Author |
Topic  |
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 09:55:44
|
quote: Originally posted by n00b Nu så har väl jorma ett företag där han säljer diverse prylar. Jag tror nog att Morello sågat varenda pryl han säljer ???? och detta sedan hifimagasinet !!!
Tackar för dom orden n00b. Jag får en känsla av förföljelsemani emellanåt då Morello hastigt och lustigt dyker in i varenda tråd som jag är inne i. Och tar upp mina produkter i andra trådar utan att jag förstår hur han får in dom i sammanhanget. Och detta utan att ha mer än sett dom en gång på Arkenmässan. Och dessförinnan också. Han har tydligen något horn i sidan på mig. Vad vet jag inte mer än det ni alla ser här på forumet. Att jag går i försvar emellanåt är ju då ganska naturligt, och jag vill inte vara den som anses vara en bråkmakare, men jag måste få lov att försvara mig. Alternativt att sluta skriva helt här, så att Morello får fritt fram att skriva xxxxxxxxx hur han vill. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 10:00:06
|
Till Morello:
Du som är duktig på det här med kvantfysik kan väl ställa dina frågor till Jack Bybee. Om du formulerar dom på rätt teknisk nivå, så kanske han svarar dig. Han är inte anträffbar förrän efter den 25/10, då han har åkt till sin lilla stuga på Hawai.
bybeepure@aol.com |
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 13:44:07
|
quote: Originally posted by StefanB
Sätt upp även mig på denna lista. Bra skrivet n00b och kul Jorma, att du hittar, testar och presenterar nya tweaks för oss med jämna mellanrum.
Jag ställer upp! Mycket bra n00b!!! Jag kommer att stödja Jorma i hans senaste tweakimport. "I will buy me a Bybee" |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 14:08:32
|
quote: Innehållet är inte hemligt. Jack Babyy skriver på sina hemsidor vad dom innehåller. Den militära hemligheten ligger väl isåfall i var och hur dom används. Militären släpper knappast ut ritningar på atomubåtarnas sonarsystem, och visar exakt hur dom använder dom. Jack Bybee är idag 75 år gammal, och verkar inte att bry sig om huruvida folk tror på honom eller ej. Han lade ned tillverkningen för några år sedan, trots att prylarna sålde bra, därför att han orkade inte med det hela då. Han är också en audiofil, som efter pensioneringen har fortsatt att experimentera med det som han arbetade med en gång. Den militära hemligheten om innehållet släpptes fri för 7 år sedan, och det var då Jack Bybee började experimentera med dom i hifisammanhang. Han är välbärgad och behöver inte hålla på med detta för sin försörjning. Så att tvinga ur honom något kan ingen göra. Jag har försökt att få mer informationn från honom än det han skriver på sina hemsidor, men han vägrar. Då jag frågade honom om att sänka priset lite om jag köpte hem i större kvantiteter, svarade han att han är inte intresserad att sälja i större kvantiteter. Han orkar inte med det, och om dom kommer att öka för mycket, så klarar han inte av att tillverka så mycket mer. Då får folk vänta tills jag hinner ikapp, sa han med en smiley i mailen. Han har inte släppt sitt telefonnummer heller, så det blir via email som jag håller kontakten. Och han verkar att vara handikappad då han skriver med en röststyrd dator. Han ursäktar sig emellanåt att det blev lite fel därför att datorn inte alltid tolkar hans röst korrekt. Att Chalmers startar med att kolla innehållet har inte med att göra att innehållet skulle vara hemligt. Om dom innehåller det han säger, så finns det inte idag någon komersiell tillverkare som kan tillverka dom. Det är bara tekniska högskolor som har tillgång till den utrustning som behövs. Och Jack Bybee. Militären också förstås
Tack då är det jag som fått allt om bakfoten i vanlig ordning
Ska bli intressant att höra vad Chalmers kommer framtill i vart fall.
Klart det finns komersiella tillverkare som kan göra dom, stora teknik företag har minst lika bra utrustning som skolorna, sen att dom kanske inte är intresserade är en annan 5a.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 14:11:10
|
Jag tycker personligen att det vore intressantare att se vad filtrena kan göra för högtalare under 50000 snarare än för de extremt dyra.
Effekten borde väl kunna vara ännu bättre på dessa än på de dyra? Sen kan man undra om alla fördelar kommer fram på grund av att högtalaren är billigare? Men jag tror nog att många av de under 50kkr är alldeles tillräckligt detaljerade.
|
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 16:45:43
|
quote: Originally posted by Jorma
quote: Originally posted by n00b Nu så har väl jorma ett företag där han säljer diverse prylar. Jag tror nog att Morello sågat varenda pryl han säljer ???? och detta sedan hifimagasinet !!!
