Author |
Topic  |
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 14:15:54
|
Om nu någon lyckas konstruera en förstärkare som mot alla gängse teorier driver "normala" högtalare med endast 2,5 watt borde väl denna person premieras i stället för att misstros. Dessutom finns fn inga som helst ekonomiska aspekter bakom. Den här branshen är underlig ibland. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
 |
|
kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 14:24:56
|
Det är ju fysiskt "omöjligt".
Skall man tillåta bara 12db headroom, dynamik går det åt 4ggr mer effekt än man normalt använder. Då kan man alltså bara spela med 2,5/4= 0,625w som medelnivå.
Låt oss anta att normalhögtalaren har en känslighet på 88db så inser man att det inte blir direkt realistiskt längre... |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
 |
|
Apinator
Member

311 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 14:30:44
|
quote: Den här branshen är underlig ibland
You can say that again!
Jag anser litegrann att hela grejen med effekt är behovsstyrd helt enkelt. Upp till var och en, den som sitter 1kW slutsteg och är nöjd så är det okej, anser man att man klarar sej med 2,5W så är det ju bra. Det blir sån prestige i en del diskussioner för att alla ska ju ha rätt, hela tiden ! Bara att inse att vi alla har olika preferenser och behov. Låt oss uppfylla våra behov, och acceptera olikheterna i synsätten på denna vår hobby.
MVH
|
"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk. "Stativhögtalarfetischist" |
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 14:34:21
|
Textboken och verkligheten stämmer inte överens alla gånger. |
|
 |
|
Blue
Member

2120 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 14:49:20
|
kaffekoppen: "Blue, du har nog inte läst så noga. Det pratas väldigt lite om att spela tokhögt."
Okej, men det var just därför jag la till "med dynamiskt material", för det är ju vad wattjägarna brukar hänvisa till. Själv lyssnar jag mest på normala inspelningar utan extrema dynamikförhållanden, och det är ju kanske en del av förklaringen till att jag inte upplever mig behöva brutalslutsteg. Men som sagt, enligt mina erfarenheter handlar det utifrån en rimlig budget om prioriteringar. Alt. 1: Bra ljud, begränsade ljudtrycksmöjligheter. Alt. 2: Sämre ljud, mindre begränsade ljudtrycksmöjligheter. Jag väljer alt. 1. Ska man klara bägge blir det ofrånkomligen snordyrt. |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
 |
|
Lech
Member

