HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lista dina fem favorithögtalare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/08 :  23:12:29  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Vilka är dina fem favorithögtalare med den i ditt tycke bästa ljudkvaliteten?

Det ska alltså vara högtalare som du har lyssnat på och känner dig förhållandevis bekant med. Inga "drömhögtalare" som du inte hört eller bara hört väldigt kort. Det är bra om man kan beskriva mycket kort om vad man gillar hos respektive högtalare. Sedan vill jag vara lite extra inskränkt och bara tillåta EN modell per fabrikat på listan. De får förstås kosta hur mycket, eller hur lite som helst, bara det är de högtalare som du tycker har låtit bäst, alla kategorier. Det tillåts förstås även att lista högtalare som ej längre är i produktion.


Här är mina favoriter (ingen speciell rangordning):

- B&W 801 Nautilus
Jag gillar att de låter rent och har bra ljudtryckskapacitet och brett frekvnsomfång. Med sin ganska lilla direktivitet kan de vara svåra att låta bra i väldigt stora och ekande lyssningsrum. De nya med diamantdiskanten har jag bara kort hört, men de lät i alla fall lovande. (Sedan de gamla kantiga 801 och 802 tycker jag också väldigt bra om.)

- Revel modell ??, de med rundad topp och två 9-tumsbasar, eller är det tre? (Salon kanske de heter?)
Låter också rent och klart med stort frekvensomfång. Bra för dem som vill ha traditionella fullregisterhögtalare. Låter neutralt. Bra att den bakre diskanten kan slås av om man vill, men även trevligt om den är på, för diffusfältskorrigering. Jag har för mig att den är kontinuerligt variabel, trevligt då ju de flesta lyssningsrum är olika.

- NHT Evolution T6
Mycket bra med elektoniska delningsfilter för att möjliggöra anpassning till olika typer av rum och placering. Detta är också en komplicarande faktor eftersom de inte kan drivas av en vanlig integrerad förstärkare. Likaså här kan man dra på starkt utan att det låter illa. Jag har egentligen inte hört på dem tillräckligt för att de ska få platsa på listan men de får slinka med ändå, tack vare att de imponerat på mig.

- Amphion Xenon
Låter rent och klart med mycket bra ljudbild. De verkar ha viss direktivitet i mellanregistret och nedre diskantregistret som kanske gör att de kan måla upp en såpass bra ljudbild tack vare frånvaro av sidoväggsreflexer. Jag spekulerar i att de även har en kontrollerad spridning beroende på frekvens. Kan spelas förvånansvärt starkt trots den relativa litenheten. Tycks fungera i många olika typer av rum där jag hört dem. Dock har jag inte hört dem i väldigt stora rum. Neutralt sound.

- Ino i56s inkl. basmoduler
Mycket rent och klart ljud, de högtalare jag själv har. Jag gillar deras höga direktivitet i vertikalplanet och den höga ljudtrycksförmågan med tillhörande låg förvrängning. Ljudbilden tycker jag är mycket precis och realistisk. Sunjektivt låter de klangligt neutrala. Inget för dem som tycker det är jobbigt med aktiva delningsfilter och en massa slutsteg.


Ja det var dessa högtalare som jag gillar bäst, vilka är dina favoriter?


Med dessa ovanstående kanske det märks att jag gillar högtalare som har hög ljudtryckskapacitet, låg distorsion, kontrollerad spridning, stort frekvensomfång, och med neutral klang. Naturligtvis finns det fler högtalare som jag också tycker bra om, och jag har ju heller inte hört alla som finns på jordklotet.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2005/08/08 23:19:41

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/08/08 :  23:43:46  Show Profile Send Piggen a Private Message
Okej! Jag fyller väl på lite här då.
Man har ju genom åren lyssnat på väldigt mycket olika högtalare. Dom allra, allra flesta av dessa har ju låtit helt okej men inget att skriva hem om. Många har inte heller tillåtits spela optimalt, varför en rättvis bedömning är svår.

Tyvärr så har jag inte lyckats skrapa ihop fem favoriter. Men man tager vad man haver, som Kajsa sa en gång.

