HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför gör vi det här...???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/10/14 :  20:18:39  Show Profile Send Magnuz a Private Message
quote:
Originally posted by nin

Finns det verkligen NÅGON som tror att vinyl är närmare "sanningen" (d.v.s. originalet)? Det är ju ganska lätt att ta reda på hur det ligger till genom att jämföra med masterbandet, om man har en studio.

Ja, JAG bland annat!! För mig så är en bra vinyl närmare verkligheten än vad jag får från CD. Du kanske föredrar CD, det är upp till dig.

Jag föredrar LP på vissa inspelningar, CD på andra. Vad jag föredrar och vad som är närmast originalet är två skilda saker.

Hoffmans synpunkt som du citerar är intressant. Skulle vara kul att själv få jämföra något av hans vinylalster mot masterbandet. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka hans svar heller, menar han att han föredrar vinylen framför masterbandet (alltså åstadkommer en avsiktlig avvikelse) eller eftersträvar han alltid att det ska bli exakt lika?

quote:

*Dom flesta BRA släpp är mastrade med rörteknik
*Dom flesta bra rock/blues skivor är inspelad med rör.
*Enligt dom i branschen med lång erfarenhet och som göra bra grejor (alltså inte e-type i direkt i en dator) föredrar oftast rörmikar

Så vad DIN sanning är vet jag ej, vet bara att dom flesta släpp med bra ljudkvalite har rör i signal vägen.

Det beror väl precis på hur man definierar bra ljudkvalitet, kanske inte alltid det lättaste.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/14 :  20:37:23  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
'Det är ju ganska lätt att ta reda på hur det ligger till genom att jämföra med masterbandet, om man har en studio.'

Förlåt, men bortsett från att jag inte har tillgång till en studio, så tror jag att det svåraste för mig skulle vara att överhuvudtaget få tillgång till masterbanden. Bara att knalla upp till skivbolagen eller? ;)

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/10/14 :  20:40:14  Show Profile Send Magnuz a Private Message
quote:
Originally posted by Hatoil

'Det är ju ganska lätt att ta reda på hur det ligger till genom att jämföra med masterbandet, om man har en studio.'

Förlåt, men bortsett från att jag inte har tillgång till en studio, så tror jag att det svåraste för mig skulle vara att överhuvudtaget få tillgång till masterbanden. Bara att knalla upp till skivbolagen eller? ;)

Nä, naturligtvis menade jag att man ska ha en egen (eller jobba i en) studio och spela in sina egna masterband som man sedan låter gravera på vinyl eller CD.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/14 :  20:58:53  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Visst, det är ju bra iofs. Men jag är inte intresserad av att jämföra egna inspelningar (och kan det inte heller). Däremot skulle det vara intressant att höra musiken jag vanligen lyssnar på på master/vinyl/cd. Det är den skillnaden/likheten som betyder någonting för mig. Annars blir det akademiskt.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/14 :  21:59:38  Show Profile Send nin a Private Message
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka hans svar heller, menar han att han föredrar vinylen framför masterbandet (alltså åstadkommer en avsiktlig avvikelse) eller eftersträvar han alltid att det ska bli exakt lika?

Ja, för det är ju ingen hemlighet att du inte kan bara köra över mastterband till LP/CD för då låter det inte så bra. Det är därför man har en mastrings kille som ge "liv" till inspelningen.
Det är väldigt intressant och man kan läsa lite om det på Hoffman's sida (som har en väldigt bra forum också), på http://www.stevehoffman.tv
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/14 :  22:01:16  Show Profile Send nin a Private Message
Det beror väl precis på hur man definierar bra ljudkvalitet, kanske inte alltid det lättaste.

Nej, men kan tänka mig att en övervägande del av dom skivor du har som du tycker låter kanon är med rör i signalvägen.
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/14 :  22:19:22  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Öhhh, vart vill du komma?? Det jag vill säga är att:
*Dom flesta BRA släpp är mastrade med rörteknik
*Dom flesta bra rock/blues skivor är inspelad med rör.
*Enligt dom i branschen med lång erfarenhet och som göra bra grejor (alltså inte e-type i direkt i en dator) föredrar oftast rörmikar

Så vad DIN sanning är vet jag ej, vet bara att dom flesta släpp med bra ljudkvalite har rör i signal vägen.