1353 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 14:52:13
|
Ja Erik För vår generation är marknaden märklig men ger inget nytt. låt dom hålla på................ MVH Lech   
|
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 14:57:48
|
Vet du vad Lech, ibland hatar jag att bli gammal, men tyvärr går det ej att undvika. |
|
 |
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 14:58:20
|
Jag tycker att det går att utnyttja effekten bättre i en finare stärkare utan att det blir distortion, kan det vara här som "myten" om att "rörwatt" skulle vara bättre än "trissewatt" kommer ifrån, rörstärkare byggs med ett annat kvalitetstänkande än enklare trissestärkare,t.ex. större nätaggregat och kanske finare komponenter i övrigt? Mer som en fråga.. |
rolnor |
 |
|
kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 15:03:28
|
blue,
Varför klassificera några som "wattjägare"? De kanske vill återge musik med hela den dynamiken som finns på skivorna och då är det ju bara att räkna ut vad som behövs. Effektbehovet varierar ju lite utifrån personliga preferenser och vilken högtalare man har.
Jag lyssnar också på normala inspelningar. Enbart. Men det som är normalt idag är inte vad det var för bara 20 år sedan. Idag spelar skivorna starkare med mindre dynamik då det varit en trist likhet mellan att spela starkast på radio och sälja flest skivor - det har givit ett mastrings/komprimmeringsvansinne. Skivorna är alltså mindre dynamiska idag, och klart mindre dynamiska än vad musiken de skall återge är. Glappet är för stort. Som tur är verkar det mesta vansinnet mattas av eftersom den nya generationens utrustning, som kan komprimera än mer och höjja medelnivån 2db till, verkar sälja trögt!
Så om du räknar skivor från 60-80 talet för vanliga så har du åtminstone 10-15db dynamik på dem. Då är det bara att räkna på vad det innebär för dig. |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 15:05:55
|
Man behöver inte ens räkna. Det går utmärkt att lyssna. Med mina öron, mina behov och enligt mina preferenser så är jag nöjd där jag sitter idag, med effektstarka kompetenta slutsteg.
Det ger mig musikglädje.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 15:10:23
|
De mest dynamiska "normal" inspelningar jag vet är Decca vinyl från 50-70 talen. Jag minns när jag skulle spela över en skiva till en Tandberg bandspelare 10XD tror jag den hette. Det gick överhuvudtaget ej! Dynamiken var så hög att ingångsförstärkaren i Tandbergaren klippte vansinnigt! |
|
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 15:12:21
|
Engelholm: Du har rätt,det går alldeles utmärkt att lyssna. Det är vad jag gör. |
|
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 15:36:42
|
Rolig tråd det här. Det stora felet många konstruktörer gör är de endast tänker statiskt. De framställer en produkt som är ett tekniskt underverk mer eller mindre och som uppvisar strålande mätresultat. Därmed inte sagt att produkten i fråga kan återge musik på ett korrekt sätt. Musiken är inte statisk utan dynamisk i allra högsta grad. |
|
 |
|
kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 15:54:45
|
Är det så? Har du exempel på riktigt dåliga, respektive riktigt bra konstruktioner och vad du anser skilljer dem åt?
Det blir mer konkret så.
Dessutom är det ju lite bakvänt med en 2,5w som skulle kunna återge hur mycket dynamik som helst, men den klipper ju iallafall utan att kunna utnyttjas.. |
|
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 16:21:25
|
Kaffekoppen: Jag vill inte hänga ut olika personer här på forumet det vore ytterst olämpligt, dessutom är jag god vän med ett flertal av dem både när och fjärran.
Det du skriver det säger de som har lyssnat på min 2,5 wattare också. "Det är omjöjligt" säger de. Trots att de säger att de aldrig hört bättre ljud vill de ej acceptera det de hör. Det verkar som om en del ej vågar lita på sina egna öron. Som jag skrev tidigare: Den här branschen är underlig ibland. |
|
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 16:31:50
|
Spelar just nu på Almarro A318B (2x18w) kopplad till ett par Gallo Ref.3.1 med uppgiven känslighet på 88 dB/1 watt/1 meter. Och upplever ingen brist på dynamik vid kraftigt höga nivåer. |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 16:39:29
|
quote: "Det är omjöjligt" säger de. Trots att de säger att de aldrig hört bättre ljud vill de ej acceptera det de hör. Det verkar som om en del ej vågar lita på sina egna öron. Som jag skrev tidigare: Den här branschen är underlig ibland.
Öron är bra :) |
|
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 16:41:58
|
Vox! Kan man säga att mina slutsteg har högt vridmoment? Mina slutsteg lämnar inte så hysteriskt mycket effekt, men dom återhämtar sig mycket snabbt efter en överstyrning. Slutstegen lämnar fulleffekt vid +5dBu och återhämtar sig efter 1000% överstyrning inom 1µsek(Jag har aldrig hört dom klippa). 1000% skulle väl bettyda +18dbu och redan vid 0dBu är det in i helvetet starkt. Jag har 4x 160watt + 2x 80watt. Jg har aldrig provat att spela med några andra högtalare än dom jag har och då har jag ändå har jag haft mina slutsteg mycket länge.... sedan 70-talet. Ja högtalarna har jag förstås moddat men det har alltid varit JBL typ "Largo". |
 |
|
Blue
Member

