Author |
Topic  |
zix
Hifi-Barista

954 Posts |
Posted - 2008/01/26 : 19:31:49
|
ag har tänkt pröva LCHF nu under våren och se hur det går. Jag har inte för avsikt att gå med i några LCHF- eller GI-forum just nu, men tänkte bara komma med en kort kommentar emellanåt hur det går för mig med den här kosten. Enveckas-uppdatering: ingen orkeslöshet hittills. Märker förvånansvärt lite överhuvudtaget, förutom att mättnaden efter maten är behagligare. På fredag var det grabbkväll ute. Som vanligt efter några glas vin + lite annat (dock ingen öl) så skrek kroppen efter gatuköksmat frampå nattkvisten. Jag föll naturligtvis för detta och drog i mig en hamburgertallrik utan bröd men med pommes, nyfiken på vad som skulle hända på lördag morgon. Det jag kände vid uppvaknandet var en välbekant känsla: uppsvullen mage. Det har jag inte känt på hela veckan annars. Under helgen fortsätter "dieten". |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
 |
|
zix
Hifi-Barista

954 Posts |
Posted - 2008/01/27 : 23:39:07
|
William Bantings bok om den hälsokur/diet han lät William Harvey sätta ihop åt sig, och resultatet av den, finns faktiskt att läsa på webben. Håll till godo: http://carbscount.org/corpulence/index.html |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2008/01/27 23:40:47 |
 |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts |
Posted - 2008/02/01 : 07:27:05
|
Det rullar på nedåt, sakta men säkert, vägde in 88 kg imorse så det är 8 kg ned sedan nyårs.
Otroligt skönt att ha blivit av med sug efter pizza, hamburgare och godis. Har inte blivit något av detta sedan nyårs -- med undantag för att jag har tjuvat ett par slicear från ungarna när frun och dem ätit 
Börjar fatta godistycke för apelsiner faktiskt, har egentligen aldrig gillar apelsiner tidigare. Det är lustigt hur den mänskliga kroppen (hjärnan) fungerar... |
/Jonas
|
 |
|
zix
Hifi-Barista

954 Posts |
Posted - 2008/02/01 : 13:25:13
|
"sakta men säkert"? Det låter som väldigt snabbt! 8 kilo på en månad! Grattis! |
 |
|
JonasY
Member

1019 Posts |
Posted - 2008/02/07 : 18:23:30
|
Snabba kolhydrater ökar risk för diabetes - http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=740816
"Den som äter mycket snabba kolhydrater (med så kallad hög glykemisk belastning eller GI-värde) mer än fördubblar sin risk att insjukna i diabetes jämfört med dem som äter långsamma kolhydrater"
"Harvardforskarna har tidigare visat att långsamma kolhydrater också minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar."
"DET HÄR ÄR EN oerhört intressant studie, som visar att vi blir feta och sjuka om vi följer kostrekommendationerna som de ser ut i dag, säger Göran Berglund, professor i internmedicin vid Lunds universitet"
Intressant  |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
Edited by - JonasY on 2008/02/07 18:24:23 |
 |
|
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
Posted - 2008/02/07 : 18:53:37
|
Tillåt mig korrigera en smula...
Nästa stycke:
Men frågan är kontroversiell. Christian Berne, professor i endokrinologi i Uppsala, har fått Socialstyrelsens uppdrag att se över riktlinjerna för diabetesvården.
- De här resultaten är visserligen intressanta, men de räcker inte för att ändra några kostrekommendationer, vare sig till friska eller diabetiker.
För ett par veckor sedan friade Socialstyrelsen läkaren Annika Dahlqvist efter att hon rekommenderat typ 2-diabetiker och överviktiga att äta en kost med extremt liten andel kolhydrater och mycket animaliskt fett, som smör och ost.
- Den här studien talar ju snarare för att för att förhindra diabetes borde man satsa på vegetabiliska fetter i stället, säger Christian Berne.
Tallriksmodellen kanske skulle ändras till att vi byter ut en del potatis mot långsamma kolhydrater. (och skippar smågodis ) Fortfarande är socialstyrelsens "godkännande" av lågkolhydratkost enbart för sjuka och under begränsad tid. Frukt och grönt har vi ju fått reda på är garanterat nyttigt och hälsosamt.
Och så var det där med energibalansen... motion alltså
mvh
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
 |
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2008/02/07 : 20:37:49
|
quote: vägde in 88 kg imorse så det är 8 kg ned sedan nyårs.
Otroligt skönt att ha blivit av med sug efter pizza, hamburgare och godis. Har inte blivit något av detta sedan nyårs
Nästan som jag. Vägde in imorse på 88.4kg och 1 jan vägde jag 94.6kg.
Inget fusk med pizza, hamburgare eller godis. Inte fyra styck ostmackor precis innan man går och lägger sig osv. Byxorna sitter skönare, men jag vill ner 3kg till. Sen är jag nöjd  |
Artphotography |
 |
|
JonasY
Member