Mårten Design - Coltrane
Hörde dessa för flera år sedan på Ljudcenter här i Halmstad på en demo med Mårten Design-bröderna. Kommer inte ihåg riktigt hur det lät. Men jag blev sittande i ca 4 timmar så bra måste det ju ha varit

B&W - Nautilus 804S
Får gärna byta av mina burkar vilken dag som helst. Knoppen har ju redan nämnt 801:orna som givetvis spelar i en helt annan division, men dom har jag inte hört så...
804:orna presenterade ett fint ljud (ffa diskant/mellanregister) som jag genast fastnade för. Tyvärr blev det en rätt kort lyssningssejour.


Monitor Audio - GR20
Det är dom burkarna som spelar hemma just nu. Dom bästa hittils, hyggligt fin diskant och mellanregister, lite svullen bas kanske. Visst finns det mycket bättre. Men livet är ju inte slut ännu, så det hinner kanske komma en ny favorit

Kul att du är tillbaks och skriver lite här igen Knoppen!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/08/08 :  23:57:25  Show Profile Send Snoop a Private Message
Då ska vi se, jag har inte lyssnat på allt för många modeller men här kommer en lite lista.

1: Sonus Faber Cremona

Detaljerat varmt och torrt ljud med bra 3d känsla. När jag lyssnade på dessa var jag i himmelriket.

2: Phonar P40s

Dessa spelar jag med idag, bra detaljerings grad, snus torr bas ,har dock en hel del probem med rummet så mellan register/mellan bas försvinner. Men ändå så tycker jag ljudet presteras på ett mycket bra sätt för priset man får betala för dessa burkar.

3: Infinity kappa 600

Dessa upplever jag som relativt bra något skrikiga till viss musik, men bra pondus i basen (discobas?)

4: Canton Ergo RC-L

Dessa var mina förra burkar, enorm djupbs och bra tryck i mellan registret. Något nasal återgivning, lätt att få dessa skrikiga och de spelar rakt i ansiktet vilket jag inte uppskattade. Spelar bra med akustisk musik och musik där låga bastoner kommer fram det är härligt. Djupare bas än deras subwoofer AS-2.

5: Magnat Vector 77

Billiga högtalare med stort ljud för prisklassen. Hyffsat rapp bas och ett varmt mellan register. Lagom detaljerings grad.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/08/09 :  00:02:46  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Kul tråd !

Utan någon bestämd placering angiven ser det ut såhär:

Audio Physics Avanti III
En högtalare som jag lyssnat väldigt mycket på i hemmiljö och som har ett sagolikt släpp och 3D förmåga. Kanske kan känna att det fattas lite i de lägsta oktaverna.


Burmester B99
Haksläppens mästare som kanske inte har några fel enligt mig. Ägnade den mesta lediga tiden inkl. nätterna på Arkenmässan åt att bara njuta av denna fantastiska högtalare...vad det nån som sa att B100 var på ingång ..


Mårten Design Coltrane
Ännu en högtalare med ett fantastiskt "släpp" i ljudet. Den gör det mesta rätt och riktigt.


QRS Neptunus
En högtalare som jag gick i år och suktade efter och lyssnade på hos en bekant minst en gång i veckan. En bas som inte lämnar någon oberörd och ett trevligt mellanregister samt topp.



// Jonas




Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/09 :  00:04:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kul tråd!

Audio Artistry Beethoven - Otroligt homogent och härligt ljud. Bra dynamik. Väl genomarbetad konstruktion.

Thiel CS6 - Fantastisk bas, dynamisk och kraftfull. Inte lika bra i toppen i det system där jag hört dem. Men basen...

Magneplanar 3.6 - En av de absoluta favoriterna, klangriktig och levande.

JMLab Utopia - Väldigt dynamisk och kraftfull i alla register, komplett på alla sätt tycker jag.

Så långt köpehögtalare.

Jag får reservera mig lite på så sätt att jag har hört ett par DIY-högtalare (Jan Nielsens) och ett hopplockat hornsystem (Times) som platsar här okså. Och mina egna förstås... Särskilt nästa bygge.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/08/09 :  00:16:31  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Mina egna Gillar framför allt det öppna mellanregistret och
att ljudet släpper så fullständigt från högtalarna. Kanske har mer
med uppställningen än själva högtalarna att göra men egenskapen
är inte helt vanlig.

Linkwitz "Orion" har jag lyssnat en del på och jag gillar dom
av samma anledning.

Har även ägt en uppsättning med JBL "4412" monitorer och 2st
"2235" subbar (370L/st) och det tyckte jag lät bra då (drygt 15år sedan).
Ett driv var det i den uppställningen

Edit: Fem st var det visst.

