HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Trender?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2007/03/02 :  10:00:09  Show Profile Send Figge a Private Message
Hej

Vilka trender ser ni i framtiden inom HiFi?

Vad kommer att var det stora när det gäller elektronik? Klass A-F?
Högtalarkonstruktioner?
Trådlösöverföring?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2007/03/03 16:27:29

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/03/02 :  10:22:16  Show Profile Send svejk a Private Message
Har funderat lite. Tror det blir mera retro grejer inom Hifi dvs 2-kanal. Digitalteknik har funnits några år, ingen hit. Likadant med aktiv rumskompensering inget genombrott. Med Kina grejerna har det blivit mera rörisar, detta fortsätter. Likaså klämlådorna och hårdisklagring.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/03/02 :  10:26:39  Show Profile Send B-200 a Private Message
det är en svår fråga då tillverkarna har olika ideal för ljud och kraft.

men om frågan gäller vad jag skulle vilja ha hemma i framtiden är det en kombination av AB/D dvs klass d: s effektivitet men ljudet
från en klass AB. Likaväl vill jag se i detta att det skall kunnas stängas av och på mellan spelningarna så att det ej behöver stå på ett par dygn innan det låter bäst. 20 minuter låter fint ej mer.

När det gäller industrins framtid trro jag på klass d av flera skäl, EUs restriktion mot standbylägen mer effektivitet per instoppad watt (aka: miljötänkande) minimal storlek på sakerna gör att klass d blir mer och mer lukrativt för tillverkarna. bara kolla på nuforce, t-amp, super t-amp, trend ta-10, rotel, samt primare har något ice steg med va?
Problemet med klass d är att de låter för kliniskt och tråkigt dvs de återger musiken men det finns ingen själ.

högtalarkonstruktioner däremot lutar det mot aktiva dsp högtalare dvs du behöver bara en signalkälla så sker dsp och kraften i högtalaren smidigt, platssparande, lätt att möblera osv. Jag tycekr personligen att aktiva högtalare är fel men tror detta kommer mer och mer.

trådlös överföring ja när det gäller signalkällan se squeesebox, wlan osv finns ju redan, me ntror inte på det när det gäller att ersätta högtaalrkabeln.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/02 :  10:31:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Musikservrar, streamad musik.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/02 :  10:34:11  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Tycker att jag när jag lyssnat på nya högtalare de senare åren att de låter rätt hårt och kallt, vilket är (enligt min mening) en motreaktion mot ett tidigare lite gosigare och varmare ideal under 80-90-talet. Tror att vi står inför en ny motreaktion som går mot det varmare hållet igen. Hoppas det i alla fall. Produktutveckling inom högtalarområdet ska inte behöva innebära att en större del av konsumenterna drabbas av lyssningströtthet...

Tror att musik som media allt mer kan liknas vid bokbranschen och tidskriftsbranschen. Om du vill så går det att köpa fina inbundna och dyrare utgåvor av böcker, men även i mindre format som pocket, ibland som pdf på nätet, ibland med sämre papperskvalitet och ibland i halvfranska band i läder för de inbitna. Tidigare har musik sett som "en" utgivning - en skiva har kommit ut och det är den som finns att köpa. Jag tror på en utveckling som innebär att man marknadsför musik på en rad olika sätt och i olika format för olika målgrupper. En cd-skiva som den ser ut idag är inte ett format som passar alla kundgrupper inom alla genrer, åldersgrupper, inkomstklasser, intressedjup osv osv.

Edit: Jag kanske hamnade OT? I så fall ber jag om ursäkt...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/03/02 10:37:48
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/02 :  10:35:48  Show Profile Send huzze a Private Message
Vi kanske "slipper" högtalarkablarna om det blir trådlös digital överföring till aktiva dsp-högtalare. Det ger ju framförallt hög WAF

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/03/02 :  10:39:33  Show Profile Send U1 a Private Message
quote:
samt primare har något ice steg med va


Det är inte Ice. Det är designat i skåne, hjälpte det gissningen?
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2007/03/02 :  10:40:10  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag tror stenhårt på klass-D förstärkning, främst pga av mindre vikt & volym och högre effektivitet kontra "traditionella" förstärkare. Inte kanske främst pga av hifi-mässiga anledningar, snarare pga av minskade resursbehov (mindre materialåtgång & lättare transporter).

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/03/02 :  10:48:17  Show Profile Send Tomas a Private Message
FÖRHOPPNINGSVIS kommer vi att använda det bästa ur alla världar..Finns ju för och nackdelar med allt!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/03/02 :  12:46:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag ser fler parallella trender som pågår samtidigt.

