HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad ska jag köpa för DVd med bra cd-ljud
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rolv
Starting Member

39 Posts

Posted - 2006/05/07 :  10:41:45  Show Profile Send Rolv a Private Message
Verkar som om min Hk dvd25 har lagt av. Vad ska jag köpa istället? Helst en DVD med bra cdljud. Eller ska jag satsa på 2 olika enheter? Övrig utrustning är HK 670 och kappa 600.

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/05/07 :  11:11:00  Show Profile Send Mahler a Private Message
Sett till din kringutrustning skall du DEFINITIVT ha en som lutar mot det varma hållet faktiskt!!

Marantz kanske?? Om du nu inte vill ha en ren cd-spelare.. Men till så pass analystiska och avslöjande högtalare skulle förståss jag rekomendera en ren cd-spelare faktiskt.. Återigen som går mot det varma hållet!! Har själv ägt Kappa 600 och dom blev direkt jobbiga att lyssna på med "kall" elektronik!!

Mitt bästa tips egentligen är att försöka låna hem om möjligt och prova själv!!

Lycka till!!!

Mvh

/Dennis

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2006/05/07 :  11:11:01  Show Profile Send Dimitri a Private Message
På diymötet spelade Martinsson via en Denver, jag vet itne om den var moddad. Det lät mkt bra. Fickpengar antar jag.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/07 :  11:33:02  Show Profile Send CC a Private Message
När jag letade efter en dvd för några år sedan så var bl.a Hk med i mitt urval. Men den fick storstryk utav min nuvarande Primare dv20! Mycket bättre kontroll i basen o inte lika "sullen" i sin karaktär. Den har ioförsig några år på nacken men går pga det att finna riktigt billigt på beg.marknaden. Har sett priser runt 2" för den!
nyare modeller från Primare finnes naturligtvis, men vill du få mycket för pengarna så...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/05/07 :  15:43:51  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Var spontant också inne på nått från Marantz kanske? Men man kanske bara drar med sig gamla fördomar?

Skulle kanske satsa på nåt från 4000 och uppåt? Beggat finns ju en del fynd i samma segment också.

Mvh,
M
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2006/05/07 :  16:25:42  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Tänk över hur mycket CD resp. DVD du kommer att se och lyssna på. Om bra CD-ljud är viktigast, skulle du absolut satsa på en bra CD + en DVD i önskad kvalitetsklass (billigare?).

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/07 :  16:33:07  Show Profile Send CC a Private Message
Jag hade hem en multispelare från Teac för en tid sedan som var helt okej om man betänker priset. Tror jag skrev en tråd om den... Ska kolla.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/07 :  16:37:19  Show Profile Send CC a Private Message
Multimaskinen.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43512

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2006/05/07 :  19:23:44  Show Profile Send EmilH a Private Message
En Marantz DV-7600 kanske?
Har fått mycket fin kritik av både press och vanliga användare och detta gäller både på bild och ljudsidan.
Nu vet jag inte alls hur denna apparat skulle passa in i din anläggning men jag tycker att du skall ta med den i beräkningarna innan ett eventuellt köp.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2006/05/07 :  19:50:22  Show Profile Send rolandm a Private Message
Philips har bra grejjer!
Ok, detta kanske är lite som att "svära i kyrkan", för Philips kanske inte är ett riktigt audiofilt märke - men de har lyckats skaka fram bra ljud ur sina DVD spelare, ja även bra CD ljud. Mjukt, skönt, svängigt, lätt dragning åt det varma, storskalig ljudbild. Tyvärr så saknar Philips multiformat... alltså, de spelar inte DVD-Audio utan det blir SACD då...

Marantz har det pratats lite om här... men deras multiformatspelare är faktiskt Denon! Samma grejjer "under ytan". Japp, Marantz skilde sig från Philips och gifte sig med Denon. Inte bara drivverken som är gemensamt mellan Marantz och Denon, utan faktiskt elektroniken också. Dock kanske Marantz har en annan intrimning, det vet jag inte. Marantz har ju lite varmare ljudideal än Denon som gärna vill vara storslagna och dynamiskt slagkraftiga utifrån en neutral grund.