Ett system där basen bestod av 2st TC-sound "10" och toppen
sköttes av ett DDD-element (rundstrålande och arbetar från
ca: 200hz och uppåt). I den då aktuella uppställningen
presenterade det systemet en näst intill kuslig ljudbild.
Mycket känslig för uppställningen om jag inte minns fel dock.

Quad esl-63 med en gigantisk Hartley-sub på RC i Umeå
har jag också svårt att glömma.

Bubblare som inte klarar önskemålet om lyssningstid får bli:

Martin Logan CLS
Magneplanar 3,6
Audio Artistry Beethoven
Mark Levison/Quad staplar med dubbla
Hartleybasar hos "Glotta" för jättelänge sedan.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2005/08/09 00:43:24
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/08/09 :  00:18:44  Show Profile Send ryst a Private Message
Får inte ihop 5st men jag börjar med några favoriter.

B&W 802 Diamond
Sitter i valet och kvalet att införskaffa den då jag inte har plats för basmoduler (senaste lyssningen genomfördes idag).
Diskanten är väldigt högupplöst samt att mellanbasen gör att ljudet får en skön kropp.

Revel Ultima GEM
I mitt tycket en av världens bästa stativare utan stöd av basmoduler.

Martin Logan Ascent I
Ger ett öppet ljud med bra snärt i basen, inte lika imponerade av ML större högtalare (var nog rummet som ställde till det för dom men iaf).

INO i28s inkl basmoduler
Otroligt ren diskant, men här är det basmodulerna som imponerar mest.
Hade jag haft plats med det här i min lya så är det ett givet val (har dock inte hört någon fetare INO-modell)


______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D

Edited by - ryst on 2005/08/09 00:19:10
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/08/09 :  00:34:56  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Utan rangordning:

B&W Nautilus 802
Hade lite svårt för dom i början om man jämförde med den äldre serien, men efter att ha lyssnat på dom åtskilliga timmar i hemmiljö, så kan jag inte göra annat än att tycka om dom.

B&W Matrix 801/802
Är en av mina favoriter som jag ägde under början av 90-talet.

B&W John Bowers Silver Signature

En specialversion som tillverkades som hyllning till John Bowers efter hans bortgång. En 2-vägs stativare med externa delningsfilter. Ångrar fortfarande att jag sålde mina.

Snell AIII
2 rejäla skåp till högtalare. Möbleringsvänliga om man bortser från storleken Fick aldrig frugan att acceptera designen, så jag fick nöja mig med C-modellen under en tid.

pi60
Mina nuvarande högtalare, ska bara kompletteras med ett par bs60, så tror jag att jag sitter nöjd en tid framåt i alla fall.
/Jonas

Edited by - Jonas Nilsson on 2005/08/09 00:51:28
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/09 :  02:39:54  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ja Dahlberg, Levinson/Quad/Decca/Hartley-systemet hos Glotta har man ju minnen av. Tyvärr spelades det ej på systemet då. Jag var och kikade på ett Audio Research-slutsteg. Fina Goldmundgrejor också, samt Sequerra-tuner! Detta var på sitt sätt "tyngre" grejor än vad som erbjuds i Sverige nuförtiden. Och detta på åttiotalet.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/09 :  08:52:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
Absolut en trevlig tråd! Mina 5 nedan i inbördes rangordning, dvs min största favorit överst och min "femte" favorit längst ner.

Därmed inte sagt att den ene är "bättre" än den andre, men den översta är den vars ljudkaraktär passar just min smak bäst:

Vienna Acoustics - Beethoven Baby Grand
Mina nuvarande högtalare. Mycket bra ljudbild med bra luft mellan instrument. Varm karaktär men inte så det blir för mycket. Stort ljud med bra djup och bredd, helt enkelt bra 3D. Dessutom mycket bra "släpp". Mycket behaglig diskant med fin detaljrikedom och röster låter makalöst bra och naturligt! Rapp bas som ändå går ner till 30 Hz, och en del bastryck kan fås om skivan och övrig utrustning tillåter. Behagligt ljud som inte ger lyssningströtthet. Nackdelar? Tja det är inte en stor högtalare så det riktiga draget i basen som känns i magen är svårt att få. Sub ska möjligen köpas i framtiden. Sen kan man säkert få större ljud med större modeller från samma tillverkare (har ej testat dem, än...). Men Baby Grand passar bra ljudmässigt i mitt vardagsrum.

