HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som känt på Svalanders flätatde kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/04 :  17:40:43  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Är det bra kvalitét på Svalanders flätade silverkablar?

Någon som känt på dem med egna händer?

Både Kimber Kable KCAG och Svalander flätade spiderkabel (eller hette den något annat?) är tvinnade och med ledare av det finaste silver. Då borde resultatet bli snarlikt tycker jag.
Nypriset är ganska lika också. Fast Kimbers är något dyrare iofs.

Någon som har testat?


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2007/07/04 :  18:16:20  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Japp! testat, men inte jämfört med Kimber.
Helt Ok!
Använder den inte längre då jag bytt till en annan silverkabel.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2007/07/04 18:17:47
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2007/07/04 :  18:23:25  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Tänkte iofs testa lite olika kablar när jag får tid (semester) bla. Cogan Hall Intermezzo, Svalanders silverfläta med bulletplugs, Kimber pbj och Voodoo Interconnect Cable (silver)

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2007/07/04 18:47:13
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/07/04 :  18:54:39  Show Profile Send lars a Private Message
Inget svar på din fråga.
Men för länge sen så flätade jag ett par Supra högtalarkablar då jag hade kabel över, efter att ha läst Svalanders instruktion på hur man skulle göra.

Visst blev det bättre. Högre transparans.
Om det berodde på halva längden, dubbla arean eller flätningen i sig vet jag inte. Det spelar ingen roll så länge det blev bättre.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/07/04 :  19:58:56  Show Profile Send Jamo a Private Message
Inte jag själv, men min son har flätat både signalkablar och högtalarkablar i silver från Svalander. Efter en kort inträningsperiod (första signalkabeln) gick det förvånansvärt enkelt och snabbt. Jag har just varit och lyssnat i tre timmar på hans anläggning, med rätt skivor i CD-spelaren så är det magiskt så tårarna rinner.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2007/07/04 :  20:48:07  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Jag har ett par Svalanderflätor som jag köpte begagnade, flätning är inte min starka sida, för sisådär 10 år sen. Dom ersatte nån nonamekabel från OnnOff å var ett lyft. Numera kör jag med EKK men kopplade in flätorna för nån månad sen för å jämföra å tyckte det lät sådär så EKK gjorde comeback rätt snart.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/04 :  23:28:43  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Ingen som har ett par flätade signal silverkablar till övers?

(kanske skall detta ligga under köp byt & sälj?)

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Eric H
Starting Member

9 Posts

Posted - 2007/07/04 :  23:40:21  Show Profile Send Eric H a Private Message
Hej ohmboy,

Flätade för ett par månader sedan silverkablar från Svalander och blev mycket nöjd både med hans signal och högtalarkablar i anläggningen.Låter som de färgar ljudet i mycket liten omfattning.Som du kanske sett så finns en fin beskrivning hur att gå tillväga vid flätning på hans hemsida.Om dessa kablar kommer att spela musikaliskt i din anläggning återstår bara att se men det är klart värt ett försök tycker jag.Skulle du inte bli nöjd har du i alla fall inte förlorat en förmögenhet, om du väljer att fläta själv.

Lycka till!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/05 :  00:10:37  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
lyckas man att fläta alldeles själv på första försöket?

Skulle ju vara kul att göra ett hantverk. Lödning har jag inte så mycket erfarenheter av dumt nog.

Får man en manual till?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/07/05 00:11:03
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/07/05 :  00:57:16  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Ville bara inflika att jag fick lite märkliga associationer ang topic.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Eric H
Starting Member

9 Posts

Posted - 2007/07/05 :  01:29:56  Show Profile Send Eric H a Private Message
Det kommer du säkert klara fint.Själv såg min kabel i början ut som dubbelknutar på rad men efter ett par svordomar och nya försök flöt det på i en rasande takt.Och som du själv skriver så känns det kul att själv ha knåpat ihop något som dessutom låter (kablar skall nog helst inte låta alls!) riktigt bra.Vad gäller lödning behöver du knappast heller oroas med tanke på att kontakterna på signalkablarna mycket väl kan skruvas fast(köpte hans rca kontakter från Furutech).Det enda som lödades ihop var ledarna på högtalarkablarna.Själv använder jag inga kontakter på dessa utan skruvar fast de lödda ledarna direkt i högtalare samt förstärkare.
Jag kan ej komma ihåg att jag fick någon manual men skriv gärna ut sidorna som beskriver flätning på hans hemsida och ha framför dig under arbetets gång.Skall också nämnas att det är viktigt att läsa igenom hans tips och råd före samt mäta på de färdiga kablarna efteråt så det ej är kortslutning någonstans och att plus och minus ledarna motsvarar varandra på bägge ändar av kabeln(fick hjälp med detta med mätning av min far eftersom detta ej ligger mig närmast om hjärtat).
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/05 :  05:56:47  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
quote:
Ville bara inflika att jag fick lite märkliga associationer ang topic.



Ha ha ha! Ibland är man roligare än vad man förstår

Kul att det finns humor

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2007/07/05 :  07:18:01  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Som sagt var, jag har ett par silverflätor lödda med bulletplugs.
Dom kan du få låna och testa, så slipper du köpa ohört!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/05 :  09:21:17  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Det var mycket vänligt Räven

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2007/07/05 :  12:50:56  Show Profile Send gilgo a Private Message
Har som många andra flätat egna med bomullsisolering och bulletplugs.
Jag upplever dom som att dom inte färgar något.
Uppgraderade från något skitsnöre som fått sitta där temporärt när jag uppgraderade till separat slutsteg.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/05 :  13:20:38  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Hej Eric H!

Kul med flätor med andtra ord. Får se om jag tar mig i kragen och gör ett par

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000