HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Åter igen: Vilken musikspelare CD/DVD?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

aLcATRAZ
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/09/29 :  01:49:35  Show Profile Send aLcATRAZ a Private Message
Hej! Mikael här...

Vill börja med att be om ursäkt för att återigen ta upp detta väldebatterade ämne. Jag har läst alla trådar om cd köp och förstår att det är en riktig djungel där ute.

Nu undrar jag om det finns något ni kan rekommendera mig. Prisklass 3-10k. Jag värdesätter era åsikter lika mycket som en HiFi&Musik recension. När det gäller DVD spelare så struntar jag i bilddelen, det är ren musikspelar-dvd jag är ute efter då.

Ett problem är att jag lyssnar nästan lika mycket analytisk akustisk musik (jazz/blues/live) som jag gör döds-metall. Vill inte ge fel signaler genom att vara rockare för jag är nog mycket mer kräsen än vardagsrockaren.

Har öppnat ögonen lite för Denon DVD-3910, Marantz DV7600, Marantz DV7900, Pioneer DV-989, Pioneer DV-668 eftersom de även erbjuder DVD-audio och SACD som kanske kan vara intressant men jag vill ju inte offra hela konceptet med separata video/audio-delar, bra strömförsörjning, bra ordentligt vibrationsfritt chassi/läsare, grymma d/a omvandlare och utgångssteg. Jag kommer nog lyssna mest på cd så om det finns något exceptionellt mycket bättre tar jag ren cd. Men i sin tur om skillnaderna är små så tar jag hellre DVD-audio och SACD på det hela också.

Är inte expert inom cd men de som jag i mina tidigare år läst ska vara bra är Pioneer PD-S06, Sony CDP-XA50ES (alla XA), Atoll CD100 (bra recension hifi?) Men dessa är nästan 10 år gamla. Ska man köpa en äldre referensspelare som CDP-XA50ES eller köpa en modern billigare???

Det jag använder nu är en Sony DVP-S7700 som cd spelare, Rotel RSP1068 försteg och Rotel RB1090 slutsteg, Image Reference högtalare (okända i dessa trakter men de använder Morel element). Rummet är ganska väldämpat men jag har fortfarande problem ibland med påträngande diskant.

Uppskattar all hjälp jag kan få.
/Mikael

Edited by - aLcATRAZ on 2006/09/29 01:58:35

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/09/29 :  03:27:18  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message

lägg till d/a omvandlare

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/09/29 :  06:43:38  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag kör på en Denon 3910.
- Supernöjd!

Senare kommer det en DAC till den för att höja 2-kanalsljudet till skyarna!!!

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/09/29 :  07:55:28  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
aLcATRAZ - jag vet inte om mitt resonemang håller men...

Är man ute efter både ljud- och bilduppspelning och prioriterar CD-ljudet så mycket som du verkar göra, skulle jag satsa på en så bra CD-spelare som möjligt och därtill en liten billig DVD-spelare för några hundralappar. Jag har nämligen aldrig hört någon DVD-spelare återge CD-skivor lika bra som en CD-spelare i samma prisklass.

När det sedan gäller vilken CD-spelare jag skulle köpa i prisklassen - där är jag lika vilse som du. Går själv i samma tankar och är väldigt brydd.

Du har en del Rotel i din anläggning. Testat Rotel RCD1072 och RCD06? När jag som hastigast hört dem i butik lät de som bra kandidater i sina respektive prisklasser. Liksom Atoll CD80 och CD100 som du nämnde.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/09/29 :  08:16:22  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Håller med, köp INTE en DVD spelare om du vill ha den primärt för CD spelning.

Mycket bättre att göra som någon föreslog, köp en BRA CD spelare och en billig DVD.

mvh Jonas
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/29 :  09:24:08  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Bildkretsar (analoga) borde snarast vara känsligare för störningar än ljudkretsar, så en bra DVD-spelare borde vara tillräckligt avstörd. Ett DVD-verk är dessutom mer exakt än CD-verk. Utgångsstegen vet jag inte hur bra de är. Ibland är DVD-verk mer högljudda, det måste man lyssna sig fram till.

Jag se fördelen med att bara behöva ha en optisk spelare i hyllan och det är inte fel att få bättre bildkvalitet än vad en billig DVD-spelare kan åstadkomma. DVD-spelare tillverkas i större serier till mycket lägre kostnad, men samtidigt utgör bilddelen en ansenlig del av konstruktionsbudgeten.

En ny spelare har såklart mindre slitage i drivverket (felfunkton, mekaniskt oljud, dålig läsning) och garanti. Ingen tvekan där, tycker jag.