Totem Acoustics - Model One Signature
Har ej själv ägt dem, men har hört dem på mässor (dock aldrig i ett vanligt vardagsrum), och de har alltid imponerat stort på mig! En liten stativare med stort ljud, när jag kom in i Hifi Arts rum på Arkenmässan 2004 trodde jag det var de stora golvarna som spelade (tror det var Living voice eller Phonar) men det var de små skitarna Model One Signature! Otrolig bas för att vara så små, mycket bra diskant och mellanregister samt homogen ljudbild. Även mycket bra "släpp". Nackdelar? Tja, den dynamik och bastryck en större golvare kan ge finns inte, men för priset och storleken räcker det långt..något för sovrumsanläggningen kanske??

Dynaudio - Contour S3.4
Har själv ägt. Mycket bra ljudbild och mellanregister, samt behaglig diskant. Basen kan bli bumlig om de placeras fel eller inte får spela med en tillräckligt stark förstärkare. De kräver nämligen watt och ampere i massor för att låta riktigt bra! Kan annars låta instängt och bumliga. Får de tillräcklig kraft kan de låta strålande. Väldigt allround.

Dali - Helicon 400
Har ej själv ägt, men hört en del både i butik och hemma hos ett par olika ägare. Mycket allround och har ett ganska varmt ljud. Mycket bra diskant, hybrid mellan banddiskant och vanlig soft dome. Kan bli bumliga i basen om de placeras fel. Två basreflexportar bakåt och en djup konstruktion gör att de behöver luft till bakvägg, vilket kan vara svårt att ge dem tillräckligt av i ett vanligt vardagsrum. Får de tilräcklig yta och spela på är de mycket bra! Sugen på att höra Euphonia MS4/5 själv!

Monitor Audio - GR20
Har själv ägt. En finfin golvare som känns prisvärd. Det bästa är ett nyanserat mellanregister och detaljerad diskant som kan bli vass med fel kringutrustning. Basen kan bli bumlig om de placeras fel/i fel rum/med fel stärkare. Väldigt allround, passar bra till det mesta. Dessutom mycket snygga, framförallt i ek!

Tja, det var några till som var nära att hamna på listan, tex Audiovector Mi3 Signature, lite mindre luftigt ljud än Avantgarde-modellen som jag själv ägt men behagligare diskant och inte lika lätt att bli lyssningstrött (Signaturen har ett varmare ljud), Vienna Acoustics Beethoven COncert Grand (föredrog dock lillebror Baby Grands ljud i mitt rum) Totem Hawk (Model One Signature låter dock lite bättre tycker jag) och Amphion Xenon för att ta några exempel. Sen hade det varit kul att höra på högtalare från de omtalade Ino Audio, liksom från PMC, Usher, Phonar, B&W Nautilus, JMLab, Harbeth etc etc. Får se i framtiden!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/09 19:16:20
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/08/09 :  09:23:12  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har inte så mycket med tråden att göra men det mest spektakulära
från mitt besök hos glotta var nog ändå "Goldmund Reference"
skivspelaren. Vilken pjäs Stod en väldigt fin sak från
Welltempered i något slags konststen där då också.

Sammantaget nog det trevligaste besök jag nånsin haft hos en
hifi-handlare då ägaren var fantastiskt trevlig .


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/08/09 :  09:45:26  Show Profile Send mapem a Private Message
Fem högtalare som jag lyssnat på och gillar skarpt är följande:

Totem Model One - konstigt nog är jag inte lika impad av Totems "finaste" stativare Mani 2 som kostar tre-fyra ggr mer. Model One är nog den högtalare som "släppt" bäst av alla jag lyssnat på.

Quad ESL 57 - det var rätt länge sen jag lyssnade på dom, men det var en upplevelse som stannat i minnet.

Mårten Design Coltrane - bara en kort session, men jag var imponerad av klarheten och balansen. Nästan perfekta. Men så har de också tyska element. Ordning och reda på tonerna.

Harbeth 7 - en BBC-inkarnation med utomordentlig musikalitet. Påminner om Totem i klangen. Lite hårda kanske, i engelsk Newtonsk vetenskaplig anda.

Sonus Faber Cremona Auditor - otroligt vackra med en varm musikalitet, mycket njutbara. Italiensk romantik. Skulle mycket gärna ha ett par om jag hade råd.

Det var fem-listan.

