| Author |
Topic  |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 02:06:03
|
Tänkte att vi vinyl nördar ska försöka hålla denna tråden vi liv.
Tänkte börja och rekommendera Neil Young's Silver & Gold (2000). Neil Young är en kille man aldrig vet vart man har honom. Ena stunden så rockar han loss rejält med Pearl Jam eller på sina egna skivor (Mirror Ball, etc). Och i nästa stund så är han lugn som ett lamm. Denna skivan som kom ut på vinyl (och HDCD) för 2 år sedan är av de lugna sorten. Den fick väl inte så bra kritik när den kom men jag tycker den är väldigt bra. Låtar som "Good To See You", "Daddy Went Walking" och "Buffalo Springfield Again" är klockrena klassiker IMHO.
Så om du gillar den mjuka delen av Young så ska du verkligen kolla upp denna skivan. Finns att köpa på vinyl på både http://www.vinylbutiken.com och http://www.hotstuff.se
Ljudet är väldigt bra, både från den sköna och fasta basen och uppåt i hela registret. Okej, inte en audiofil rykare men bättre än 99% av alla andra skivor som släpps idag. Skivan är inspelad analogt och är mixad analogt och masterad analogt och graverat analogt av Chris Bellman, så inget digital har varit i närheten av denna skiva (något som kanske Hifi & Musik kunde kolla upp innan dom häver ur sig saker).
Så det är inget att tänka på...
|
|
|
x2000
Member

411 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 11:07:32
|
hi när det gäller niel young så finns det hur mycket som helst, men
har man inte hans samlingsskiva: decade 3lp-box bör man omedelbart införskaffa den annars är "on the beach" en höjdare finns än så länge bara på vinyl, neil har hittills vägrat att släppa den på cd det finns en hemsida som tar upp den problematiken
http://www.dergunerz.freeserve.co.uk/
spännande läsning
å så har vi ju mästerverken: after the goldrush, rust never sleeps, harvest och zuma
trevlig lyssning thomas
|
 |
|
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 12:25:58
|
| Ska ta och kolla upp de där plattorna... Just Niel Young är en kille jag länge tänkt skaffa lite plattor av. Har endast After The Goldrush, men den är rätt repig så jag vill knappt spela den tyvärr... |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 13:41:21
|
Det som är bra med Neil Young är att han är mycket medveten om kvalite, även om vissa skivor är väldigt distade. Han spelar alltid in analogt (han gjorde väl någon skiva/skivor digitalt i mitten av 80-talet, nyhetens behag?). Och det står oftast hur den är inspelad skivan, t o m hur LP är masterad. Har inte Decade än men ska beställa den nu. Kul länk: "He is on record [sic] as saying CDs 'fool the mind but leave the heart sad.' CDs are flawed by their very nature. The sampling rate just isn't high enough to capture the deeper resonance of music. That much is true." 
Mer skivor boys?!
|
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 14:41:15
|
| Tja, jag tror jag har slagit ett slag för honom förut, men allt jag hittar begagnat med Mike Oldfield låter väldigt bra! Börja med första plattan Tubular Bells och arbeta er framåt... |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 17:09:22
|
Hej! Köp några Decca orginal från slutet av 50-talet. Hittade en på Myrorna för 15 pix. Nästan ospelad. Hittade även en DG Archiv 25 cm lp med Haydns trumpetkonsert. Jag intalade expediten att det var en ep och fick den för 10.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 20:54:43
|
Ja, 15:- hade väl varit för mycket!?  |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 20:57:26
|
Hittade en Paul Simon (There goes rytmin´ Simon) i mina gömmor för en tid sedan. Jag vill minnas att det köptes 1976 (utgiven 1974). Inget brus, inget knaster, inga hack! En av Simons bästa! |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
Pipes
Member

591 Posts |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 02:13:14
|
Kan ge ett tips om en skiva ni ska håller er ifrån. Monster Magnet's Superjudge. Kanon skiva men den tyska (?) pressen som jag köpte från hotstuff låter dåligt. Är nästan 100% att dom har graverat ifrån CD-skivan (hmmm). Låter ej bra... Synd på en sådan bra skiva.
Mer skivtips imorgon natt... |
 |
|
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 17:43:41
|
Får väl förresten tipsa om samtliga Pink Floyds verk, men kanske framför allt under perioden 1972-1983 (Dark Side of the moon fram till och med The Final Cut). Därefter kommer den första perioden (när Barret stod för det mesta) och sist på pallen hamnar väl Gilmours period, dvs fram till nu. Dessutom får man inte glömma storheter som Bruce Springsteen och den biten.