Tackar för dom orden n00b. Jag får en känsla av förföljelsemani emellanåt då Morello hastigt och lustigt dyker in i varenda tråd som jag är inne i. Och tar upp mina produkter i andra trådar utan att jag förstår hur han får in dom i sammanhanget. Och detta utan att ha mer än sett dom en gång på Arkenmässan. Och dessförinnan också. Han har tydligen något horn i sidan på mig. Vad vet jag inte mer än det ni alla ser här på forumet. Att jag går i försvar emellanåt är ju då ganska naturligt, och jag vill inte vara den som anses vara en bråkmakare, men jag måste få lov att försvara mig. Alternativt att sluta skriva helt här, så att Morello får fritt fram att skriva xxxxxxxxx hur han vill.
Jorma,
Du måste skilja på din person och de prylar du salför. Det ät två helt skilfda saker. Att jag kritiserar dina prylar är inte detsamma som att jag kritiserar dig som person. Det är DU som i varje sådan här diskussion börjar spekulera i hurvida jag har läst kvantfysi, hittat formleer på nätet etc etc. Hur vore det omdu istället med vettiga argument kunde förklara vad prylen gör?
Diit inlägg igår var ett bra exempel på hur människor beter sig när desperationen krypr fram. Inte en saklig mening, men däremot fullt med otrevliga spekulationer. Mitt svar var förvisso inte helt trevligt heller.
Sladd,
Ska jag tolka ditt agerande som att din XXXXXXXXXXXXXXXXXXX saluför eller ämnar saluföra Bybee, Shakti mm? Kan du inte berätta om det där blindtestet du gjorde med några boys på hificonsolut?
nOOb,
quote:
Nu så har väl jorma ett företag där han säljer diverse prylar. Jag tror nog att Morello sågat varenda pryl han säljer ???? och detta sedan hifimagasinet !!!
Alldeles korrekt. Tre prylar med en gemensam nämnare.
quote: Sen om nu den skillnaden går att mäta eller om det bara är jag som uppfattar det psykiskt det kvittar väl ?? Jag uppfattar ju den även om den är psykisk ??
Hoppas du skämtar.       |
Driver:https://www.sybariteaudio.se |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 16:51:31
|
Du är på ett sluttande plan Morello.
Påpekar det eftersom du inte verkar se det själv. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 16:55:13
|
ähh tänkte först argumentera men jag pallar inte. du har rätt jag har fel, jag ger mig !!! (fattar inte hur ni orkar)
//jonas
|
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 17:53:26
|
quote: Originally posted by n00b
ähh tänkte först argumentera men jag pallar inte. du har rätt jag har fel, jag ger mig !!! (fattar inte hur ni orkar)
//jonas
Jag förstår dig... Ibland känns det rätt meningslöst... |
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 18:00:06
|
quote: Originally posted by n00b
//jonas
Om det kvittar för dig hurvida något beror på en faktisk förändring eller psykologiska effekter kan ju bara du abgöra. Du har helt rätt!
Däremot är det högst intressant att för mig att veta hurvida jag upplever faktiska förändringar eller om jag drömmer
Tror jag berättade förut om ett rörbyte som inte blev ett rörbyte, men jag drömde i alla fall. Oj vad bra det blev. Snopen blev jag när det nya röret låg kvar på skrivbortdet och det gamala ånyo monterats i försteget |
Driver:https://www.sybariteaudio.se |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 18:11:00
|
quote: Originally posted by Morello Jorma,
Du måste skilja på din person och de prylar du salför. Det ät två helt skilfda saker. Att jag kritiserar dina prylar är inte detsamma som att jag kritiserar dig som person. Det är DU som i varje sådan här diskussion börjar spekulera i hurvida jag har läst kvantfysi, hittat formleer på nätet etc etc. Hur vore det omdu istället med vettiga argument kunde förklara vad prylen gör?
Diit inlägg igår var ett bra exempel på hur människor beter sig när desperationen krypr fram. Inte en saklig mening, men däremot fullt med otrevliga spekulationer. Mitt svar var förvisso inte helt trevligt heller.
Sladd,
Ska jag tolka ditt agerande som att din XXXXXXXXXXXXXXXXXXX saluför eller ämnar saluföra Bybee, Shakti mm? Kan du inte berätta om det där blindtestet du gjorde med några boys på hificonsolut?
Du säger att dom här prylarna gör ingen nytta, dom är som Peter Belts proppskåpsolja, osv. Och jag säljer dom prylarna.
"Att jag kritiserar dina prylar är inte detsamma som att jag kritiserar dig som person"
Det är ju detsamma som att säga att jag är en skojare. Eller hur tycker du att jag ska ta det??