Sen har jag en gammal kärlek till Carlssons ursprungliga kolboxar. Det var sådana som en gång gjorde att jag förstod vad HIFI är. Men det var så otroligt länge sen i en grå forntid jag lyssnade på dem att jag känner mig osäker på hur de skulle stå sig i dag.

Mina egna högtalare Neat Petite III lyssnar jag på varje dag, och det gör ju att jag är medveten om alla brister (som ju finns hos alla högtalare men som kanske kommer fram först efter en längre tids lyssning), så de kom inte med på listan. Men de är de bästa jag haft i alla fall. De är bra på att gräva fram de musikaliska elementen. Till och med grötigt producerad rock blir njutbar, liksom ett Berlioz-tutti. Röster låter kusligt naturliga och de sprödaste klanger går fram. Dom är egentligen j-t bra, dessa små burkar.
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2005/08/09 :  10:00:35  Show Profile Send Rishna a Private Message
Några favoriter från svunna tider fram till idag:

1. Cabasse Atlantis (tror jag de heter). Enorma högtalare, vita och som utdragna tetraedrar med elementen monterade i sfärer framför själva högtalarkabinettet. Kan dom ha varit 180 cm höga där de spelade på Hotel Sheraton i Malmö på Hifi-mässan 1992 eller 1993? Många år sedan men vilket ljud! Rummet påminde mer om en stor biljardsalong och till höger om ingången stod ett par monoblock från Accuphase med stora VU-mätare som lystes upp av blå bakgrund. Fantastiskt! På väg fram till rummet, ute i korridoren, trodde jag att det var en orkester som uppträdde.

2. Ljudcenter i Halmstad för något år sedan: Mårten Design Coltrane. Jojo, det fanns inte mycket att klaga på där heller om prislappen bara tappat en nolla på slutet. Högtalarna spelade med enorm dynamik och kontroll. Basen var djup och kraftfull trots att Ljudcenters demorum ofta krossar högtalare i just basområdet.

3. Quad ESL 57 hemma hos brorsans kompis farsa utanför Malmö för c:a ett år sedan. En annorlunda högtalare med sin elektrostatiska funktion men oslagbar gällande luftighet och detaljrikedom. Här får dynamiska högtalare se upp om de inte ska se sig omkörda av denna fantastiska musikförmedlare som dock kan behöva hjälp i basområdet.

4. Malmöfestivalen, kan det ha varit mitten på 90-talet? Sanne Salomonsen uppträdde på Stortorget inför en stor publik och inte en kvadratmeter var ledig. PA-riggen, säkerligen bestående av JBL-komponenter med tillhörande muskelsteg från LAB-gruppen eller liknande, spelade riktigt bra och lät inte PA. Varmt, mjukt och otroligt kraftfullt ljud och jag skulle gärna ta ljudteknikern i hand för han skötte sig fantastiskt.

5. Mina Carlsson OA52.3 med tillhörande DIY-basar Peerless XLS 10" med slav. Jag är helnöjd och har en anläggning som passar in i en trång lägenhet med sambo och son samtidigt som den har gått att lösa ekonomiskt under ett par år.

/Fredrik
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/08/09 :  10:21:29  Show Profile Send jaejin a Private Message
Topp fem.

Audio Artistry Beethoven

Audio Artistry Dvorak

Audiovector Mi3 avantgarde

Tympani 1d

Wilson Puppy 3

Edited by - jaejin on 2005/08/09 12:03:34
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/08/09 :  11:05:52  Show Profile Send thli a Private Message
Grymt svårt men jag försöker ändå:

-JM Lab Grand Utopia-

Enorm högtalare med ett enormt ljud! En verklig fullregister högtalare som trots sin
storlek låter mycket samlat.

-Wilson Watt/puppy 7

Stort ljud i hanterbart format. Spelar rent, snabbt och med härligt "go".

-Sonus Faber Stradivari

Världens vackraste högtalare?? Spelar lika vackert som den ser ut!!

-Burmester B99

Blev så impad av denna högtalare att jag blev tvungen att köpa en
Burmester högtalare!!

-Dynaudio Evidence Master

Kanske borde vara längre upp på listan men har inte hört den i något riktigt
bra rum, här finns dock potential att slåss med dom bästa.

//Thomas
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/08/09 :  19:53:03  Show Profile Send U1 a Private Message
Martin Logan Prodigy
Helt underbar högtalare, synd att det inte är dipolbas bara.

B&W 802N
Inte dålig på något.

JM Lab Mezzo Utopia
Gjorde ett stort intryck på mig.

