HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio-experter, Hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

GH
Starting Member

31 Posts

Posted - 2006/09/14 :  22:36:52  Show Profile Send GH a Private Message
Nyligen köpt ett par Dynaudio 52SE.
Driver dem för tillfället med en Nad-receiver men
har tänkt att koppla på ett slutsteg.
Någon som vet vad som passar till dessa burkar.
Går och funderar på Rotel RB1080, Primare A30.2 eller
kanske Arcam FMJ A22 som man kan ställa om i
"slutstegsläge"(har jag hört).
Kom gärna med andra förslag.

FBK
700.000-klubben

7381 Posts

Posted - 2006/09/14 :  22:45:00  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag säger definivt något som är åt det neutrala och strama hållet ljudmässigt, och ett Rotel steget är åt det hållet enligt vad jag har läst överallt. Primare steget skulle jag inte ha valt.(Har själv ägt ett)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2006/09/15 :  00:10:07  Show Profile Send Morgan a Private Message
Jamen, vilket bra förslag du redan hade! Rotel RB-1080 lämnar bra med effekt, är hållbar och diskret i designen, färgar inte ljudet så det stör, och har ett bra andrahandsvärde. Toppenköp, om du frågar mig.

Jag har själv spelat på Dynaudio (Contour 1.3) i 11 år, och tycker att de konsekvent har gjort sig bäst med kraftfulla förstärkare, även om man inte spelat tokhögt. Det är bra med effektpotential i dynamiska avsnitt i musiken.

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/15 :  00:22:24  Show Profile Send mayro a Private Message

Vad du har tänkt att erlägga i pengar avgör ju aningen vilket steg man ger tips om.. Så vilken summa funderar du på att max lägga på slutsteg?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/09/15 :  01:19:56  Show Profile Send Snoddas a Private Message

quote:
Vad du har tänkt att erlägga i pengar avgör ju aningen vilket steg man ger tips om

Max 17495Sek tror jag för det är vad Primaresteget kostar och det är det dyraste av dom han listar. Eller kanske runt 10000Sek om vi snackar beggat......

Fanns/finns ju en Zell till salu här för 8000Sek som man kan använda som rent slutsteg genom en omkopplare (om jag inte misstar mig).
Kraft i överflöd men en estetisk katatrof tillsammans med en NADreciver:)!

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/09/15 :  05:14:51  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Fanns/finns ju en Zell till salu här för 8000Sek som man kan använda som rent slutsteg genom en omkopplare (om jag inte misstar mig).
Kraft i överflöd men en estetisk katatrof tillsammans med en NADreciver:)!

Måste vara ett av de bästa köp du kan göra för pengarna, och även om du tänkt lägga en hel del mer.

Zell:en i sig gör sig inte dåligt utseendemässigt, vem behöver NAD

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/09/15 :  08:33:59  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag kör mina Contour 3.0 med Plinius SA-102, i kombination med Mcintrosh försteg C41, som jag valde efter en längre tids utvärdering. Jag hade tidigare en intgrerad Accuphase E-210, och den hade klara problem med bl.a. kontroll i basen.
När jag köpte högtalarna för några år sedan, så provade jag med en Classé CAP151, och det är en MYCKET lyckad kombination med Dynaudio, så med din budget så kan jag verkligen rekommendera den. Den borde gå att hitta beg för ca: 15000.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2006/09/15 10:01:30
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

966 Posts

Posted - 2006/09/15 :  09:26:05  Show Profile Send alpinist a Private Message
Hej,

kör en "light"-variant av din uppställning (Dynaudio 42 och Rotel 1062) och är grymt nöjd. Det känns verkligen som det är förstärkaren
som bestämmer, och högtalarna har bara att lydigt följa med

Provlyssning är ju det stående tipset, men Dynaudio är väl
inte kända för att vara lättdrivna (4 ohm och 86 dB/W på 42:orna), så kraft (läs: strömstyrka) rekommenderas.

