Author |
Topic  |
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 16:32:37
|
Är det någon som har lite tips och råd till en (ganska) nybliven far? Jag har högtalare på stativ för närvarande men är sugen på golvare. Är dock lite orolig för att dottern som just börjat krypa/röra på sig skall tycka de är roliga att pilla på. Är stativare att föredra bara därför? Då når hon inte upp till elementen förrän hon (förhoppningsvis) går att prata med ;)
Golvaren jag är sugen på är SF Cremona, med sådana där lockande trådar på framsidan. Blir frestelsen för stor för små fingrar?
Vad är era erfarenheter? Går det att hålla ungar borta? (Det finns också katter i lägenheten.) |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 16:36:32
|
Köp "fy-spray" & spraya tygfronterna på högtalarna. Fungerar för min katt. Vad gäller ungarna så är det ständig övervakning som gäller. Mvh |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 16:40:57
|
Martin logan borde funka=) elektrostaterna sitter ju relativt bra utt med galler för, sen så är det ju en bra front framför basen.. |
 |
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 16:41:07
|
quote: Originally posted by Hatoil
Är det någon som har lite tips och råd till en (ganska) nybliven far? Jag har högtalare på stativ för närvarande men är sugen på golvare. Är dock lite orolig för att dottern som just börjat krypa/röra på sig skall tycka de är roliga att pilla på. Är stativare att föredra bara därför? Då når hon inte upp till elementen förrän hon (förhoppningsvis) går att prata med ;)
Golvaren jag är sugen på är SF Cremona, med sådana där lockande trådar på framsidan. Blir frestelsen för stor för små fingrar?
Vad är era erfarenheter? Går det att hålla ungar borta? (Det finns också katter i lägenheten.)
JM Labs Utopia serie är bra i det här läget. När du inte lyssnar på dem så medföljer en träpanel som du placerar framför elementen, precis som en vanlig ram.
Mvh Audionet |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 16:43:41
|
Hmm.. stativare kan vara dåligt för de kan riva om kull dom och i värsta fall få dom över sig. Det bästa är nog ett par stadiga golvare med något slaggs skydd för elementen. Helst galler men tyg är ju iaf bättre än inget skydd alls. |
 |
|
PatrikM
Member

85 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 17:10:06
|
Bra anledning/ursäkt att få köpa utopia för andra hälften då  |
 |
|
bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 17:15:53
|
Kanske dags att bygga något slags hyllanordning 1,3 m upp i luften?! Själv har jag Canton (metallgaller), vilket funkat med barn än så länge. Dock är min egen son bara två veckor, så högtalarna har inte varit utsatt för något uthållighetstest ännu. Jo just det - Är kattresistent! |
Edited by - bjarne on 2002/10/23 17:16:41 |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 17:22:28
|
Hehe, undrar om det argumentet håller här hemma ;) Utopia låter dyrare än vad jag tänkt. Är det inte jobbigt att sätta på/ta av träpanelerna hela tiden? Är de tunga?
Stativarna är stadiga med sandfyllda stativ och inte så mycket att greppa i från golvnivå. Jag är inte så orolig för att de skall välta.
Ständig övervakning låter både jobbigt och omöjligt. Suck. Luktar 'fy-spray' något? Kan den förstöra lacken? |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 17:26:03
|
Hyllanordning för barnet eller högtalarna? ;) |
 |
|
PatrikM
Member

