HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fynda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/09/13 :  22:40:22  Show Profile Send Didde a Private Message
Hur kan man motivera sig att bygga högtalare när det finns ställen som fynda som säljer t.ex. http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1410

Är högtalarana så kassa annars hur har de råd att sälja ett helt hemmabiopaket för 2000:-

Om vi istället tittar på HFLS som byggkostnaden ligger på 4000...vad skulle dessa kunna ligga på i butik?

Thomas

"De e bara å spackla"

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2005/09/13 :  23:13:40  Show Profile Send €riC a Private Message
Ja, paketet du länkar till är förmodligen riktigt dåligt.
En högtalare som motsvarar HFLS1 skulle förmodligen, som färdig högtalare, i butik ligga på åtminstone det dubbla. Baserat på elementkostnad och förmodad byggkvalitet.
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2005/09/14 :  00:05:42  Show Profile Send Ionizer a Private Message
För det priset kan man skaffa surround till TVn på dass. Eller varför inte i garaget :)

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/09/14 :  00:34:09  Show Profile Send ILLY a Private Message
Hmmm...

Om du läser runt lite här på teknik o DIY, så inser du väldigt snart att de flesta trådarna handlar om helt andra saker än att komma billigt undan och spara pengar. Drivkraften är nog oftare ett tekniskt intresse och glädjen över att ha skapat något själv, än att enbart få till något som ger ljud ifrån sig för en liten peng.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag skulle med största sannolikhet fortsätta bygga mina egna prylar även om jag hade råd att köpa vilken anläggning som helst. Dock skulle jag ha lite finare verkstad och större möjlighet att ta ut svängarna!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/09/14 :  13:01:00  Show Profile Send Joav a Private Message
Har för mig att sladd gämförde HFLS men stativare närmare 20' än 10'...

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/09/14 :  16:01:55  Show Profile Send Didde a Private Message
Ställde en fråga i en annan tråd som ingen verkar svara på.
Är det värt att lägga 600 kr till för ett par HFLS hos Hifikit? Är det någon annan skillnad än bara bandspolarna?

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2005/09/14 :  21:34:32  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Håller med Illy - visst är det ett intresse! All form av DIY kan ju sägas vara slöseri med pengar, särskilt om man ekonomiskt sätter sin fritids-timpeng lika högt som man sätter sin timlön på arbetet. Men så tycker jag personligen inte att man kan resonera överhuvudtaget.

Steve Jobs plockade upp den nya iPoden ur myntfickan på sina jeans nu sist. Just det, myntfickan! Den där fislilla fickan "inuti" den vanliga framfickan som man knappt får in en femkrona i. Då var det fortfarande LCD-skärm (nu i färg), "styrhjul" och nödvändiga kontakter på den. Den kostar 1900 spänn, rymmer 2GB och levereras med små vita örlurar. Bara att börja ladda hem musik! Där, och ihop med datorn har du framtiden vad gäller musiklyssning, och fast jag annars gillar Mac är jag fullständigt, totalt ointresserad av det.

Nä, det som får mitt hjärta att klappa är snarare sånt som HFLS, HFTA, och i ännu högre grad t.ex. Bernt Janssons grejer eller - ojojoj - Lenn Arts. När man lyssnar på musiken i de grejerna förstår man plötsligt vad det handlar om. Att man sen lär sig en massa om elektronik, och dessutom lär känna nytt folk - på distans och på nära håll - är det som gör audio-DIY och hififorum speciellt för mig.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/09/14 :  22:04:36  Show Profile Send Didde a Private Message
Uttryckte mig nog lite klantigt. Självklart är det kul att se sina egna skapelser växa fram även om det är högtalare eller förstärkare. Det är så mycket mer än bara ljudupplevelsen man kan njuta av. Mest av allt är nog att ha skapat det med sina egna händer och att slutligen få det att fungera.

Det jag tänkte på var nog mest hur de kan göra ett surroundsystem för så pass lite pengar som ändå funkar. Självklart är jag fortfarande nybörjare och har långt ifrån ett fullfjädrat musiköra att jag skulle höra skillnad på en 1000 kr högtalare och en för 20000 kr. Men då är det tur att det finns så fina människor som hjälper oss som inte riktigt har tummen mitt i handen men nästan, att med lätthet skapa något vi kan vara stolta över.