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/09/15 :  09:29:48  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Någon som vet hur Densen funkar tillsammans med Dynaudio? Såg ett för/slutsteg på esoterisk för 8000 (sålt nu) vilket var rätt snyggt om inte annat.
Har också sett Gamut DI150 som är ruskigt vackert, det var intressant tills jag såg prislappen.....

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/09/15 :  10:16:13  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Classé CAP151/150? (integrerad) har sålts på hifimagasinet.com för runt 11-12000 kr och det är en bra förstärkare.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2006/09/15 :  10:18:07  Show Profile Send Loopen a Private Message
Jag tycker att Densen fungerar så där... hellre då en Krell.

Begagnat?
Vet inte vad du har för reciever (hembio?) men om den har pre out så kan du koppla den direkt till slutsteget på tex. en Krell 300 eller 400 integrerad förstärkare. Det finns fler bra alternativ. Lite billigare blir det med en Classe begagnad. Varning dock för att diskanten kan bli lite ljus. Bladelius Thor är även det ett bra köp till Dynaudio. Även den är billigare än Krell.

Nytt?
Rotelsteg är ett mycket bra alternativ just därför att de är så neutrala.

Jag har själv Contour 3.4 och gick från Electrocompaniet ECI3 för att prova begagnat Classe och ny Thor men valde en lätt begagnad Krell 400 istället. Jag är mycket nöjd.

Lycka till på jakten och glöm inte av att låna hem om det går.
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2006/09/15 :  11:13:42  Show Profile Send MikaF a Private Message
Hej!

Atoll spelar väldigt bra med Dynaudio. Kanske därför Dynaudio Japan valta att imortera Atoll till Landet.

MVH/Mika

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/09/15 :  13:09:19  Show Profile Send ljud a Private Message
Jag kör rotel rb-1070 till mina Dynaudio Focus 110. Dom är helt klart jämförbara med 52SE. Jag tycker också att dynaudio mår bra av lite mer neutral elektronik.
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/09/15 :  14:18:21  Show Profile Send hman a Private Message
Har hört Dynaudio contor 1.3 med Krell förstärkeri. Det var första gången jag tyckte att HIFI Dynaudio lät riktigt bra. Min favorit Dynaudio (TC electronics) och favorit högtalare är BM15a, som är aktiva. BM15a:s driver matas med 200 watt och diskanten med 100 watt, vilket föranländer mig att tro att Dynaudio behöver mycket och ren effekt.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

minel
Starting Member

6 Posts

Posted - 2006/09/15 :  15:44:14  Show Profile Send minel a Private Message
FBK: Varför inte Primare??
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/09/16 :  15:06:41  Show Profile Send Poe a Private Message
Kan inte hålla med FBK. Kör själv med 52SE och Primare A30.2. Fungerar alldeles utmärkt. Övriga delear består av Rotel försteg samt Rega Apollo CD. Kan tillägga att jag lyssnat mycket på kombinationen Arcam FMJ 32 med dessa högtalare och det låter utmärkt. Kan tänka mig att primare 30.1 (I30) samt Arcam A90 (P90 slutsteg) är utmärkta alternativ, men för all del, lyssna först själv.

Tillägg: Det talas ofta om att Dynaudio har stora krav på att behöva en strömstark förstärkare, men jag skulle också vilja betona vikten av bra stativ till dessa högtalare. Dynaudios egna Stand 1 & 2 är utmärkta, men viktigast är att de är stabila för att basen inte ska bli bumlig.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2006/09/16 15:09:15
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2006/09/16 :  16:00:49  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Dynaudio kräver mkt av allt runtomkring.

Rum, placering, väggavstånd, nivellering, förstärkare, lyssningsposition, stativ (enl ovanstående foruminlägg), går inte o biwira/biampa mm.

Man kan ju skönja ett mkt medvetet tänk från Dynaudios sida.

