HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är problemet med Linn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/10/25 :  16:54:14  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

LC jag vet ingen butiksägare som vet bättre än jag själv vad jag vill ha? håller man dessutom inte med en linnsäljare och argumenterar emot lugnt och sakligt så föreligger stor risk för att bli utkastad ur butiken helt och hållet

nämn en annan butik som kör den stilen?

utkastad ur butiken? Det tvekar jag på. har du blivit det eller? Vore ett sällsynt fall, knappast lugna och sakliga argument du lagt fram isåfall. Så kan man vända på det också, om jag nämner linn i en butik som inte saluför linn så blir jag utkastad.

De resonerar ju givetvis kring sina produkter och de punkter som linn är duktiga på, och förklarar varför dessa punkter är viktiga. Jag ser det som en självklarhet. Det ger ju möjlighet till utveckling.

Håller du inte med, so what, du kan fortsätta dagen som vanligt (för du blir väl inte sårad av att andra människor ifrågasätter?). Håller du med, så grattis, då har du utvecklats och kan njuta mer av dina skivor. Är inte det bra? Vad är det negativa i det hela? Vad i det kan ge anledning till att hata ett företags produkter? Jag ser inte logiken.

Köper jag bil t.ex så vill ju jag att försäljaren ska prata med mig om vad jag borde pröva, och varför. Det gäller allt. Det är ju det försäljare är till för. De är ju inte där för att plocka hem pengar och rigga upp prylar. Eller hur? De är där för att man ska kunna prata och resonera.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/25 :  16:54:21  Show Profile Send Rebo a Private Message
Klanters: Jag håller med om att jag inte borde ha skrivit Linn i 1a meningen. Linn anhängare/entusiaster hade vart ett bättre ordval.
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/10/25 :  16:57:43  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

LC: En försäljare ska ju hjälpa kunden att hitta vad som är rätt för honom. Inte försöka packa på kunden försäljarens egna ideal. Jag har hört skräckhistorier då kunden i princip blivit utkastad då han inte tyckte att de grejer försäljaren ville packa på han lät bra.

Man får inte heller glömma bort att försäljaren normalt vill tjäna så mycket pengar som möjligt också. Tjänar han mer på att sälja produkt X än Y. Klart han hällre vill sälja produkt X då.

det där är felaktigt.. En försäljare vill ha nöjda kunde, som fortsätter besöka butiken.

Det har ju linn sannerligen lyckats med. Så de är nog inte ute efter att sälja det dom för tillfället tjänar mest på, utan de är ute efter att få nöjda kunde. Och de har dom fått, knappast genom att lura kunden, utan genom att resonera och få kunden att utvecklas, och erbjuda en produkt som är MYCKET konkurrenskraftig och prisvärd.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/10/25 :  16:58:17  Show Profile Send lindvall a Private Message
Så, då tycker jag vi uttömt det ämnet, sluta nu att bråka. Bara för att "mätgänget"* gett sig av måste man väl inte hitta något nytt att hacka på, eller hur?

*Ber om ursäkt för den svepande etiketteringen av människor som inte har något gemensamt med varandra utom en vis faibless för siffror och mätresultat.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/25 :  17:07:48  Show Profile Send ekman a Private Message
det är väl ingen som hackar på något?
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/10/25 :  17:08:45  Show Profile Send lindvall a Private Message
Nehej, då kanske jag läste lite slarvigt bara... Ber om ursäkt...
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/10/25 :  17:09:44  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag känner inte igen mig alls!

Jag har varit inne hos Göteborgs Linn handlare Tonläget och jag har alltid blivit mycket väl bemött. Aldrig något påfrestande påtvingande av produkter man inte vill ha eller konstiga orgier i att prata omkull kunderna. Jag tycker att det är en av dom trevligast butikerna jag varit i och jag har aldrig köpt något där så det kan inte bero på det.

Dessutom så säljer ju tonläget andra produkter också: Naim och Project samt diverse begagnat.

Nåja, jag ville bara säga att jag inte alls upplever attd et är som dom flesta andra här verkar tycka.

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/25 :  17:11:38  Show Profile Send Rebo a Private Message
LC: Klart han vill ha nöjda kunder. Men även tjäna pengar. Det bästa är ju att lyckas med båda.

