HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpråd högtalare (stativ/golv) samt elektronik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/22 :  11:27:51  Show Profile Send huzze a Private Message
Ja, inte ska väl jag kommentera Audiovector K3 ?
De är ju placeringsvänliga dock då de inte har basreflex utan "porten" mynnar ut nere vid foten.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2007/02/22 :  11:35:25  Show Profile Send SoulManager a Private Message
quote:
Man behöver nästan konkreta exempel för att förstå varandra, men jag håller mig ifrån det. Jag menar att just generellt talat så har en högtalare med dedicerat baselement, dedicerat mellanregister klara fördelar jämtemot de högtalare där ett ensamt element får ensamt ta hand om både bas OCH mellanregister.

Självklart finns det bra och dåliga stativare, samma sak med "3-vägare" - bra och dåliga!

Tydligare vad jag menar?



Men i och med att detta är en köprådstråd så är det väl också bara bra med mera konkreta exempel? Framförallt när det handlar om att hitta högtalare under given budget. Att dessa blir högtalare med kompromisser är självklart.

Att generellt skriva om att det finns både bra och dåliga högtalare hjälper mig därför inte vidare. Däremot att förtydliga att ett dedicerat baselement avlastar mellanregistret är ett gott förtydligande.

Alla kommentarer i tråden om olika högtalares eventuella för och nackdelar, och alla rekommendationer bygger på subjektiva enheter. Jag tar till mig dessa för att få hjälp att sondera marknaden, försöka hitta ett urval kandidater och sedan försöka bilda mig mina egna högst subjektiva åsikter om högtalarnas väl och ve.


mvh
Johan

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/02/22 :  11:47:13  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
SoulManager - Om du tänjer budgeten kan du komplettera ett par Totem Dreamcatcher monitorhögtalare med dito sub (ca 6500kr). En lösning som jag kan intyga kan fungera väldigt bra, eftersom jag har den...

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/22 :  11:50:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det bästa du kan göra är givetvis att låna hem och testa både stativare och golvare innan du bestämmer dig. Med vissa stativare kan man nog känna att man saknar grund och kropp i musiken, medan andra stativare spelar fullt tillräckligt med bas för ett normalt vardagsrum som de allra flesta lyssnar i. Golvare är enligt mig mest för större rum där man har möjlighet att ha högtalarna en bra bit från bakvägg utan att "ha dem i knäet". Man får inte glömma att rummet ofta hjälper till en del med basen (=ökar basen) om man nu inte har reglerat detta med akustikåtgärder. Alltså kan stativare få mer kropp i ljudet på detta vis, medan det kan bli "för mycket" med golvare.

Jag har ett "normalt vardagsrum", ca 20 kvadrat utan möjlighet till större akustiska åtgärder och har inte lyckats fullt ut med de golvare jag provat. Har därför köpt stativare av väldigt hög klass som trivs bra nära bakvägg. Har ännu inte testat dem dock (pga att jag ej har någon förstärkare just nu).

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/02/22 12:49:23
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/22 :  11:59:43  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
För mig handlar bas inte bara om bas!



någon som sagt så

edit
Och matte76

Nej. Det finns ingen stativare där det finns tillräkligt i botten. Även dom sk "bättre" är rent odugliga egentligen ur en absolut synvinkel..

Sedan att man själv kompromissar BORT detta viktiga fundament för musiken i sina egna preferencer är en annan sak. Men det förändrar inte fakta att ingen normalstor stativare är "tillräklig"..

Liksom ingen radioinspelning är tillräklig i absoluta termer.. Men den duger att lyssna på ändå. Vilket vi ju gör allihopa i vardagen.. Men det betyder INTE att dessa inspelningar med södermixtra o mastrat o komprimerat beskuret ÄR tillräkligt.. Utan det betyder att VI nöjer oss med denna nivå.. exakt samma gäller för stativare..

