HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Åter igen: Vilken musikspelare CD/DVD?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/10/01 :  15:57:54  Show Profile Send hman a Private Message
Seriösa hifi handlare och vissa privata säljare låter dig att prova/lyssna innan du köper. Vissa handlare kommer att låta dig låna hem grejor mot handpening eller mot vilande betalning. Risken med att inte lyssna på den "nya" produkten är att du blir besviken. Själv har min tidigare arrogans och lättja kostat mig över 10000:- i misslyckade inköp. Detta undviker man lätt genom att lyssna innan man köper. Det finns ingen garanti för att en produkt som låter bra i en annan anläggning kommer att fungera i din.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/10/01 :  16:35:16  Show Profile Send labrat a Private Message
Är det inte numer enligt lag öppet köp 30 dagar när man handlar över internet/postorder?
Dvs det är helt okej att köpa en apparat, provspela och sedan lämna tillbaks (förutsatt att den är i samma skick som innan) om man inte är nöjd.

Förövrigt håller jag med föregåendetalare vem det nu är, om att köpa en "mediaserver"/htpc (eller liknande lösning) med någon tjusig DAC till istället. Det är framtiden, som redan är här. Bara en tidsfråga innan cd-skivor kommer börja fasas ut.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2006/10/01 :  17:49:03  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Handlar man över nätet/postorder är det 14 dagars ångerrätt. Jag är inte helt säker på att det är ok att provspela hur som helst.

Om det handlar om specialbeställningar så gäller inte ångerrätten generellt.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/10/01 :  18:22:56  Show Profile Send Blue a Private Message
"Förövrigt håller jag med föregåendetalare vem det nu är, om att köpa en "mediaserver"/htpc (eller liknande lösning) med någon tjusig DAC till istället. Det är framtiden, som redan är här. Bara en tidsfråga innan cd-skivor kommer börja fasas ut."

Jo det ligger mycket i det såklart. Men om man nu redan har en betydande cd-samling tycker jag ändå det fortfarande kan vara värt att köpa en cd-spelare. T.ex. Cambridge 840 har ju dessutom digitala ingångar så att man kan använda den som DAC till mediaservern också.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2006/10/01 :  19:01:43  Show Profile Send marran a Private Message
Ursäkta ot men:
Bara jag som tycker det finns ett värde i att vara TVUNGEN att välja ut en cd eller lp-skiva, och när den är slut välja en ny, istället för att bara låta en spellista gå? Det är lätt att bli passiv i lyssnandet då tycker jag

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/10/01 :  20:38:35  Show Profile Send labrat a Private Message
Blue: Sant, men det finns ju flera utmärkta lösningar som har dvd/cd-enhet så man inte behöver överge formatet helt (t ex HTPC-varianter).

marran: Nej, du har en poäng men det handlar väl mest om "självkontroll". Personligen tror jag 90% av min lyssningstid dessutom består av slölyssnande (har i princip alltid på musik), och resterande 10% har jag lärt mig att kontrollera. :D Men det är klart att det lättare blir zappande bland låtarna. Däremot tycker jag fördelarna ändå överväger nackdelarna rätt kraftigt.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

aLcATRAZ
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/10/01 :  21:12:22  Show Profile Send aLcATRAZ a Private Message
Vad lyssnar ni på för något genom datorn? MP3? Det händer att jag använder datorn till att generera min musik men då är det i form av att jag bränner ner musik i losslessformat på en cd skiva.

Jag är kräsen men jag har lite för höga förhoppningar nästan känns det som. Skulle älska att få höra på en Quad för jag har läst så fina saker om den. Har läst bra saker om roteln också.

Ett problem är att jag köper det mesta beggat nuförtiden, (det var annorlunda förr). Försteget kommer från ebay dessutom, väldigt nöjd. Har hittat Sonyn, Roteln och en Quad på ebay fast man vet ju inte vilken man ska sikta på.

Asså jag börjar kika lite på Marantz DV7600 och Pioneer DV-989. Dem ska vara ganska bra musikspelare för sin klass. Undrar hur dem är med vanlig cd-stereo?

Jag har en trött dvd också som borde bytas, och jag VET att HD-DVD spelarna inte kommer klara vanlig dvd spelning lika bra eller klara så många format som dagens spelare klarar. Min inställning är att jag ändå kommer behöva en som klarar allt och sen en HD-DVD spelare på sidan om.

