HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare för lång tid
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2008/01/14 :  22:17:19  Show Profile Send Klingan a Private Message

Nyfiken på er som har haft era högtalare under en lång tid. Har själv varit inne i bytarkarusellen, men letar nu efter det paret som ska få stå kvar ett bra tag. Så ni som har haft era högtalare under en lång tid, vad är er historia?

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2008/01/14 :  22:31:49  Show Profile Send Shullman a Private Message
Det finns inga sådana människor här
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2008/01/14 :  22:45:42  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Jodå. Jag har fortfarande mina första. Historien är enkel; Carlsson. Nuf said.

Det är som blålera; man fastnar.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/01/14 :  22:55:15  Show Profile Send B-200 a Private Message
vad räknas som lång tid?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/01/14 :  22:55:37  Show Profile Send Snutten a Private Message
Vad är lång tid? räknas 4,5 år?
Hade mina Snell J i ca 10 år. Nuvarande Revel M20 kommer jag nog ha lika länge ungefär, men man vet ju aldrig vad som händer framöver...

Edited by - Snutten on 2008/01/18 08:15:11
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/01/14 :  23:08:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag måste erkänna att jag har haft mina högtalare under lång tid även om jag bitvis moddat dom. Men i grunden är det samma låda. Jag har haft lådorna i 35år och basarna som sitter i är lika gamla. Jag kan knappast tänka mig något annat än JBL, en högtalare för hela livet.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/01/14 :  23:15:44  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
På den gamla (goda?) tiden då jag var singel hade jag två anläggningar uppkopplade hemma, en för tyngre musik och en för mer finstämd akustisk och klassisk musik.

För den tyngre musiken satt jag nöjd i ca 3,5 år med ett par "Tannoy Arden II" med 15 tums dual concentric element, spelade hur högt som helst. Dessa drevs då med en större Luxman stärkare.

För den mer finstämda musiken satt jag nöjd i 6 år med ett par "mini-audiophilen" tillsammans med en lågt delad passiv sub som dessutom låg kanske någon/några db lägre i känslighet för att inte störa det fina mellanregistret. Dessa drevs med bl.a Radford rörhäckar som ibland avlöstes av en äldre Musical Fidelity Klass A stärkare.

Tyvärr har det sedan uppgraderats och (mest) nedgraderas beroende på familjesituation och familjeekonomi.

Men just nu tycker jag mig sitta hyfsat nöjd med mina budgetbomber i form av "Aurora 101" som ska uppgraderas med bättre internkablage

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

jannegärd
Member

78 Posts

Posted - 2008/01/14 :  23:46:21  Show Profile Send jannegärd a Private Message
hej jag har haft mina klipschorn sedan början på 1990talet och det finns inget som låter så bra som ett par klipschorn
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/01/15 :  00:05:01  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag köpte mina Carlsson OA52 för snart 24 år sedan. Under årens lopp har jag utsatt dem för en del modifieringar och tweaks, men hållit mig lugn de senaste åren och inte bytt till .3 diskanten exempelvis. De levererar gott och väl så mycket som jag kan ta ut i min bostadsrättslägenhet.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/01/15 :  07:16:07  Show Profile Send mace a Private Message
QUAD ESL i cirka 7-8 år

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2008/01/15 :  07:22:35  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Hej!
Jag har haft mina ProAc 1.5 i fyra år

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2008/01/15 07:24:19
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2008/01/15 :  07:47:24  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Hade ett par Dali 18 mk II i 10 år å var mycket nöjd med dom, nu har jag Ino pi60 sen drygt 1,5 år å dom får stanna forever:-)

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2008/01/15 :  08:34:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Gradient Evidience och mina nuvarande Tannoy, båda har stått kvar under flera år för båda gör det mesta rätt.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/01/15 :  08:42:32  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hade mina första Mordaunt Short MS300 i 17 år, dom jag har nu AAD 2002 har jag haft i 3 år.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/01/15 :  09:32:16  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hade Snell E/III i 11 år. Bytte pga platsbrist till Ino piPs som nog blir kvar ett bra tag.
/Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/15 :  10:58:36  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag har Duntech. Från Australien. Tyvärr finns det
bara en tillverkare som gör högtalare som jag skulle
vilja ha, nu när också John Dunlavy's Dunlavy högtalare
inte är i produktion. Nämligen skulle jag acceptera
Vandersteen eller om jag var tvungen så möjligen Thiel.
Duntech går att beställa direkt från fabriken downunder,
men uppgradering är inte egentligen något som intresserar
mig pga. utrymmeskraven. Duntech Statesman är superb.