Och stativarna kom bredare front då bokhyllorna var moderna och man inte i dom små små rummen fick plats med golvarna då den stora tredelade bokhyllan skulle in.. Det hade noll med musik att göra egentligen. Detta påfund är ytterligare enbart ett av desingers idiotpåhitt som av någon underlig anledning INTE gått tillbaka nu då dessa hyllor oftast är borta ur hemmen.. Tyvärr ljudmässigt sagt...för sådana fulla av böcker är som sladd skriver en höjdare mot kala väggar med en liten trähylla i vitt på..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/02/22 12:29:55
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/22 :  12:22:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Men i och med att detta är en köprådstråd så är det väl också bara bra med mera konkreta exempel?
Som handlar försöker jag så gott det går att lämna modell och märkesrekommendationerna åt andra, men försöker gärna att bidraga till information når jag tror jag kan.

quote:
quote:
För mig handlar bas inte bara om bas!
någon som sagt så
Om någon sagt att bas inte bara handlar om bas?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/02/22 12:22:47
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/22 :  12:40:36  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Mycket bas är nog ett problem för mig. Högtalarna kommer placeras i vanliga rum där det inte finns praktiska möjligheer till akustiska åtgärder. Rummet är assymetriskt och problematiskt med blandade väggmaterial etc. För mycket bas kan bli vulgärt. Men jag kanske missförstår dig Mayro, för du skriver samtidigt att basen ska bli ett fundament för musiken. Som referens vilken sorts musik är det du lyssnar på?


som sagt.. Dina kompromisser gör att du i stället för anpassa rum efter musikens krav nu anpassar musiken efter rummets krav.. Altså väljer du ta BORT fundamentet i musiken via att INTE ha basen där som KAN och OFTA ställer till lite bekymmer..

Edit.
Vill markera här att oftast i mina ögon är det för dåligt förstärkt som ger bummelbas och inte burkar om dom är bra högtalare..denna bummelbas sedan förvärras ytterligare i rent ljudfientliga rum.. Sedan är det loppo..
Slut edit.

Så sett så spelar det INGEN roll vilken musik man lyssnar på.. Det finns i en vanlig gitarr en massa undertoner som behöver massa botten o djup för att HELA instrumentetsa självl skall finnas med..detsamma gäller sedan för ALL musik..

men IGEN då.. Då vi själva sedan VÄLJER att kompromissa så är det mer frågan om VAR vi lägger vår gräns för kompromissen storleksmässigt samt prismässigt.. Men tyvärr mest designmässigt. Vilket egentligen idag som Sladd så fint beskrivit är det största problemet..Problemet är INTE basen. Utan att det idag så kallade "normala rummet" inte är kompatibelt med ljudförmedlande..

och vips väljer man bort ingridienser i stället för anpassar en aning.. Många gör detta trotts allt numera via sina akustikprojekt här o där.Ofta också för dom kör DVD film och subbar. och därför tvingas till åtgärder... medans vi är nåra som är kvar i stenåldern o har både bokhyllor o grejor på väggarna samt alsköns smått o gott "sparat" här o där.. även lite damm tyvärr..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/02/22 12:52:42
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/22 :  12:47:39  Show Profile Send mayro a Private Message
engelholm
ja du skrev som om du besvarade någon. Jag ville veta vilket inlägg du riktade dig till..

Eller såg det bara ut som du riktade dig till någon och egentligen du bara skrev tankar du hade fritt rakt ut..försöker hänga med i tråden nämligen då jag anser ämnet viktigt för en högtalarköpare att få alla vinklar av "problemet" välja högtalartyp.. Märket sedan kan nog folk själva höra vad dom trivs med... medans vilken typ bör man ta in allas åsikter om och sedan kompriomissa in sig i sitt fack av hur mycket man kan försaka av olika skäl.. Såsom tex design som är det stora bekymmret ..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/02/22 12:51:28
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/22 :  12:53:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Utan att det idag så kallade "normala rummet" inte är kompatibelt med ljudförmedlande..