Frågan är om jag ska satsa på en Marantz som jag hört så fint om och hoppas att jag blir nöjd med cd-ljudet eller lägga hela 10000kr på en QUAD CD. Eller 4000kr på en gammal referens som riskerar att låta ganska likt den jag redan har, eller 6000kr på en rotel som fått bra kritik.

Känns lite onödigt att ha en CD, en DVD och en HD-DVD spelare. Jobbigt det här... bäst vore om gamla referenser fortfarande lät ruggigt bra i konkurrensen så kanske jag hoppar på en värstingspelare från 1998 utan att investea allt för mycket.

QUAD 99 CD-S då utan alla ingångar? Denna kan man köpa för 6900kr. Vad sägs?

/Micke

Edited by - aLcATRAZ on 2006/10/01 21:20:34
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/01 :  21:27:00  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Ja, det är skönt att slippa fler apparater, men...

Trots vad jag skrivit tidigare i tråden om dvd-spelare, valde jag att köpa en cd-spelare. Skälet var ganska mycket att jag nästan aldrig ser på dvd-film och att jag ville ha en hyfsad cd-spelare att behålla åtminstone fem år. Jag sneglade på NAD:s dvd-spelare, men då de var lätt modifierade LG-spelare i tusenkronorsklassen var jag lite tveksam. Det hela avgjordes av att T533 inte längre fanns i mörkgrå (som min C320BEE) när jag skulle slå till och T524 ännu inte hade kommit.

Om jag behöver skaffa en ny dvd nu, blir det en sketen en. Tills vidare avvaktar jag SED-tekniken, utvecklingen vad gäller HD-källor samt min egen karriärövergång från studerande till civilingenjör innan jag slår till på en bättre bildspelare.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

aLcATRAZ
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/10/02 :  07:49:21  Show Profile Send aLcATRAZ a Private Message
Vi får se. Det kanske blir en Quad 99 CD-P ändå (inte CDP2, skillnaderna är minimala har jag förstått). Kommer kosta men om den nu är så bra som det sägs så tar jag hellre en sån. Mitt försteg har också DAC från crystal och den låter mjukare och mindre påträngande, tyvärr också lite mindre engagerande också. Rotelns bypass funktion ska vara riktigt bra dock så jag hoppas att jag kan få igenom Quad'ens fulla potential in till slutsteget.

Så länge Quad körs på den fasta utgången, ej variabla, så ska den prestera väldigt bra. Hoppas jag inte får problem...

Ledsen att jag fortfarande inte kan prova men jag behöver en bra allroundspelare. Kan inte ha en för både rock, och en för jazz. Några tankar på detta? Vad jag vet så har jag inte sett en dålig recension på denna spelare och det känns väldigt bra. /Micke

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/10/02 :  15:03:47  Show Profile Send Blue a Private Message
Det där med att man skulle behöva olika cd-spelare för olika musikstilar tror jag inte särskilt mycket på...

Det skulle i så fall handla om att man vill ha olika musik presenterad på olika sätt, men SÅ stora är ju ändå inte skillnaderna mellan olika cd-spelare, ärligt talat. (Däremot när det gäller högtalare kan jag ju köpa att det finns olika varianter som lämpar sig olika bra till olika källmaterial).

En bra cd-spelare klarar all typ av musik. Och om sedan dåliga inspelningar kommer att låta dåligt beror det ju på att cd-spelaren har en hög transparens, vilket ju brukar anses som positivt.

Kör du på en Quad så kan du nog vara helt lugn med att den fixar både rocken och jazzen!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

aLcATRAZ
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/10/02 :  18:10:09  Show Profile Send aLcATRAZ a Private Message
Det jag menade med olika musikstilar är att olika musik uppskattas på olika sätt. När man lyssnar på dödsmetall så är det inte med ett glas vin i handen och säger "mmmmm" och "aaahhhh"...

Det behövs lite mera tryck i anläggningen, mera attack, mera pondus.

Helst... :)

Fick precis hem nya HiFi & Musik tidningen och faaan tänkte jag när jag läste att nästa nummer ska ha ett stort CD-test. Tydligen hade någon marantz sacd/cd fått EISA award och dem undrade om den gick att klå.

/Micke
Go to Top of Page

aLcATRAZ
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/10/03 :  12:49:53  Show Profile Send aLcATRAZ a Private Message
Tjena Gubbs

Jag grävde precis i HiFi & Musik högen och hittade test både på Quad 99 CD-P och Rotel RCD-1072.