Quad ESL63
Med väl integrerad dipolbas kan detta vara bland det bästa som finns.

Linkwitz PMTM1
Min budget bomb för gör det självare. Måste dock kompleteras med dipolbas, då den inte spelar under 50hz.

/J

Edit: skrivfel


Edited by - U1 on 2005/08/09 19:54:44
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2005/08/09 :  20:47:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tänkte bidra med några lite ovanliga alternativ. Vi börjar med en dansk (!) högtalare som är 2 m hög och har en band vidd på 15-20000 HZ +- 2,5 dB och med en känslighet på 99dB!!! Tänkt drivning skulle kunna vara pse300b´s 6C33 monoblock. Hmm, ganska lockande.



Nästa exempel är i samma stil med superhög känslighet och som dessutom flyttar massor med luft baserad kring Tannoy´s stora bredbandselement.



Ytterligare ett exempel i samma skola. OBS! båda är DIY arbeten.



Det här senare burken är "ganska" stor och går ner till 19Hz (-4) med hörnplacering. Ganska OK va´?

Nåja, nu några mer realistiska alternativ som jag skulle köpa imorgon om jag vann på lotto.

Först ut är Gradients activa Revolution som jag skulle kunna ställa in i befintligt rum och system.



Nästa kräver kanske att få flytta in i vardagsrummet p.g.a. storleken,



VMPS är tillverkaren.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/09 :  21:23:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Micke, den översta: är det Hörning?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2005/08/09 :  21:40:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Visst är det en Hörning.

http://www.horninghybrid.com/

Läs och njut.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/09 :  21:45:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kul!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/09 :  21:57:30  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Här kommer det jag drömmer om på nätterna!

1: Infinity "IRS" Arnie Nudell´s klassiker..finns det något på moder jord som slår dom??
Kolla länken och tänk er lite Eva Cassidy genom dessa:http://www.infinity-classics.de/infinity/models/IRS-series+Beta+Gamma-Delta-Sigma-Epsilon-1988-95-98/IRS/IRS_10_1.jpg

2: Genesis "1.1" Arnie Nudell igen, kopia av IRS till utseendet iaf!
http://www.6v6gt.com/Hifi%20Museum/gen1.1.jpg

3: Audio Artistry "Beethoven" Har besökt "Ulf", det räcker så tack..
http://www.audioartistry.com/products/images/beethovenPhoto.jpg

4: Infinity "IRS Beta" Arnie Nudell..suck, men ett större "ha-begär" än dessa finns inte!(för mig iaf)
http://www.infinity-classics.de/infinity/models/IRS-series+Beta+Gamma-Delta-Sigma-Epsilon-1988-95-98/IRS-Beta/IRS_Beta.jpg

5: Mårten Design "Coltrane" En av världen vackraste högtalare måste bara få vara med, hur dom står sig mot ovan nämda högisar vill jag/kan inte uttala mig om. Men vansinnigt snygga är dom!
http://www.audiofederation.com/dealership/now-playing/tour-01-2004/coltrane.jpg

Listan kan göras oändlig, men 5 st stod det väl i topic..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/08/09 :  22:12:48  Show Profile Send jonasz a Private Message
Linkwitz Phoenix

De med de gula elementen, de andra vet jag hur de låter än...



Respons Grand



Etera



I28s med 4 basmoduler



Respons Baby Grand


You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2005/08/09 22:15:15
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/08/09 :  22:18:01  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jaha, ingen direkt ordning.

Magneplanar MG3.6 (tror jag det var): Hörde dom på Arkenmässan 98 och jag hade svårt att lämna rummet, satt nog en timme. Dom spelade musik så man trodde det var live och det i ett mässrum.

German Physics: Arken 96, makalös livekänsla även där.

Von Schweikert VR4: se ovan

Ocellia Caliope: kanon på klassisk musik

Dali 18 mkII: Mina gamla burkar låter så bra så jag har ännu inte hittat nåt alternativ för en rimlig peng som låter lika bra eller bättre hemma hos mig. Transparenta, bra släpp....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/08/10 :  14:54:08  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Mina fem favoriter, ingen direkt rangordning. Mera eller mindre erfarenhet av dem alla:

Dunlavy SC-VI: "Larger than life", fantastiskt koherent för en så stor skapelse, helt "live"-ljud. Tillsammand med Audionet AMP II MAX eller Krell FPB350 den bästa bas jag nånsin hört (4st 15-tummare i slutna lådor). Diskanten saknade det sista i luftighet och resolution, annars en mycket imponerande högtalare.