Jag tror mer på Philips.
Min DVD är en Pioneer 575A och den har jag bara för SACD/DVD-Audio, MP3 och ja, DVD dårå... CD? Ok, det gååår... men helst inte. :) Tunt, magert, fast förvisso mjukt och lätt dragning åt det varma (jag skulle gärna vilja säga "mjäkiga" istället för "varma" här :) ).
Som CD spelare en klar besvikelse, men DVD fungerar ju fint. Och DVD-Audio fungerar fint också, fast jag har bara en skiva (Seal IV) så det är ju inte mycket att gå efter. Rent spontant upplever jag mer rymd i DVD-Audio ljudet, större ljudbild. Mmm...
fast nu var det ju CD du frågade efter... ja...

Hälsar
R



Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/05/07 :  20:42:09  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Försök hitta en Denver 141. Jag spelar med en sådan nu och det enda som krävs är en enklare mod. med dämpning av komponenter och chassi samt nätbrunn. Sedan kan man laborera med olika nätsladdar. Den fungerar mycket bra förutom att den har så dålig display så att man blir arg. Ljudmässigt lämnar den inget övrigt att önska i prisklassen och den verkar vara ett riktigt lyckobygge för jag tror knappast producenterna tänkte så mycket på ljudet.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/05/08 :  07:18:58  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
På diymötet spelade Martinsson via en Denver, jag vet itne om den var moddad. Det lät mkt bra. Fickpengar antar jag.


Jodå Dimitri, nog är det fickpengar alltid, 399kr på rusta.
Det ända skälet till att jag valde att köpa denna dyrgrip var att jag behövde en spelare som tog de flesta formaten, hade volymkontroll och var lätt och enkel att ta med sig hit och dit, och så långt är ju allt ok.

Vad det dess ljudkvalitet beträffar så är den inte så speciell, något tunn och lite vass, men nu måste man ha lite perspektiv på detta, för det priset anser jag det vara en helt ok maskin, men det är nog ingen "dräpare" direkt, kablarna jag har kopplade till den hemma är ca 4ggr dyrare än spelaren.

Spelaren du hörde på träffen var helt orginal, men det finns säkert moddmöjligheter om man önskar, jag själv har dock itne undersökt saken.

Kul att du tyckte det lät bra, alltid roligt att höra.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2006/05/08 :  10:00:51  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
En "ren" CD-spelare är i genomsnitt 1)snabbare 2)bättre display 3)tystare.

Finns det någon DVD-spelare som är tyst nog för att inte höras?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/08 :  10:34:49  Show Profile Send CC a Private Message
de flesta... efter ett krafttag med släggan!


Äh, skämt åsido, min dvd från Primare har inge oljud från drivverk el liknande när den nyttjas. Att den sedan inte kan mäta sig med rena cd-spelare rent ljudkvalitétsmässigt e en helt annan historia...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/08 :  10:36:33  Show Profile Send CC a Private Message
Fast den har naturligtvis bättre bild än de flesta cd-spelare! ;-)

(Och även bättre än många nyare dvd-maskiner)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2006/05/08 :  21:10:49  Show Profile Send Joacim a Private Message
Utifrån hur mycket Du spelar respektive medium så tycker jag Du skall satsa på två spelare.
Jag själv har en Pioneer DVD470 (samma teknik som Rolandm har i sin DVD575, förrutom just SACD-avspelning). Rent teknik/bildmässigt så är de likvärdiga (och när det begav sig 2004 "topptestade" inom prisläget). Nuvarande modell heter 585 (tror jag) och 470 finns ej kvar (hela 4-serien är borttagen, kanske beroende på att det var samma prestande som 5-serien förrutom då SACD!?). Jag tror jag gav 1500:- för min när jag köpte den. Rent bild/ljudmässigt för film så har jag varit väldigt nöjd.

Jag tror att Du kommer få bättre CD-upplevelse genom att dela på köpen.
Ex. om total budget på 11.500:-, varav 1.500 på DVD samt 10.000:- på CD så tror jag att det spelar bättre än att köpa en kombi för 11.500:-!!??

