HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp: Förstärkaren började ryka?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/10/18 :  22:08:28  Show Profile Send PatrikM a Private Message
Inget kul att börja med en sån här post....

Jag råkade ut för något tråkigt med min nyinköpta förstärkare, den är begagnad men fungerande innan jag köpte den och har alltså ingen garanti.

Jag pluggade i den och hade ingenting som högtalare eller cd anslutet så efter max 5 minuter knäppte det
till och jag tänkte inte så mycket på det men sen började det ryka där strömsladden går in i förstärkaren?!
Jag ryckte ur strömsladden fort. Sen när jag satte i den igen så lyste displayen fortfarande och allt såg ok ut det brummade bara lite från den.
Men det kommer inget ljud ur den nu, jag har kollat alla 5 säkringarna i den och dom var hela jag såg inget som såg sönderbränt ut heller.
Vad kan ha hänt med förstärkaren och vad kan sånt bero på?
Den satt ju i ett nätfilter som andra saker har suttit i länge.
Kan det ha varit för den var kall efter att jag burit in den från bilen till lägenheten?
Kan strömkabeln ha suttit löst och kortslutit den?

Jag har lämnade in den direkt på en hifi butik som generalagenten i sverige rekomenderade det skulle ta minst 2 veckor innan dom kunde kolla på den.

Jag tänkte se om någon har en idé så jag slipper ha sån ångest i 2 veckor till.

Edited by - PatrikM on 2002/10/18 23:46:28

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/10/18 :  22:12:18  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by PatrikM

Jag råkade ut för något tråkigt med min nyinköpta förstärkare, den är begagnad men fungerande innan jag köpte den och har alltså ingen garanti.

Jag pluggade i den och hade ingenting som högtalare eller cd anslutet så efter max 5 minuter knäppte det
till och jag tänkte inte så mycket på det men sen började det ryka där strömsladden går in i förstärkaren?!
Jag ryckte ur strömsladden fort. Sen när jag satte i den igen så lyste displayen fortfarande och allt såg ok ut det brummade bara lite från den.
Men det kommer inget ljud ur den nu, jag har kollat alla 5 säkringarna i den och dom var hela jag såg inget som såg sönderbränt ut heller.
Kan det ha varit för den var kall efter att jag burit in den från bilen till lägenheten?

Jag har lämnade in den direkt på en hifi butik som generalagenten i sverige rekomenderade det skulle ta minst 2 veckor innan dom kunde kolla på den.

Det kan mycket väl bero på att du inte hade högtalarna anslutna.Vad var det för en stärkare?

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/10/18 :  22:19:29  Show Profile Send PatrikM a Private Message
quote:
Originally posted by EAR

quote:

Det kan mycket väl bero på att du inte hade högtalarna anslutna.Vad var det för en stärkare?

thule ia250b

vad kan ha gått sönder? Är det dyrt att laga?
Go to Top of Page

gordon
Member

109 Posts

Posted - 2002/10/18 :  22:29:19  Show Profile Send gordon a Private Message
Undrar om du köpt den i Göteborg?
Har själv råkat ut för samma sak.
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2002/10/18 :  22:30:41  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Har ingen aning om vad som kan ha hänt men undrar dock varför du hade igång stärkaren utan att ha kopplat in nått. Hade du den i standby eller?
Go to Top of Page

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/10/18 :  22:30:58  Show Profile Send PatrikM a Private Message
Näe i Stockholm den var inköpt i västerås. Vad gjorde du med din sen? Gick den o laga och vad kostade det?
Go to Top of Page

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/10/18 :  22:33:45  Show Profile Send PatrikM a Private Message
quote:
Originally posted by Tifosi

Har ingen aning om vad som kan ha hänt men undrar dock varför du hade igång stärkaren utan att ha kopplat in nått. Hade du den i standby eller?

Ja det var ju dumt gjort, jag hade precis hämtat den och skulle bara se att den klarat resan ok innan jag började stoppa in alla kablar.

Men hemma hos han jag köpte den hos var bara 2 högtalare anslutna och vi hade den på "surr input" som aktiverar alla 5 kanaler utan några problem. Men det kanske är skillnad mot att inte ha något på dom bryggade kanalerna i "CD inputen"
Go to Top of Page

gordon
Member

109 Posts

Posted - 2002/10/18 :  22:36:31  Show Profile Send gordon a Private Message
Köpte min i butik. Begagnad men med full garanti.Gick sönder,i väg
skickad,borta i två veckor,tillbaks,äntligen,sönder direkt,retur
butik.aldrig mer thule.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/18 :  23:00:41  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

quote:
Originally posted by Tifosi

Ja det var ju dumt gjort, jag hade precis hämtat den och skulle bara se att den klarat resan ok innan jag började stoppa in alla kablar.