Helt sant. Men samtidigt är det så verkligheten ser ut, och därmed bör man skaffa högtalare som fungerar både basmässigt och i övrigt i rummet. 99 % eller mer vill och kan bara ha högtalarna i vardagsrummet där tv etc. finns. De som kan ha separat lyssningsrum är få och lyckligt lottade Och jag anser att stativare fungerar bäst i vardagsrum beroende på hur stort det är, och vissa stativare ger bra bas och fullt tillräckligt för de flesta. Samtidigt håller basen ofta hög kvalitet. Har man ett stort vardagsrum eller ännu hellre ett stort och separat lyssningsrum med möjligheter till akustikåtgärder är golvare att föredra.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2007/02/22 :  13:15:46  Show Profile Send SoulManager a Private Message
quote:
som sagt.. Dina kompromisser gör att du i stället för anpassa rum efter musikens krav nu anpassar musiken efter rummets krav/.../Utan att det idag så kallade "normala rummet" inte är kompatibelt med ljudförmedlande..



Dessvärre är det så verkligheten ser ut för många, även mig. Därför letar jag burkar som kan förmedla ett tillräckligt välljud i förhållande till sin prisklass. Gärna med HiFi-kvaliteer om det alls låter sig göras.

Jag har inget dedikerat lyssningsrum. Lyssningsrummet är svårmöblerat, högtalarna kan inte ställas mot bakvägg utan måste vara fristående. Vi har småbarn. Budgeten är begränsad. HiFiNirvana kommer inte att nås.

Det jag letar efter är prismässigt vettiga högtalare för _högst_ 10 papp (ge och ta några tusen). Gärna med tips på lämplig mellanklasselektronik att driva dessa med.

Låt inte tråden urarta i ett bråk om mycket eller lite bas.

Har du Mayro, några tips på högtalare och stärkare som du tror passar mina ljudönskemål och budget?


mvh
Johan

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]

Edited by - SoulManager on 2007/02/22 13:20:19
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/02/22 :  13:29:33  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
SoulManager - Vad har du för budget för elektroniken?

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/22 :  13:30:25  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Helt sant. Men samtidigt är det så verkligheten ser ut, och därmed bör man skaffa högtalare som fungerar både basmässigt och i övrigt i rummet.


som sagt.. Jag har helt annan åsikt.

Allt beror exakt VAR man proriterar till 100 %. "Verkligheten" att design har företräde förändrar inte rena fakta hur man än vrider sina ord matte.. FAKTA är att designen av sina prioriteringar skapar sedemera kompromisser i sina system..där man sedan ställer in dom kompromissade högtalarna och dom anses fungera "bättre" än dom "bumlande" som brukar användas som begrepp..

Jag vill markera att "ljudproblemen" med golvare man hänvisar till brukar ligga i dom frekvenser som även stativare spelar om enligt specarna i alla fall...

Jag anser man bygger sin design efter sitt intresse och inte tvärt om..

Och som ofta står. "jag har bara 20 kvadrat osv osv.. precis som 20 kvadrat i sig gör det omöjligt att få bra djup o renhet ÄVEN ur en baskapabel relativt stor burk.. Svaret är nej igen.. Där är designen igen boven.. Inte systemet oftast..

Asså.. Sladds text om rum och hifi borde vara en aftonläsning i varenda hifi hem tills poletten ramlar ner ordentligt.. Bara att man får som här sitta och argumentera för ett synsätt som borde funnits KVAR ännu.. Men det har helt styrts bort via designmarknadens ökade intrång....

Asså.. ärligt.. Nu börjar jag snudd på alvar anse det var klart bättre förr... Jag tror faktiskt även musiken LÄT bättre förr...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2007/02/22 :  13:31:40  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Jörgen_G - tänker mig mellanklass. Dvs 5-7000 för förstärkaren.