Rent CD-mässigt så skäms inte min 470 för sig, och den är i varje fall skyfallt mer gånger prisvärd än min Ayre-CD...(fast Ayre'en knäpper den på näsan på alla parametrar...)

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/05/08 :  22:34:30  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Fast med två enheter blir det ju mer apparater i bänken. Mer sladdar, mer koppling, strömdragning, mer fjärrisar osv. Har man platsbrist och tex. ont om strömuttag så kan en snygg, multi-mojäng spelare vara rätt praktiskt?

Bara en tanke.
M
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/09 :  08:20:23  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
T.A.Edison,

Min Pioneer DV-444 är knäpptyst.

Sen finns det ju andra aspekter man kan vara intresserad av ;-)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2006/05/09 :  15:26:51  Show Profile Send EmilH a Private Message
rolandm -> När det gäller Marantz och Denon så tror jag inte att de delar elektronik rakt av i produktlinjen... jag vet att de har samma delar under skalet i sina billigare modeller men när det gäller de lite dyrare modellerna så skiljer det konstruktionsmässigt, ex. DV-7600.
Go to Top of Page

pergra
Starting Member

23 Posts

Posted - 2006/05/09 :  20:00:23  Show Profile Send pergra a Private Message
kanske HK's DVD23, Cambridge DVD79/DVD89 [notera att DVD89'an ej spelar MP3] eller NAD T524.

Edited by - pergra on 2006/05/09 20:02:34
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2006/05/10 :  19:24:36  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
quote:
Finns det någon DVD-spelare som är tyst nog för att inte höras?


Min modifierade (med ljudabsorbtionsmattor) KISS DP450 är näst intill ljudlös (Försvinner fullständigt om avståndet överstiger 1/2 meter) även i min tysta hemmiljö. Brum och brus är annars något jag brukar reta mig på så jag är nog ovanligt kräsen på den punkten. Men jag rekommenderar ändå inte KISS p.g.a. komplicerat handhavande och buggig programvara.

Ikväll var jag och tittade på H/K:s nya DVD47 som hastigast. Den var helt tyst även med örat tätt intill under uppspelning, men det var förstås i butiksmiljö. Jag tror att jag skall slå till på en sådan, men tänker förstås låna hem och prova först så det får vänta någon vecka eller så tills jag får tid att göra en riktig utvärdering.

H/K DVD47 kanske kan vara något för dig också? Vad tyckte du om DVD25, och på vilket sätt har den "lagt av"?


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N

Edited by - bom on 2006/05/10 19:29:25
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/05/11 :  16:18:05  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
H/K DVD47 är även mitt tips. H/K:s DVD-spelare har alltid varit mkt bra som CD-spelare, och nu har man finslipat ljudet ytterligare. Dessutom klarar den SACD och DVD-Audio. Och så har den HDMI och klarar DivX som en extra bonus.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Rolv
Starting Member

39 Posts

Posted - 2006/06/04 :  18:34:32  Show Profile Send Rolv a Private Message
Det blir disc error när jag ska spela skivor. Främst cd-skivor har jag fått för mig.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/06/04 :  19:32:12  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag gillar min Denon 2900 skarpt!
Kan hittas begagnat från c:a 3000 och uppåt.

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2006/06/04 :  22:41:02  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Pioneer 668 brukar ofta rekommenderas. Finns ett par billiga på www.hifimagasinet.com
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/06/05 :  00:09:37  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Jag lyssnade på en Denon DVD-3910 och en Chord DAC64 för ett tag sedan. 3910 är en mycket bra filmspelare, tar alla format, stödjer hdmi, kan ställas i pure direct-läge osv. CD var inte oväntat ett riktigt rejält lyft när vi kopplade in Chorden, trots att 3910 inte är alls dålig via de separata 2-kanalsutgångarna.

Hursomhelst, om du prioriterar bra bild är 3910 ett bra tips som senare kan kompletteras med en DAC för CD.


En liten brasklapp; vissa har haft problem med att drivverket väsnas på 3910 mfl. Jag har dock aldrig hört någon 3910 som väsnas. Jag har en själv dessutom

Lycka till!

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000