Martin
Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2008/01/15 :  11:07:53  Show Profile Send jonasz a Private Message
Tror aldrig jag haft en högtalare mer än högst ett år, vare sig köpe- eller diyhögtalare... Känner dock som dig nu att det börjar bli dags att skaffa nåt mer permanent och har därför påbörjat ett i mitt tycke stort diy projekt. Hoppas bara det blir färdigt nångång.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/01/15 :  11:22:27  Show Profile Send poppen a Private Message
Mina skruttiga Linn Helix köptes begagnade 2000. Har moddad dem med plastelina på metaldelarna samt i hörnen.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/01/15 :  11:57:03  Show Profile Send MatsT a Private Message
Att man har sina högtalare länge är nog mer en attitydfråga än ett bevis på att de är väldigt bra. Jag har haft mina Quad ESL-63 i 22 år och har inga planer på att skaffa andra men ombyggda har de blivit. När jag köpte dem hade jag en Audio Pro B2-50 som subwoofer men senare bytte jag till Gradient SW-63. Jag har kvar mina hembyggen från tiden före ESL-63 också.

Jag har själv suttit nöjd länge och anser att det låter bra också och det är det som räknas för mig, om andra tycker om det eller inte bryr jag mig inte om. Jag vet personer som suttit nöjda med "skräpljud" mycket längre än 22 år och är nöjda ändå så det är väldigt individuellt vad man fastnar för.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2008/01/15 :  12:08:42  Show Profile Send jonasz a Private Message
quote:
Jag har haft mina Quad ESL-63 i 22 år och har inga planer på att skaffa andra men ombyggda har de blivit.

Får man räkna med ombyggen så är jag nog uppe i 5-6 år med mina diy-högtalare.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/01/15 :  13:23:52  Show Profile Send poppen a Private Message
Det kan beropå pengar också att man inte byter ut dem. Dessutom hur mycket får jag för mina gamla högtalare kanske 1500 med lite tur.
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2008/01/15 :  13:48:34  Show Profile Send -AG- a Private Message
Har haft mina Snell E/III i 11 år. Sjunger lika fint nu som då.
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2008/01/15 :  13:55:49  Show Profile Send om.s a Private Message
Jeg har hatt mine Wilson-Benesch Discovery i 4-5 år, og har hatt ett annet par innom for test i denne perioden, Totem Wind, og mine W-B står enda kvar .

Historien går på at dette er en høyttaler til all slags musikk, det er iso barik konstruksjon og henger riktig med på alt fra akustisk til elektronika, men de er nådeløse på udugelige forsterkere.

Disse har visst endelig fått en Svensk forselger igjen, AudioConcept i Sthlm.

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/01/15 :  17:37:44  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Jag måste erkänna att jag har haft mina högtalare under lång tid även om jag bitvis moddat dom. Men i grunden är det samma låda. Jag har haft lådorna i 35år och basarna som sitter i är lika gamla. Jag kan knappast tänka mig något annat än JBL, en högtalare för hela livet.

Som qcs har jag haft mina högtalare länge. Bestyckningen har bestått i ca 15 år, men filtret är lite uppfräschat de senaste 3 åren. Har inte tröttnat på JBL-soundet, trots att jag jämfört med mycket annat. Har inte hittat hittat några högtalare som jag hellre skulle ställt in i rummet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Heliac
Starting Member

31 Posts

Posted - 2008/01/15 :  19:19:06  Show Profile Send Heliac a Private Message
I vardagsrummet har jag haft ett par JBL LX 1000 i drygt 10 år. Förutom mitt vardagsrum har de befunnit sig i öltält och diverse utebarer (jobbar på krog) genom åren. Jag har aldrig bytt ett element och de har mestadels drivits av en Pioneer SA-9900 på hög volym. Absolut inga Highend-högtalare men stryktåligheten kan man inte ta ifrån JBL!

Nu har jag bytt till ett par JBL-LSR6332.

Hemma hos mig http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65902
Go to Top of Page

Ior
Member

76 Posts

Posted - 2008/01/17 :  18:07:20  Show Profile Send Ior a Private Message
Haft mina Ns1000 i elva år, nöjd ?? nja mest snål kanske..=)Inbillar mej väl att ljudet dom presterar när jag e riktigt nöjd blir dyr köpt med andra högtalare..

feel of the floor, man..
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000