| Author |
Topic  |
|
Soulman
Member

441 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 12:04:36
|
Pink Floyd har ju gett ut ett gäng med plattor. Under många år dessutom. Men frågan är som sagt var vilka MÅSTE man ha?? Och vi skippar väl pressar och sånt och fokuserar på musiken?! 
De jag har nu: - Dark side of the moon - Wish you were here - Animals - The Wall - A momentary lapse of reason - Division bell - Pulse
Finns det några MÅSTE-skivor som jag har missat?? Eller är det så enkelt att de alla är MÅSTEN?? Hmmm.. 
Mvh /Stefan |
-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things -- |
|
|
Klenkar
Member

1157 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 12:13:23
|
quote: Originally posted by Soulman
Pink Floyd har ju gett ut ett gäng med plattor. Under många år dessutom. Men frågan är som sagt var vilka MÅSTE man ha?? Och vi skippar väl pressar och sånt och fokuserar på musiken?! 
De jag har nu: - Dark side of the moon - Wish you were here - Animals - The Wall - A momentary lapse of reason - Division bell - Pulse
Finns det några MÅSTE-skivor som jag har missat?? Eller är det så enkelt att de alla är MÅSTEN?? Hmmm.. 
Mvh /Stefan
De man måste ha är: Wish you..... Dark side.... The Wall så du har de man måste ha plus lite till. mvh dd |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
 |
|
|
Soulman
Member

441 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 12:18:27
|
quote: Originally posted by Klenkar
De man måste ha är: Wish you..... Dark side.... The Wall så du har de man måste ha plus lite till. mvh dd
Se man på jag är redan inne på överkursen Någon som har koll på hur de riktigt tidiga skivorna låter??
Mvh /Stefan |
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 12:42:49
|
| Du måste absolut ha meddle och piper at the gates oxo.. |
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
 |
|
|
Soulman
Member

441 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 12:50:18
|
quote: Originally posted by Ranefjord
Du måste absolut ha meddle och piper at the gates oxo..
Ok, jag är med. Bara jag får bränna pengar på skivor så är jag nöjd Men hur låter de om man jämför med de senare plattorna?? Musikmässigt alltså...
/Stefan |
 |
|
|
Patrik
Aston Martin

613 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:11:07
|
Öhhh, va?!?
Förstår inte frågan. Alla förstås!  |
[green]It's all about the music![/green] |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:21:27
|
"Meddle" och "Atom heart mother" behöver du! + liveskivorna "Is there anybody out there" och "Delicate sound of thunder" |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
Soulman
Member

441 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 14:16:05
|
quote: Originally posted by Patrik
Öhhh, va?!? Förstår inte frågan. Alla förstås! 
Jag satt bara och väntade på att jag skulle få det svaret!! |
 |
|
|
hkan
Member