1019 Posts |
Posted - 2008/02/07 : 21:44:22
|
Då kommer det svåra, att hålla vikten ;) Själv har jag tagit mig i kragen och börjat springa varannan dag. Jobbigt i början men nu tycker jag det är skönt. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
Edited by - JonasY on 2008/02/07 21:45:12 |
 |
|
zix
Hifi-Barista

954 Posts |
Posted - 2008/02/19 : 22:57:50
|
Nu fyra veckor på LCHF/skaldeman. Har sagt till kollegor och vänner som undrar att jag "gör ett experiment på mig själv" ett tag framöver. Mest för att slippa diskussionerna, jag vill inte officiellt ta ställning vare sig för eller emot principen än så länge. Fortfarande samma mättnadskänsle-skillnad. Behagligare mättnad. Sockersuget inte borta än, det sitter nog långt inne. Om några dagar blir det fram med måttbandet för första jämförelsen, just nu bryr jag mig inte om vikten.
Har inhandlat två av skaldemans böcker också - det hänger ihop bättre när man får läst det han skriver mer i sin helhet, många frågor och funderingar besvaras. Men principen behövs ingen bok för att förstå, den är väldigt enkel. Såvitt jag förstår är det också så att dietister, LCHF-ätare och läkare är överens om att kolhydrater och sockerkedjor ger energi, men att näringen kommer från protein och fett. Så här är det ju inget revolutionerande - skillnaden ligger bara i att LCHF:are, GI-metodare m.m. drar ner på kolhydrater och ökar fett + protein.
Särskilt svårt att hitta saker att äta tycker jag inte att det är, det går bra att fortsätta handla på ICA eller Coop. Vad gäller recepten och familjefriden runt matplaneringen kan man i princip "käka sovlet" och strunta i resten. Men tanken är att fasa in nån slags GI-variant med lite frukt då och då och kanske nån gång så småningom börja med lite kolhydratintag. Så länge man är i viktminskningsfasen är det dock ingen idé. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2008/02/19 : 23:17:30
|
Jag har också gått ner 8 kg nu på LCHF, från 91 till 83 sen strax före jul. Helt okomplicerat och enkelt, jag har aldrig gått hungrig. Jag har ungefär samma dietplaner för framtiden som du Zix, tänkte tillåta mig en del långsamma kolhydrater när jag nått under 80 kg. Aldrig mer potatis dock.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2008/02/19 : 23:48:37
|
Ligger runt 117 kg sedan ett tag. Håller ju på och justerar in dosen av Levaxin... Det är svårt att gå ned i vikt med en utslagen ämnesomsättning. Mår toppen. Åt chokladpudding till lunch idag! 3 ägg, 3 dl vispgrädde och lite 80%ig choklad som fick smälta ned medans jag vispade ihop allt. MUMS!!! Vilken otrolig energi man får av en sådan nyttigt fet lunch. Annars äter jag mycket räkor, fisk och lammkött.
Mvh Johannes. |
 |
|
global
Member

314 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
|
forken
semester på egen begäran

818 Posts |
Posted - 2008/06/22 : 19:17:57
|
Skulle va roligt att höra hur det gått för alla som gick på sin diet tidigare i år.
Hur många är tillbaka på den gamla vikten? Vilka har nått sina mål? |
 |
|
Anjin
Member

158 Posts |
Posted - 2008/06/22 : 19:56:33
|
De flesta som är överviktiga är ju det pga att man äter alldeles för mycket. Det spelar ju faktiskt ingen roll om det bara är nyttigt fett från t.ex. avocado, nötter eller olivolja, du måste ändå förbränna det (kanske inte sagts ngt om dessa "nyttiga fetter" tidigare i tråden, men ändå =)).
Kul att din diet fungerar Circlomanen men jag tycker den låter lite läskig. =)
Efter att jag slutade spela fotboll för ett några år sedan så fortsatte jag äta lika mycket som jag gjorde när jag idrottade fyra gånger i veckan. Jag gick upp till 88kg. Det är ganska mycket för en som är 175cm. Gymmade bort de första fem kilona men sen ville jag att jag skulle bli av med min enorma hunger så jag testade att gå på pulver i en månad. Jag bytte ut alla måltiden under dagen förutom middagen (kanske inte mest logiskt, men enklast att ordna) mot nutrilette/diet pro. Resultatet var förvånande bra, jag gick ner sisådär fem kilo till under den månaden och eftersom jag fått ner aptiten så fortsatte jag ner ungefär fyra kilo till (dvs 74kg). Kan väl lägga till att jag vet att pulverdieter inte är det mest skonsamma för kroppen då jag inte fungerade helt ok de första dagarna, men det var det värt.
Nu har jag babblat ett tag. Tror ni förstår vad jag vill säga om ni har läst det jag skrivit. Hej! |
 |
|
Marina Jansson
Member

