Det kan inte vara så att den ena får mer stöd från rummet än den andra ?
Att ställa delningen så högt det går o bara spela med subarna kan underlätta inställningen. Sen vill jag minnas att dom flesta ljudtrycksmätare inte är speciellt bra att mäta bas
För mig är det lika, bara bas ur den ena. men då är mitt rum kvadratiskt och takhöjden är halva längden...så jag har typ det sämsta rum man kan ha... Prova flytta runt dem. Byt plats på dem. Då märker du om det är subben eller rummet som spelar dig ett spratt...
Tjudtrycksmätare fungerar nog inte alls eftersom det inte mäter subben utan subben plus rummets bidrag/stöd. Det enda jag kan komma på är att skruva ut elementen och mäta spänningen när de matas med samma signal. Förhoppningsvis är känsligheterna inte så fruktansvärt olika...
Ställ in dem så det låter bra, att reglage inte står lika spelar välan ingen roll? Den ena får mer stöd från rummet och det ger några Db förstärkning. Du kan ladda ner bastoner från tex LTS hemsida och testa med.
känner igen problematiken, hade samma problem.Det är MYCKET svårare att justera in två subbor än bara en !!! Jag gjorde så här fast det finns säkert bättre sätt men detta fungerade rätt bra hos mig . En kompis satt i lyssningsposition medans jag började skruva upp volymen på den ena subben ( den andra helt inaktiv) , när han började höra den allra första lilla påverkan så stannade jag där och övergick till att stega upp frekvensen och så fort det hördes påverkan där så avbrötjag.Jag stängde av den subben och gjorde sedan samma procedur med den andra subben. När det var klart också på den så slogs den andra subben på och då hade jag en ganska bra grundinställning. Om jag minns rätt så fick jag sedan dra ner volymen ett hack eller två på bägge subbarna men i det läget är det väldigt små nyansskillnader ! För mig var det i alla fall så att det var verkligen ytterst små ljudvolymer på subborna som behövdes för att dom skulle göra det dom behövde, det är mycket lätt att dra på för mycket i inledningsfasen. Jag tror att som grundregel kan man säga att subborna ska synas men inte "höras"
Ojämn frekvensgång är säkert problemet. Inte så lätt att åtgärda om rummsbidraget är elakt. Skulle råda dig att få nån som mäter upp vad som kommer ur dom där dom står. Fast har du testat att byta plats på dom och se om felet flyttar sig eller stannar kvar? En parametrisk eq kan mildra eller fixa felet.