HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad innebär det att brygga?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/03/07 :  08:27:27  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Ryssen,

jo men det som folk inte verkar köpa är att det krävs TVÅ kanaler som VARDERA är på 50W (totalt 100) för att skapa EN monokanal som i det fallet ger 200W.

Det låter på en del av folket här som att en op-amp i sig självt kan bryggas.... Magi. Har du inte två steg kan du inte brygga! Det är hela min poäng. Och eftersom du måste ha TVÅ, så skall man räkna effekten som de TVÅ ger TOTALT och ställa det i förhållande till att brygga ihop dessa två till EN! Men det resonemanget fattar inte folk eller så håller de inte med.

mvh Jonas

Edited by - jonash on 2007/03/07 08:29:02
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2007/03/07 :  14:08:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
det krävs TVÅ kanaler som VARDERA är på 50W (totalt 100) för att skapa EN monokanal

Jo,det har du ju rätt i,och hadde man sedan använt en högtalatre med 16 ohm istället för 8,så hadde väl effekten blivit totalt 100w?Men med 8 ohm fördubblas den till 200w,riktigt?(I bästa fall)

quote:
att en op-amp i sig självt kan bryggas....

Ja det kan den väl?Om det är en dubbel opamp..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/03/07 14:09:21
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2007/03/07 :  14:32:33  Show Profile Send UrSv a Private Message
jonash, var läser du nåt som får en att tro att det verkar som om folk inte greppar att det krävs två kanaler för bryggning? Alla inlägg är ju mycket tydliga i det och varje gång du påminner om det påpekar ju folk att det står klart och tydligt både i deras egna och andras inlägg.

Från början:
Twilighter: "Bryggad är i kort att båda kanalerna slås ihop för ökad effekt "
Kaffekoppen: "Det betyder att man tar ett stereoslutsteg, alltså med två kanaler på säg 100w vardera och slår ihop dem."
Bernt: "För det mesta har man två kanaler och då behövs ju två stereoslutsteg i bryggat."

Däremot så skriver du:
"När man bryggar så använder man båda rälsspänningarna så att man tar den enas plus och den andras plus, men den ena kanalen är fasvänd. Säg att du i stereoläge har 20V rälsspänning på båda sidor. Dvs 0 och +20V per sida. Fasvänd den ena så har du +20 och -20 att tillgå. Dvs 40Volt."

Vad i hela friden menar du med detta som ju inte har något som helst med bryggning att göra? Rälsspänningen har ju ingen direkt koppling till begreppet bryggning och dessutom fasvänder man ju inte rälsspänningen på något sätt utan möjligtvis signalen. Är du helt säker på att du greppar bryggning som koncept?



Edited by - UrSv on 2007/03/07 14:33:45
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/07 :  15:15:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jo,det har du ju rätt i,och hadde man sedan använt en högtalatre med 16 ohm istället för 8,så hadde väl effekten blivit totalt 100w?Men med 8 ohm fördubblas den till 200w,riktigt?(I bästa fall)
Rätt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/03/07 :  18:50:27  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
UrSv:

Ja, helt enligt deras eget resonemang så begriper jag inte hur man kan säga att en bryggning ger 4 ggr effekten med samma last. 2x50W steg ger bryggat 1x200W. Dvs 100W ger 200W. Dubbling. 1x50W ger 1x200W?! Nej du.

Rälsspänningen är väl väldigt viktig, jag beskrev det från utgångssidan. Men visst, signalen är den vi vänder fas på helt riktigt. Sorry om det feltolkades.

mvh Jonas
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/07 :  18:53:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
jonash: Är det kommunikationsproblem vi har här?

Orkar du läsa detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bridged_amplifier
...det kanske kan reda ut ?-tecken.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/07 :  19:03:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
same shit different name

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2007/03/07 :  19:19:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Dvs 100W ger 200W. Dubbling. 1x50W ger 1x200W?! Nej du.

