HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 posta dina matrecept här!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/25 :  17:19:51  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Min version av en klassisk Toast Skagen:

Hackar inte räkorna, vill känna räkan i originalform.
Riktig majonäs, ingen lättvariant.
Pepparotsvisp.
Färsk dill.
Väldigt finhackad rödlök.
Finrivet citronskal.
Hårdkokta ägg, använder endast vitan som hackas fint.
En klick stark dijon.
En nypa färsk chilli + grovmalen svartpeppar + mineralsalt.

Blanda-blanda-blanda-blanda....

Rosta långfranska, tryck ett dricksglas igenom för att få en rund botten.
Rikligt med skagen-gojan på.
På toppen: klick svart rom, citronskiva och en dillkvist.

Smaklig spis

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2007/11/25 20:40:21

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/11/25 :  18:17:53  Show Profile Send Roq a Private Message
Låter väldigt gott.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/25 :  20:30:30  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tack. Den är jättegod

Jag kör en till på temat räkor! Originalet heter Gambas al ajillo men kallas nästan alltid idag för Gambas Pil-Pil. Heta räkor!

Desstu större räkor desstu bättre. Man kan göra denna rätt antingen i panna på spisen eller i form i ugnen. Jag beskriver spismetoden.

Häll mycket rikligt av hög kvalitet virgin olivolja i pannan.
Sätt igång spisen på måttlig värme.
Börja krydda oljan i panna.
3-4 stora lagerblad.
Persilja.
Paprika peppar.
Svart peppar.
Grov salt.
Guindillas...vansinnigt stark spansk peppar.
Vitlök i mass. Viktigt att man gör såhär: Skär av båda ändarna på klyftan, lägg kniven flat ovanpå och dunka till med handen så klyftan spräcks. Lägg sedan i oljan, med skal och allt.
En hel stång med purjolök, skivad.

Vid det här laget kan du öka tempen tills det fräser på så alla ingredienserna får färg och det börjar lukta förföriskt gott i köket.

När detta är en enda kryddig oljemassa och fräser som bara den och purjolöken börjar få ordentligt med färg, då hällar du på vatten och rödvin. Lika mycket vardera och ungefär lika mycket som oljan från början. Nu sjönk tempen direkt och det slutade puttra och fräsa.
Lägg i en halv fiskbuljong och sätt plattan på max.

När det har kommit igång igen och är knallhett, häll i räkorna, men se upp så det inte stänker och du bränner dig.....

Låt räkorna ligga i c:a en och en halv minut, vänd var och en och låt ligga max en minut till.

Nu kommer trixet. Ha alla sittandes redan, med vin i glasen och bröd redo. Gärna tungt lantbröd a la ungerskt.
Placera pannan i centrum och alla äter ur pannan. Ska inte serveras på tallrik när man gör på detta sätt. Det måste ätas när det är hett, hett, hett.

Slit brödstycken, doppa i pannan och gräv så kryddor fastnar, peta på en stor het räka med gaffel och njut.

Detta är en intim förrätt som inte man gör så värst ofta i Sverige, men jag är väldigt van från Spanien och det är super-duper gott och trevligt

Edit: ska tillägga att det är bäst med rött vin till

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2007/11/25 20:42:18
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/11/25 :  20:37:22  Show Profile Send Vox a Private Message
Ursäkta lite OT, men jag klarar inte av särskrivningen i rubriken. Kan du vara snäll att ändra den till "posta dina matrecepttips här"?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/25 :  20:40:55  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
fixed!

Artphotography
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/11/25 :  21:03:45  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Mer räkor - pastagratängen från i fredags - som det skrevs litet om i "Värdelöst vetande":

PASTAGRATÄNG MED RÄKOR OCH ANANAS (ca 4 portioner)