Ärlighet.
Go to Top of Page

GH
Starting Member

31 Posts

Posted - 2006/09/17 :  14:06:00  Show Profile Send GH a Private Message
Tack för alla svaren.
Naden är en T753v2.
Prismässigt hade jag tänkt mig runt 10.000 plus minus några k.
Primaren tog jag med pga att jag ägt en a30.1;a innan som jag
var väldigt nöjd med.
Classé, går dom att koppla ihop med en receiver? För det är en
integrerad va?
Den där Zellen verkar ju intressant.
Att dom är kräsna på kringutrustning har jag märkt av.
Aldrig att jag hört så stor skillnad i ljudet på ett par
högtalare efter att ha ställt dem på ett par "hifikuddar".
Då är ändå mina Atacamastativ sandfyllda och står på granit-
plattor.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/09/17 :  15:26:15  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Här kommer en länk till manualen, så vitt jag kan se så går det utmärkt.
http://www.classeaudio.com/downloads/pdfs/archived%20manuals/CAP-151_Owners_Manual_v1_0.pdf#search=%22class%C3%A9%20cap-151%22

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Oljan
Starting Member

8 Posts

Posted - 2006/09/18 :  14:05:02  Show Profile Send Oljan a Private Message
Hej

Jag har ett par 1,3mkIIor som jag har drivit med några olika förstärkare.
Under en period hade jag en Primare 30.1 som jag tyckte lät bra. Dock kändes det som att högtalarna sög mycket kraft ur förstärkaren och att basen inte spelade ut riktigt. Resten av registren lät dock ypperligt.

Därefter blev det en Rotel RSX-1056. Denna led lite av samma sjuka i basregistret, mellanregistret och topparna blev nog lite hårdare i klangen.

Jag använder för tillfället min Rotel som försteg tillsammans med ett slutsteg från Parasound på 2x205W 8Ohm. Högtalarna spelar nu som aldrig förr. Ljudet låter som det kommer från en golvare. Stereoperspektivet och djupet i ljudet har förbättrats och trots detta har jag fått behålla detaljerna. Om det har att göra med den ökade effekten eller karaktären på slutsteget vet jag inte men jag trivs mycket bra.

Jag kan hålla med om att Dynaudio är en krävande högtalare. Detta gäller hela vägen från CDn till dina burkar.
Go to Top of Page

Mr Largo
Starting Member

4 Posts

Posted - 2006/09/19 :  16:30:03  Show Profile Send Mr Largo a Private Message
Kör med ett Rotel RB-991 steg till mina 1.3mkII och använder en Yamaha RXV-1300 reciever som försteg, funkar helt ok, Roteln ger högtalarna ett fint driv och basen är fast och stram.
Använder en SONY ES CD/SACD som signalkälla och de står på ett par Empire RC24.

En 991:a kan man nog få för 5-6k beg.
(991 är vad jag hört samma som 1080 förutom trigger in)

Edited by - Mr Largo on 2006/09/19 16:40:41
Go to Top of Page

GH
Starting Member

31 Posts

Posted - 2006/09/22 :  14:47:36  Show Profile Send GH a Private Message
Såg att det finns ett myryad ma240 till ett bra pris på hifimagasinet.
Någon som har några erfarenheter av myryad och dynaudio tillsammans?
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2006/09/23 :  12:58:08  Show Profile Send Leffler a Private Message
Kan vincent vara något? Jag har 42:or, och letar förstärkare. Har någon testat exempelvis sv-226, hybrid med 2x100w i 8 ohm för c:a 7kkr?
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/09/23 :  14:19:06  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Vincent SV-226 är GRYM! Den driver svågerns Audiovector Mi3 Super något vansinnigt bra! Själv har jag ett Vincent SP-331 rör-hybridslutsteg (2 x 150W) som är heeelt kanon. Har tyvärr inte testat dessa stärkare till Dynaudio, men jag garanterar att det finns pulver så det räcker och blir över! Dessa rörhybrider låter oerhört varmt och stort.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/23 :  21:03:32  Show Profile Send mayro a Private Message

Köp dig en fet 300 w krell sedan är det "färdigsnackat"...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2006/09/23 :  22:48:52  Show Profile Send PeterL a Private Message
Ett begagnat Rotel RB991 tror jag är mest prisvärt till dina Dynaudio. Har hört många Rotel + Dynaudio Contour uppställningar som låtit bra. Primare tycker jag är överprissatta och kanske lite för softa för Dynaudio.

PeterL
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000