Author |
Topic  |
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2006/10/03 : 15:41:36
|
Det jag är ute efter är alternativ till Jewel-case och vanlig hylla...
Plastfickor, mappar, "kartotek" etc.
Men också hur behålla blädderkänsla och översikt...
/M |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2006/10/03 : 16:33:19
|
slappas sortiment skulle väl vara något kanske, kolla på svalander.
Sen finns det en alulåda på wesellcd.com |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2006/10/03 : 16:40:45
|
hade mina tills nyligen i tunna plastfickor med mjuk stoppning. Bytt tillbaka till originalförpackning och plastfickor med mjuk stoppning i de fallen då det är risk de blir repade i originalförpackning. Det nya / gamla systemet tar visserligen mer plats men det är härligt att se musiksamlingen ligga annat än i arkiverade lådor. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2006/10/03 : 19:12:29
|
Alltid i originalkonvolut. De senaste åren kommer ju allt fler CD i konstnärliga pappkonvolut, de läckraste jag har kommer från bolaget Winter&Winter. De står sorterade alfabetiskt i en urvuxen CD-snurra från IKEA, T-Ö står i en bokhylla. För mig är det ett absolut krav att kunna knuffa andra CD åt sidan när man köpt en ny som ska sorteras in, inga skåror eller skiljeväggar för varje CD! Jag tar tacksamt emot tips på något slags byrå med expanderskenor så att man kan dra ut hela lådorna och bläddra bland originalkonvoluten i 3 till 4 rader. Lådorna bör vara minst 40 cm djupa/långa räknat från väggen för att vara utrymmeseffektiva. För att stå i mitt vardagsrum ska "byrån" dessutom vara i ett ljust träsalg. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2006/10/03 : 19:40:03
|
Så här:

Från Lauren Fisher, rymmer 425 skivor vardera. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
 |
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2006/10/03 : 20:14:12
|
Ett tips är att tänka långsiktigt vid skaffande av arkiveringssystem. En sak är ju säker, är man sann musikälskare kommer samlingen bara att öka och öka.
Har erfarit detta fenomen själv. Situationen känns lite hopplös när samlingen sväller över på alla bredder och man måste hitta på andra temporära lagringssätt.
Ett tips av billig karraktär är en klassiker, bokhyllor från Ikea nämligen Billy. Ett exempel är Billy 80cm med cdinsats, där rymms max 816 skivor. Sen är det bara att skaffa en till. Kanske en 60cm eller 40cm? Men på de tror jag inte det finns någon cdinsats.
/Mattias |
 |
|
Munge
Member

268 Posts |
Posted - 2006/10/03 : 21:09:09
|
Jag förvarar mina på hårddisk, och så kör jag med en Squeezebox. Utrymmessnålt och praktiskt på alla sätt. |
 |
|
LeoArietis
Member

1953 Posts |
Posted - 2006/10/03 : 21:55:38
|
Ikeas Billy, fast kanske inte CD-insats på varje hylla om CD-samlingen går över några 100. Borra upp nya hål för hyllorna och köp till några (många) hyllplan. Bakom skivorna lägger du en ihopsnickrad "]"-formad trälist som distans mellan hyllans bakvägg och CD-askarna.

Överskådlighet, lätt att sortera och hitta samt utöka efter behov. CD-askarna skyddar skivan mot repor.
Med en CD-insats så kan man få lite exta ordning på de "svårsorterade" albumen... (ni vet vilka jag menar , här står de och trängs på nedersta hyllan.) |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
 |
|
Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts |
Posted - 2006/10/03 : 22:19:47
|
Förvarar mina på hårddiskar, vill jag titta på omslag använder jag min bärbara dator, |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