Wilson MAXX-2: Otroligt dynamisk och detaljerad, gör just ingenting fel. Tappar inte greppet oavsett hur hårt man kör med dem. Har aldrig hört så många nyanser i Blue Man Group som genom dessa.

Acapella Campanile: Det enda jag hört som låtit bättre än MAXX-2 i diskanten. Plasmadiskanten förblir i mitt tycke oslagbar. Förlorar lite i basen mot Dunlavy SC-VI, men resten av ljudet är det mest transparenta jag hört.

Magnepan 20.1: Otroligt djup i ljudet, fin banddiskant. En verklig upplevelse med Clearaudios Reference som källa....

Montana EPS: De högtalare som spelar hemma som bäst. Mina långtida favoriter Dunlavy SC-IV fick ge rum åt dessa. Bästa pris/kvalitetsförhållande jag hört. Mycket stadig låda med högklassiga element ger en otrolig resolution och transparens, med dynamik och transienter som slår t.om. de fysiskt mycket större Dunlavyna. Inget behov av att byta, men skulle det bli aktuellt så skulle jag absolut titta på större Montanan innan något annat.

Det finns ju så många andra fina högtalare, men dessa var främst i minnet....

Mvh,

RKL



www.highendnews.com
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2005/08/10 :  15:31:54  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Av de som jag lyssnat på (utan inbördes rangordning):

B&W n802
På klubben i Gbrg flera gånger. Ett driv som imponerar, och allt som kommer ut ur lådan låter "musik", samt en vansinnigt vacker låda. Spelades vid något tillfälle Thin Lizzy "Bad Reputation" på hög volym (Classé cd och Thule förstärkare...) - o det var grymt bett och hög stampa-takten faktor.

JM Lab Alto Utopia
Satt i Jörgens (Vimmerby) soffa i ca 6h (när fru o barn var på A:L-land i ösregnet). Gissa om jag njöt!. Audionet elektronik. Spelade bl.a. Josefin Cronholm så man grät (nästan). Skrämmande dynamik. Trots att man visste vad som skulle komma ryggar man tillbaka när det smäller till.

Audio Physics Avanti3
Hemma hos bekant, med Grendel o S1:a (tror jag det var). Avantin har en förmåga att få en aura (timbre??) runt instrumenten som låter behagligt men ändå utan att vara förlåtande. Stränginstrument är mumma att lyssna på. Utmejslar basgångar o rytm, men saknar den djupaste basen.

Sen har jag haft ett par Mirage M3si och ett par Martin Logan Sequel2 (så där kom jag upp i 5 totalt)
Tyckte mycket om båda två (ägde M-L i 3 år och Mirage:n i 10 år).

Att lyssna på framöver:
Vill gärna höra ett par Dahlberg-band samt Orion! Antar att Bernt kommer kunna sälja entré biljetter när han är klar
Om det finns någon forumsmedlem i Halland/Skåne/Småland som kan tänka sig att dema någon av dessa så får ni gärna pm:a mig.

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/10 :  21:49:13  Show Profile Send mayro a Private Message
Jaha... Det var svårare än jag trodde att svara med 5 namn rakt av som FAVORITER... Men tar fem som så här direkt dyker upp i mitt huvud ifrån senare tids lyssnande.... Menar typ 10 år eller så... Annars är ljudminnet nog rätt trött o det är upplevelsen man minns mera...

Audio Artistry har en självklar plats hos mig. OLIKA modeller med bethoven som topp. Men aj så dyr att få tonerna ur...

Infinity då självklart... Menar då deras TOPPPRODUKTER...inte alla givet

Snell är en gamal favorit hos mig genom åren till o från...

Mirage stora m serie under 90 talet

Men en ny bubblare får nog bli Johan Lindroos stora ino audio
Kanske förvånande för en del här osv.. Men dom ÄR verkligen fina dessa stora burkar.. Dom med finfina basdelar till o lite jobbande med elektroniken skulle lätt kunna fått stått här såsom mitt nya system.


Sedan finns massa burkar. Men dessa är dom som ramlade direkt in i huvudet här... Några från förr o en del nuvarande...

Och eftersom jag funderar på nytt så är ju tankarna rätt väl förankrade här just nu kan man säga..Hmm inte bara funderar. Utan SKA ha nytt ska det vara...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000