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/22 :  13:36:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
SoulManager: Ska du ha dem fristående långt från bakvägg och har ett relativt stort rum hade jag lyssnat på och jämfört t ex Monitor Audio RS6, Audiovector K3 Super, B&W CM7 (golvare) samt kanske ett par stativare från Dynaudio (Focus 140), B&W (CM1) eller Monitor Audio (GS10). Bara några exempel. Du kan även kolla begagnatmarknaden, för 10k kan man få bra högtalare där. Lycka till!

mayro: Design och design...i de flesta vardagsrum finns mattor, tavlor, soffor, bokhyllor och annat som fungerar bra för akustiken. Visst kan man få golvare att fungera bra där, men beroende på rummets storlek fungerar ofta stativare bättre och ger bättre ljud totalt än golvare. Generellt sett alltså, undantag finns alltid. Och att anpassa rummet efter musiken/hifianläggningen kan/vill de flesta inte göra eftersom rummet ska vara fint och även fungera som vardagsrum. Dessutom finns ofta en "bättre hälft" som kan ha åsikter.. Och "designrum" med dålig akustik/kala väggar fungerar aldrig bra ur ljudsynpunkt, det har du helt rätt i. Men det går bra att få "helt ok" akustik i ett vanligt vardagsrum utan fula akustikåtgärder, vilket mitt är ett bevis på.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/02/22 13:43:33
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/02/22 :  13:48:24  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Begagnat kan jag definitivt rekommendera Dynaudio 1.3SE. Spelar förvånande bra och fylligt för att vara stativare. Innan jag hörde dem tyckte jag att ingen stativare spelade med tillräcklig botten, lät alltid lite burkigt och tomt. Det släppte när jag hörde 1.3mkII som Ref. audio sålde ut då det begav sig. Mer bas i dem än i många golvare (om än inte fysisk bas) samt bör stå fritt från väggar.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/22 :  14:05:45  Show Profile Send mayro a Private Message

solumanager..

Jag kan inte direkt dessa marknader i dom prisgrupperna.. Men jag vet lite om lite....

Wolfgang säljer lite små golvare för billiga pengar som alltid imponerar på sin glada fina spelstil.. Jag ÄR god vän med wolfgang.. Så detta framgår TYDLIGT o klart här..Men jag skulle aldrig PGA vänskap ge överbetyg.. Detta Kan jag helt enkelt inte då jag är för känd på gott o ont. Dessutom är jag långt ifrån ensam om att anser dessa små phonar lira kanon..

men dessa små phonars kan jag rekomendera dig att lyssna till. Dom är INTE "bäst" på någon parameter.. men dom är förbaskat bra på allt.DVS det är jämna högtalare och inte imponatoreffektburkar.... Vilket är den bästa mix man kan ha då ändå kompromisser måste finnas.. Dessa ger jag som ett tips eftersom detta jag här säger kan nog varenda en som hört dom intyga också.. Dom små phonar golvarna ÄR verkligen kanonbra samt KAN rocka också.. Vilket är så jäkla gott att veta den dan man vill ösa in lite mer "ofint" i spelaren...



Sedan ett tips på en golvare du bör försöka låna hem o lyssna på är en som jag inte varken hört eller sett är Silverlines lilla golvare som heter prelude.. Den säger många är kanon. långt över sin storlek i ljudkvalitet ... och pris som klart tilltalar.dessutom liten o smidig designmässigt exakt som phonars små är.... Jag har enbart hört dom dyraste Silverlinen och kan därför endast säga att dessa prelude får överallt just kanonomdömmen av både proffstyckare samt folk som bara hört dom.. rätt bra det som grund att ändå lyssna på dessa..

Sedan bör väl Engelholms småsystem lyssnas på också.. Med basdelar då.. Dom imponerade på mig då jag var där.. Iofs spelades det med dyra grejor runt om i form av krell kav serie osv.. Men eftersom jag tidigare inte alls gillat krells kav grejor så tar jag välljudet helt bero på Engelholms byggkonst än Krells elektronik.. Så dom bör finnas med..