Om man upplever en hifi produkt som prisvärd eller inte varierar ju rätt mycket från kund till kund. För normal Svensson är det betydligt svårare att avgöra om en hifi pryl är prisvärd eller inte, jämfört med olika bilar tex.

Jag skulle vilja påstå att inom hifi är det faktiskt betydligt enklara jämfört med andra områden, att få en nöjd kund, trots att man inte ger honom bäst pris prestanda alla gånger. Alla har inte guldöron och 3 veckors hörselminne och det är ruskigt svårt att vara objektiv då man bedömer hifi prylar.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/10/25 :  19:13:29  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Linn handlarnas vinst i procent är lägre för linn produkter än för deras övriga sortiment.
och som sagt av Lcohen nämner man linn i någon annan butik kan man nära på bli utslängd, det bästa jag hört från annan handlare är att "LP12an är ganska OK". Jag tycker att Linn elektronik och Naim elektronik spelar i samma division, presenterar musiken lite olika bara men lika tydligt och sväng vänligt. Efter det så har vi Arcam och Creek.

MVH
Mikael
Music for ever

www.selleri.de
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2002/10/25 :  19:13:47  Show Profile Send Klanters a Private Message
Rebo: Ok.
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/10/25 :  20:48:51  Show Profile Send Qvist a Private Message
Kan faktiskt hålla med där lite gran.
Här i luleå kommer man in och vill se vad dom ex har för beg högtalare, då frågar han vad man har och sedan får man höra att det inte är så bra och att Cd borde ses över.
Man blir nertryckt i soffan för att lyssna på linns enligt dom så fenomenala cd spelare, sen jämmför dom med något annat märke.
Sen säger dom hör du det vart lättare att följa med musiken nu.
Men det skiter väll jag i jag komm inte ens dit för att höra hur dålig anläggning jag eller någon annan har och defenitift inte för att sitta och se då linnförsäljaren stampar takten till sin linn cd.Jag komm ju dit för att se effter högtalare till en polare.
Risken för att få sneda miner är stor och ja jag har blivit utkastat mer ell mindre från Wiskey stammparnas paradis.
quote:

LC jag vet ingen butiksägare som vet bättre än jag själv vad jag vill ha? håller man dessutom inte med en linnsäljare och argumenterar emot lugnt och sakligt så föreligger stor risk för att bli utkastad ur butiken helt och hållet

Edited by - Qvist on 2002/10/25 20:51:21
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/25 :  21:25:39  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Ezo

Kan faktiskt hålla med där lite gran.
Här i luleå kommer man in och vill se vad dom ex har för beg högtalare, då frågar han vad man har och sedan får man höra att det inte är så bra och att Cd borde ses över.
Man blir nertryckt i soffan för att lyssna på linns enligt dom så fenomenala cd spelare, sen jämmför dom med något annat märke.
Sen säger dom hör du det vart lättare att följa med musiken nu.
Men det skiter väll jag i jag komm inte ens dit för att höra hur dålig anläggning jag eller någon annan har och defenitift inte för att sitta och se då linnförsäljaren stampar takten till sin linn cd.Jag komm ju dit för att se effter högtalare till en polare.
Risken för att få sneda miner är stor och ja jag har blivit utkastat mer ell mindre från Wiskey stammparnas paradis.
quote:

Är det så illa ??? och jag som funderar på att skaffa Linn
får nog omvärdera.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/10/25 :  21:34:23  Show Profile Send Hepcat a Private Message
quote:
får nog omvärdera.

Nej provlyssna med öppna sinnen. Jag trodde att all hifi var tråkig innan jag hörde Linn, Naim, Rega och Arcam MM.

MVH

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/25 :  21:43:34  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Hepcat

quote:
får nog omvärdera.

Nej provlyssna med öppna sinnen. Jag trodde att all hifi var tråkig innan jag hörde Linn, Naim, Rega och Arcam MM.

MVH

Mikael

Tack för uppmuntran !!

