HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 För stort allvar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/06 :  13:59:58  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Claes_Ireland: Bara en tanke men.. Ironi i många inlägg kan vara formulerat så att det är en ren tolkningsfråga av läsaren om det är ironiskt eller ej. IMO är det inte speciellt ironiskt eller roligt om det inte klart och tydligt framgår att det är ironi, det finns ingen egentlig anledning att vara ironisk på ett sådant sätt som kan missförstås som ren spydighet.

I en diskussion som är känslig bör man nog vara lite försiktig med ironi

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/04/06 14:02:51
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2005/04/06 :  16:06:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ntr,
mycket intressant exempel du tar upp.
Flint valde att lämna HiFiForum själv och bad mig stänga hans konto. Min uppfattning efter de mail vi växlade är att Flint valde att lämna oss just på grund av det du förespråkar, inte för att han ville se mer av det...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/04/06 :  17:27:09  Show Profile Send edison a Private Message
"Och handen på hjärtat, hur många är det som sitter framför datorn som också är handlingens män?"

......

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/04/06 17:28:07
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/04/06 :  19:41:53  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Håller med EuphoniC, det är lätt att vara kategoriskt och notoriskt ironisk över datorn. Textmediet här är plumpt och onyanserat och eftersom allehande smileys brukas kan ett inlägg kanske inte vara speciellt skämtsamt utan att mistolkas.
Men å andra sidan kanske man inte ska vara så rädd för att trampa någon på tårna, det är faktiskt inte svårare än att låta bli att delta.
Något som verkar döda diskussionerna effektivt verkar vara de VÄLDIGT många inslagen av arrogant sublimitet i trådar startade av någon som vill veta för att de vill lära sig (men kanske ändå har glimten i ögat) och diskutera. Det är ett diskussionsforum. Inte ett strikt branschforum.
Fåniga trådar nyanserar, är roliga och påvisar viss självdistans hos de som gör inlägg. Personligen tycker jag det skulle det bli ännu fånigare om endast parametrar och värden diskuterades. Lite balans kanske.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/04/06 :  23:18:33  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Claes; precis som du skriver, det blir missförstånd. Det skyller jag på att smileys har förstört en hel generation som inte förstår ironi längre. Man behöver inte uttrycka sig korrekt längre, det går alltid att slänga in en smiley bakom inlägget och allt är lugnt.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/04/07 :  12:33:40  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Ironi är t.o.m. svårt irl.

Jag kan bara hålla med flera av Engelhom Audios synpunkter, inte minst den om att vissa trådar suger energi ur forumet.

Följande "historia" (obs skämt!!) är ganska talande vad gäller ironi

San Francisco - The UK paper The Daily Telegraph spoke to Jay Fullmer, 38, who became the first American to come to grips with the concept of irony, yesterday.
"It was weird," Fullmer said, "I was in London and, like, talking to this guy and it was raining and stuff and he said, like, great weather, or something like that." Said Fullmer: "And I thought - wait a minute, it's like, no way is it great weather." Fullmer soon realised that the other man's 'mistake' was deliberate. "This guy was pretty cool about it," Fullmer said. Fullmer, who is 39 next month and married with two children, aged 8 and 3, planned to use irony himself in future. "I'm like saying it all the time." he said. "Last weekend I was, like, grilling steaks and I, like, burned the crap out of them and I said 'great weather'."

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/04/07 12:36:46
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/04/07 :  13:58:31  Show Profile Send NtR a Private Message
Pac! Jag kan förståss inte hålla reda på allas innersta själsliv, din uppfattning om varför Flint lämnade stämmer inte med den bild jag har av hans, mycket charmiga och roande, diskussionsteknik. Du har säkert rätt, jag har inte snackat med honom, annat än här. Och fått mina smockor! Jag vet dock också att han valde att sluta själv, anledningen att jag valde honom som exempel var att det var det enda användarnamn jag kom på som betedde sig så som jag önskade lite från början här i tråden.