Vienna baby grand... En något dyrare burk som beg än dina tänkta insattser kanske.för det är som beg jag tänker detta tips... Men det vore tjanstefel att INTE slå ett slag för dessa vienna.. JA dom måste ha luft bakom sig.. men ge dom lite utrymme och dom kan lira gott..

B&W o andra sådana burkar har väl inte direkt fallit mig i smaken..tyvärr..

Sedan har du ett tabubelakt namn också som INTE skall förkastas .. Prosons finaste burkar.. med bra elektronik kan dessa prestera bra .. Jag vet.. Jag har haft dom förra modellerna av deras "topp" modell.. Hade dom som hemmabioburkar ett helt system. men under aveklingen av hemmabio spelades proson som stereoburkar ett tag.. Och då med bra o hyfsad tvåkanalselektronik..

Så.. där är några tänkbara OLIKA tips som du kan lyssna på.Samt med lite olika priser samt prestige.. Tänker väl att proson faller väl in under låg prestige.. medans dom anra kommer högre där.... sedan finns det massor med saker där ute som jag inte har en susning om.. MASSOR...


Sedan detta med "dom små stativarna" En stativare på stativ tar mer plats än en stabil golvare.. Detta är så.. Skall en stativare vara stadigare så måste stativen vara supertunga.. och burkarna svettsade i stativen. OM barnen skall ha det idiotsäkert..

Lär barnen i stället att ge fxxxn i hifin.. Min dotter lärde sig så detta torde andra också klara av.. Köp en egen liten fjärr o hifi åt småbarnen o säg.. xxxx fjärr.. Pappas fjärr.. Efter ett tags nötande får man sin fjärr av barnet o dom tar sin och så sitter man o lirar musik där tillsammans..

dessutom är den ålder barnen rumlar runt begränsad. I alla fall för normala friska barn. Sedan kan ju handikapp osv förändra sådant självklart...

En golvare väger i sig ofta mer.. Den har tyngden fördelad ända till golv.. och ofta bas i bottendelen så vikten ligger lägre än i mitten till o med.. Detta betyder säkrare för barn...

men igen. den period där ens barn är "på" allt ÄR begränsad.. Samt LÄR barnen att INTE hålla på via leka in respekten för ditt o mitt.. lite nötande så går detta utmärkt. Till o med jag med humör som en elak tiger klarade detta utan ens surna till på Linnea.. jag var ju ensamstående far från hon var 1,5 så jag vet... det går faktiskt att lära även barn. Fast ibland tror man inte det då folk skriver om alla sina åtgärder samt regleringar dom gör för barn´s skull.. hua.. jag skulle fått spel att leva så...



Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/02/22 14:09:26
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2007/02/22 :  14:59:17  Show Profile Send Telarc a Private Message
Jag håller med matte76 och Poe om att Monitor Audio RS6 är ett riktigt bra alternativ under 10000:- Har sett en del begagnatannonser där priset legat runt 7000:-
Skulle rekommendera dig att lyssna på dom innan du köper något annat.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7356 Posts

Posted - 2007/02/22 :  16:01:10  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
FBK..
Ja en del lär inte av sina misstag ser man..

Menar du mig eller...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2007/02/22 :  16:37:03  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Dagens mysterium...

VEM är denne Wolfgang


mvh
Johan

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/02/22 :  16:56:43  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Dagens mysterium...

VEM är denne Wolfgang
Det är det ingen som vet... Men nu pratar vi om nåt annat, va?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/22 :  17:17:54  Show Profile Send mayro a Private Message

wolfgang äger och driver Creative Audio som säljer phonar högtalare tex..trodde alla visste vem han var.. Ledsen jag inte var tydligare..