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/25 :  21:53:40  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by dali

Man ser ibland en del "roliga" kommentarer om Linn, alltid i negativa sammanhang, t ex i tråden om sämsta hifi-prylarna folk hört (http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=4320&whichpage=4), där allt som heter Linn tydligen är det sämsta vedebörande hört. Det är inte första gången jag ser liknande inlägg.

Det inlägget kan jag tänka mig är gjort av en viss SF även alias Canton digital, alias Sota alias..... en hel massa andra. Han är avstängd här på forumet på egen begäran, men har alltid något negativt att säga om Linn. Linn har en del intressanta produkter, så den som säger att Linn är kass därför att det står Linn på produkten är inte helt objektiv. Jag som tillhör subjektivisterna hade inte haft något emot en Linn Cdspelare av den dyraste sorten. Nu får jag nöja mig med en likvärdig Advantage S1 för "bara" 45 papp.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/25 :  21:56:20  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Jag har aldrig blivit utkastad från en Linnbutik. Men från Radiolagret blev jag utvisad med orden: "Du är en hififreak, vi har inget mer att tala med varandra om. Dörren är där

Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2002/10/25 :  22:09:01  Show Profile Send n0p a Private Message
Jag var in till en Linn-handlare idag och lyssnade på en anläggning kunde inte hålla mig från att kasta fram lite flamebait;

1. " Var linn med på arken iår eller? Jag har inte sett några bilder..." Säljare "Nej vi var inte bjudna eller rättare sagt dem vill inte ha oss där vi gör för bra produkter"...

2. "Finns det någon produkt i någon prisklass utöver linn som kan vara aktuellt att in i din butik eller för den delen ngt som fångat ditt intresse, dvs stativ/kablar/cd/förstärkare/högtalare/stativ/filter/you name it."
Säljare "Nej.".

Jag fick i övrigt ett trevligt bemötande och lyssnade på utrustning som var intressant. Men just den mentalitet som präglar de två ovanstående uttalanden känns som en smula prekära.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/25 :  23:13:37  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag har bara en gammal erfarenhet av Linn-försäljare men den var verkligen som Rebo beskrev det. När han spelade på Linn så kunde han inte stå still utan stod och dansade på stället, men sedan när han spelade på en annan anläggning som stod där blev han blick stilla och såg trumpen ut. Hade svårt att ta honom på allvar efter det. Han tyckte också att mina grejer var skit, men det hade han faktiskt rätt i ;)

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/26 :  00:04:19  Show Profile Send yalpa a Private Message
Alla Linn-säljare dansar inte, den jag har träffat sitter lugnt i sin fåtölj och är allmänt seriös och kunnig, dessutom spelar han oftast bra musik. Han "slösade" bort 3 timmar på mig och en polare, trotts att bara en av oss var en potentiell kund just nu, säg vilken annan butik lägger ner den tiden om man inte viftar med cash?

Personligen gillar jag Linn väldigt mycket. Problemet är at deras högtalare inte är helt i min smak, men det är omöjligt att få ut samma snärtiga ljud ur några andra högtalare ihop med Linn-elektronik. Classiken som jag lånade hem idag orkar inte driva mina lådor lika bar som Ninka, jävulskt störigt, med biamp blir det dock mycket bättre.
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/10/26 :  00:53:19  Show Profile Send Qvist a Private Message
Verkar finnas både bra och dåliga Linn försäljare, precis som det finns både bra och dåliga andra försäljare.
Har bara varit på en Linn affär och jag gillar den inte, detta pgu av bemötandet som egentligen är superbra om man inte sysslat med Hifi tidigare.
Man får ju en bra genomgång där om hifi och får lyssna på både Linn och ev annat märke.
Följer man försäljarens råd och argumentation hammnar man in i Linns (Cirkel), jag vet inte vad man skall kalla det annars.

Man har sin anläggning har blivit trevligt bemött ev fått den uppkopplad, och som jag ser det (har fått välldigt svår att ta till sej annan information.)
Detta effter som att på någon annan butik så har försäljaren flera märken han tycker om, ev någon favorit men det avslöjar han inte så direkt som en linnförsäljare gör.
Man kan bli som icke medveten ell vad man skall kalla det hifi entusiast, att det blir en sorts otrygghet, (vadå jag vet inte om jag fixar detta själv.)
Det var ju så mycket enklare på den där andra butiken, han stog ju så himla klart för sina egna åsikter och verkade ju veta vad han pratade om.
Vad då folk lätt glömmer är ju att det är dina egna öron som skall bestämma och inte en försäljares fina försäljnings teknik och det tycker jag att dom lyckats himmla bra med.