Ingredienser:
ca 15 nystan tagliatelle (grön eller gul efter behag)
vatten
salt
1 liten burk (4 skivor) skivad ananas i egen juice
1/2 kg oskalade räkor
2 dl reme fraiche
1,5 dl torrt vitt vin
1,5 dl fisk- eller skaldjursbuljong (från buljongtärning eller räkskalen)
2 msk okryddad tomatpuré
rejält med grovmalen svartpeppar
1/2 - 1 msk stark curry
1/2 tsk ingefära
1 krm paprikapulver
1/2 - 1 msk örtkryddor (typ pizza men blanda gärna efter egen smak)
(ev 1 pressad vitköksklyfta)
2 dl riven välsmakande helst vällagrad ost
(salt)
matfett

Gör så här:
1. Koka tagliatelle halvfärdig i väl saltat vatten och häll av

2. Skala räkorna (koka eventuellt av skalen till buljong att ha i såsen)

3. Häll av juicen i ananasburken för att ha i såsen och skär ananasskivorna till t ex 56 bitar.
4. Vispa ihop creme fraiche, vin, buljong, tomatpuré, kryddorna och ananasjuicen i en kastrull och låt koka upp.
5. Smält ner hälten av osten in den varma såsen och smaka ev av med salt (tänk på att räkorna kan vara jättesalta eller inte ett dugg salta - anpassa saltandet efter aktuella räkor)

6. Smörj en vid gratängform med matfettet och häll i en bottenskyla av såsen
7. Varva tagliatelle, räkor & ananas och överst tagliatelle i formen. (Skölj pastan snabbt med kallt vatten om den klibbat ihop sedan den hälldes av)
8. Häll över såsen och strö den andra halften av den rivna osten över

9. Grädda i ugn 225 grader cirka 20 minuter
10. Låt gärna gratängen stå 5 - 10 minuter innan servering för att sätta sig, då blir den krämigare.
11. Servera med torrt vitt vin och sallad


Lightvariant om man tycker att det är bra:
Byt ut creme Fraiche mot 2 dl matlagnings yoghurt, 2 msk grädde (min 27%) och 1 msk vetemjöl.
Redningen för att såsen inte ska bli för tunn och rinnig. Gör en toppredning av mjölet och en del av det vita vinet innan de hälls ned i såsen.
Grädden behövs för att såsen ska bli smidig och inte få allt för kärv syrlighet av yoghurten. En sockerbit (motsv) kan också bidra om vill göra såsen ytterligare lite mindre sur och kärv.

Vi föredrar light-varianten - den blir inte lika mastig som originalet.

/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/11/25 21:19:54
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/11/25 :  21:08:41  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
fixed!


Tack Dan.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2007/11/25 :  21:43:12  Show Profile Send HJ a Private Message
Dan, tycker jag känner igen det receptet på Gambas Pil-Pil från "La Escalera" . Fantastiskt gott och som sagt så passar det bra med rött vin till.

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/25 :  21:47:07  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Mitt i prick HJ! En rätt jag ätit sedan 1980 regelbundit och tröttnar inte.

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/25 :  22:03:06  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Det finns en nationalfrukostmacka i Spanien som jag aldrig sett i Sverige som är ursimpel och mycket god.

Ta en färsk tomat och gå bärsärkargång med kniv på den. Den ska alltså skivashackas i småbitar, dock ej krossas.
Lägg typ svensk frukostbulle delad i ugnen (moyette) och plocka ut när där finns rostad yta.
Lägg den småskurna färska tomaten över.
Häll på riktig virgin olivolja över tomaten (här har jag sett att många i Sverige snålar med alldeles för dålig kvalitet på oljan, det förstör alltihop).
Havssalt och svartpeppar.

Riktigt mumsigt! Prova en spansk frukost vettja

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2007/11/25 22:11:38
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/26 :  23:53:18  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
En champinjon tapas.

Välj så stora champinjoner som finns, desstu större huvud desstu bättre. Rensa, tvätta och ta bort hela foten, vi ska bara använda hatten.
Börja med att skära bacon i små tärningar och stek hårt. När dessa är färdiga lägg ut dem på trippelvikt hushållspapper så fettet sugs upp. Låt kallna.
Tärna upp jamon serrano, dvs torkad skinka, i samma storlek som baconen.
Tärna charlottenlök i samma storlek som skinka och bacon.
Blanda ihop bacon, skinkan, löken i en skål och krydda med rosmarin och vitpeppar.

