HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Effekt behövs!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 18

Imperial
Medlem i AÖ

2798 Posts

Posted - 2007/07/19 :  22:00:53  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Om första Watten suger varför fortsätta

Det finns bra och dåliga förstärkare med rör och med trissor.
En sak som många glömmer bort är att dom flesta förstärkare
är motkopplade på ett eller annat sätt och i vissa fall flera
lokala motkopplingar.

Motkoppling är inget hinder för välljud men det får inte missbrukas
för att få en förstärkare att mäta bra. Eller ännu värre att fungera
som en förstärkare.

2A3 och liknande rör är väldigt linjära så då behövs ingen motkoppling
för att dessa skall fungera bra. Om man dessutom har lättdrivna
högtalare så tycker iallafall jag att det känns som att en liten Triod
spis spelar mer dynamiskt än ett stort steg. Jag har upplevt samma tendens med Hiragas 8w trisse slutsteg.

Jag har däremot upplevt att när man kommer över ca 20w så försinner
en del av själen i musiken för att ersättas med muskler..

Det viktigaste av allt är trots allt att man ska trivas med sin
anläggning. Så länge man bygger åt sig själv
Sen är det kul att folk delar med sig av sina erfarenheter.

Däremot att sejja att någon har fel bara för att dom kör med rör
eller trisser. Det är lägre än glocalnet

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/07/20 :  08:58:26  Show Profile Send fripps a Private Message
Jag har ett par watt i min anläggning. Numera spelar jag inte väldigt högt som följd av små sovande ligister (ursäkta, barn). Även om jag inte spelar högt så mår min kropp och själ ändå bra av ett kraftfullt slutsteg. Kan jämföra det lite som att andas med astma eller att slippa astma. Är det lätt att andas tänker man inte på det. Samma gäller för slutsteget, finns det resurser så blir det lättare att andas och allting blir mer oansträngt.

Man kan inte säga att man minst behöver si eller så många watt som en generalisering, detta varierar mellan anläggningar, rummets beskaffenhet, musiken man lyssnar på mm. Det enda jag kan säga är utifrån mig själv och jag behöver många kvalitetswatt.

MVH

Fredrik

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/20 :  09:32:20  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
För min del behöver jag ingen konstgjord andning, jag andas utmärkt med med 2,5 2A3 watt. Dessutom fylls rummet med musik på ett underbart sätt som får högtalarna att "försvinna".

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/07/20 :  09:36:14  Show Profile Send fripps a Private Message
Erik Andersson:

Det är säkert så för dig, vi har helt enkelt olika preferenser.

MVH

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/20 :  09:56:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Om första Watten suger varför fortsätta
Det var sannerligen väl uttryckt...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/20 :  11:31:34  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Fripps: Du verkar ha rätt, Vi lever nog i olika musikaliska världar!

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/07/20 :  11:46:45  Show Profile Send Jamo a Private Message
Jag känner jag jag hör till Erik A:s musikaliska lågeffektvärld. Vilka fler har samma preferens?

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/07/20 :  11:52:49  Show Profile Send fripps a Private Message
Jamo: Jag tillhör en musikalisk högeffektsvärld Ingen motsats i hög- eller låg effekt, bara olika synsätt. Musiken är troligtvis det viktigaste i båda synsätten

MVH

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/20 :  11:58:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Med rätt högtaleri så har jag absolut inget emot låg effekt. Vi besökte Time nyligen till exempel och där räckte 2,8
watt mer än väl även till en oförbätterlig ljudtrycksgalning. Men där snackar vi känslighet på långt över 100dB.

Hemma räcker de ca 50 watt jag har inte så långt. Hos Time fanns det oändligt mycket mera headroom med 2,8 watt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/20 :  12:29:47  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det behövs inte känsligheter upp till 100 Db. 90 Db är full tillräckligt (om nu nu skall gå efter dessa "normer" som sällan stämmer). De "högeffektförstärkare" jag har lyssnat till har varit för livlösa i ljudet för min smak. De arbetar mestadels i Klass-B vilket medför problem bla med dynamiken, visserligen går det att spela högt men vad hjälper det när jag upplever att ljudet är platt som en pannkaka.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/20 :  12:32:49  Show Profile Send mayro a Private Message

Och jag anser detta är en aningen "konstig" diskution helt almänt sett.... För i rätta kombos kommer "vilket som" spela fint..

Asså KOMBINATIONERNA avgör mer än typen av stärkare..fel sak på fel plats kan alltid bli mindre bra som sagt.

Detta sagt med tanke att vi talar om bra samansatta produkter och inte felaktiga sådana oavsett rör eller transingar eller "transvestitförstärkare" som har både rör och transingar...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/20 :  12:45:00  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
De "högeffektförstärkare" jag har lyssnat till har varit för livlösa i ljudet för min smak. De arbetar mestadels i Klass-B vilket medför problem bla med dynamiken, visserligen går det att spela högt men vad hjälper det när jag upplever att ljudet är platt som en pannkaka.
Erik, har du lyssnat till klass A-steg från exempelvis Pass Labs, Gryphon, Boulder etc? I så fall, upplever du samma sak där?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/20 :  13:04:20  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Mayro: Jag anser du har fel, vad jag talar om är förstärkarnas egna egenskaper, det har ingenting med kombinationer att göra.

Marc: Jag har lyssnat på en dyr modell av Pass-Labs på en mässa i Boden för länge sedan, den lät mycket bra, den fick till och med liv i de gräsliga Apogee högtalarna.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/20 :  13:16:27  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Mayro: Jag anser du har fel, vad jag talar om är förstärkarnas egna egenskaper, det har ingenting med kombinationer att göra.