I slutändan är jag tveksam till att påstå att någon av kategorierna är generellt mer prisvärd än den andra.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/09/29 :  10:12:51  Show Profile Send boombox a Private Message
Den Sony du har är ingen dålig cd-spelare. Prova och låna hem en Rotel cd-spelare och se om det blir bättre. Om den jobbiga diskanten försvinner, t ex.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/09/29 :  12:46:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Trots ditt resonemang, Guldfisk, så vill jag nog ändå påstå att cd-spelare låter bättre än DVD-spelare i samma prisklass.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/29 :  12:49:39  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
Trots ditt resonemang, Guldfisk, så vill jag nog ändå påstå att cd-spelare låter bättre än DVD-spelare i samma prisklass.

Jag med!

Edit: Generellt sett alltså...ingen regel utan undantag

A wolf in a sheep´s clothing...

Edited by - Musse80 on 2006/09/29 12:50:09
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/09/29 :  15:21:41  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Jag kan inte annat än att ansluta mig till föregående talare - köp en lite bättre CD!

Som en anekdot(!) lyssnade jag på Meridian G98(DVD) och G08(dedikerad CD) - trots att prisskillnaden är stor(52/32) så är ljudskillnaden (tyvärr) lika stor...

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/29 :  16:03:00  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Det vore trevligt om även de som inte håller med mig ville resonera lite också.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/09/29 :  16:52:28  Show Profile Send hman a Private Message
Du kan alltid skaffa en Harmony Design Da9 med FIFO. Detta skulle gå loss på runt 6000:-. Emedan kan en ny digital utgång behövas på sony:n för att systemet ska fungera optimalt, men det kan du skaffa sen. Prova med att låna hem en DA9 med FIFO för att se hur ljudet blir. Senare kan du komplementera med en Onkyo DVSP503 DVD som stödjer SACD och DVD-A.

Självfallet låter en CD bättre än en DVD i samma prisklass, men om Du väljer att ha en separat DAC till en DVD spelare kommer den skillnaden försvinna.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/29 :  17:31:04  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag är lite osäker på vilket läger jag sätter mig i, då jag till viss del är böjd att hålla med CD-falangen...men är ändå på G att skaffa en DV7600.

Resonemang:
Om drivverket är mer exakt i DVD än i CD, så använd även DVD-verk i CD:n(samma pris)...Om avskärmingen är bättre i DVD, använd samma i CD:n, prismässigt borde bägge vara lika ändå just nu ?

Men så ska du trycka i minst 6 DAC:ar i multikanalaren, ett bildchip, dts, DD etc, kanske separat nätdel....

Och sedan skall CD-delen ha sitt...

Ta ovanstående pengar ( DAC:ar, video etc) och lägg det på att förbättra CD-delen...

Det borde bli bättre för CD, vid samma totalpris....men så är inte alltid fallet...DV7600 verkar vara bäst i alla lägen

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/29 :  17:41:39  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Glöm inte audiofilpåslaget på cd-spelarpriserna...

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2006/09/29 :  18:19:33  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:

Detta påstående baseras på vad?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

aLcATRAZ
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/09/29 :  18:19:49  Show Profile Send aLcATRAZ a Private Message
Okejj. Tusen tack för era svar. Jag har summerat ihop det som att jag har fyra alternativ. Köpa en cd-spelare, ny Rotel RCD1072, ny Atoll CD100 eller en 8 år gammal Sony CDP-XA50ES, eller en ny DAC och koppla till min Sony DVP-S7700.

Hur bra kan DVP-S7700an vara som transport tillsammans med en DA9? Vad jag förstått så spelar transporten nästan lite större roll än dac'en och utgångsstegen. 7700an ser ju inte mycket ut till världen men den ska ju vara tyngre och mer välbyggd än de flesta plåtburkarna man hittar där ute.

Hur är den där Rega CD spelaren (som alla verkar gilla) med hårdrocksmusik då? Vill gärna ha något som inte grötar ihop musiken (mer än vad den redan är :-).

Sony i allmänhet, har dem någon ljudinriktning? Är det risk att om jag skaffa flaggskeppet XA50ES att den kommer låta som den jag redan har?

/Micke

Edited by - aLcATRAZ on 2006/09/29 18:20:39
Go to Top of Page

aLcATRAZ
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/09/29 :  19:31:33  Show Profile Send aLcATRAZ a Private Message
Jag läste lite personliga recensioner av Rotel RCD-1072 och den verkar vara lite speciell faktist. Är det någon mer som kan gå i god för den? Nu vet jag inte om ljudet riktar sig åt något speciellt håll, hifi eller hårdrock?

Det som är säkert iallafall, det är att den skulle se riktigt fint ut med resten av mina grejjer.

