Author |
Topic  |
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2007/05/25 : 07:50:05
|
Ubbe O: Du har valt 10 riktigt bra skivor på din lista! Riktiga rock- och hårdrocksklassiker!  
|
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
ellep666
Member

61 Posts |
Posted - 2007/05/25 : 08:41:02
|
svårt. De fem första är alltid givna. Sedan brukar det rotera friskt. Jag vill gratulera Traveller till god smak på sin lista!!
- Tool - Aenima - Love - Forever Changes - Moby Grape - Moby Grape - Black Sabbath - Sabotage - Alice Cooper - Love it To Death - Kiss - Unmasked - Pink Floyd - The Final Cut - Turbonegro - Apocalypse Dudes - Songs:Ohia - Magnolia Electric Company - Sleater-Kinney - The Woods
|
Edited by - ellep666 on 2007/05/25 08:42:03 |
 |
|
Boergars
Member

1641 Posts |
Posted - 2007/05/25 : 09:33:05
|
1: Frank Zappa: Joe´s Garage. Där finns nämligen världens bästa låt "Watermelon in eastern hay"!!!
Utan rangordning: Frank Zappa: Apostrophe (just i dag, imorgon kan det vara någon annan Zappa). Marillion: Misplaced Childhood Miles Davis: We want Miles Bazar Blå: Nordic City ORO: Ragamedon....2048 Miles Davis/John Lee Hooker: The Hot Spot (Soundtrack) Just D: Rock´n´roll Sofia Karlsson: Svarta Ballader Rolf Wikström: Två Kvällar på Fashing
40% Svenskt & 20% Live.
DVD-Bonus: Page&Plant: No Quarter Talking Heads: Stop Making Sense |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
 |
|
Uncle Remus
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2007/05/25 : 19:44:48
|
Pat Boone - In a metal mood (en måste platta på alla party) Zappa - You are what you is (och nästan alla andra plattor med Zappa) Keith Jarret - Köln Concert Rainbow - Down to earth (en del skitlåtar men vilken sångare) Queen - A day at the races The Who - Live at Leeds Clash - London Calling Laurie Anderson - Strange Angels (Grymt ljud och skönt producerad) Fleetwood Mac - Tango in the night (har fått den på skallen just nu) DAD - Risking it all (Dansk dynamit)
Ingen inbördes ordning. |
Henkan |
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2007/05/25 : 21:06:51
|
Känns som att man har provat det här nån gång förut men varför inte 
Ingen inbördes rangordning och ingen hänsyn till ljudkvaliten.
Donald Fagen "Nigthfly" Manfred man "Angel station" Deep purple "Made in Japan" Pink Floyd "The wall" Diana Krall "The girl in the other room" Tom Petty "Full moon fever" Rainbow "Rising" Hugh Masekela "Hope" Nationalteatern "Livet är en fest"  Thin Lizzy "Live and dangerous"
Att plocka bort tio skivor från alla man har är nog svårt, att plocka bort alla utom tio skulle förmodligen ta nått år att göra. Det här var kvällens lista  |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
 |
|
Gothmog II
Member

435 Posts |
Posted - 2007/05/25 : 22:26:27
|
Jahapp, here we go.
Rainbow - Rising Planet P Project - 1931 Peter Gabriel - Hit Madrugada - Live at Tralfamadore John Lord with the Hoochie Coochie Men - Live at the Basement Gov't Mule - The deepest end David Sylvian - Everything and nothing Ozric Tentacles - live at the Pongmasters Ball Hothouse Flowers - Home Frank Zappa - Sheik Yerbouti
Inte så lätt det här 
Tommy |
Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)
Det finns genvägar till det perfekta ljudet |
 |
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 00:52:13
|
Uncle Remus, Jo det är svårt att välja bland alla fina Zappa-plattor, det finns så många olika perioder som är bra och plattor som har särskilda kvaliteter. Den du har valt, You are what you is, har ju sjukt bra textmaterial. Tror inte han har varit vassare textmässigt på någon annan skiva. "Dumb all over" borde alla lyssna på. |
 |
|
Uncle Remus
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 08:48:06
|
Bostrowskij, Han har måga bra perioder och denna platta är lite annorlunda men jag gillar den av flera anledingar. Dels texterna som du nämner men Ray White är i högform och när han sjunger Doreen så ryser jag. Det finns en del stick med Steve Vai som är grymt fräcka och några av arangementen är otroliga men det är nog inte hans bästa uppsättning med musiker i övrigt. |
Henkan |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 10:01:09
|
quote: Rainbow - Down to earth (en del skitlåtar men vilken sångare)
Nja, det är väl ändå deras jämnaste platta. Deras plattor var ju annars fruktansvärt mycket upp och ner. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 10:33:01
|
quote: Nja, det är väl ändå deras jämnaste platta.
Möjligen den jämnaste med annan sångare än Dio. Skivorna med Dio är både överlägsna de med JLT och GB och ganska jämnbra. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Gothmog II
Member