MVH |
|
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 00:22:51
|
Chick Corea - Return To Forever. Har en tyskpress. Låter fantastiskt... Kanon skiva. (haha Lindvall, jag hann före på den  )
|
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 04:20:05
|
Okej, ännu en platta som jag helhjärtat kan rekommendera:
Beck - Mutations.
Beck, denna rastlösa själ som ror igenom olika sorters musik för nästan varje skivsläpp. Jag personligen tycker han är en av dom mest intressanta amerikanska artister under 90-talet. Och denna skivan som han släppte 1998 är en av dom lugna akustiska historierna och är en väldigt bra skiva tycker jag. Med sin släpande röst så ger han en skön känsla över hela skivan. Skivan har väl inga direkta toppar mer än Tropicalia, men håller en väldigt jämn och hög standard hela skivan. Ljudet är väldigt bra (4+) och skivan är analogt rakt igenom AAAA (inspelad/mixad/masterad/graverad). Skivan är släppt av Bong Load Records och det följer med en bonus singel med 2 st låtar som endast finns på denna utgåvan. Vinylen är rätt tyst och är pressad i fin 180 grams pressning. Är tyvärr slut på både hotstuff och vinylbutiken men finns en del ställe kvar som har den om ni söker på http://www.gemm.com (en samlingspunkt för många olika affärer, kanon). VARNING: Det finns ett 180 grams släpp från Simply Vinyl på denna titeln. Som vanligt när det gäller dom så får man vara uppmärksam. För jag är YTTERST tveksam om deras släpp kommer från den analoga original mastern, troligen kommer den från en digital master. Så satsa på Bong Load släppet.
Fler tips kommer
-Mattias-
|
Edited by - nin on 2002/11/12 04:21:38 |
 |
|
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 18:59:18
|
Hej allihop
Fick idag hem Jimi Hendrix samlingen "South Saturn Delta". Detta är en samling med outgivna låtar och alternativa tagningar på två (180g?) skivor. Har bara hunnit lyssna igenom första skivan där ljudkvalteten är bra, musiken är dock förstklassig och skivan är ett måste för varje Hendrix-fan.
Jag återkommer med ytterligare kommentarer. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 22:19:12
|
Hej!
Slängde precis in en beställning på Harvest på dessa två alster:
WATERS, ROGER - pros and cons of hitch hiking, fo. Harvest NL-84 YOUNG, NEIL- rust never sleeps, ins. Inn. Reprise GER-79
Blir nog bra...
|
|
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 18:12:25
|
Inga som har fler tips!! Jobbar nu men till helgen kommer fler tips från mig |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/16 : 06:50:03
|
Har hittat ett KANON ställe i tyskland som det står mycket nyheter mm om nya vinyler. Visst, det står på tyska men dom som kan det så är det bra. Man kan ju även översätta med Babelfish. Ja, nu är det inte nyheterna så är det bästa utan att om man väljer "Shop" och sedan "Neuheiten" så får man fram massa skivor dom säljer. Trycker man på skivan med ett I på så får man info och även "Klang" (ljudkvalite) och "Pressung" (presskvalite). Det står även ibland om vem som har gravera skivan, om det är från analog källa mm. Man kan även gå från första sidan till "archiv" och läsa recensioner på en massa skivor via pdf sidor!! Har inte hunnit gått igenom hela siten än men detta verkar KANON. Nu kan man kanske får reda på innan om skivan är värd att köpa eller ej!!
Ska sova nu men får kolla mer imorgon!!
http://www.dacapo-records.com/ |
Edited by - nin on 2002/11/16 06:50:29 |
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/11/16 : 18:37:35
|
| 'Prince' vinyler låter överlag bra, UK och US press iallafall. Har ett par tyskar som inte låter lika roligt. Fick precis hem Dirty Mind (Prince bästa!), ospelad (förseglad) originalvinyl, US-press. 100:- Låter suveränt! |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/16 : 21:47:11
|
| Hm, jag köpte just Purple Rain (US) och tyckte inte den lät så himla bra. Ett undantag? |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/11/16 : 21:58:21
|
Har purple rain på nån tysk utgåva. Låter inte bra. Dock låter Batman albumet fint, Diamonds and pearls låter bra (UK). Dirty mind låter suveränt.