85 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 17:42:05
|
Jag har funderat på att uppgradera själv men kommer nog vänta några år. För jag tror stativare kan vältas med stadigt stativ så kan det nog bli så att högtalaren välter och med golvare så finns det ju intressanta element att trycka på. Om man nu inte hittar några riktigt bra med stål galler.. |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 18:03:50
|
Allt vad stereo heter är nej-nej. Från dag 1. Min är 15 månader nu och kan stå 20 cm ifrån och titta intensivt för att sedan skaka på huvudet och säga nehej, vända och göra något annat.
Men det gäller att passa de första 50 gångerna utan en sekunds avslappning.....
Klart du skall ha ett par Cremona! |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 18:24:04
|
Övervakning, övervakning är det som gäller. Pojken är nu fem och då är det lugnt. Det är som någon skrev viktigt att man är där från början och säger nej. Får de smak på grejorna så har man problem.. Jag gav min pojke äldre saker som han kunde leka med. Visserligen en snäll pojke med ack så nyfiken. Vi kanske inte har så mycket tid men småbarn har tid,gott om tid att pilla, trycka osv. Och fort går det.
|
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 18:26:15
|
Precis som Sladd säger... Kör stenhårt med "pilla å dö", det gjorde jag och hon är nu 5 år snart och skäller ut sina kompisar som kommer lite för nära ,när de ser på film, utan att ens ha pillat.... ;o) |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 18:34:16
|
Skönt att höra att några lyckats med sin barnuppfostran utan att ställa undan stereon. Då finns det hopp! För visst vill jag ha nya högtalare. Utan stålgaller ;) |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 18:35:15
|
Mårten Designe Coltrane har ju stålgaller på sina.... ;o) |
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 00:35:03
|
Det enda tipset jag kan ge är att INTE SKAFFA BARN om man är rädd om ALLA sina saker! Barn har en outsäglig förmåga att lyckas pilla och greja och stoppa fingrarna genom de mest fantastiska saker. Det hemskaste är att barnen växer i samma takt som man ställer sakerna högre för att de inte ska nå dem! Efter ca 6 år brukar barnen veta och fatta att man inte ska pilla på sakerna, men efter 6 år är sakerna redan sönderpillade!
Ett mycket gott råd är att skaffa flera barn och slänga ut musikanläggningen! Man mår 100-faldigt bättre av de små "hemska odjuren" än man gör av stereon! De små krypen har en förmåga att fylla hela själen med kärlek!!! :-) |
=================== Ju mer skrot det finns på ett järnspett... |
 |
|
Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 11:06:27
|
Små kidds o blottade högtalarelement är en härlig combo!! Har kostat mej några dyra erfarenheter, men men det är dom små "änglarna" värda!!  Nu när dom är några år så sitter vi och rockar tillsammans i soffan!! |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
 |
|
FunKy
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 11:07:07
|
canton ergo serien har stål galler, de är både barn och kattsäkra... testat båda =) |
/-FunKy- |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 11:36:32
|
Magnepan skriver om "Cat repellant" i sin manual... Vadå högtalare? Det är ju ett par klösbrädor! :-) Funkar nog inte lika bra på barn, är jag rädd.
Beträffande vältningsrisken, så kan man kanske arrangera någon form av utriggare under lådorna. Inte så kul att ladda in lilltån i på lördagsmorgonen, förvisso...
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 12:56:07
|
En diy-idé, man kanske skulle tillverka fronter som passar i orginalhålen men istället för ett mjukt och klösvänligt tyg kunde dessa istället bestå av massivt trä eller annat barnovänligt material. Sedan kan man bygga egna stativ till golvarna som har en större bas (!), dvs står stadigare. Inte snyggt - men fult.
Elektrostater - är inte de kopplade till 230 volt? Bzzzxxxxchchchsshshshs! |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 14:34:58
|
revisorn, jo det är de men de leder ju inte dirkt ström för det.. sitter ju skyddat faktiskt.. |
 |
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 16:57:14
|
Hatoil, förstår dig. "Trådarna" i fronten på SF Cremona och Amati kan man ju själv inte låta bli... hur skall då ungarna kunna hålla sig borta? Dessa SF är verkligen fina pjäser. Att äga ett par Amati är en dröm, sedan länge. Spelar på en lite enklare stativare idag.
Kanske kan man uppfostra barnen att inte pilla. Men man vet ju inte, det kanske inte går. Verkar finnas erfarenhet i båda fall här på forumet.
Har inga barn (än).... men själv har jag funderat på det där. Personligen tror jag det blir att plocka undan de finare grejerna. Skaffa ngt man kan leva med under några år... när de är som klåfingrigast. Alterntivt är att skaffa ett helt eget rum, där de inte kan komma in....
/Mattias  |
 |
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 17:32:34
|
8 månader tjej, nyfiken och snabb tillsammans med nyinköpta 802:or SIII gör att man kan tänkas bli lite smånervös emellanåt. Jag funderar starkt på att göra en solid front som passar i original hålen för tygfronterna och sätta pådessa när man inte lyssnar. Är ju en baggis att ta av & på. Hela problemet är inte löst dock, hon älskar nämligen att dra i alla sladdar hon kommer åt åxå..... |
Artphotography |
 |
|
ollilaboratories
Member

466 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 18:32:41
|
Stereon är någonting som hemma hos oss är till för hela familjen och Jag har hela tiden uppmuntrat min dotter att lyssna på musik och hon har idag ett gediget musikinstresse vid 7 års ålder.. hennes stereo snurrar mer eller mindre dygnet runt.
Jag har alltid låtit min dotter vara med när jag spelat musik och lärt henne att hantera stereon från första dagen, dvs lägga i skivor starta spelaren höja/sänka volymen och på detta sätt lärt henne att respektera musikanläggningen för vad den är och ta hand om grejjerna på rätt sätt. Har även påpekat att hon bara får hålla på med stereon när pappa är med... på detta sätt har hon aldrig varit nyfiken på de nya högtalarna eller CD spelaren man precis köpt då hon vetat om att när pappa är med då får jag prova grejjorna..
Nu kanske jag har haft en hel del tur men det känns som om att hon inte alls har äventyrat anläggningen överhuvudtaget. Däremot har allting bakom stereon i form av eluttag, högtalar kablar varit AJ AJ då skaderisken varit för stor..
Dessutom är de flesta stereoprylar gjorda för att tåla en hel del stryk, f*n vore om man köpte en CD spelare för 30 tusen och den inte tål att man trycker in/ut/in/ut på släden ett par ggr. Då skulle iaf jag byta modell!
// Jouni
quote:
Vad är era erfarenheter? Går det att hålla ungar borta? (Det finns också katter i lägenheten.)
|
Edited by - ollilaboratories on 2002/10/25 18:39:57 |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 19:26:32
|
ingen som har ett dedikerat lyssningsrum? |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 21:30:28
|
Pilla och dö skulle inte jag köra med och gör det inte heller(om de menar att de skall dö på riktigt och slå på barnen). Men visst säger jag till Emelie, som tur är har hon inte blivit intresserad av högtalarna ännu. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
Topic  |
|