastnat för ett "sound" som de helt enkelt gillar?

Det är väl heller inget fel i det, så länge man inte påstår att det är det bästa eller allenarådande sättet att avnjuta musik. Det är upp till var och en, skulle jag vilja påstå.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Morello
Member

927 Posts

Posted - 2002/10/14 :  18:10:09  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by gromit

quote:
Originally posted by Morello

Men det är väl ändå inte sanningen de vill åt då? Alltså så nära originalet som möjligt. Tror du inte det är så att dessa personer fastnat för ett "sound" som de helt enkelt gillar?

Det är väl heller inget fel i det, så länge man inte påstår att det är det bästa eller allenarådande sättet att avnjuta musik. Det är upp till var och en, skulle jag vilja påstå.

Det finns folk som tror att det dom hör ur en SE-häcl med 10% är sanning.
Bläddra lite i en Stereophile.

Hur var det Jonthan Scull sa om LINN Komri:
"the truth, th whole truth and nothning but the truth"

Komri är förvisso inte någon rörhäck, utan en högtalare för 400 kakor.

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/10/14 :  18:20:25  Show Profile Send gromit a Private Message
...so help me God.

Ok, då förstås. Jag tycker också att det är lite underligt att det finns en marknad för sådana apparater men visst, om folk köper dem så gillar de väl dem får man anta...

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/10/14 :  18:36:56  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Dags att avrunda kanske, börjar bli långt från ursprungstråden?

mvh

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Morello
Member

927 Posts

Posted - 2002/10/14 :  18:45:07  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Dags att avrunda kanske, börjar bli långt från ursprungstråden?

mvh

Innan du rullar av tråden ser jag gärna att du svarar på frågorna jag ställde tidigare.

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/14 :  19:18:24  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Då skulle du läsa en MoLT 1994...!!!

--------------------------------------------------------------------------------
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Det där blev ganska kul tycker jag

Ska man tolka det som Timbre tycker MoLt ano 94 är bra men kan bli bättre

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/14 :  19:27:32  Show Profile Send nin a Private Message

Ja, JAG bland annat!! För mig så är en bra vinyl närmare verkligheten än vad jag får från CD. Du kanske föredrar CD, det är upp till dig.
Kan ta en av dom största och mest erkända mastering killarna, Steve Hoffman, som har mastrat CD och LP i över 20 år och ligger bakom många underbara släpp från bl a DCC, MCA, etc. Har fick denna frågan:
"Vinyl vs. master tape?
I know (well, have read) that vinyl has it's own "sound", or rather, a coloration of sound that people find euphonic. Steve, I'm curious - after years of hearing analog master tapes and then cutting vinyl from them, what would *you* choose to listen to for maximum listening pleasure? Do you find vinyl a more pleasurable listening experience than analog tape because of how it colors the sound? Or do you always want to get as close to the master tape as possible?

Och han svara:
"Good question. I know what you are saying, but I prefer the sound that I create. Sounds a trifle stuck up, but I've been doing this for so long, I have actually figured out how to make the LP cut and the master tape sound EXACTLY the same. A few tricks that I have up my sleeve. The "colorations" that you hear on YOUR turntable however, I have NO CONTROL OVER WHATSOEVER. That's a little scary for me. Your table, your cart---either moving coil or moving magnet, your interconnects, your phono preamp, all of these things tailor the sound a certain way that I couldn't even guess. So, if it sounds good to YOU, that's what counts."

Det kan tyckas konstigt men det har ingen som helst koppling till att det är mer sanning. Ännu fler använder transistorgrejor men det har lika lite med sanningen att göra det med.

Öhhh, vart vill du komma?? Det jag vill säga är att:
*Dom flesta BRA släpp är mastrade med rörteknik
*Dom flesta bra rock/blues skivor är inspelad med rör.
*Enligt dom i branschen med lång erfarenhet och som göra bra grejor (alltså inte e-type i direkt i en dator) föredrar oftast rörmikar

Så vad DIN sanning är vet jag ej, vet bara att dom flesta släpp med bra ljudkvalite har rör i signal vägen.

Jajemen, det finns tillåme folk som tror att 5-10% distortion tar lyssnaren närmare sanningen

Och vad menar du med det??

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/14 :  19:32:58  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Morello menar att distortionen lägger till information så att det inte blir en 100% reproduktion av orginalet. Finns det några som inte fattat det än? ;-)

Orginalet kan iofs upplevas starkare (dvs mer verklighetstroget) genom ett charmerande distortionsspektra. SE häckar (morello's saol säger "SE-häcl" :-) ) ger en klang som många uppfattar som mer verklighetstroget än vad de flesta transistorhäckar presterar, i synnerhet i lägre prisklasser. Detta vet även Morello.

Tekniskt kan man ha åsikter om SE förstärkare kontra transistorförstärakare som är hårt återkopplade. Frågan är ju inte hur många % THD, utan hur man "viktar" distortionen.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Morello
Member

927 Posts

Posted - 2002/10/14 :  19:39:09  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

Morello menar att distortionen lägger till information så att det inte blir en 100% reproduktion av orginalet. Finns det några som inte fattat det än? ;-)

Orginalet kan iofs upplevas starkare (dvs mer verklighetstroget) genom ett charmerande distortionsspektra. SE häckar (morello's saol säger "SE-häcl" :-) ) ger en klang som många uppfattar som mer verklighetstroget än vad de flesta transistorhäckar presterar, i synnerhet i lägre prisklasser. Detta vet även Morello.

Tekniskt kan man ha åsikter om SE förstärkare kontra transistorförstärakare som är hårt återkopplade. Frågan är ju inte hur många % THD, utan hur man "viktar" distortionen.

Vad menas med att "vikta"?

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/14 :  19:43:38  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
10% "öronvänlig" distortion kontra 1% "jobbig transistor-distortion". Om nu örat inte uppfattar "öronvänlig" 1/10 så avvikande från orginalet, är vi på samma nivå. Du fattar nog.

Att "vikta poäng" är väl vanligt innom statestik? Eller är det nått "ölandskt" jag lagt mé té mé?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/14 :  19:52:25  Show Profile Send Timbre a Private Message

Ja, ganska kul att läsa så här i efterhand...
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/10/14 :  19:53:09  Show Profile Send gromit a Private Message
Det förstås. Om man har en mjukt klippande rörförstärkare så låter det ju inte så illa trots en uppmätt hög distorsion.

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000