435 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 17:17:15
|
Kul att så många nämner Rainbow Rising. Det är den skivan som väckte mitt musikintresse. En liten parentes är att jag nyligen fick glädjen att jobba som FOH tekniker till Tony Carey när han var här på en liten turne.
Tommy
|
Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)
Det finns genvägar till det perfekta ljudet |
 |
|
Nothing
Member

570 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 19:02:58
|
Totalt omöjligt att utse '10 bästa' Ekvationen passar inte in i något sammanhang. Men kan enkelt rada upp 10 grupper bland många som gjort mitt liv lättare att leva. Tyvärr är det så att alla dessa grupper har gjort skivor som är så bra att en 'bästa skiva' ej går att utse. Dessa grupper lyssnas på var och varannan dag.
Kansas Pink Floyd Yes QueensR˙che Dream Theater Radiohead The Flower Kings Rush Saga Kaipa Opeth Meshuggah Thin Lizzy Mr Mister Journey Pain Of Salvation Freak Kitchen (Mattias IA E) Transatlantic Mats och Morgan Planet X Oceansize Porcupine tree Dredg Andromeda Karmakanic Jorn Lande...div Riverside Roger Waters The Tangent Toto Kevin Gilbert IQ Katatonia Chevelle Tool Ayreon Circus Maximus Coheed and cambria Mars Volta Evergrey Enchant Frost Blind Ego Kino Mad at gravity Pagans Mind Trapt Kemopetrol Neal Morse Seventh Wonder Muse Redemption Blackfield
Äh!listan fortsätter......
|
 |
|
thosod
Member

111 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 19:11:40
|
Vadå 10 bästa Jag har minst 400 bästa efter humör 
vh Thomas
|
 |
|
JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 19:16:20
|
okej
bästa skivor just nu är dessa hemma hos mig i min lilla etta:
Ordningen varierar från dag till dag...
Here goes:
The Cure - sventeen seconds The Cure Disintegration Blüchel & Von Deylen - Bipolar Nick Cave and the bad seeds - The boatmans call Chris Isaak - Wicked game Schiller - Tag und Nacht Tears for fears - Here comes the tears Jan Johanson - Jazz på Svenska The Smiths - Louder than bombs Pearl Jam - Ten
Lite mellankoliska allihopa på något sätt ser jag visst.
Så är livet just nu i allafall.
 |
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254 |
 |
|
Uncle Remus
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 19:59:52
|
quote: Nja, det är väl ändå deras jämnaste platta. Deras plattor var ju annars fruktansvärt mycket upp och ner.
Since you been gone med handklapp i refrängen känns fel. Normalt hade herr Blackmore ganska bra omdömme men vad tänkte han här?
Gillar den här tråden, man får många bra uppslag. |
Henkan |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 22:22:22
|
Att plocka ut 10 bästa är omöjligt, varierar dagligen. Men dessa plattor har betytt mest och är mycket braaa I kronologisk ordning
1 Hep Stars On Stage Satte igång det hela 2 Creedence Cosmos Factory min första Lp 3 Led Zeppelin 2 Att långa gitarr solon och oväsen var musik 4 Mahavichnu Orkestera Att Jazz och improvisian var fränt 5 Ebba Grön Vere only in.. Satte ord o känsla på mina tonåriga grubblerier och ilska 6 Johnny Winter White Hot & Blue Blues är ju en grundsten i musiken 7 Gram Parson Grevorius Angel Country var mer än koskit o jeehaa 8 Beethowens 6e Symphoni Klassisk musik är ju fantastisk 9 Mozart Figgaros Bröllop Opera är inte tinnitus framkallande! 10 Alla fantastiska plattor som inte platsade här! 9 |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
bibi50
Member

663 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 10:35:35
|
Inte lätt men väljer att komma med skivor som inte nämndes tidigare utan att minimera dess värde. 1) Colossuem - Live: första skiva som jag insåg vad bra musiker kan göra. Helt makalös... Tror att Clam Clampson är bästa gitarrist fortfarande... vilken orättvis värld !!! 2) Keef Hartley Band- Miller Anderson är också orättvist behandlat. Vilken sångare och gitarrspelare... 3) Traffic: Jazz tiden i början på 70 talet.. High heeled boys 4) Fairport Convention med Sandy Denny : alla är ett måste ! 5) Jackson Browne: 70 tals skivor och I'm Alive. Finns inte en bättre "tycka synd om". 6) Sandy Denny: gold dust. Hon är min gudinna !! 7) Jeff Beck: Blow by blow ... har alltid tyckt om gitarrljudet... 8) Roger Waters: Amusrd to death. Har alltid tyckt om effekter... och om Roger den dramtiske skrikare    9) Peter Gabriel: Up och So. Ljudet, proffsen, och dramatiken. Gabriel är verkligen en av mina favoriter 10) Otis R, Gladys K, Aretha F,Eric C, Deep P, Led Z. Pink F, Frank Z.... Finns tusentals som borde finnas på listan men.... |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 21:41:57
|
Flickvännens:
1 Robbie Williams - Escapology 2 Uriah Heep - "kommer inte ihåg vilken" 3 Elton John "Yellow brick road" 4 Edward Gries "Per Gynt" 5 Simon & Garfunkel "Bridge over troubled water" 6 Bjärn Skifs "dubbelalbum, best of" 7 Beatles "Srgt peppers..." 8 10CC "kommer inte ihåg vilken, med One night in Paris" 9 Abba "The arrival" 10 Janis Joplin "Best of dubbel"
Mina:
1 Metallica "Master of puppets" 2 Metallica "...and justice for all" 3 Mike Oldfield "Amarok" 4 Dream Theater "Score" 5 Liszt "Pianokonsert 1&2" 6 David Bowie "Best of trippel" 7 Frank Zappa "The best band you never heard in your life" 8 U2 "Rattle & Hum" 9 Dire Straits "Communique" 10 Slayer "South of heaven" |
Edited by - huzze on 2007/05/27 21:45:04 |
 |
|
Eref
Member