/Micke
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/09/29 :  20:01:20  Show Profile Send boombox a Private Message
S7700an är en helt ok transport som den är. kan tydligen också moddas ordentligt, men det kostar och det var ju några år sedan den var som mest populär som transport, du kan kolla på http://www.empiricalaudio.com och http://www.positive-feedback.com/Issue13/empiricalmods.htm för lite mer info
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/29 :  20:55:07  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
ztenlund: Mina antaganden om mindre prispress och mer konnässörsjälvbild hos köparna.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/29 :  21:12:16  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
quote:

Om nu detta existerar så skulle jag vilja påstå, att samma påslag existerar för dyrare DVD-spelare också. Fast då är det ett kmobinerat video/audio fil påslag..

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2006/09/29 :  21:45:00  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej aLcATRAZ

Mitt råd är! Köp en begagnad DENON 2900 för 2900:-(köpte en själv för ett tag sedan) Sitt nöjd ett år eller så.
Köp ingen dyrare multispelare nu innan dom nya formaten. den får snabbt ett dåligt andrahandsvärde.
Vänta ett år Spara lite mer pengar och framförallt lyssna på olika CD-spelare.
Är du fortfarande inte riktigt nöjd om ett år eller så då är du garanterat en HiFi-Nörd Då finns inga genvägar Köp en ren CD-spelare

Mvh Anders.s

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2006/09/29 :  22:07:28  Show Profile Send ztenlund a Private Message
guldfisk:
Jag ställer mig tveksam till ditt påstående och håller med Magils här.

Det kan möjligen gälla billiga spelare men sedan så är det ju samma typ av människor om än med olika smak som köper produkterna. I de riktigt låga prisklasserna får man nog generellt mer om man väljer DVD eftersom där kan skalekonomin ha effekt.

När vi börjar komma uppåt 10 kkr så menar jag nog på att den eventuella skalfördel som finns äts upp och mer därtill av de extra komponenter som krävs. Det går här inte att sälja en spelare med någon form av multikrets som hanterar i princip allt. En sådan är ju en billig spelare, man måste differentiera sig och erbjuda högre kvalitet.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/09/30 :  14:15:13  Show Profile Send hman a Private Message
alcatraz, det viktigaste är att du provar dig fram och lyssnar på olika altenativ. Darför råder jag dig till att låna hem Da6 och en bättre CD spelare samtidigt över en helg om möjligt, och LYSSNA på vilken som Du tycker bäst om.

DAC:en är viktigare än transporten, givet att transporten inte har några läsfel.

Rega apollo lyssnade jag på arken mässan. Den var helt ok, men den var lite ljus i diskanten. En annan CD spelare som skulle vara bra är Quad 99 CDP-2, som du skulle kunna köra direkt till ditt slutsteg. Denna har fått mycket bra kritik och har en warmare och rytmisk karaktär som skulle gagna rock musik.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

aLcATRAZ
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/10/01 :  05:08:43  Show Profile Send aLcATRAZ a Private Message
Jag önskar detta vore möjligt men tyvärr är de inte det. Känner ingen med de spelarna jag är sugen på.

Vad jag undrar är om någon har någon som helst aning hur en gammal referens som Sony CDP-XA50ES (el. CDP-XA555ES) står sig mot dagens Rotel RCD-1072 (eller Quad 99 CD-P).

Gammalt eller nytt, vad är rätt köp?

Låt oss säga att jag betalar 4000kr för en XA50ES och 5500 kr för en Rotel RCD-1072. Vilken tar jag?

/Micke
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/10/01 :  10:53:16  Show Profile

3000:-

+

1500:-

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/10/01 :  13:41:59  Show Profile Send Blue a Private Message
Intressant och klurig fråga detta... som jag själv också funderar på. Å ena sidan vill jag ha färre apparater i vardagsrummet, å andra sidan säger även mina erfarenheter att man får betala mer för en dvd-spelare med motsvarande cd-ljud som en ren cd-spelare.

För att komplicera det hela ytterligare har man ju det här med de nya formaten ja... SACD och DVD-A betraktar jag som dött (dessutom saknar jag sådana skivor i samlingen), men vad händer på HD-DVD och Blu-Ray-fronten (fick jag rätt på namnen nu)? Och så detta med musikservrar och squeezeboxar och gud vet vad... Det är en jobbig tid vi lever i nu, tänk så skönt det hade varit att vara audiofil 30 år sedan istället... : )

Nåväl, min rekommendation blir nog trots allt att satsa på en bra, ny cd-spelare, kanske Cambridge 840 (finns dock ej i Sverige än), Rega Apollo, Quad 99 med flera... Och så avvakta hur det går med alla andra spännande format innan du skaffar dig någon ytterligare maskin.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000