Paralell koppling av 2x50w med samma last ger väl inte mer effekt än 50w,om man inte minskar impedansen?
Och det finns ju inget sätt att få ut 100w ur 2x50w med samma impedans,och med samma fas på siganlen?
Därför räknas det 50w bryggat = 200w med samma impedans,bakfoten eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/03/07 :  20:36:11  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Ryssen,

jag tror envar får tolka det som man vill. Jag vet vad som händer när man bryggar, och jag väljer att nöja mig med det.

mvh Jonas
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2007/03/07 :  20:39:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,det får man,jag bara skriver högt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2007/03/07 :  23:02:31  Show Profile Send UrSv a Private Message
jonash, det du skriver är du faktiskt ensam om att skriva. Ingen annan i tråden pratar om 1*50 W som skall ge 1*200 W för det funkar ju självklart inte. För att brygga något befintligt går det åt två kanaler per definition. Du skriver "2x50W steg ger bryggat 1x200W. Dvs 100W ger 200W." vilket är vad alla andra också hävdat med den skillnaden att de flesta som pratar om bryggning normalt inte pratar om vad ett steg ger totalt utan endast per kanal. Och att "1x50W ger 1x200W" är ju ingen som sagt. Jag ser att du envist hävdar:

"Och eftersom du måste ha TVÅ, så skall man räkna effekten som de TVÅ ger TOTALT och ställa det i förhållande till att brygga ihop dessa två till EN! Men det resonemanget fattar inte folk eller så håller de inte med."

Problemet är att i det sammanhang vi diskuterar bryggning här så gäller inte detta utan man pratar "ALDRIG" om den totala effekten för steget utan bara för en kanal. Det handlar inte om att förstå eller acceptera utan att man använder den allmänt vedertagna "definitionen". Vad jag misstänker, givet din kommentat på sida 1, är att du har lärt dig begreppet bryggning från bilstereovärlden där man i viss mån pratar på det sättet du gör av olika anledningar. Inom hifi gör man det normalt inte. Dock gäller samma sak i bilstereovärlden att man inte behöver fundera över rälsspänningen i diskussion om begreppet bryggning eftersom den inte har nån direkt koppling til bryggning.



Och åter igen, rälsspänningen har INGET med saken att göra mer än att den måste finnas för att förstärkaren skall fungera.

Edited by - UrSv on 2007/03/07 23:41:22
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2007/03/07 :  23:20:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
att man inte behöver fundera över rälsspänningen i diskussion om begreppet bryggning

Inte i begreppet bryggning,men om man har högre Railspänning så får man väl mer uteffekt,bryggat eller inte.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2007/03/07 :  23:39:44  Show Profile Send UrSv a Private Message
Visst är det så om allt annat är finfint.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/03/07 :  23:54:48  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
UrSv,

ja HiFi nissarna är ju lite bakom flötet Du kanske har rätt i att inom HiFi världen (som jag iofs anser mig ha tillhört i 15år) så räknas en bryggning som 4ggr mer effekt, men det är ju extremt felvisande. En bryggning kräver 2st steg. Som jag ser det, för att man skall förstå begreppet med hur mycket mer effekt som det ger att brygga till samma last så måste man tala om den totala effekten som du har i ett 2kanals läge som du sedan bryggar.

Jag tycker det är mer logiskt att prata om BÅDA kanalernas totala effekt som sedan bryggas att ge EN total effekt. I min lilla värld så existerar inte ordet bryggning i samma mening som EN stereokanal...helt enkelt för att det inte går. It takes two to tango.

Sen vem som har rätt, 12V industrin eller 220V industrin kommer vi aldrig komma i mål med. Skit samma. Let's move on.

mvh Jonas
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/03/07 :  23:59:24  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Engelholm,

jag citerar

"For example, if a single amplifier can deliver 100W into an 8#937; load at an input of 1Vp, the same amplifier when bridged (that means two such amplifiers) into 8#937; will deliver 400W for the same input.".

Jag tycker om det är så som UrSv hävdar att HiFi industrin jämför en kanal självt - som är HELT ODUGLIG i sig självt i sammanhanget bryggat - mot hur TYVÅ kanaler kopplas samman, ja då är HiFi industrins definition extremt märklig.

Är det verkligen BARA jag som tycker att det är självklart att se på bryggkoppling som att det krävs två steg och då bör båda stegens kapacitet räknas in för att man skall kunna jämföra?!

mvh Jonas

Edited by - jonash on 2007/03/08 00:00:43
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2007/03/08 :  00:03:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Två stereosteg då? = 4kanaler?
Ja,det är bra man får tolka som man vill.

Jag skrev:
quote:
Och det finns ju inget sätt att få ut 100w ur 2x50w med samma impedans,och med samma fas på siganlen?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/03/08 00:11:46
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000