8889 Posts |
Posted - 2006/10/03 : 22:29:11
|
I vanliga stående cd ställ,och i datorn,väldigt bekvämt. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2006/10/05 : 17:51:30
|
Tack för alla synpunkter...jag har en pågående dialog med min äkta hälft, där attityden tyvärr är lite "det får låta, men måste det synas?" , och inte bara CD-skivor...
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2006/10/05 : 18:34:04
|
Lennartj: quote: Jag tar tacksamt emot tips på något slags byrå med expanderskenor så att man kan dra ut hela lådorna och bläddra bland originalkonvoluten i 3 till 4 rader. Lådorna bör vara minst 40 cm djupa/långa räknat från väggen för att vara utrymmeseffektiva. För att stå i mitt vardagsrum ska "byrån" dessutom vara i ett ljust träsalg.
Jag kör med Malm-byråar från IKEA, med 4 lådor är de 80 breda, 48 djupa och metern höga. I varje låda får man plats med 5 rader CD med 30 i varje, om man lägger 15mm fyrkantstav mellan varje rad och längst ut, totalt 6 längder, samt några lister i fram och bakkant för att få rätt lutning på skivorna. Däremot måste lådbotten förstärkas med 6mm MDF för att klara tyngden, 1 låda kan väga 35 kg. Byrå-konstruktionen håller om man bara öppnar 1 låda i taget, annars tippar den.  |
Huzzes musikanläggningar
Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2006/10/05 : 20:18:54
|
huzze: intressant förslag, fast jag hittar inga Malm-byråar i IKEA-katalogen 2007. Däremot hittar jag Hopen-serie med snarlika mått, men utan att ha sett Malm kan jag ju inte avgöra om IKEA som ofta har trimmat ner kostnader och materialstyrka. Har någon sett båda? |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
LeoArietis
Member

1953 Posts |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
|
Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts |
Posted - 2006/10/06 : 14:08:01
|
Jag har kastat alla mina cd-fodral (hårdplast) och förvara mina skivor i skivväskor. Kanonbra för det tar ingen plats alls nästan. Men det ser inte lika "maffigt" ut som 800 cd-skivor i en hylla.
Mvh Magnus Eriksson |
 |
|
guldfisk
Semesterfirare

899 Posts |
Posted - 2006/10/06 : 15:43:19
|
Funderar själv på Billylösningen, kanske med ett snyggt, veckat draperi framför (dämpning!).
Huvudsaken är att jag får god överblick när jag ska välja skiva. Breda hyllor medger långa svep med blicken. Smala Bennopelare har jag kommit att verk- lig- en av- sky. |
...perspektiv... . |
 |
|
Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts |
Posted - 2006/10/06 : 16:05:44
|
   |
 |
|
LeoArietis
Member

1953 Posts |
Posted - 2006/10/06 : 16:49:31
|
Långa hyllplan gör det dessutom lättare att sortera in något på "A" (om nu A är högst upp) jämfört med "Benno"-varianten eller de fixa CD-facken där man tvingas flytta varenda CD!
(Underbar kommentar guldfisk ) |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
 |
|
Itz
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2006/10/06 : 19:06:30
|
Kolla /www.cdincase.se, använder själv CD-f3. Suveräna eftersom man får plats med allt från jewelcasen och tar nästan ingen plats alls. |
 |
|
kent_n
Member

234 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 10:37:48
|
Jag har en vanlig hylla där dom står i sina orginalförpackningar.
Köpte från en skivaffär platsregister som dom har stående i sina hyllor där artistens namn står på. Har markerat från A-ZÅÄÖ så att alla artister som börjar på A står under flik A o.s.v. Har numera superkoll. Att jag har orginalförpackningar till mina skivor beror på att all information som finns lätt tillgänglig om varje artsist/skiva. |
 |
|
Blue
Member

2120 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 17:08:21
|
På äkta gamla stringhyllor så klart. Finns ingen hårddisk i världen som är snyggare.
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
 |
|
Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 23:23:47
|
Såhär:
 Fixade undan dem när jag renoverade min lgh... praktiskt, och så slipper jag se dem och filmerna... börjar bli överfyllt dock |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?  |
 |
|
Magils
Member

7061 Posts |
|
Topic  |
|