Om jag får vara lite grinig (och det är klart jag får!) så är det inte så kul när en moderator som anser att man har fel och inte vill ha lite ironisk schvung i debatten, själv börjar med ett spydigt "intressant att du..." i vart och vartannat inlägg. Jag tycker naturligtvis att även spýdigheter är välkomna, men konsekvens är alltid klädsamt.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/07 :  14:16:10  Show Profile Send mayro a Private Message

Jag kan inte förstå varför man ens tycker det är roligt att ha en "ironisk" debattform vid ett forum. Ironi är skoj om det är rent på skämt.. Men att ha det som sätt att "umgås" på ett ställe där man är för att ha skoj samt lära sig saker kan jag absolut inte förstå..Ironibegreppet är ju rätt vid utsträckning om man hårddrar det. Så neråt är det trevligt. Missbrukat uppåt är det rent trist...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/04/07 :  15:07:45  Show Profile Send NtR a Private Message
Nä, nån ironisk debattform vill nog ingen ha. Och det är väl för höge farao självklart att det ska vara på skämt. Riktigt hårdför ironi använder jag bara om ämnen som är på stort allvar.....

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/08 :  01:07:17  Show Profile Send mayro a Private Message

hur menar du då om det inte var så du menade? för så läser jag din tråd ju . Hmm får läsa igen kanske. Men du kan väl förtydliga mera HUR du menar...Har tydligen missförstått helt då.
MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/04/08 :  15:45:55  Show Profile Send NtR a Private Message
Ja, alltså, det var ju humorn som var den stora grejen. Sen blir det ju lätt ironiskt eller lakoniskt när man bemöter de alltför fantastiska påståendena. För vill vi verkligen att de värsta avartarna ska lura andra medlemmar hur som helst bara för att ingen vågar bekämpa dem med humor? När voodoo-professorerna är igång vill man ju numera inte ge sig in, eftersom man genast blir beskylld för att vara stöddig, trångsynt eller något ännu värre.

Det är inte omöjligt att Knutby skulle haft fler invånare i livet om någon använt humorn i rättan tid. Analogin håller förhoppningsvis inte, för det är väl inte religion vi håller på med här? Eller?

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/08 :  16:10:24  Show Profile Send mayro a Private Message
Nja...Jag uppskattar även folk med stora kunskaper som utalar sig. I Sverige är det FULT att säga man kan något. Och oftast blir folk som säger dom KAN något nertryckta direkt i skorna. Jag anser sådant rent trist.

Jag uppskatar otroligt erfarenhet som inte stagnerar.. Men avskyr erfarenhet som säger att det inte finns bättre..

Så ser jag på synen om då folk ska säga saker. Så professor eller inte har ingen betydelse om nyfikenheten är tvådelad åt två håll. Och inte gör den andra saken "värdelös" osv. Då är proffesorstuket rent kasst...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/08 :  16:12:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Men avskyr erfarenhet som säger att det inte finns bättre
Så i vissa fall hatar du verkligheten eller?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/08 :  16:24:42  Show Profile Send mayro a Private Message
EA..

Jag fattar absolut inte ett smack om vart du vill komma med detta inlägg. Så förtydliga gära frågeställningen om det anses nödvändigt. Menar om du verkligen undrade något eller endast skrev för att skriva nåt ironiskt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/04/09 :  11:57:29  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
EA sade:"Det tycker jag bara tyder på brist på kunskap. Måste man svära eller skrika eller uttala sig kategoriskt för att det skall bli diskussion?

Vad tyder det på, om du har rätt i att det krävs ett starkt uttalande?
Det borde ju räcka med ett ställningstagande eller en åsikt..."

Det behöver inte tyda på brist på kunskap, snarare är det ett välanvänt trick bland "proffsen" för att få igång en diskussion. Man behöver självklart inte svära eller skrika, bara göra ett "starkt" uttalande. Ofta leder ett sånt uttalande till mycket intressantare diskussioner, något som man får ha med i beräkningarna.
Dessutom tar man "udden" av diskussionen genom att kunna backa en hel del!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2005/04/09 :  15:10:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
NTR, sorry att jag inte varit deltagande i denn tråden en stund. I ditt senaste inlägg där du kommenterar mitt sätt att uttrycka mig så påvisar du själv problemen med det du förespråkar...

quote:
Om jag får vara lite grinig (och det är klart jag får!) så är det inte så kul när en moderator som anser att man har fel och inte vill ha lite ironisk schvung i debatten, själv börjar med ett spydigt "intressant att du..." i vart och vartannat inlägg. Jag tycker naturligtvis att även spýdigheter är välkomna, men konsekvens är alltid klädsamt.