Då har jag inte fel. Däremot har du aningen problem med att läsa mig rätt..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/20 :  13:19:36  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
Hemma räcker de ca 50 watt jag har inte så långt. Hos Time fanns det oändligt mycket mera headroom med 2,8 watt.
visst, där är nyckeln. Headroom. Det är bara att räkna

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/20 :  13:32:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag är nyfiken på varför det enligt fåwatts-förespråkarna ändå funkar med just få watt? Som kaffekoppen skriver kan man lätt räkna på detta och slutsatsen blir då att man behöver fler än få watt. Vad i uträkningen är fel? Vad omkullkastar teorin?

Märk väl att jag inte på nått sätt vill klampa ner på någons åsikt eller ljudupplevelse. Jag är genuint intresserad vad det är i (lyckade) fåwatts-förstärkare som gör att det enligt förespråkarna låter mer levande, mindre platt, etc. Min erfarenhet är att det låter levande och på inget sätt platt, men samtidigt låter det försiktigt, tafattare och med för lite ork (med fåwattarna). Med de mångawattare jag trivs med har jag både och. Detta (återigen) enligt mina öron.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/20 :  13:35:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
quote:
visst, där är nyckeln. Headroom. Det är bara att räkna
Du förstod min synpunkt helt.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/07/20 :  14:33:14  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har nog kombinerat extremer med andra extremer, i normala fall ser man ofta höga känsligheter i kombination med förstärkare som har lite lägre uteffekt, ett bra sätt att kompensera som säkerligen är mkt lyckat.

Jag har själv lyssnat till 10W på klipch horn, mkt trevligt, och självklart på något vis, men vad talar för att detta system skulle fungera "sämre" med ett rejält steg på några 100W eller 1000W, frågan är ställd i nyfikenhetens tecken, inte för att försöka punktera något.

Genrellt känner jag att högkänsliga högtalare, gärna med hornladdning i ett eller flera register har ett liv som jag ibland känner att jag saknar hos högtalare med lägre känslighet, vad tror ni detta beror på ?

Det som jag känner funkar bäst för min egen del är hög känslighet OCH ett par rejäla slutsteg, två extremer samtidigt kan man kanske säga, detta är svårt att motivera ur ljudtryckssynpunkt, men det ger en authoritet och klarhet (energi om man så vill) som jag tycker är mkt rolig att lyssna på.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/20 :  15:31:23  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
Jag har själv lyssnat till 10W på klipch horn, mkt trevligt, och självklart på något vis, men vad talar för att detta system skulle fungera "sämre" med ett rejält steg på några 100W eller 1000W, frågan är ställd i nyfikenhetens tecken, inte för att försöka punktera något.
Inget alls. Det är väl de som anser att mindre effekt till högtalare, dvs känsligare högtalare har lättare att spela ut. Det kan ligga en poäng i det eftersom ju mindre effekt som går genom talspolen ju mindre är möjligheten att det effektkomprimmerar..

Men visst kan man ha 1000w till 102db högtalare, det är ju bara garanterat resursslöseri :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2007/07/20 15:32:17
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/20 :  15:59:58  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Marc: Jag har lyssnat på en dyr modell av Pass-Labs på en mässa i Boden för länge sedan, den lät mycket bra, den fick till och med liv i de gräsliga Apogee högtalarna.
Då GÅR det alltså att göra bra kraftförstärkare om man kan konsten. Sen är det klart att det finns många sämre också, men de får man väl försöka välja bort

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/07/20 :  17:04:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Eftersom jag har JBL 2445:or så föreställer jag mig(utan att ha provat)att ett rörslutsteg kommer att brusa på tok för mycket jämfört med mina nuvarande slutsteg som är tvärtysta. Det brus som jag har genereras från mitt aktiva delningsfilter. Det är väl bara två här på forumet som hört mina trevägare i det skick som dom är just nu och jag tycker själv att dom låter väldigt bra. Men det ska bli ännu bättre till hösten då jag får en Velodyne DD18. Det kommer att resultera i att mina bas slutsteg inte behöver jobba så hårt.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/20 :  17:49:08  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Om rörslutsteg brusar måste det vara ruskigt felgjort. Mina rörsteg är knäpptysta även i hörlur. Det är för mycket förutfattade meningar i denna bransch!

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2007/07/20 17:50:58
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8900 Posts

Posted - 2007/07/20 :  18:05:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Instämmer,varför skulle dom brusa mer..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2798 Posts

Posted - 2007/07/20 :  18:06:30  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Rörslutsteg som är rätt byggda brusar inte. Jag har JBL 2441 och D130 i mina Imperial och brusar det så då åker skiten ut

Enda gången det brusar i min anläggning är när jag kör Skinny Puppy

Jag byggde ihop en Tripath 6x120w för ett tag sen. Det var kul å spela
på den. Det trillade ner grejjer från hyllorna i min lödhörna.

Vissa kan inte hantera Alkohol. Jag däremot kan inte hantera volymkontrollen.

Jag jobbade lite extra på Soundcity ett tag. Det var kul när man skulle kolla
att prylarna fuka för uthyrning. Där spelade jag så att putsen i taket lossnade

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/07/20 :  18:32:22  Show Profile Send time a Private Message
Fördomarna står som spö i backen, prova själva om ni är skeptiska mot fåwattare, det är en befrielse ibland.
Man kanske får skilja mellan väljud och väljud, 2A3 låter finfint och tillräckligt högt men när man kopplar in 65kg 150W D-150 känner man att det finns headroom utan att spela högt, våldsamt roligt !
MEN det låter inte riktigt lika bra...

Lämnat forumet
Go to Top of Page
Page: of 18 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000