2120 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 16:44:49
|
kaffekoppen: "Varför klassificera några som "wattjägare"? De kanske vill återge musik med hela den dynamiken som finns på skivorna och då är det ju bara att räkna ut vad som behövs. Effektbehovet varierar ju lite utifrån personliga preferenser och vilken högtalare man har."
Fast nu får du det å andra sidan att låta som att jag (och andra med mig) inte skulle vilja "återge musik med hela den dynamiken som finns på skivorna". Det vill jag visst det, och det kan jag, inom rimliga ljudtryck, och det räcker alldeles utmärkt för mig. Visst vet jag hur man räknar med dB, watt, känslighet och hela kalaset (Musical Fidelity roar sig ju förresten ständigt med detta i sin marknadsföring) men jag känner inget större behov av att räkna mig fram till exakt hur det ligger till hemma hos mig.
Som någon sa, det räcker bra att lyssna. |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 16:47:58
|
quote: Bara att inse att vi alla har olika preferenser och behov. Låt oss uppfylla våra behov, och acceptera olikheterna i synsätten på denna vår hobby.
Jag tycker Apinator har "mest rätt" hittills i den här tråden med citatet ovan. Jag är själv rätt trött på att läsa inlägg som "talar om" för andra vad de skall tycka eller påstår att något är absolut sant när det gäller musiklyssning som ju i grunden är "subjektiv perception".
Edit. Glömde skriva att det är mycket roligare att läsa vad andra har för erfarenheter när det gäller sådana här ämnen. T.ex vad någon tycker sig behöva för typ av förstärkare eller antal Watt för att återge en viss musiktyp i ett visst rum med en viss typ av högtalare på ett sätt som personen tycker är relevant. Det är roligt att läsa åsikter om man får lite mer info. |
Edited by - MatsT on 2007/07/15 16:53:08 |
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 16:56:16
|
gcs: Att jämföre med "vridmoment" är inte helt fel. En ren Klass-A förstärkare har mycket snabbare "reflexer" än en Klass-B dito. Mao om förstärkaren "töms" snabbt finns det mer utrymme för "nästa signal" i förstärkaren. Ni får ursäkta uttryckens ofackammamässighet men det är lättare att förklara på detta sätt. |
|
 |
|
kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 17:11:08
|
blue,
quote: Fast nu får du det å andra sidan att låta som att jag (och andra med mig) inte skulle vilja "återge musik med hela den dynamiken som finns på skivorna". Det vill jag visst det, och det kan jag, inom rimliga ljudtryck, och det räcker alldeles utmärkt för mig.
Vad är ett rimmligt ljudtryck? Hur vet du att du inte får toppar där din förstärkare klipper?
Det låter på dig som om du spelar på en rimmlig nivå, medans andra spelar på en orimmligt hög nivå. Märk väl att jag använder en medelnivå på ...nästan aldrig över 6w :) |
|
 |
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 18:28:54
|
MatsT;
Upprepar mej lite, men du ville ha exempel; När jag lyssnar på Zimmermans "Gladiator" så händer det att överbelastningsskyddet till mina Beolab 5 slår av strömmen vid dom starkaste partierna i musiken, trots att jag lyssnar på vad som skulle vara "normal" rumsnivå med annan musik, inte märkvärdigt högt alls, jag tror att det här med 2,5kW är sällan eller aldrig kan uppnås med musik, jag har bottnat dom och eftersom båda burkarna (5kW) ligger på samma 10A säkring så borde ju den gått för längesedan... I mina gamla rörprylar (ARC VT100) så fanns inte alls samma dynamik som jag har nu, mycket, mycket roligare att lyssna. |
rolnor |
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 20:01:20
|
Jag måste säga att vi sköter oss här, kul att se att vi kan ta detta ämne med måtta och respekt, celebrating diversity som det så vackert heter.
Jag har full respekt för alla typer av vägval, som sagt, det är behovstyrt, och vi har alla olika sinnen och önskemål om hur vi vill ha det, av dessa skäl ligger det lite i att försöka "övetala" eller "missionera" något över något annat.
En sak står jag dock fast vid, det skall vara kul, och det tror jag vi alla tycker, oavsett 2A3 eller 2,4kW's switchade trisse steg.
Hur kul vore det annars ? :)
Vidare :
quote: Men ett ännu större problem är det likströms utsläpp som många transistorförstärkare lider av vid hög utstyrning det eldar upp resten av högtalaren. Det problemet kringgås helt med rörförstärkare.
Japp, detta gäller som du riktigt säger -många transistorförstärkare, jag är osäker på andelen tillverkare av trisseteg som bemödat sig med att ge användaren möjligheten att skydda sina laster (högtalare) från detta skadliga fenomen, men jag är glad att tillhöra den skara som har just den möjligheten.
Detta borde enligt mig vara en själklarhet, det är dumt att riskera sina fina och ofta ganska dyra högtalare. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
Eref
Member

1029 Posts |
Posted - 2007/07/15 : 20:47:38
|
Att det finns olika kombinationer med effektstarka förstärkare och högtalare med lägre eller högre verkningsgrad som låter bra är väl egentligen ingen nyhet.
Det som fascinerar mig mest och som här är intressantast är ju att Erik Andersson lyckas skapa välljud med så lite uteffekt. Det gör åtminstone mig väldigt nyfiken och inspirerad.
|
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
 |
|
Topic  |
|