HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans skiva: Robbie Williams -Live at The Albert
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/29 :  19:19:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Robert Peter Maximillion Williams är grabben som alltid har spexat/sjungit och spelat teater. Det stora genombrotten kom, när han som 16-årig kom med i pojkbanden "Take That", som svepte över England och Europa som en STOR orkan.
5 år senare fick Robbie nog och hoppade av succen "Take that". Han tyckte han var för låst i det konceptet. Efter en hel del strul så blev Robbie löst från kontraktet med BMG och han kunde börja om på nytt. Det var få som trodde att yngligen någonsin skulle kunna komma tillbaka.
(Idag vet vi annat)



Utgivningsår: 2001
Format: DVD
Skivbolag: EMI
Katalognummer: 7243 -4926859

Låtar

1. Eternity
2. The well swung intro
3. Have you met Miss Jones
4. Mack the knife
5. Straighten up and fly right
6. Let's face the music and dance
7. Well, did you evah (with Jon Lovitz)
8. Well, did you evah (reprise)
9. The lady is a tramp
10. Things (with Jane Horrocks)
11. One for my baby
12. Mr Bojangles
13. I will talk and Hollywood will listen
14. Do nothin' till you hear from me
15. Beyond the sea
16. Me and my shadow (with Jonathan Wilkes)
17. Me and my shadow (reprise)
18. Let me entertain you (orchestral version)
19. Ain't that a kick in the head
20. It was a very good year (with Frank Sinatra)
21. My way
22. My way (reprise)
23. Various Robbie Williams snippets



"Live at the Albert" är en enda live konserten som Robbie WIlliams gjorde som Tribute till "The Rat Pack". Den är inspelad i den klassiska The Royal Albert Hall
2001.

DVD'n (för er som inte har förstått det ännu ) ger oss en storslagen ensamble och ett helt gäng med dansöser. Mr Williams har samlat av de mest klassiska sångerna som Dean Martin, Frank Sinatra och Sammy Davis Jr sjöng till en välproducerad konsert.





Att dessa sånger betyder nåt för Robbie märks väl i allt mellansnack som är, och i mitt tycke gör konserten bättre. Det var på Faderns stampub som Robbie lärde sig att sjunga och uppskatta dessa klassiska jazzsjånger.

Straxt efter att konserten är inspelad så släpptes "Swing when your winning" på CD, lagom till Jul givetvis . (Det blir mer om den sen)

Willams har gjort konserten i samma anda som CDskivan. Så det finns med några gästartister. Bla så kommer Jon Lovitz och gör den sköna duetten " Well, did you evah"



DVDn innehåller förutom konserten, även lite extramaterial från inspelningen av "Swing when you're winning". Det märks att Robbie tycker det var viktigt att spela in den i samma miljö som Frank Sintara och grabbarna. Så den är inspelad med orkster i Capital Records studios.
Att det skulle var en riktig orkester märks rätt snabbt och Robbie blir rörd när han ska spela in Franies "One for my baby" med samme pianist som spelade in den med Frank Sinatra. Vid inspelning av "Swing when you're winning" var Bill Robinson 82år. Inte en not fanns på pianot vid inspelning - härlig gammal stil på pianist.

Det finns 2 ljudspår på DVDn, ett DD 5.1 och ett 2 PCM
Multikanalen när OK, även om det finns lite för mycket instrument i backkanalerna, för att det ska kännas helt bra.

Problemet med DVDer tycker jag ofta är, att när man har sett den en gång, så vill man inte se den igen.
Robbies "skådespel" och scennärvaro gör att man kan hitta nya saker att skratta till och imponeras av. Så här hemma kommer denna skiva att snurra många gånger!



Det går inte att göra annat

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/05/29 :  22:06:03  Show Profile Send Roq a Private Message
Han är bra och skivan är bra!
Synd att jag missade den här konserten när den gick på TV.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/29 :  22:39:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Under allt mellansnack, så får man reda på lite av varje.
Låten "Bojangles", skriven av Jerry Jeff Walker, bla framförd av Frank Sinatra, Bob Dylan, John Denver och Sammy Davis Jr, handlar om en otroligt duktiga stepparen Bill "Bojangles" Robinson.

B.Robinson, dog som så många andra artister på dene tiden, utfattig. Det sägs att Ed Sulivan betalade för hans begravning. Storheten hos denna steppare kan man förstå när killar som Duke Ellington, Cole Porter & Irving Berlin bar hans kista.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/05/30 :  23:52:08  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
CD:n har flera riktigt bra inspelade spår och en hel massa bra tolkningar av välkända låtar.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/31 :  00:44:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Håller med, skivan finns givetvis i samlingen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/05/31 :  01:23:14  Show Profile Send Mattias a Private Message

Mer inlyssnad på CD'n Swing when you are winning. Nu får jag allt ta fram den för en genomlyssning, tack för det

Mvh Mattias
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/05/31 :  16:18:07  Show Profile Send denada a Private Message
Jo detta är en ruggit bra dvd... det är synd att dygnet inte har fler fria timmar så man kan förlusta sig i musik lite mer än man gör...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/31 :  17:18:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har inte sett den här DVDn men nu har jag något mer att se fram emot.

Jag har dock sett livespår med Robbie Williams på DVD från Live 8. Vilken sagolikt bra liveartist! Vilken scennärvaro och vilken publikkkontakt! Det är ytterst få artister som är SÅ bra live.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/06/02 :  10:49:31  Show Profile Send arcam a Private Message

Bra recension Zalve, såg denna dvd´n på en
demo i Malmö 2003 med en
Mark Levinson anläggning, vilken känsla.
Tycker det är kul att en så ung artist
väljer den typen av musik. Han framför
den med bra stil och känsla.


Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2006/06/02 :  10:59:24  Show Profile Send matså a Private Message
Verkar som jag skall skaffa denna dvd.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2006/06/02 :  22:33:48  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Det var längesen jag skaffade den här DVDn.

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

mieron
Starting Member

28 Posts

Posted - 2006/06/03 :  00:57:43  Show Profile Send mieron a Private Message
Håller med!

Det var ju längesen...
Men har snurrat ett antal gånger hemma!

Mitt system: http://www.minhembio.com/mieron
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000