Men hemma hos han jag köpte den hos var bara 2 högtalare anslutna och vi hade den på "surr input" som aktiverar alla 5 kanaler utan några problem. Men det kanske är skillnad mot att inte ha något på dom bryggade kanalerna i "CD inputen"

Hmmm förstår inte varför du ändå kopplade in anslutningarna ??
Men gjort är gjort som Runar sa
Lars

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/19 :  00:02:11  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Varför skulle anslutningarna spela roll? En förstärkare ska gå att plugga in i ett nätuttag utan att ha pluggat i några högtalarkablar. Varför skulle den inte det?

Vad är det för nätfilter? Har den kondensatorer mot jord? Har du på något sätt kortslutit stärkaren med nätfiltret?

Varför jag säger så är att jag inte litar på nätfilter, då all utrustning inte gillar sådana. Mitt eget nätfilter är borttaget. Om du vill veta mer sök på Voltex.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/10/19 :  00:57:18  Show Profile Send PatrikM a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

Varför skulle anslutningarna spela roll? En förstärkare ska gå att plugga in i ett nätuttag utan att ha pluggat i några högtalarkablar. Varför skulle den inte det?

Vad är det för nätfilter? Har den kondensatorer mot jord? Har du på något sätt kortslutit stärkaren med nätfiltret?

Varför jag säger så är att jag inte litar på nätfilter, då all utrustning inte gillar sådana. Mitt eget nätfilter är borttaget. Om du vill veta mer sök på Voltex.

Thomas

POPP heter märket tror jag den är inköpt på elfa, jag har haft den länge till min gamla förstärkare och dvd och den har fungerat bra.

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2023455.htm

Jag tror inte jag har har gjort något konstigt för jag tog ur en sladd som satt i tidigare utrusting och pluggade in i nya förstärkaren så jag har inte rört filtret.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/19 :  01:11:44  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Patrik,

du behöver inte gjort något konstigt. En fråga, var hade du för förstärkare förut? Hade den jordstift på nätkontakten?

DVDn har förmodligen inte jordstift.

Thomas

Go to Top of Page

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/10/19 :  01:16:54  Show Profile Send PatrikM a Private Message
quote:

Patrik,

du behöver inte gjort något konstigt. En fråga, var hade du för förstärkare förut? Hade den jordstift på nätkontakten?

DVDn har förmodligen inte jordstift.

Thomas

Förstärkaren innan var en Yamaha DSP-A1092,

Men strömsladden jag tog till thulen satt i min REL Q150 Sub innan.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/19 :  01:23:17  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag undrar bara om nätsladden för Yamahan var jordad. Antingen kan nätfiltret vara paj så att den kortsluter på något sätt, och gjorde att förstärkaren "smällde", eller att förstärkaren helt enkelt inte var kompatibel med nätfiltret.

Alternativet är förstås att förstärkaren är felkonstruerad, eller att något pajade (otur helt enkelt).

Säkringen vid nätingången var alltså hel? Har du provat förstärkaren utan nätfilter?

Thomas

Go to Top of Page

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/10/19 :  01:30:38  Show Profile Send PatrikM a Private Message
quote:

Jag undrar bara om nätsladden för Yamahan var jordad. Antingen kan nätfiltret vara paj så att den kortsluter på något sätt, och gjorde att förstärkaren "smällde", eller att förstärkaren helt enkelt inte var kompatibel med nätfiltret.

Alternativet är förstås att förstärkaren är felkonstruerad, eller att något pajade (otur helt enkelt).

Säkringen vid nätingången var alltså hel? Har du provat förstärkaren utan nätfilter?

Thomas

Ja den säkringen var ju tyvärr hel den borde ju ha smällt tycker man. Jag provade den i bara lite kort med dvd och högtalare efteråt för att se om jag fick ljud ur den och då satt den kvar i nätfiltret. Men det lät ju ingenting förutom brummet i steget och det som rök borde väl ha varit någon komponent som pajjade.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/19 :  01:43:52  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jo, röken säger att något har pajat. Men du såg ingen bränd komponent, eller bränd plast, kretskort? Och förstärkarens powerlampa lyste fortfarande? Ingen säkring gått. Förstärkaren brummar sa du? Prova koppla den direkt till uttag. Koppla bort filtret.