Hetta nu upp en panna, rikligt med virgin olja.
Lägg i knäckta, hela vitlöksklyftor, persilja, salt, paprikakrydda och chilli.
När detta fräser lägger du i champinjonhattarna först med hatten upp. Redan efter en halv minut vänder du på dem så varje champinjon blir en liten skål i pannan.
Nu häller du en liten skvätt cognac i champinjonskålen, inte fylla upp utan bara en skvätt.
Låt puttra ett par minuter.
Lägg upp hattarna på tallrik och fyll/toppa med bacon-skinka-löken röran i hatten (som är kall).
Några stänk persilja och parikakrydda på toppen.

Servera.


Artphotography
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/11/27 :  00:22:44  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Thaikyckling á la student!

För två personer:

2 djupfrysta tinade kycklingfiléer
7-8 färska champinjoner
1 grön paprika
1 röd paprika
2 vitlöksklyftor
#189; röd lök
1 halv squash
1 röd chilifrukt
1 msk röd curry
1 burk kokosmjölk
2 msk neutral olja (raps- eller solrosolja)

Basmatiris för två personer


Sätt ugnen på 200 grader. Skär kycklingen i lagom stora "tuggbitar" och stek på hög värme i 1msk av oljan tills den blivit vit (ej klar rakt igenom). Salta och peppra. Lägg över i en
ugnsfast gratängform.

Börja hacka champinjoner, lök, vitlök, strimla chili, paprika och squash. Välj styrka genom att skrapa bort kärnorna
samt det rosa innanmätet i chilifrukten om du vill hålla ned styrkan. Stek lök och vitlök i återstoden av oljan tills det fått färg. Tillsätt resterande
grönsaker samt chili och stek tills de blivit mjuka. Tillsätt curryn och rör runt. Tillsätt kokosmjölken och rör runt. Låt puttra och smaka av. Önskas mer styrka, kasta i kärnorna från
chilifrukten.

När lagom styrka uppnåtts, häll allt över kycklingen i gratängformen och ställ i mitten av ugnen i ca 20min. Börja koka riset. När riset är klart så är kycklingen saftig och fin.

Serveras med en iskall ljus folköl.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/11/27 :  01:11:12  Show Profile
Varför ska det vara så krångligt!

Marinera fläskfilé i valfri marinad, stek snabbt, lägg i folie med valfria ingredienser .. (citroner, svampar, chilipeppar eller vad man tycker om).
In med en termometer och in i ugnen till typ 80 grader...

Käka med potatisgratäng gjord på Fet grädde och sjukt mycket vitlök.

Blir så klart ännu godare med oxfilé, men då ska det verkligen rinna blod, inga 80 grader alltså

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/11/27 :  08:29:35  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Gjorde den här i fredags:


Fläskfilé i ost- och senapssås

Ingredienser
600 g fläskfilé
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
smör-&rapsolja
0.75 tsk salt
1 krm svartpeppar
2.5 dl Kelda matlagningsgrädde
1 dl torrt vitt vin
1 msk vetemjöl
2 msk konc kalvfond
1 msk fransk senap
1 dl riven Kvibille Präst

Gör så här
Skär köttet i skivor. Skala och hacka löken och vitlöken. Bryn köttet i smör-&rapsolja i en stekpanna. Krydda med salt och peppar. Vispa ihop grädde, vin, lök, mjöl, fond och senap i en gryta. Låt koka upp under vispning. Lägg över köttet i grytan. Låt köttet koka i såsen 3-5 min. Ta grytan från värmen. Rör i osten. Strö gärna över hackad persilja. Servera med kokt ris och grönsaker.

