| Author |
Topic  |
|
hkan
Member

130 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 21:34:29
|
Svårt det här att rekommendera skivor från sitt eget skivarkiv eftersom jag inte är säker på att dom går att få tag på längre. OK, här är några: Focus - Holländsk grupp med grym gitarrist: Jan Akkerman som gjort en del soloskivor. Lee Clayton: Countryrockblues. Mink De Ville: en massa bra skivor. Steve Gibbons Band: bluesrock Groundhogs tremanna Jimistuk The Sensational Alex Harvey Band Kapt. Kopter and the twirly brothers - jimistuk
för att nämna några.
|
 |
|
|
Pipes
Member

591 Posts |
|
|
hkan
Member

130 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 17:20:42
|
"Any road up" och "Rollin on" först o sedan "Down in the bunker". "Street parade" och "Caught in the act" i den ordningen.
|
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 18:12:59
|
Hej! När det gäller Coltrane så säger jag instinktivt "A love supreme". En 47 min lång resa i modalitetens tecken. Han bryter upp dur och moll tonaliteten och skapar något närmast religiöst utifrån ett enkelt tema. Vet ej om den finns i någon superpressning.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 19:14:48
|
| Köpte en packe beg skivor i helgen. Har inte hunnit lyssna på alla än, men en maxi som låter väldigt bra än Jon & Vangelis 'State of Independence'. Nu måste jag hitta resten av deras skivor. (Jon är Jon Anderson från Yes.) |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
|
hkan
Member

130 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 19:39:13
|
Rekommenderar dig att hitta "The friends of Mr.Cairo". "State of independence" är med på denna utgåva men just titellåten är en klassiker som du bara måste lyssna in. |
 |
|
|
hkan
Member

130 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 21:13:10
|
Måste bara helt enkelt dela med mig av denna skiva som jag tror bl.a nin kan sätta sin anläggning på prov med. Hoppas den finns att få tag i. Grace Jones " Warm Leatherette" Med den vassaste reggaerytm-duo nånsin nämligen Sly Dunbar och Robbie Shakespeare. En välmatad blandning av reggae - soul bl.a. Kronan på verket är "Love is the drug" tolkningen.
|
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 23:06:07
|
hkan, 'The Friends of Mr. Cairo' fanns på B-sidan! 
Grace Jones måste jag köpa mer av. 'Slave to the Rhythm' producerad av Trevor Horn låter inte piss den heller.  |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 00:58:18
|
hkan ...Är inte många av hennes skivor audiofil klassiker?? Ska kolla upp henne mer... |
 |
|
|
hanis
Member

163 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 11:03:13
|
Hittade för ett tag sen i min fars Lp samling en live konsert med José Feliciano från London 1969 skivan heter Alive, Alive O. På nästan hela skivan är det endast José Feliciano och hans gitarr. En underbar skiva! http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=A8u6cmpb39f6o
hanis |
 |
|
|
hkan
Member

130 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 15:58:32
|
nin:Mycket möjligt, jag har det gamla originalet från tiden då det begav sig. Hatoil: Jaha, men är det samma versioner på maxin som LP:n, jag menar i längd bl.a." State of independence är över 7 min. och Friends of.... ännu längre. |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 16:18:33
|
Hm... det vet jag inte eftersom jag inte har LP:n än. Tyvärr står inte tiderna, mer än att det är 'Long Version' (på bägge)!  |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/12/10 : 13:55:50
|
Tråden får inte sjunka till botten.
Ryan Adams, 'Demolition' LP låter bra! |
 |
|
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2002/12/10 : 15:07:37
|
Jag fortsätter mina John Coltrane inköp, Giant Steps och My Favourite Things har inhandlats. Ljudet är kanske inte suveränt i alla avseenden men vilken närvarokänsla. Det som slår en med vinyler inspelade direkt från analogmastrarna är att man nästan kan känna rummet det spelades in i. Klart rekommenderade.
Jag har haft möjlighet att lyssna på samma skivor på CD (i min egen anläggning). Skillnaden är enorm, vinylen slår cd:n på alla parametrar förutom möjligen renhet i ljudet. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2002/12/10 : 17:28:06
|
| Hatoil, kul att "Demolition" låter bra! Jag har beställt den och väntar otåligt på leverans från Hotstuff.se |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/12/10 : 18:03:34
|
Den som väntar på något gott... Jo, den låter ruggigt bra! Både ljud och musik.  Hittade den på Pet Sounds i Stockholm, som faktiskt hade riktigt duktigt med ny vinyl. Synd att man flyttade därifrån. |
 |
|
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 20:14:51
|
JÄVLAR vad bra Folk Singer låter på classic records utgåva. Nog för att nin m.fl. har sagt att den låter bra men detta var helt klart över förväntan.
Nu är bara frågan om AXIS BOLD AS LOVE låter lika bra?
|
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 21:20:39
|
Ja, visst låter den bra?? DYNAMIK säger jag! Men såklart, CD har ju 26 db mer dynamik än LP så vi hör ju fel  Ja, den låter inte lika bra, såklart, men den är UNDERBAR för den sortens musik. Dom ska släppa Are you... på mono 200 gram också nästa månad!!
|
 |
|
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 21:59:57
|
Jajamensan, AXIS BOLD AS LOVE höll måttet. Inte samma ljudkvalite som på Folksinger men bättre än vad jag hade hoppats på och bättre än de flesta nysläpp.
Nu ska jag sätta mig och lyssna på nyköpta Van Morrison: The Complete New York Sessions på trippel vinyl, åtekommer med kommentarer. |
Edited by - Pipes on 2003/01/08 02:59:47 |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 23:50:40
|
| Flash and the Pan låter bra på vinyl. Inte jätte-hifi men ändå helt rätt på något sätt. De gör sig bra i det formatet. |
 |
|
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 08:48:34
|
| Svenska jazzrock gruppen Kornet gjorde i slutet på 70-talet en riktig audiofilplatta direkt graverad om jag inte minns fel. Något att leta efter! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
|
Peta
Member

68 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 16:28:01
|
| Jag är rätt okunnig på sånt här. På sistone har jag börjat köpa en del LP, för jag gillar formatet bättre. Speciellt på gamla klassiska 60- och 70-talsskivor passar det att ha LP, tycker jag. Men nu undrar jag hur det egentligen är med kvalitet: hur påverkar det ljudet om skivan är tunn, till exempel. Är inte säker på att jag hör skillnaden. Kan man läsa om LP-kvlitet och sånt nånstans? Hittade en butik på gemm.com som hade billiga beg. LP till exempel med Ramones, Stones i VG+skick och beställde, det blir billigare än att handla på skivbörsar i Stockholm. Men är det verkligen värt att handla dyra fina pressningar? Var de "vanliga" LParna på LP-skivans tid okej, eller är de också dåliga ibland. Köpte en beg. spansk Black Sabbath-box med sladdriga skivor som lät lite burkigt, så dem var det säkert dålig kvalitet på. |
 |
|
|
Peta
Member

68 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 11:39:02
|
| Jag vill rekommendera Jim O'Rourkes skiva "Insignificance" som jag köpte på Vinylbutiken. Jim O'Rourke är en mångsidig indiesnubbe som numera spelar med Sonic Youth. Här är det pop/rock av ganska gammalt hederligt stuk som dominerar. Snyggt hantverk, pärlor till låtar. Har svårt att beskriva soundet, lite åt power pop-hållet kanske, men med en melankolisk atmosfär svävande över hela skivan. De som gillar Neil Young tror jag skulle kunna uppskatta den här skivan. |
 |
|
Topic  |
|