Det känns som de sågade spelarna totalt. Ingenstans i texten på båda spelarna kändes det som det var något bra köp. Roteln fick 3/5 på ljuddelen. Quad'en fick bedömningen "trevligt varmt ljud". Dem skrev lite om digitalingångarna och så gick snabbt vidare till andra märken, typ Linn, Bladelius eller Primare (sacd/dvd-audio).

Svenska märken verkar alltid få toppbetyg i HiFiMusik och Hemmabio. Undrar om man kan ta dessa tester seriöst?

DAC: Harmony Design DA9: Stor ljudbild, Rent ljud, saknar muskler.

DAC: Musical Fidelity x-10 v3: Kraftfullt ljud, inte sista ordet i upplösning.

Ska man kunna dra någon slutsats från dessa bedömningar vilken som passar mig eller?

/Micke
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/03 :  15:39:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Undrar om man kan ta dessa tester seriöst?

Högst tveksamt. Du måste lyssna själv eller möjligen hitta någon med samma smak som du själv som hört grejorna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

The Dude
Starting Member

42 Posts

Posted - 2006/10/03 :  16:30:44  Show Profile Send The Dude a Private Message
Jag kör Rotel RCD-1072 och är mycket nöjd med den. Den har Rotels klarhet, stramhet, rakhet och känns "spegelblank" d v s den återger det som finns på skivan och har en väldigt tyst bakgrund på vilket ljudet studsar på eller hur man ska säga, känns väldigt ren, men samtidigt torr och mjuk. Rekomenderas.
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/10/03 :  17:11:25  Show Profile Send hman a Private Message
Som du har sett i HFM så finns det potential i att ha en separat DAC till en DVD, men också med att ha en bra CD spelare. Emellertid är det inte hifi tidningarnas pengar som ska användas till din uppgradering, det är dina. Deras rekommendationer behöver inte vara fel men man ska vara medveten att de kan ha andra kriterier än dig själv. Att sedan Hifi Choice, Hifi World mm ger dessa spelara bra vitsord borde göra dig lite fundersam om hur dessa faktiskt låter enligt dig själv. Det är jobbigt att gå till en hifi butik och lyssna men i slutändan finns det ingen annan väg för att bli nöjd länge.

I klar text lyssna själv på bra CD spelare från Quad, Naim mm, men prova även olika DAC:ar från Harmony Design och Musical fidelity. Köp sedan den som låter bäst. Lycka till!

Edited by - hman on 2006/10/03 17:13:16
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2006/10/04 :  10:12:03  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Glöm för all del inte att kolla upp Benchmark DAC-1 heller om du nu är inne på att skaffa en separat DAC!

Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2006/10/04 :  15:18:55  Show Profile Send Peg a Private Message
Hur låter 1068ans DACar ? Kör du med den nu eller med DVD spelarens DAC ?

Squeezebox är kanon som transport efterssom den har väldigt lågt jitter och kör ut dina rippade cd skivor perfekt på biten. Den är också helt suverän att använda men kräver ju en dator (ställ datorn I ett annat rum !). Se http://www.stereophile.com/digitalprocessors/906slim/
Jag är mycket nöjd med min (ersatte en SAT cdfix) men har inte provat dom interna DACarna.

Att köra dator direkt till stereon är mycket svårare efterssom många ljudkort gärna kör med 48khz ut och resamplar, man kan hamna I windows mixern som gärna äter upp bitar och du behöver ha en TV/skärm för att se vad du gör. Men visst får man till det rätt kan nog en tyst (svårt) htpc vara bra men det krävs att man är insatt om man är kräsen med ljudet.

Jag skulle nog hellre skaffa en CD än en DVD bara för att kunna byta DVD spelaren relativt ofta.
Om du ska kunna köra med en extern dac så behöver du en transport med lågt jitter eftersom inte ens en benchmark är immun mot jitter, även om den dämpar det. Det bästa är att ha lite jitter från början.
Digitala SPDIF sladdar är viktiga och skall vara 75 omhs och inte vilka vanliga ljud sladdar som helst efterssom dessa lätt blir missanpassade.
Mer kabel info här : http://www.positive-feedback.com/Issue14/spdif.htm

Vad du nu än skaffar så försök att få ta hem det och lyssna själv I ditt rum och med dina grejor för att
se om det gör den skillnad du förväntar dig.

Lycka till :)
Go to Top of Page

The Dude
Starting Member

42 Posts

Posted - 2006/10/04 :  21:33:06  Show Profile Send The Dude a Private Message
Vad har du för högtalare och kablage?
Go to Top of Page

aLcATRAZ
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/10/05 :  02:33:45  Show Profile Send aLcATRAZ a Private Message
Tjena igen!