2328 Posts |
Posted - 2008/06/22 : 20:57:31
|
Bernt har gått ner ca 8 kg nu. Jag skulle haft en bild... Kanske kan leta upp en sen. Han ligger ganska stadigt där, ca 3 kg mer än målvikten. LCHF är inte så mycket om att slaviskt följa points, recept eller pekpinnar utan mer att lägga om kosten så att den inte innehåller bröd, pasta, potatis och ris, samt socker i alla andra former som finns på marknaden. Istället äter man lite grönsaker och fett och normalt proteinintag.
Jag lyckades däremot inte att gå ner alls på den här kosthållningen, snarare tvärtom. Så den är väl inte idiotsäker. Undantaget som bekräftar regeln etc. |
Waf, Waf!
|
 |
|
forken
semester på egen begäran

818 Posts |
Posted - 2008/06/22 : 22:13:18
|
Roligt att Bernt lyckades hålla vikten borta. Gissade att de flesta lagt på sig kilona igen imed tråden dog för ett par månader sen. |
 |
|
zix
Hifi-Barista

954 Posts |
Posted - 2008/06/22 : 22:30:30
|
Förlåt, jag hade ju lovat skriva ibland, nu har det inte blivit alls...
Jag har fortsatt med min diet, men nästan alla runtomkring mig har varit ovanligt mycket förkylda den här våren, och därmed jag också. Kulminerade i april (lunginflammation + blodförgiftning), och har blivit långsamt bättre sen dess. När man är nedsatt så orkar man ju inte på samma sätt - till exempel när nästan all low-carb mat har tagit slut och man bara inte kan förmå sig att handla - och därmed började jag introducera kolisar tidigare än jag hade tänkt. Jag käkar av godsakerna när vi är på familjekalas o.dyl. också. Man kan inte vara alltför oartig, helt enkelt.
Men hittills har det funkat ändå. Jag har inte lyckats hitta hushållsvågen ännu efter vår flytt runt nyår, så jag vet inte hur många kilo jag har gått ner. Ärligt talat så har jag inte känt för att ta fram den heller, det kan lätt bli en stressfaktor det där, och kroppen behöver tid på sig för att hinna med. Stress är för övrigt en viktig faktor för min viktökning. Är jag stressad, vilket jag, som många andra i min period i livet, lätt kan bli, så skyddar sig kroppen genom att lagra fett. Så funkar vi alla... men jag tröstäter dessutom, och sover dåligt. Så: ingen våg för mig just nu. Det blir bäst så.
Men jag mätte med ett snöre runt magen i februari och gjorde en knut. Nu är det ett rejält glapp, jag får ledigt in ett par knytnävar emellan. Tillfälliga platåer/uppgångar vet jag därmed inte så mycket om, men totalt sett minskar jag i vikt.
Den största skillnaden annars är att jag håller mig mätt mycket längre, och därmed slipper de fruktade mellanmålen, som så lätt urartar.
* Standardfrukosten är just nu en 4-5 stycken bacon (Tulips restaurangbacon - jag tror de har bytt namn nu, men det är Tulips lite tjockare och lite mindre salta variant), ett eller två ägg stekta i baconfettet + ev. en dos extra smör. En rejäl klatt med creme fraiche till det. Har jag svamp så steks smöret in i dem, annars hälls det tillbaka över äggen och baconen och slickas av... Alternativ frukost 2: rökt böckling/makrill/annan rökt fisk, creme fraiche+ev. brynt smör. Stekt ägg kanske, men det behövs inte. Alternativ frukost 3: avocado, creme fraiche och/eller skirat smör, ägg.
Det går åt lite mer creme fraiche hemma numera...
* Luncher kan vara svårt om man äter ute, men en lunch som faktiskt ofta funkar fint är kebabsallad. Med fårost, förstås. Ibland får man peta bort en massa majs, förstås, men salladsbladen och lite rödlök och tomat går fint att äta.
P.S. Vad gäller frågan om fetter: många som går på LCHF tar bort de industriella fetterna ur sin kost också. Fettdiskussionen har ju kommit igång även i Sverige nu. Kolla t.ex. på http://blogg.passagen.se/lits/. För oss var det lätt; vi åt nästan aldrig Becel eller lågfetts-fetter ändå. För andra kan det där bli en stor omställning. Hemma har vi: - vanlig vispgrädde (ingen "extra hållbar" för mig, tack! Smakar konstigt) - crème fraiche (helfet förstås) - smör (ja - baksmör alltså, den vanliga 80%-iga) - olivolja, kallpressad - rapsolja, kallpressad - bregott, mellan eller vanlig Det här räcker för oss. Ingen av oss är förtjust i margarinsmaken. Som alternativ till bregott finns kruksmör, hemgjort. Man kan scrolla ner till "kruksmör", där finns blandningen. Nu ska ju jag inte äta bröd, men ibland gör jag det iallafall... |
 |
|
Goldfinger
Member