FBK.. Ja jag menar dig..


edit la till..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/02/22 17:21:51
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2007/02/22 :  17:43:29  Show Profile Send SoulManager a Private Message
quote:
wolfgang äger och driver Creative Audio


Tack för förtydligandet =)

Då dyker det alltså upp ytterligare en butik.. men den verkar ligga i riktnummerområde 031, jag finns i riktnummerområde 08 så det är ju ett litet problem. Däremot kan jag ju testa att slå Wolfgang en signal och se om han vet någon butik i Tjockhult som för hans produkter för demo.

Både Phonar och Silverline hade ju en del högtalare, framförallt uppåt i skalan.


Men om vi nu pratar golvare för de tio som bl a du - Mayro - är inne på. Vad krävs det för elektronik för att basen inte ska bumla iväg?

Hur gärna jag än vill så blir det ingen anläggning för 100+ med tillhörande rumakustiska åtgärder.


mvh
Johan

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/02/22 :  18:00:43  Show Profile Send dwain a Private Message
Där uppe borde väll finnas någon butik som säljer qrs? Lyssna isåfall på qrs luna audiophil. Kan säga att dessa lådor är både lättdrivna och dynamiska redan på låg volym. Och jag har kört dessa i ett vardagsrum på ca 25m2 och dom spelar tillräckligt med bas och med en bra snärt har kört många låtar med lite djupare bas och detta spelar dom riktigt bra även på höga volymer. totalt sett en otroligt bra högtalare till pengarna den kostar 8900kr har jag för mig

Angående bas kan jag säga att visst ett par stativare är begränsade men oftast så räcker dom till, för när man tittar på ett stort utbud av musik så finns där oftast inte så mkt djupbas på skivorna att en stativare inte skulle klara det som lirar ner till runt 40hz. Kan säga att jag har jämfört en hel del hemma mina qrs luna audiophil jämfört med ett par jbl L-110 med omkonade basar och jag kan säga att lunan spelar faktiskt precis lika djypt men med mer dynamik det jbln vinner på är att det går att spela högre men samtidigt så tappar man en del renhet i basen på höga volymer. Kan tillägga att jag har helt okej drivning iform av en amplifix som driver både lunan och jbln utan problem
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/22 :  18:01:02  Show Profile Send mayro a Private Message

det krävs inget speciellt med dessa högtalare från typ Wolfgang eller silverline. Dom är lätta att driva.. Jag spelade mina stors Silverline Grandeur II med en liten philips Rörstärkare från 1960 nåt utan bekymmer direkt för vanlig lyssning....
bumla är något som sagt som ligger inom ÄVEN frekvenser som stativare spelar enligt deras specar.. Såvida dom stämmer.... så vad avsaknaden betyder är upp till var o en att tolka..

Men om ni besöker Engelholm Audio och ber honom koppla bort allt under 80 Hz så fattar ni garanterat sedan hur jag tolkar det i alla fall..

men visst.. Spelar man inte nåt direkt under 80 hz med nivå så slipper man ju ev problem att smågreja med.Min bärbara lilla köks cd ställer inte heller till med minsta lilla problem någonstans.. man hör även vad det är för låtar via den.. men enligt mig slipper man ju större delen av själva musiken också samtidigt.. sen ärligt så är detta snack om bummel långt ifrån alla gällande.. Man får snudd intrycket att ALLA har bummelproblem med golvare.ärligt är det relativt sällsynt . för dom flesta ordnar sådant via enkla tips o råd tex här på dom olika forumen. Det finns oräknerliga duktiga här.. Så det är småsaker i samanhanget..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/02/22 18:17:33
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7356 Posts

Posted - 2007/02/22 :  18:21:59  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
FBK.. Ja jag menar dig..

Ursäkta mayro, men vad jag vet så har jag aldrig ägt ett par stativhögtalare som jag har kört med i anlägningen. Men jag kommer troligtsvis att köra stativare framöver, för första gången då alltså. Och det finns flertal anledningar som jag inte orkar gå in på här och nu till att det troligtsvis blir så.

Ps. Ursäkta för all OT SoulManager.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/02/22 18:23:36
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000