Vad som skulle kunna hänt (nu gissar jag) är:

1. Nätsladden paj (kortis?). Ej troligt dock.
2. Jordning paj i nätfilter (kortis), som orsakade förstärkarpaj.
3. Nätfiltret + förstärkare osakade någon jordslinga med hög ström, och någon komponent pajade.
4. Förstärkaren pajade helt enkelt. De gör det ibland. Kanske Thule gör det mer än andra, vad vet jag.

Thomas

Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/10/19 :  02:15:25  Show Profile Send Nagra a Private Message
.........
**** pommes frites!!!!!

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/10/19 :  03:21:55  Show Profile Send PatrikM a Private Message
Jag skulle tro att något i den röda ringen gick sönder eftersom det kom rök precis därifrån.
Någon som har en aning om vad för elektronik som sitter där förutom säkringshållaren (Den säkringen var hel) Det är ju som ni ser väldigt svårt att se något där.

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/10/19 :  07:35:03  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Kanske någon komponent i thulens egna nätfilter kanske en rc länk eller nåt, fast det är klart då borde ju förstärkaren fortfarande fungera mie kanske ha lite mera störbrum. som sagt svårt att se.
Det ser ut som strömmatningens ingång med inbyggt nätfilter.
det kan hända att det sitter nån kondensator i serie med matningen som get sig men då borde det inte brumma.

Men jag Gissar på att en kondensator har gått sönder. vild gissning men det brukar bara sitta kondensatorer, motstånd, drosslar och säkringen på sådanas ställen.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/19 :  11:43:59  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Svårt att se; men ett litet filter kanske sitter där. Kan varit denna del som inte gillade ditt nätfilter...

Thomas

Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/19 :  11:46:36  Show Profile Send tek a Private Message
hur mkt kostade förstärkaren?

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.
Go to Top of Page

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/10/19 :  18:41:29  Show Profile Send PatrikM a Private Message
Jag betalade väl mer än jag kunde ha gjort men jag köpte en som var nära för att kunna få den på en gång....och så blev det med det nu får jag i bästa fall vänta 2 veckor om den ens går att laga.
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2002/10/19 :  20:15:56  Show Profile Send Staffan a Private Message
Thomas A,jag har läst dina teorier
om Voltex-filtret så jag undrar om
du tror att det är det som ställer
till det hemma hos mig också?
Jag har provat försteg och signal-
källor där båda varit jordade och
tvärtom men slutstegen alltid varit
jordade i andra uttag fast på samma
fas.Problemet är att "protection"
löser ut på det ena då och då.
Hoppas att det går att förstå
vad jag menar.

Mvh Staffan
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/19 :  20:37:27  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Prova utan filter och kolla om problemet med protection försvinner. En sak är intressant som du nämner. Jag har en protection curcuit i min AA puccini SE (samma som standbykretsen). Den klickar till när den aktiveras. Detta ljud har jag tidigare hört då och då på min stärkare när jag hade Voltex filtret i (den aktiveras automatiskt) som två snabba klick ljud (som den gick på och av väldigt snabbt). Sen jag kopplade ur filtret har jag inte hört detta ljud något mera.

Kolla din jordning också. Försteget jordat och de övriga komponenterna ej kopplade till samma jord.

T

Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2002/10/19 :  20:45:43  Show Profile Send Staffan a Private Message
Jag ska prova utan filter
men det kan bli ett långt
test för ibland tar det
en vecka innan det löser
ut.Bladelius har kollat
steget och hittar inget
fel så jag håller tummarna.
Vad menar du med jorden,
den är väl gemensam?
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/19 :  20:53:35  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ja jorden är gemensam. De flesta komponenter jordas via signalkablarna, ex försteg - kabel - slutsteg. Men om försteg + slutsteg jordas i samma uttag (och de har jordstift på kontakterna) så fås jordanslutning på två punkter. Risk för jordslinga. Jordslingan kan vara hörbar (50 Hz brum) men också väldigt låg i nivå att man kanske inte märker det vid normal lyssning. Men slingar kan ändå finnas där, och därmed orsaka störningar på signalen. Med Voltex filtret orsakas HF störningar eftersom den har en konding mot jord som släpper HF in i signalvägen.

Din anläggning bör ha försteget jordat, och resten skilt åt. Sök på jordning på forumet.

Thomas

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000