Jag tror de tidigare låter bäst faktiskt. Purple Rain är den jag har som definitivt låter sämst. Undrar varför... Men försök hitta en tidig Prince skiva så skall du få se att du börjar dansa! 
|
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2002/11/16 : 23:57:31
|
quote: Originally posted by nin
Har hittat ett KANON ställe i tyskland som det står mycket nyheter mm om nya vinyler. Visst, det står på tyska men dom som kan det så är det bra. Man kan ju även översätta med Babelfish. Ja, nu är det inte nyheterna så är det bästa utan att om man väljer "Shop" och sedan "Neuheiten" så får man fram massa skivor dom säljer. Trycker man på skivan med ett I på så får man info och även "Klang" (ljudkvalite) och "Pressung" (presskvalite). Det står även ibland om vem som har gravera skivan, om det är från analog källa mm. Man kan även gå från första sidan till "archiv" och läsa recensioner på en massa skivor via pdf sidor!! Har inte hunnit gått igenom hela siten än men detta verkar KANON. Nu kan man kanske får reda på innan om skivan är värd att köpa eller ej!!
Ska sova nu men får kolla mer imorgon!!
http://www.dacapo-records.com/
Ä betygen stigande eller fallande? Är 1 bättre än 2? Jag är helkass på tyska men jag kan läsa deras siffror. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 00:06:32
|
1 är bäst och 5 kasst!! Har hittat fullt med skivor jag inte visst var släppta ens, och jag anser att jag har bra koll med vad som kommer. Har inte beställt ifrån dom men hittar jag inte senaste Tool (visste inte att den fanns ens, KANON) på någon annat ställe så ska jag testa dom på fredag (löning). Pdf filerna är bra också. Själva sidan kan man ju översätta rätt bra med http://babelfish.altavista.com/
Lauren Hills - Unplugged har dom...Lyssnar nu på den via MP3...Lär nog bli ett köp... |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 04:44:40
|
Ja, jag får väl liva upp denna tråden igen med vinyltips.
Soundtrack of Our Lives - Extended Revelation (1998)
Stickman Records i Tyskland har släppt denna skivan med DMM pressning (Direct Metal Mastering) i 2 st tunga 180 grams släpp med snyggt utviksfodral och 2 st BONUS SPÅR EJ MED PÅ CD'n. Personligen så tycker jag denna skivan är den svagaste av dom 3 st dom släppt. Men det finns en del guldkorn på denna också som "Black Star", "Century Child", och några till.
Pressningen är av MYCKET god kvalite (Tyska Pallas presseriet, en av världens bästa) (4), så själva vinylen är tyst och fin. Ljudet är också bra rock ljud med hyfsad bra dynamik och fin återgivning av basen (3++). Själva skivan kommer nog från en digital master men skulle ändå tro att den har en chans att låta bättre än CD'n ändå. Har inte jämfört.
Fler imorgon... |
Edited by - nin on 2002/11/19 04:45:42 |
 |
|
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 03:27:04
|
Här kommer några tips om skivor med bra ljud.
Robert Crays Don't Be Afraid of the Dark och Midnight Stroll, båda dessa skivor har både mycket bra ljud och en i det närmaste fantastisk ljudbild.
Stevie Ray Vaughns Couldn't Stand the Weather där främst gitarrljudet är bland det bästa jag har hört. Om man kan tala om krispigt gitarrljud(på ett positivt sätt) så finns det här.
En skiva som kan vara lite svår att få tag på men som har en otroligt bra återgiven kvinnlig sångröst är Nanci Griffiths Poet In My Window, ljudbilden är dock tyvärr inte särskilt stor i någon ledd. I låten Wheels som inleder andra sidan sjunger Nanci med en känsla som jag tidigare endast har hört hos Emmylou Harris, skivan är värd att köpas för bara denna låt. |
Edited by - Pipes on 2002/11/23 03:56:12 |
 |
|
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 19:42:30
|
Är det någon som har hört Simply Vinyls 180-grams utgåva av Neil Youngs After the Goldrush ? Skivan finns inte längre i deras sortiment så därifrån får man ingen info och affären den finns i vägrar öppna den.
Jag vore också glad för lite tips om bra John Coltrane skivor. |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 20:22:48
|
Pipes, Vet inte. Man är ju lite rädd när man ska köpa Simply vinyl skivor. Ställ den frågan på http://www.stevehoffman.tv, där finns nog den kunskapen. |
 |
|
Topic  |
|