- Burkar ersätts med datorbaserade lådor som är bredbandsuppkopplade för film+mp3 i vardagsrummet

- Fler små eller osynliga högtalare som komplement till ovanstående

- pop/dansmusik distribueras endast på MP 3 format

- Vikande lyssnade pga ovanstående men användarna vet inte vad det beror på

- dyr HIFI blir ännu dyrare för tillverkarna kompenserar vikande försäljning med höjda priser. Mer utseende, design och annat som bygger exklusivitet (jmt Haute coteure)

- HIFI entusiaster maler på som vanligt

- Klyftan mellan proffs och HIFI ökar

- Fler och smalare nischer

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/02 :  12:57:58  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
- Klyftan mellan proffs och HIFI ökar
Hur menar du här? Att klyftan mellan HIFI och mp3-användare eventuellt ökar är jag med på men proffs...?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/03/02 :  13:05:29  Show Profile Send B-200 a Private Message
tack U1 vet vad du menar.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/03/02 :  13:12:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Huzze

Jag resonerar så här: Ljudkvalitet är inte på modet och verkar breda ut sig över fler musikstilar. Det kommer att göra oss HIFI intresserade argare och det kommer proffsen inte tycka om eftersom ingen gillar att höra att ens jobb inte är bra. Har de dessutom gjort som artisten vill så känner de sig orättvist satta i skottgluggen= mer konflikt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/03/02 :  17:52:35  Show Profile Send Marc a Private Message
Färgat ljud! Frångång från strävan mot objektivt korrekt detaljåtergivning!

Varför? För att vi talar om musik, och musik handlar om känslor och känslorna behöver inte bli "bättre" för att återgivningen är så verklighetstrogen som möjligt. Se på bildkonsten till exempel.

Förr gick måleriet ut på att förfina tekniken så att avbildningen såg så realistisk ut som möjligt. Men sen kom man så långt att man insåg att detta var tråkigt (plus att kameran gav ett bättre resultat) och istället började man måla på andra spännande sätt - impressionism, expressionism, modernism etc etc - och det var en minst lika spännande återgivning av verkligheten. Eller tänk på litteraturen.

Många av de mest fascinerande böckerna är inte de som återger allra flest detaljer, utan de som överlämnar en del åt läsarens egen fantasi. Så hur skulle det se ut för ljudåtergivningen?

Jo, kreativa ljudkonstruktörer kommer att(?) ägna sin tid och energi åt att skapa "kreativa" digitala filter - med en konstnärlig attraktion - som ger oss helt nya typer av ljudupplevelser och som får hela detta fält att explodera av experimentlusta och uppfinningsrikedom! Vid sidan av den gamla vanliga "high fidelityn" så klart...

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/03/02 :  18:36:41  Show Profile Send boombox a Private Message
Som nämnt hoppas jag också att "Loudness-tävlingen" på mastringssidan får en upplösning och det blir modernt igen med dynamiska fonogram.
Som det ser ut nu så ser jag också gärna ett gäng olika digitala filter i samma maskin som man kan anpassa till olika inspelningar.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/03/02 :  18:43:54  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Marc:

quote:
Färgat ljud! Frångång från strävan mot objektivt korrekt detaljåtergivning!

Varför? För att vi talar om musik, och musik handlar om känslor och känslorna behöver inte bli "bättre" för att återgivningen är så verklighetstrogen som möjligt. Se på bildkonsten till exempel.


Det här ger ju en tankeställare, din tanke är ju helt superb...

Konstnärsskap, det ligger något i det.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/02 :  18:46:03  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Kul idéer onekligen! Men oftast är ju konstnärskapet nåt som originalartisten vill stå för... Inte att folk i efterhand "kladdar" på ens verk.... Även om jag själv skulle vilja göra det ibland...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/03/02 :  19:34:06  Show Profile Send Sundström a Private Message
I denna digitala tidsålder så borde de ljudtekniker som färgar ljudet (komprimering, loudness och allt vad det heter), de borde lägga in en ofärgad snutt referensljud och en färgad kopia av det ljudet. Sen så skulle det finnas en dsp-knapp eller vad det kan heta som kan justera till ljudet om man vill ha en ofärgad uppspelning.

Trenden närmaste fem åren blir vägghögtalare. Hoppas de gör dem riktigt höga så att hornkonstruktionerna får sitt återtåg. En annan trend kan vara rogivande lyssningsrum.


Edited by - Sundström on 2007/03/02 19:35:02
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/02 :  20:16:50  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Digitala rumskorrigeringar. HD baserade lagringssystem.
Klyftan mellan proffs och HIFI ökar? Vad är proffs för något? Hårdvara? Eller vad jämför du?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2007/03/02 :  20:39:26  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Smarta och kommersiellt gångbara tweaks för rummet.
Stand by knappar bort. Brytarnas återkomst.
Hypade fjärrisar. (typ, inbyggd telefon med muting, rör,..).
Kopieringskyddade lagringsmedia, som kan avspelas ett begränsat antal gånger. Allt för att skinna stackars konsumenter.
Trådlös överföring. Absolut.
Ännu mindre och aktiva högtalare.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/03/02 :  20:56:59  Show Profile Send ninja a Private Message
Vinyl...