Jag kör Supra EFF-ISL kablage mellan dvd/försteg och försteg/slutsteg. Supra Ply 3.4/S Bi-amp till högtalarna. Högtalarna heter Image Reference och jag fick importera dem från nya zeeland efter att ha blivit trollbunden vid en provlyssning av ett enklare par högtalare från dem.

(Elementen är specialtillverkade men kommer från Morel och basen från Peerless så det är europeisk teknik med låda och konstruktion från nya zeeland.)

Jag gillar också idén att skaffa en CD nu när det händer så fruktansvärt mycket i dvd spelarna. Vad jag förstått så är inte sacd/dvd audio lika svåra att få bra kvalité eftersom de varken översamplas eller uppsamplas.

Just nu jagar jag efter en quad. Har nappat upp på en CD-P (första modellen).

PEG: Du har en bra fråga där. Jag har lyssnat väldigt noga genom Rotelns egna omvandlare och direktanalogt. Slutsatsen blev att Sonyn gör ett bättre jobb även fast jag till en början hade väldigt svårt att höra skillnad. Roteln var lite mjukare i ljudet, mindre påträngande men sonyn var mer spelglad men hade också risk att gå lite överstyr vid vissa tillfällen. Det är lite svårt att yttra mig för Sonyn tyckte jag lät lite skrikig men efter den värmt upp så verkade det försvunnit och det blev najs ljud.

Jag har ännu inte hört något ont om Quad spelaren och det gör mig djävligt intresserad. Det som skrämmer lite är att den är utrustad med dac från crystal precis som roteln vilken jag tyckte var lite oengagerande och mjuk. Troligen är det en helt annan kaliber på Quaden, hoppas jag.

Rotel RCD-107x verkar vara en ganska spelglad spelare som det svänger om (vet inte hur jag ska utrycka mig) och som kör med Burr Brown 1732 dac. Pioneer använder ofta burr brown och jag har ett gott minne av en pioneer cd jag testade för något år sedan. Lite sugen där faktist...

Några synpunkter på detta?
/Micke
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/10/05 :  16:49:55  Show Profile Send hman a Private Message
Quad erbjuder uppgradering av deras 99 till CDP-2 status om du skickar spelaren till England. Vad detta kostar har jag ingen aning om, men det betyder att ett köp av version 1 innefattar en uppgraderings möjlighet i framtiden.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/10/05 :  19:24:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Jag grävde precis i HiFi & Musik högen och hittade test både på Quad 99 CD-P och Rotel RCD-1072.

Det var en artikel där man beskrev vad man fick i olika prisklasser, inget regelrätt test.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/10/05 :  19:27:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Vad lyssnar ni på för något genom datorn? MP3?

Absolut inte. Lossless är det som gäller. Så billiga som hårddiskar har blivit så finns det ingen anledning att kompromissa med ljudkvaliten. Jag har t.o.m. två hårddiskar, en för iPoden med AAC-filer och en för stereon med Apple Lossless-filer. Visserligen får jag rippa skivorna två gånger, men det är ett kärt besvär.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

The Dude
Starting Member

42 Posts

Posted - 2006/10/05 :  20:19:09  Show Profile Send The Dude a Private Message
prova att testa lite olika kablar, jag har testat supra eff som du har, tyckte den hade dålig upplösning och blev vass därav. Supra ply, har jag dock inte testat, men nog tror jag det finns bättre alternativ...
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2006/10/07 :  13:46:28  Show Profile Send mucke a Private Message
Eftersom du har en del rotel prylar så varför inte en rcd 1072?
Du får det estetiskt snyggare om du kör på roteln.
Jag kör själv med en rcd 1072 tillsammans med rotels största integrerade 1070 stärkare.
Funkar klockrent.
Köpte nyligen en ny rcd 1072 hos bestsound.
fick den för 8000 vilket jag tycker är helt okej pris.

Mvh Mucke
Go to Top of Page

aLcATRAZ
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/10/08 :  20:08:02  Show Profile Send aLcATRAZ a Private Message
Tjena grabbar! Jag vann precis en Quad 99 CD-P i nyskick för 6300kr på ebay inkl frakt. Hoppas det vart bra deal. Det är lite dyrt men vaffan, ska vara bra prylar iaf.

Ska bli spännande att se hur den låter... Jag är ledsen att jag gjort er besvikna angående att inte provlyssna men jag kan inte ge 9-12k för en cd och sen lämna tillbaka den. /Micke
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000