Iofs. så tycker du detsamma om alla andra nätkablar, och annat som du inte kan bygga själv. Eller inte begiper dig på. Men nu råkar jag vara närvarande på forumet, och det är sådana som du som ser till att inte en del mycket kunniga konstruktörer vill skriva här.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Och det finns tyvärr ett antal forumdeltagare som inte kan skilja på tangentbordskonstruktörer och sådana som verkligen har lyckats åstadkomma lite mer än diverse DIYprojekt, som du har visat prov på hittills. Har du aldrig något trevligt att komma med Morello. Öga mot öga på Arken verkade du försynt, tystlåten och rätt trevlig. Blir du så förändrad när du sitter där bakom datorn?? xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
|
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 18:26:11
|
Ojoj, det var många personangrepp i samma post!... dumt att prata om nåns kompetens när man inte vet nåt om den... tycker också att morellos inlägg kan bli tjatiga ibland även om jag håller med honom, men du behöver väl inte ta i så här? det blir ju knappast stämningen på forumet bättre av?.. |
Edited by - norman on 2002/10/15 18:27:29 |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 18:27:46
|
Personfrågorna lämnar vi därute i kylan. |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 18:30:47
|
det är dock en väldigt bra fråga varför vissa kan kritisera erkända konstruktörer osv när dom själva inte åstadkommig någonting alls förutom diy projekt? om nu så dåliga konstruktörer kan bli kända och tjäna miljoner på detta med hifi så varför gör inte även dom så är "duktigare" detta då?
mycke snack och lite hockey |
 |
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 18:36:23
|
quote: Originally posted by ekman
det är dock en väldigt bra fråga varför vissa kan kritisera erkända konstruktörer osv när dom själva inte åstadkommig någonting alls förutom diy projekt? om nu så dåliga konstruktörer kan bli kända och tjäna miljoner på detta med hifi så varför gör inte även dom så är "duktigare" detta då?
mycke snack och lite hockey
instämmer. Om folk på forumet påstår sig veta att vissa lösningar är "fel" och att deras egna lösningar är så fullständiga. Varför inte starta ett företag då eller sälja lösningarna till de företagen som gör dessa (grova) fel?
Tror det finns anledningar till varför vissa fortfarande håller på med diy. Inget illa menat med diy eller de som sysslar med sånt. Men vanligt diy-folk brukar inte vara så tvärsäkra på lösningar, och när man hånar professionellt arbete så går man på tok för långt. |
"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past |
Edited by - LCohen on 2002/10/15 18:37:42 |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 18:36:34
|
quote: Originally posted by ekman
mycke snack och lite hockey
Man kan ju faktiskt vara otroligt duktig på tekniken som rör hifi-produkter utan att jobba med det... Tror nog att det finns fysiker som inte jobbar med fysiken bakom audioprodukter just för att dom är lite för överkvalificerade för det..
gör inget mer inlägg eftersom det känns som om det kommer bli en tråd där man bankar varandra i huvet och skriker "jag har rätt"... |
Edited by - norman on 2002/10/15 18:40:54 |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 18:36:54
|
Jag tycker iaf att det är bra att det finns de som ifrågasätter/granskar "märkliga" produkter och företeelser, vare sig det är på TV, radio, press eller forum som detta! Tingeling! |
sound pollution |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 18:46:14
|
jag har inget emot att man ifrågasätter saker det är väl jättebra men ibland går det för långt och om man nu är SÅ duktig på detta är det ju bra att ha lite på fötterna eller? bevisa det då konstruera något och sälj det då kan man kanske möjligtvis uttala sig om andras konstruktioner men innan dess blir det bara löjligt...
som om jag skulle bestrida einsteins relativitetsteori med min gymnasiekompetens =) |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 18:55:12
|
hifikrig
utmärkelsen delas ut av NN igen!! det är mig en ära!!
Jorma borde även delas ut utmärkelse för tålamod! |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 18:56:30
|
det är väl ingen som krigar? meningsutbyte i all välmening =) |
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 19:04:48
|
Jaha, första inlägget blev ju succe men utan svar. |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 19:08:25
|
Hifikrig? Nä, vi har bara backat tapen. |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 19:18:53
|
Nu är Timbre där med sin signatur igen  , det blir ganska ofta skoj nu förtiden. quote: Hifikrig? Nä, vi har bara backat tapen.
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
mycket fyndig signatur  |
//Magnus
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 19:36:12
|
Ekman: quote: det är dock en väldigt bra fråga varför vissa kan kritisera erkända konstruktörer osv när dom själva inte åstadkommig någonting alls förutom diy projekt? om nu så dåliga konstruktörer kan bli kända och tjäna miljoner på detta med hifi så varför gör inte även dom så är "duktigare" detta då?
Slänger du inte ett berg i ett glashus nu ?
Hur många här har mer erfarenhet än Ingvar Öhman när det gäller att konstruera hifi Med ditt resonemnag så är det med andra ord fel att kritisera honom  
Jorma: jag kan lungna dig med att Morello tror* att du tror på produkterna vilket gör att du defenetivt inte är någon skojjare*.
*Är nästan helt säker på detta. **du kanske är skojjig*** dock men det vet inte jag, ser skojjig ut i din pälsmössa i vart fall . edit:***menas som något positivt naturligtvis om nu någon ville försöka tolka det på något annat sätt. |
//Magnus
Edited by - mag on 2002/10/15 19:37:54 |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 20:34:36
|
jag har väl aldrig sagt att det är fel på öhmans konstruktioner och att dom inte skulle kunna fungera??? |
 |
|
Topic  |
|