| Author |
Topic  |
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 21:01:39
|
Jag kör slutstegen avsäkrade var för sig,menar du att jag ska köra dom ojordat?
Mvh Trögfattad |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 21:09:11
|
Beror på hur de är jordade lite grann också. Har de separata signal och chassijord? Jorma och Flint är bäst på detta.
Men generellt, ja. Mitt slutsteg har inget jordstift på nätsladden, säkert pga att det troligen bildar jordslinga om det skulle ha det. Jag har en annan sak jordad tillsammans med försteget, skivspelarens skivtallrik.
Thomas
|
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
PatrikM
Member

85 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 21:55:07
|
| Nu har jag hört från en ägare av ett likadant steg att det är relän som pajjar på tidigare modeller av thule steg. Så den behöver troligtvis skickas till Danmark för reparation, då kommer ju frakten kosta en hel del eftersom den väger 20+ Kg. Sen tillkommer reparation och komponeterna. |
 |
|
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 18:33:15
|
Nu har jag kört utan Voltexen i tre dagar och slutstegen har slutat att gå in i "protection mode". Vad är detta för skräp som egentligen ska skydda min anläggning men istället förstör den? Mitt tidigare Rotel 1090 brann upp två gånger utan att reparatören hittade något fel(funkade perfekt hos honom efter byte av komponenter sen gick samma saker sönder igen) Inga fel kunde heller hittas på mina monoblock och nu,utan nätfiltret funkar dom riktigt! Jag vet inte om jag får skriva det här men jag är så  Moderatorer får deleta om ni måste |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 18:57:08
|
Staffan,
avvakta lite till för säkerhetsskull. Men jag blir är inte förvånad om din observation stämmer. Antingen är det ett generellt problem eller med den typen av AC/Surge filter och Hifi förstärkare, eller så är det något specifikt med Voltex. Med mitt tidigare test hoppades jag att flera skulle testa den. Nu har i alla fall du indikationer på att något kan gå galet med filtret i förstärkaren. Jag skulle också väldigt gärna vilja ha en kommentar från Voltex i frågan, och hur filtret skall/bör användas.
T
|
 |
|
|
PatrikM
Member

85 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 19:02:15
|
| Undra om det var samma sak som hände mig....låter ju förjävligt |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 19:09:46
|
Patrik,
det skulle inte förvåna mig att filtret hade något med saken att göra. Du har ett ELFA filter, men de flesta AC filter/Surge protectors har liknande uppbyggnad (även om det finns olika varianter naturligtvis).
Thomas |
 |
|
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 19:10:06
|
Det som gick sönder på 1090 var nåt på lågnivå-ingångarna och skyddet som löser ut på mina S250 är för det också. Jag har använt flera olika försteg och cd men tyvärr samma filter. |
Edited by - Staffan on 2002/10/21 19:40:50 |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 19:15:25
|
Kan det vara DC protection? Om skit kommer in på jord via filtret och mixas med signal så kanske stärkaren känner av en DC signal? Protection på AA Puccini aktiveras vid DC på utgången. Men vad vet jag.
Thomas |
 |
|
|
PatrikM
Member

85 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 19:53:16
|
quote: Originally posted by Staffan
Det som gick sönder på 1090 var nåt på lågnivå-ingångarna och skyddet som löser ut på mina S250 är för det också. Jag har använt flera olika försteg och cd men tyvärr samma filter.
Staffan, var det en dyr lagning du åkte på? Tänkte ifall det är liknande skada för mig.
|
 |
|
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 20:45:17
|
Det beror lite på hur man ser på det,typ 800 kr men sen hade posten sett till att det hade landat på fronten så att kylflänsarna var böjda så då fick man ordna transporter själv för att inte göra allt värre. |
 |
|
|
PatrikM
Member

85 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 22:46:34
|
| Ja det blir nog till att kasta det där filtret långt bort...ska nog införskaffa en JPC 2.5 med grenkontakt istället. Konstigt att dom flesta hifi firmor rekomenderar Nätfilter om det nu skulle vara problem med dom. |
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 23:03:18
|
| Jag tror inte att det har med jordslinga att göra faktiskt (med tanke på var det var BBQ), jag misstänker att kondensatorn alternativt någon av de två (troligtvis två..) varistorerna som sitter som transientskydd direkt vid nätbrunnen har hälsat hem, kan bero på att det blev en inducerad spik tillbaka från toroiderna vid tillslag av nätspänningen, var switchen ställd på "on" när du stoppade in nätkabeln?? |
Livet är för kort för mono |
 |
|
|
PatrikM
Member

85 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 23:10:38
|
quote: Originally posted by mr. Triatic
Jag tror inte att det har med jordslinga att göra faktiskt (med tanke på var det var BBQ), jag misstänker att kondensatorn alternativt någon av de två (troligtvis två..) varistorerna som sitter som transientskydd direkt vid nätbrunnen har hälsat hem, kan bero på att det blev en inducerad spik tillbaka från toroiderna vid tillslag av nätspänningen, var switchen ställd på "on" när du stoppade in nätkabeln??
Njae det dröjde ett tag någon minut och det var när jag rörde volym kontrollen ytterst lite, Då knäppte det till som ett när den slår om mellan olika input.
Men jag hörde ju också om en med ett likadant steg som hade råkat ut för ett liknande problem och då var det reläet för omkoppling mellan 2/5 kanaler som pajjade och det skulle tydligen vara ett känt fel på tidigare modeller. |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 23:23:43
|
Jo det kan vara paj med filtret. De kan ju paja men ändå fungera efteråt. Men oftast luktar väl detta bränt:

Jag fattar dock inte riktigt, nåt konstigt är det med dessa filter. Fast om kondingen har kortis så borde säkringen lösa ut?
Om vi antar att filtret har något med Staffans problem att göra, så uppstod felet på lågnivåingång. På nuvarande stärkare utlöses protection, vilket tyder på DC någonstans. Jag hade också något som "lät" som att DC protection i min AA Puccini gick igång med Voltexfiltret i, (två snabba reläklick då och då, detta hörs ej numera). Om det kan finns en koppling mellan hot och ground i filtret (vilket det gör om man har en konding där) så borde det kunna rusa ström om man har en jordslinga? Jordslingan torde då leda högfrekvens, fast jag förstår då inte varför detta kan få DC protection att lösa ut.
T
Thomas
|
Edited by - Thomas A on 2002/10/21 23:25:22 |
 |
|
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 05:40:04
|
Jag har märkt en underlig sak till som jag trodde skulle vara så: När jag trycker igång slutstegen så blinkar lysdioderna ett antal gånger innan tillslag sker. Utan nätfilter slår dom till med en gång. Observera att filtret inte används på slut- stegen. |
Edited by - Staffan on 2002/10/22 05:52:38 |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 19:38:39
|
Även om de inte används på slutstegen så är filtret där ändå. Jag testade filtret på olika saker, och störningar fanns även om förstärkaren inte var kopplad till filtret.
Thomas |
 |
|
|
PatrikM
Member

85 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 19:41:16
|
| Thomas A: Är det ditt nätfilter på bilden? |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
|
|
PatrikM
Member

85 Posts |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 22:01:18
|
Kanske i alla fall fundera lite på nätfilter. Vi vet inte vad ditt fel beror på, men misstanken att dessa filter kan göra dumma saker finns ju.
Thomas |
 |
|
Topic  |
|