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/03 :  15:35:28  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Jag resonerar så här: Ljudkvalitet är inte på modet och verkar breda ut sig över fler musikstilar. Det kommer att göra oss HIFI intresserade argare och det kommer proffsen inte tycka om eftersom ingen gillar att höra att ens jobb inte är bra. Har de dessutom gjort som artisten vill så känner de sig orättvist satta i skottgluggen= mer konflikt.

Då är jag med: Kompressionshysterin, som nämnts både här och i en annan tråd.
Dock till proffsens försvar, så tycker jag att live-musik från pop/rock/och tyngre har blivit bättre mixade än förr. En gammal VHS-live suger ju för det mesta, men en live-DVD idag ger oftast kanonljud.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2007/03/03 :  16:33:49  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Då vi blir mer och mer digitala så kommer nedladdning och köp via internet bli vanligare.

Cdon och Ginza tar mer och mer marknadsandelar då de har riktigt låga priser jämfört med butiker i stan.

Cd spelare kommer att sluta säljas i mainstream ledet där DVD spelare ersätter cd spelarna.

Våra prylar blir mindre och mer estetiska då design är väldigt viktigt bland dagens befolkning.

Olika squeezebox lösningar tar över mer och mer i samband med att Apple släpper sin AppleTV som synkar med datorn och in i TVn.


Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/03/03 :  16:35:28  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag tror att vi kommer få en "våg" av retrohifi.
Tvåkanal kommer igen starkt och vinyl kommer inte längre ses som ett föråldrat koncept.
Eller är det bara jag som hoppas på det ?

Nä, jag menar på fullt allvar att detta med flerkanal i hemmamiljö kommera tt få vika undan för den mer renodlade musiklyssning.
Folk kommer att tröttna på att titta på nyhetrna i surround och inse att det var inte vad de ville ha från början, i hifi integrerade sammanhang.

Jag har personligen inget emot flerkanal men jag menar att det har blivit alldeles för "hypat" och snart nog så inser de flesta att nähä, det gick inte så bra i min lägenhet det här.

Eller inte?

Sammantaget så tror jag att tvåkanals lyssningnen är tillbaka.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

koffe
Member

94 Posts

Posted - 2007/03/04 :  18:32:45  Show Profile  Visit koffe's Homepage Send koffe a Private Message
Mycket klokt har sagt i den här tråden. Och det finns flera olika trender som jag tror är starka. Några av de viktigaste är nog:

1. Man kommer att skilja Devices (lådor i den digital/ljud- förmedlade kedjan) från Services (tjänster) från Intefaces (gränssnitt). Jag tror att musiksamlingen kommer att försvinna - det finns egenligen ingen anledning att lagra bittarna själv - istället kommer vi att köpa tillgång till en mängd musik. Gränssnitten till musiken kommer att variera - ibland mobilen, ibland något likande Squeezeboxen, ibland något liknande Sonos, ibland datorn. Men det kommer att vara musik från olika tjänster som kommer via bredband.

2. Om man accepeterar 1.):an så förändras det traditionella lådornas roll väsentligt. Frågan är om man då vill ha den uppsättningen med förstärkare=>högtalare? Jag tror inte det. Jag tror att högtalaren kommer att bli aktivt och matas med digital signal. Jmf med Meridan.

3. Och det som jag redan har pratat om - nya tjänster - last.fm, pandora och pod-casts har visat vägen. Där hittar vi, och lagrar, vår musik i framtiden.

När? Inom 10 år är detta det helt dominerande. :-)

Ergo - vad är det inte någon ide att satsa på idag? Allt som har snurrande plast i någon form som musikbärare är nog hopplöst förlorat. Jag tror inte på någon framtid för något av "superljud" formaten. De föddes 15 år för sent för att bli kommersiella framgångar. Jag tror inte heller på olika flerkanalsljud format. Om man tittar på var marknadstillväxten ligger idag så är det vanlig gammaldags två kanalasljud - men via bredbandet.

Men det är i högsta grad upp till sådana som oss att försöka påverka och utbilda våra medmänniskor om välljudets lov. Vi måste försöka påverka. Det finns bra och dåligt ljud även i framtiden :-)

WhatTheFuckHiFi.com - vår blogg
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/04 :  18:43:18  Show Profile Send huzze a Private Message
Blir ju i min värld lite tråkigt. Inget konvolut att läsa - annat än på internet och jag läser fortfarande hellre en tryckt bok. Att inte få byta skiva eller med vissa spelare få lägga på pucken. Ännu värre kulturkrock blir det väl för vinylfolket...

Visst, att äga sin samling någonstans i cyberrymden har ju fördelen med att den med lösenord kan bli åtkomlig var som helst. Att ta med sig en skiva till kompisen behövs då inte längre, men att lita på det? Nu framstår jag som konservativ och teknikfientlig men vad händer när det kraschar...?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000