1029 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 22:34:50
|
Flickvännens? Jag skall genast ta och fråga en av mina "flickvänner", låt se: Blind Willie McTell: 1940 Bob Dylan: Blonde On Blonde Van Morrison: Moondance Jerry Lee Lewis: Sun Years Box Leonard Cohen: Songs Of Love And Hate Howlin Wolf: Rocking Chair Album The Band: Stage Fright Kate & Anna McGarrigle: Family Album John Prine: German Afternoons Doris Duke: The Other Woman The Meters: Struttin Hon tänkte inte på ljudkvaliteten den här gången |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
 |
|
PeterE
Member

534 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 07:40:55
|
Mina 10 favoriter just nu. Black sabbath - Paranoid Deep purple - Fireball Joe satriani - Not off this earth Pink floyd - Dark side of the moon Rainbow - Down To Earth Saxon - Denim And Leather Rainbow - Rising Ufo - Force it Whitesnake albumet från 87 Judas priest - British Steel
Alla dom här skivorna brukar jag lyssna på som vinyl såklart! Håller med dig Nothing det är svårt efterssom att man lyssnar på så mycket musik. |
Edited by - PeterE on 2007/05/31 07:44:57 |
 |
|
The Leafs
Member

387 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 11:25:48
|
Utan inbördes rangordning:
Within Temptation - The Heart Of Everything (Enligt mig tidernas bästa platta i denna genre)
Within Temptation - The Silent Force
Nightwish - Once
Nightwish - Wishmaster
Pink Floyd - Pulse (Live)
Pink Floyd - Division Bell
Rush - Chronicles
Dream Theater - Octavarium
Dream Theater - Images And Words
Dream theater - Falling Into Infinity
|
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 20:54:27
|
The Leafs: Kunde varit min lista ju Vår musiksmak är nog identisk... |
 |
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts |
Posted - 2007/06/03 : 09:15:55
|
Här får man blanda och ge bland sina allra största favoriter. Bra att det sattes 10 som gräns även om det blev förbaskat svårt. Morph the cat hade svårt att ta sig in på min lista pga sin ringa ålder, men jäklar så bra den är. Det var inte så lätt för honom att tampas med Beatles, Doors, Deep Purple, Ry Cooder, Gerry Rafferty, Supertramp, Bruce Springsteen, Nils Landgren, Yes/Jon Anderson/Rick Wakeman/Vangelis och hela det köret, Gordon Lightfoot, Jacintha, Pink Floyd, Bob Dylan, Joe Tex, Zappa, Lone Justice, NHÖP, Lizz Wright, Björk, Peter Gabriel, Mickey Jupp, Queen, Stan Getz, Phil Lynnot, Otis Redding, Ray Charles, Moody Blues, Roxy Music, Bob Seger, Bonnie Raitt, Harry Belafonte, Steve Hackett, Bob Marley, Cat Stevens, Barclay James Harvest och John Lee Hooker som inte fick plats 
Här är listan:
1. Al Stewart - Year of the cat 2. Led Zeppelin - Led Zeppelin 3. Van Morrison - Into the music 7. 10CC - Sheet music 7. David Bowie - Ziggy Stardust 7. Lloyd Cole and the commotions - Rattlesnakes 7. Neil Young - Everybody knows this is nowhere 7. Steve Forbert - Steve Forbert 7. Lindsey Buckingham - Law and order 10. Donald Fagen - Morph the cat
 |
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
 |
|
Eref
Member

1029 Posts |
Posted - 2007/06/03 : 09:46:37
|
Värmer mitt hjärta att se någon välja "Everybody Knows This Is Nowhere"...och nämna Joe Tex, Gordon Lightfoot, Ry Cooder...   |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
 |
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts |
Posted - 2007/06/03 : 09:54:25
|
Tack Eref! Måste erkänna att jag fastnade på dina val också här i tråden.
Å ena sidan vill man göra en fräsch lista med det som snurrar nu varenda dag. Jag gjorde först så, men ångrade mig efter en stund och blev seriös  . De 9 skivor jag valt (D Fagen exkluderat) är sådana som man nästan darrar till av bara man tar fram LPn. Man måste ha en viss respekt för dem.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
 |
|
Topic  |
|