Jag tycker att det var intressant hur du valde exempel och det var ingen synism eller ironi i det. Men du uppfattade det som ironiskt och vi kan enkelt utveckla det till "illustra individer som tävlade i att slå varandra i huvet med snitsiga formuleringar."...
Vilken nytta skulle det ha att föra en diskussion till "illustra individer som tävlade i att slå varandra i huvet med snitsiga formuleringar" Det är klart bättre imho att sätta sig en stund framför anläggningen och lyssna på en bra platta, dra iväg till en kul träff och göra ett reportage eller gå ut och få en nypa frisk luft och lite motion...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/09 :  21:16:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Jag fattar absolut inte ett smack om vart du vill komma med detta inlägg. Så förtydliga gära frågeställningen om det anses nödvändigt. Menar om du verkligen undrade något eller endast skrev för att skriva nåt ironiskt...
Ditt uttalande som jag quote'ade syftade jag på - så klart!

Jag tolkade att du skrev generellt ang stagnerade referenser. Om du gör det, vilket jag kanske felaktigt förutsatte, så gäller ju för vissa områden att erfarenheten och "det gamla" faktiskt fortfarande kan vara bäst. Alltså kan du ibland hata verkligheten.

Dragit till sin spets...

Erfarenheter som stagnerar är det inget fel på, anser jag. Däremot personer som vägrar ta in ny intryck eller vägrar testa nyheter.

Som sagt - min lilla spydighet baseras på tolkningen att du talade generellt om allt.

Har du läst ditt PM ang ASO?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/04/10 :  15:45:37  Show Profile Send NtR a Private Message
Ah, sorry Pac, ibland ramlar man i egenhändigt grävd grop!

Å andra sidan skrev jag ju det tidigare i tråden; svårt, javisst, men väldigt charmigt. Ibland blir det för svårt, man måste skylta lite med ironin. Eller tvärtom om det inte är ironi.

Och innan ngn påpekar att "han är ju inte så rackarns kul själv den där NtR" så vill jag medge att det är riktigt. Men det kan ta sig med rätt motstånd!

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/04/10 :  15:48:42  Show Profile Send NtR a Private Message
Och du Pac, du behöver absolut inte be mig om ursäkt för att du inte deltagit på en stund. Det här ska ju vara kul, och sånt gör man när man har tid. Och lust.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/10 :  17:49:29  Show Profile Send mayro a Private Message
EA.
Jag blir lite förvånad. Därför jag VET du har mer i huvudet än så. Så jag ser detta endast som en ironi som JUST efterfrågas av trådägaren här

Och jag vet redan att DU VET HUR jag menar även om du snurrade runt med orden som en riktig yrhöna. Jag fick fasiken tänka tio ggr innan jag egentligen fattade HUR du menade..

Jag skriver ofta generellt då jag endast vädrar generella åsikter. Sedan så har man märk att en del läser en bokstavsexakt och inte fattar detta är ett forum och ingen rättegång.

Så ibland missas att förtydliga saker o ting.

Men jag utgår ifrån självklart att jag har vuxna mänisor sittade på läsarsidan som kan utläsa saker man skriver. Då det inte fungerar så är det nog mera beroende på deras tillkortakommanden som läsare. Eller på mina tilkortakommanden såsom skribent. Eller att det är båda sakerna som krockar samtidigt

Men EA. Du tillhör inte dessa grupper enligt smarta inlägg jag sett ifrån dig tidigare ju

OK. Se nu mitt svar på ett förslag till svarsform baserat på EA´s inlägg till mig. Är detta formen av ironi o lite spydighet trådskaparen menar tro???

(Sorry Ea. Kunde inte låta bli att lite ironisera då det kunde bli ett sååå bra exempel)

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000