1800 Posts |
Posted - 2008/06/22 : 22:45:29
|
Generna spelar nog en stor roll i detta också, en del tränar och tänker på vad de äter i hela sitt liv men får ändå aldrig riktig fason på kroppen medan andra inte behöver bry sig nämnvärt men har en kropp i trim ändå. Personligen har jag aldrig haft problem med övervikt men tränar periodvis ändå mest för att jag mår bra av det, har man en gång byggt en vältränad kropp så tappar man i regel inte allt även om man slutar träna, (såvida man inte sitter stilla dag ut och dag in) utan aktiverar sig normalt och äter normalt. Även om jag inte tränar på 1-2år ser jag ändå ganska tränad ut vilket visar att man inte alls behöver dräpa sig så länge man inte matmissbrukar eller är en notorisk soffpotatis. Kroppen har även ett muskelminne vilket gör att om man håller upp en period går det betydligt snabbare att komma tillbaka till den styrka eller prestanda man hade jämfört med hur lång tid det tog när man började från noll. Muskler ökar dessutom förbränningen vilket är positivt för de med låg ämnesomsättning. Ät rätt, sov rätt, träna hårt i perioder, sköt kosten även de perioder du inte tränar. På så vis kommer du garanterat sakta men säkert att ändra skepnad... |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2008/06/22 23:08:49 |
 |
|
zix
Hifi-Barista

954 Posts |
Posted - 2008/06/22 : 23:30:35
|
Träning är oftast knuten för dem som är överviktiga. Det finns flera skäl till att det inte funkar riktigt. Väldigt mycket sitter dessutom både i huvudet och i kroppen, så att säga. Men man måste börja gräva i något hörn, man kan inte börja överallt samtidigt, och för en kraftigt överviktig person i 40-50-årsåldern som aldrig har sportat funkar det oftast inte att börja med hård(-are) träning. Du har säkert rätt, både i att det sitter i generna och i det att sömnvanor påverkar. Men för den som har en rejäl övervikt så måste motivationen till "aktivering" komma på ett annat sätt än för den som har hållit på med det förr. Har man aldrig fått ut träningsendorfiner i kroppen så vet man helt enkelt inte vad det är, och kan inte föreställa sig det. Man kan nog inte heller föreställa sig hur stor skillnad det är på "normal aktivitet" för den som har haft en livsstil som innefattar träning, och för en soffpotatis. Det är ganska mycket tankevanor och kroppsliga vanor som måste förändras, och det är svårt!
Jag har lyckats med att sluta snusa. Det sägs vara svårt, såhär efteråt gissar jag på tre huvudskäl för att det lyckades: 1. Jag hade fått extra motivation "utifrån". Hade fått njursten eller nåt liknande i två omgångar, och en av sköterskorna sa efter andra gången att "du kan ju alltid testa att sluta snusa. Det är ju inte särskilt bra för magen". Min fru hejade på, och jag lovade där och då att testa att sluta ett tag. 2. Jag mådde inte så bra på snusandet längre. Kände faktiskt av det litegran i magen. Det var liksom inte alls den kicken längre som det hade varit, plus att jag tyckte att det började bli dyrt. 3. Jag "lurade mig själv" att inte stressa upp mig inför beslutet att sluta genom att säga att jag skulle "testa att sluta ett tag", inte att jag skulle sluta. När jag hade "testat att sluta ett tag" i typ tre år så vågade jag börja säga att jag hade slutat.
Matvanor kan också vara svåra att ändra, men den stora taktiska fördelen med LCHF-kosten är att vi tjockisar fortfarande får äta en del av allt det som vi tycker är gott, nämligen det feta. Det gör det lättare att sluta skräpäta, och sockertillförseln minskar automatiskt eftersom allt "dolt socker" i den vanliga maten plockas bort (potatis t.ex). Därmed så minskar gradvis också suget efter socker, och det sägs att man tappar det helt efter ett tag. Så, där får man två bra grejer på en gång.
Men jag tror att vi behöver motivation på flera sätt, precis som det var för mig med snusandet. |
 |
|
hoktuna
Jultomte

2786 Posts |
Posted - 2008/11/23 : 16:26:22
|
Efter ca:2 mån. har jag tappat 5kg kulmage. jag har skippat potatis ris pasta nästan helt. Jag har ganska fysiskt arbete så lite kolhydrater bränner jag där. Frugan är petnoga o äter inga kolhydrater men det går lite trögt medkilona. Dock säger hon att hon mår som en prinsessa. |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
 |
|
Topic  |
|