Börjar baklänges. Jag har ingen sanning eller det finns ingen sanning som är min. Däremot finns det en sanning vilket jag för enkelhetens skull definierar så som verkligheten är. Det är den jag snackar om men jag kan givetvis ha fel i mina analyser angående den precis som alla kan ha fel.

Vart jag vill komma är att om hundrasjutiotusen personer hävdar en sak medför det inte att dom har rätt. Dessutom tror jag att din statistik över bra släppta plattor inte enbart har med hur rör är bättre än trissor att göra. Det är helt enkelt inte ett ämne som det går att rösta om om man vill veta sanningen. Det handlar inte om majoritetens åsikt eller tro.

Enligt dom i branshen som har lång erfarenhet och gör bra grejor så har nästan var och en sin egen syn på detta. Javistt om man grovindelar så säger en drös att rör är bra. En annan drös säger att trissor är bra. Tittar man närmare än så märker man snart att det är en väldans divergens mella olika personer. "Auktoritets-logik" räcker inte som ersättare till riktiga undersökningar. Man måste kunna redovisa hur det har undersökts och testet måste vara repeterbart. I alla fall är detta praxis vid andra mer eller mindre vetenskapliga områden. Det går att använda samma stuk på detta med inspelning och återgivning. Jag menar inte att man måste göra så här eftersom det kanske inte ligger i ditt eller någon annans forumares intresse. Jag menar att bara för att den och den har sagt si eller så betyder det utan redovisningar med mera ingenting.

Men det är lätt att testa. Det har jag gjort och kommit fram till att det med fördel går att göra SS-prylar som kommer så nära sanningen att jag inte hör skillnad helt enkelt.

Jag testade genom att skicka signaler från ett analogband genom diverse transistorgrejor och genom A/D och D/A och hörde ingen skillnad. Testet var blint med matchade nivåer inom 0,1 dB och statistiskt signifikant(p=0,01). Detta bevisar dock inte att det inte går att höra skillnader eftersom det inte går att bevisa sådant.

Jag tror inte att vi kommer längre. Du har din uppfattning och jag har min. Sladd börjar tröttna och kanske fler än han. Jag avslutar just denna diskussion med detta. Du får sista ordet om du vill.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/10/14 :  22:35:07  Show Profile Send Magnuz a Private Message
quote:
Originally posted by nin

Nej, men kan tänka mig att en övervägande del av dom skivor du har som du tycker låter kanon är med rör i signalvägen.

Visst, om inte annat så i gitarrförstärkarna! Jag spelar själv gitarr och föredrar rör alla gånger. Rör genererar en typ av distorsion som de flesta (dock ej alla) verkar föredra framför transistordist. Om man är ute efter minsta möjliga signalpåverkan är de däremot kanske mindre väl lämpade.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/14 :  22:42:45  Show Profile Send mag a Private Message
quote:

Så Didirik gör rör mickar, många i världen anser hans mickar vara dom bästa likväl som många andra inte gör det får man anta

quote:

Vilka då tex kan inte det vara mer präglat av din musik smak

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/14 :  22:46:40  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
F´låt det blev lite fel. Vad jag skulle ha sagt är att jag inte lyckats uppnå statistisk signifikans(p=0.01) trots idoga försök och det är många fler än jag som försökt. Bland annat en som sa att digitaliserningen av hans master gjorde att ljudet blev sämre. Han försökte höra skillnad en hel natt men blev till slut övertygad att det inte var någon hörbar skillnad. Nu var det det sista om detta.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Morello
Member

927 Posts

Posted - 2002/10/14 :  22:54:47  Show Profile Send Morello a Private Message
Är det inte så att man använder rör i mikrofoner med väldigt små membran eftersom J-FET:ar med lågt brus har för stor ingångskapacitans för att fungera med de högohmiga små membranen?

Driver: SYBARITE AUDIO.

Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/10/14 :  23:09:12  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Nu har jag varit borta ett tag och undrar vad det är ni diskuterar i denna tråd? Verkar vara intressant men kan vi inte stänga här och ta det i en ny tråd?

Trådarna fungerar inte som ett telefonsamtal där allt mellan himmel och jord skall avhandlas. Får ni en ny idé och vill prata om annat så lägg på luren och ring upp samtliga medlemmar i en ny tråd
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000