130 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 20:26:20
|
En riktig "floydare" måste enligt mitt förmenande också ha minst två av Roger Waters sologrejer "Amused to death" och "Pros and cons of hitchhiking" eller "Radio Kaos" har du DVD-spelare är "In The flesh" ett måste. Right?  |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 21:49:35
|
| "In the flesh" är inte helt fel som CD heller! |
//StefanZ
 |
|
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 22:11:31
|
Nu har ni allt fått med det absolut viktigaste tycker jag. Tack hkan för att du nämner Waters solo också. Pros and cons är ju mycket viktig som sagt... Och SZR du har givetvis full koll som vanligt. Delicate låter kanske inte jättefräscht, men vad gör väl det när man får riktigt tunga versioner på låtar som On the turning away och Yet another movie....
|
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 23:51:13
|
Du smickrar .
"Delicate sound of thunder" har väl inte den bästa ljudkvaliteten, men full ok tycker jag (on my humble stereo), men live är ju live. Trots allt mindre koll då jfr studio. Men musiken är ju viktigast, eller hur . |
//StefanZ
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 14:38:55
|
"The final cut" är en ofta förbisedd platta som håller bra klass. Det blev Roger Waters sista platta med Pink Floyd och känns faktiskt lite som en soloplatta med det bästa kompband han haft. Eller som det står på konvolutet "a requiem for the post war dream by Roger Waters". Innehåller en del roliga effekter som spelats in med konsthuvudmikrofoni, avnjutes med fördel i hörlurar. |
Edited by - n/a on 2002/11/02 12:34:52 |
 |
|
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 12:10:33
|
Dahlberg! Den glömde jag. Trots att det är den vinylskiva står längst fram hemma hos mig så att den lockar att bli spelad var dag... Otroligt bra skiva även den. Roger Waters vet vad han sysslar med. PF är blev inte samma sak efter att han hoppade av... |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
 |
|
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 14:04:07
|
quote: Originally posted by Jonas
Dahlberg! Den glömde jag. Trots att det är den vinylskiva står längst fram hemma hos mig så att den lockar att bli spelad var dag... Otroligt bra skiva även den. Roger Waters vet vad han sysslar med. PF är blev inte samma sak efter att han hoppade av...
Ledsen men man MÅSTE ha "The piper at the gates of dawn". Dessutom kan man köpa Syd Barrett:s samlingsskiva Wouldn't you miss me? det var ju ändå han som var pinkfloyd. En annan kul och anorlunda skiva (dock inte så bra) är ju More (filmmusik av Pink Floyd). Dark side of the moon Wish you were here (hyllnig till Syd) Animals The Wall Är väl dock de bästa utan Syd
Roger Waters soloskivor (inkl. final cut) tycker jag är extremt dåliga (ljudet är dock som vanligt asbra), förutom Amused to death.
Såg f.ö. Pink Floyd i Venedig 200 000 personer i publiken. Bli imponerade (snälla)! |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 15:56:30
|
Ok är impad   !
Men... Syd är inget mot RW!! Ett av tidernas bästa album "The Wall" skrevs ju av honom. Har lite svårt för de tidigaste Floyd, tycker det blev intressant från "Meddle" ungefär. En av mina favvisar . |
//StefanZ
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 20:19:57
|
Personligen gillar jag inte The Wall, den är mörk, vidrig och påminner mig om WW2, stundtals riktigt äcklig stämning. Vissa av låtarna är dock underbara när de spelas på Pulse och Delicate. Min favvoskiva är deras senaste (sista? ).
Jag började gilla PF då jag fick tag på Delicate, den är en given nybörjarskiva, att rekommendera nåt annat är rena vansinnet , kan riskera att skrämma iväg folk. Fast det där beror även på vilken musik-bakgrund folk som ska börja med PF har, så jag kan ha fel. |
Edited by - yalpa on 2002/11/03 20:22:44 |
 |
|
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 21:25:39
|
| Är det inte så att ljudet på skivorna typ "The division bell" är otroligt bra och kul att lyssna på för att man blir nöjd med sin anlägging, men är musiken bra? |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 21:40:10
|
Nja, ljudet på spår 2 och 9 är väldigt distat, men hela skivan är lite sådär, jag själv började lyssna via en minianläggning så mig kvittade det. Men klart att det låter häftigt ibland
Delicate har svinbra ljud, aldrig vass och ganska låg, jag kan maxa volymen stundtals. vinylljud från en cd... |
 |
|
|
Patrik
Aston Martin

613 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 22:24:09
|
| Apropå Pink Floyd, någon som hört tributeskivan "Pigs and Pyramids"? |
[green]It's all about the music![/green] |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 18:01:47
|
jattelite, man ska aldrig lyssna på PF för ljudets skull, utan för musiken! Man kan ALDRUG tycka att en anläggning som spelar musik man INTE gillar är bra !
Patrik, berätta mer! Har hört talas om den...hmm...var finns den? Brukar iofs inte gilla tribute-plattor..., men "Dragon attack" (tribute to Queen) är bitvis spännande, så.... |
//StefanZ
 |
|
|
Patrik
Aston Martin

613 Posts |
|
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 19:14:12
|
quote: Originally posted by SZR
jattelite, man ska aldrig lyssna på PF för ljudets skull, utan för musiken! Man kan ALDRUG tycka att en anläggning som spelar musik man INTE gillar är bra !
Japp, precis vad jag menade därför tror jag att Syd Barrett:s skivor kommit lite skymundan de andra i PF.
"Tyvärr" låter hiphop (eller hur det stavas) mycket bra i min stereo bra, skall jag då byta stereon (eftersom jag inte gillar hiphop) ? |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 20:41:58
|
""Tyvärr" låter hiphop (eller hur det stavas) mycket bra i min stereo bra, skall jag då byta stereon (eftersom jag inte gillar hiphop) ?"
Ja, det måste du göra! Hiphop har inte låtit bra i en enda anläggning jag hört!
 |
//StefanZ
 |
|
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 09:40:52
|
"Ja, det måste du göra! Hiphop har inte låtit bra i en enda anläggning jag hört!"
Där fick jag för att jag ljög (har inte testat att spela hiphop).
|
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 09:46:23
|
Tur!!!!! Jag blev nästan orolig!!!!!!!!
 |
//StefanZ