Hämtad från Arla.se

Vi åt den med ugnsrostade rotsaker i stället. Funkade jättebra.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/27 :  08:34:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dan var förbi igår o jag tänkte bjuda på Crepes. Men dom köpta pannkakorna tålde ingenting så det blev Lasagne/Crepes istället o det funkade bra

Köttförsås
rökt skinka
Cheddar
Rålök
vitlök
Noname ost

Varvas hejvilt o in i ungen 20 min på 175 grader

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/11/27 08:35:08
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/27 :  12:07:02  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tack för igår Johan Kan intyga att detta var supergott

Artphotography
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/11/27 :  12:54:16  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
På temat räkor:

Jag postade följande recept på den "ultimata räkmackan" på off-topic för något tag sedan, kan flytta receptet även hit

I Botten ett mörkt men mjukt och saftigt fullkornsbröd
sedan Bregott
Ett lager med skagenröra
Ett lager med kruksalladsblad som "barriär" för det som läggs i ovanpå
Skivade kokta ägg, så pass lösa att det är krämighet, så pass hårda så att de går att skiva..
Majonnäs
Räkor (!) Rikligt med räkor. Hur sur har man inte varit när man köpt räkmackor på fik där det bara täcker en fjärdedel av mackan... Det måste täcka hela ytan, och i flera lager....! Viktigt.
Kräftstjärtar, inte många men några - det förhöjer.
Dillkvist, Citron. Tillför mer än man tror, glömmer man dessa försvinner en stor del av upplevelsen.
En teskedsstor klick med svart rom. Sälta, tillför en nyans av hav...

+ en väl kalibrerad och god dryck som gifter sig väl med ovanstående

Slarva inte!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/11/27 :  13:43:06  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Herre jösses så fantastiskt hungrig man går och blir

Dan, då får gärna dra en summering om olivoljor, jag har ingen som helst aning vad jag köper eller var man borde köpa

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/11/27 13:45:02
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/11/27 :  14:02:24  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Gambas al ajillo men kallas nästan alltid idag för Gambas Pil-Pil


Det där lät verkligen läckert Dan! Måste pröva!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/11/27 :  17:12:33  Show Profile Send Larsho a Private Message
Vill slå ett slag för Naqrefs supergoda Viktväktarmacka, recept från faktiskt.se kriminellt god macka

- Grovt danskt rågbröd i botten.
- Minst lika tjockt lager med dansk leverpastej (går inte att använda det bredbara kladdet som vi normalt använder i Sverige).

Den ska skäras i skivor.

Sedan varvar man:

- Knaperstekt bacon
- Finhackad rödlök
- Kapris
- Pepparrotsvisp
- Inlagd gurka
Och toppar med rostad lök.

Och serverar med en dansk pilsner:


Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2007/11/27 :  17:33:25  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Gjorde en trevlig salladsmacka för ett tag sedan.

Skiva riktigt fint nötkött, t.ex. ryggbiff eller oxfilé, i mycket tunna skivor. Det går lättast om man låter köttet bli lite halvfryst först.

Vänd ihop ruccola med tomat, rödlök, kronärtskockshjärtan och kapris. Häll över en enkel vinägrett på fin olja, balsamvinäger, salt och peppear.

Vänd ned det tunt skivade köttet och lägg upp på ciabattabröd. Hyvla över manchegoost och lägg några stora, gröna oliver bredvid.

Tänk på att köttet måste skivas riktigt tunt. Otillagat kött blir jobbigt att tugga annars.

En kall veteöl är gott till.

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/28 :  21:30:07  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Middagen jag lagade ikväll!

Knappt 1 kg oxfilé i ett helt stycke.
Gnider, masserar in garlic lover från kryddföretaget spize. Rikligt.

Nästa moment, förberedelse för rösti.
Borstar potatis rena. River på rivjärn.
Hackar gul lök rätt fint och blandar med händerna i den rivna potatisen.
Enkel kryddning med svart peppar, vit peppar och salt.
Hettar upp största pannan med ett tunt lager olivolja. Men inte för varmt, typ en 9 på 12 skala.
Täcker hela pannan c:a 1cm tjock.

Nästa moment.
Skogschampinjoner som jag skär bort sista biten på foten och tvättar noga i durkslag så det inte finns grus kvar. Låt ligga kvar i durkslaget.
Strimla, inte hacka, upp en gul lök och en purjolök i lika längder och ungefär lika mycket.
Hetta upp en panna till med olivolja. Släng i lagerblad, två klyftor vitlök, mexikansk kryddblandning och persilja.
När detta är varmt och puttrar lägg i all lök och bryn.
När löken är brynt, minskar du värmen och lägger i skogschampinjonerna. Låt puttra och skaka en gång varannan minut.