Nu får ni ursäkta mej men jag tycker det är som att många blir hjärntvättade av detta märke.

Mvh

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/10/26 :  00:54:03  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
[Varför är det så populärt att hata Linn, är det bara försök att tillhöra "klubben" eller finns det verkliga argument bakom dessa åsikter?

Jo, jag har Linn (högtalare), så jag är lite partiskt. Jag provlyssnade en hel del andra högtalare innan jag valde Linn, för att jag tyckte de lät bäst, hemma hos mig med mina prylar.

Hej allihop!

Jag äger en Linn LP12 med både circus,lingo,vallhalla etc!
Köpte den från England för 6500 kr. Den är fortfarande en av mina favoriter trots att den är "ful". Skulle dock inte byta bort den mot en cd- spelare. Utöver denna spelare så har jag en Transcriber, Transcriptor, Oracle, Goldmund, ett par Project,samt en Transrotor. linnen matchar väl de övriga på listan.
Jag har dock blivit utslängd ett par gånger samt "portad" en gång på High Fidelity i Stockholm när jag kritiserat någon produkt samt avslöjat något "fusk". När jag köpte min Goldmund så funderade jag samtidigt på att köpa en LP12:a, försäljaren sade att jag skulle ta med min spelare till butiken för en test. När jag skulle koppla in min skivspelare så fick jag det inte utan säljaren skulle själv göra detta.
Linnen lät fantastiskt bra min dyrare Goldmund lät rent ut sagt för djävligt.När min kamrat trängde sig förbi säljaren och tittade bak på kopplingarna så såg han att säljaren satt ditt en kondensator på min spelare. När jag ville ta bort den så åkte jag och min kamrat ut, vi hotades även med en polisanmälan. Vi vart även portade på livstid.
Efter några år vågade vi oss dock dit igen. De på High Fidelity har även efter detta "mixtrat" med just en Goldmund spelare i affären.
Dimitri som då ägde Glotta i Stockholm och var Goldmunds generalagent fick dock dem att sluta med detta då han hotade med polis.
Har mycket att säga om dessa "fanatiska" säljare som ej lämpar sig i ord. Sista gången jag var där för att lyssna på Komri "burkarna" så hånades en kund inför mig och ett par vänner för att han hade en Grado Signatur pickup på sin LP12:a. Fattade han inte att han skulle ha en Linn pickup på sin skivspelare. När jag sade att jag inte heller hade en Linn pickup tittade säljaren på mig som om jag var tokig.
Tja!
koncensius att Linn gjör en del bra prylar är väl sant, tycker dock inte att de är prisvärda. Säljarna skulle kanske sälja lite andra märken också så att man kan jämföra produkterna bättre.

Mvh
Kenth

"Linn the different sounds"
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/10/26 :  01:07:04  Show Profile Send Qvist a Private Message
Låter som mycket allvarliga grejor det där.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/26 :  01:07:51  Show Profile Send Timbre a Private Message
Har Linn egen fortbildningsverksamhet? Typ skicka säljarkåren till Skottland och pumpa upp humöret...
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/26 :  01:33:10  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre

Har Linn egen fortbildningsverksamhet? Typ skicka säljarkåren till Skottland och pumpa upp humöret...

Humöret har skottarna inbyggt, så det behöver dom inte pumpa upp.
Jag träffade ett gäng skottar i Frankfurt och dom hade verkligen humöret uppe. "Linn, whats that. A Swedish fotballteam? Stereo from Skottland? Never heard about it. We play in mono" var komentarerna.

Och på frågan om vad dom hade under kilten, blev svaret:
A bad smell, since the day we was borne

Go to Top of Page

n/a
deleted

185 Posts

Posted - 2002/10/26 :  03:48:11  Show Profile Send n/a a Private Message
Janne Josefsson kanske ska besöka en en Linn handlare på vårt uppdrag ??

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000