Kommer fortsätta med mina HFLS imorgon och undrar bara om jag ska satsa på bandspolar eller inte? Om det är värt att lägga 600 till eller ej, som sagt kommer nog inte själv höra skillnaden om det nu är någon.

Thomas

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/14 :  22:15:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Didde, anser du att du ändå inte hör skillnad är det ju ingen idé. Mitt förslag är att bygga HFLS1 med standardkomponenter, det går ju alltid att byta upp sig om man vill.

Det här med DIY blir som ett gift, det blir aldrig bra nog... Värre, bättre, större... Billigt blir det inte - men KUL!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/09/14 :  22:34:41  Show Profile Send Didde a Private Message
Tror inte att jag kommer höra någon skillnad, men det vet jag ju iof inte. Börjar med standard. Är det något annat som skiljer eller är det bara bandspolarna eller är kondningarna av bättre kvalité de med?

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/09/14 :  22:49:08  Show Profile Send Hasse a Private Message
didde om du köper luftlindade spolar så kolla verkligen att diskantspolen är på (0,33 mH) tror jag. När jag byggda fanns luftlindade spolar bara i 0,3 resp 0,4.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/09/15 :  00:24:32  Show Profile Send Didde a Private Message
0,33 mH? Står inget om de i den byggbeskrivning sol ligger under artiklar hittar bara 0,47 ska höra med hifikit imorgon om jag beger mig dit och handlar.

Thomas

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/09/15 :  12:37:34  Show Profile Send Hasse a Private Message
jag kom nog ihåg fel.. det jag mins var i alla fall att det rätta värdet inte fans som luftlindadn. kolla under filter komponenter.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/09/15 :  13:27:09  Show Profile Send denada a Private Message
Hasse följande står på www.hifikit.se

Bandspolar CU 30x0,07mm/tvärsnitt 2,10mm2
0,33 0,13 51x37 5071 145:-

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/15 :  13:37:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det ska vara 0,47mH enligt beskrivningen, INTE 0,33mH!
http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/del2/part2.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/09/15 :  22:08:13  Show Profile Send Didde a Private Message
Jupp och vi lindade av lite tråd så att det blev 0,47. "Man får inte vara dum, då kan man bli som Hedlund"

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/15 :  22:14:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det var ju bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2005/09/16 :  20:41:49  Show Profile Send pix a Private Message
Didde:
quote:
"Man får inte vara dum, då kan man bli som Hedlund"

Inget bra sitat, Hedlund är en av våra mest aktade högtalarkonstruktörer !
Jag vet att detta inte var det du menade
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/09/16 :  21:02:17  Show Profile Send Hasse a Private Message
ursäkta fel sägningen! hoppas ingen hat gått och fel köpt spole!
Jag lindade också av spolarna.

Det jag ville säga var att KOLLA VILLKEN SPOLE dom skickar med!
Eftersom dom inte har 0,47 mH som luftlindad. (I alla fall inte som separat komponent.

Utdarag från hifikit:
Luftlindade Spolar 1,4mm tråd
mH: Ohm: Bestnr: Pris:
0,10 0,07 5170 Lägg varan i kundvagnen 26:-
0,15 0,09 5171 Lägg varan i kundvagnen 29:-
0,20 0,11 5172 Lägg varan i kundvagnen 32:-
0,30 0,14 5173 Lägg varan i kundvagnen 39:-
0,40 0,16 5174 Lägg varan i kundvagnen 44:-
0,50 0,19 5175 Lägg varan i kundvagnen 49:-
0,60 0,21 5181 Lägg varan i kundvagnen 51:-
0,75 0,25 5176 Lägg varan i kundvagnen 58:-
0,80 0,26 5177 Lägg varan i kundvagnen 62:-
1,0 0,30 5178 Lägg varan i kundvagnen 66:-
1,2 0,33 5179 Lägg varan i kundvagnen 68:-
1,4 0,36 5180 Lägg varan i kundvagnen 69:-

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/09/17 :  00:18:20  Show Profile Send Didde a Private Message
Nä då det blev inga felköp på spolfronten inte.

Pix: då får man väl skriva "Man får inte vara dum då blir man aldrig som Hedlund"

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000