Lyft på röstin för att se ifall den fått gyllenbrun yta under. Isåfall vänd och minska värmen 3-4 hack.

Nu kör du igång grilljärnet på full spruta. Endast ett tunt lager olivolja. När det är så hett att det börjar ryka, lägger du ner hela det stora köttstycket. Det fräser för fullt och du kan minska 1 eller 2 hack, men det ska givetvis vara bra drag hela tiden.
Det tar mellan 1 till 1.5 minuter innan ytan är nästan bränd, då vänder du helt om och grillar hårt nästa sida på samma sätt. På den grillade ytan slänger du på flingsalt (på ogrillad yta endast kryddor ej salt).
Sätt köttstycket även på kanterna en 15-20 sekunder så att hela den yttre ytan är grillad.
Nu lyfter du av köttstycket på en skärbräda och har en bra stor kniv till hands. Gaffel i och skär bitar som är cirka 2 till 2.5cm tjocka.
Nu är insidan fortfarande helt rå, grillytan har gått in cirka 4-5mm från kanterna.
Krydda bredsidan nu med svartpeppar och lägg på grillen igen. Eftersom det var ett tunt lager olja från början kan det har försvunnit och man får lägga på lite till, men inte för mycket, tunt tunt.
Vi tycker om blodigt kött så vi låter ytan få grillränder sedan vänder vi. På andra sidan tar vi lite vit peppar.

Ta fram stora tallrikar.
Skär upp röstin i fyra tårtbitar. Lägg upp.
Lägg skogchampinjonerna och löken vid sidan om röstin.
Lägg två bitar oxfilé nedanför. En sista touch med flingsalt.
Korsa två stycken vita sparris ovanpå köttet.
Lite persilja över röstin.
En rejäl klick gräddmusserad dijon bredvid köttet.

Ett tyngre rött vin, glas porlande vatten bredvid.

Servera

Ps.exakt detta hade vi ikväll......

Artphotography
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/10 :  08:19:12  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det var ett tag sedan jag fann inspiration till att laga mat -- det är oftast frun som tar den rollen med vissa undantag.

Nåja, fick ett ryck i fredags då jag var sugen på att prova dessa gambas och det var ju helt fantastiskt gott! Anar en ny favorit här -- har inte haft några direkta favoritförrätter om man bortser från soppor som tar en del tid att göra -- så jag kommer helt klart att använda detta vid fler tillfällen!

Till detta blev det en dubbelmarinerad fläskfilé och potatiskaka. Ännu godare förstås med dubbelmarinerad oxfilé och även kyckling blir fantastiskt gott.

Potatisen rev jag grovt och tillsatte hackad tomat, finhackad schalottenlök och vitlök samt persilja och basilika. Fräste blandningen av tomat och lök och tillsatte potatisen, persilja, basilikan och 1 dl vitt vin. Krydd med salt och peppar.

Kokade in vinet i röran.

Klädde in små formar med tunn hyvlad palsternacka och öste på blandningen. In i ugnen i 20 minuter.

Innehållet vänder man ut upp och ned på tallriken vid servering, alltså palsternackan uppåt.

Tillsammans med det dubbelmarinerade som servers kallt så blev det en grymt förberedbar middag och arbetstiden i köket under kvällen är i princip lika med noll.

Glöm inte ett gott vitt vin.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/12/10 :  09:16:21  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Riktigt roligt att du provade

Artphotography
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/29 :  16:27:11  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tänkte bjuda mina skeptiska föräldrar och svärföräldrar på en lite "utmanande" förrätt till nyårs, och tänkte hör om någon av er har ett recept på tillagning av bläckfisk som inte involverar fritös och frityrsmet?

Tänkte mig dessa supergoda Gambas al Ajillo, Grönmusslor med hemlagad örtaioli och sedan bläckis (om jag får tag på färsk sådan imorgon).

Någon som har ett bra recept i bakfickan?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/29 :  16:31:21  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Bläckfisken kanske rent av kan ingå tillsammans med Gambas.

Hur rensar man en bläckfisk?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000