HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Akkelis Audio besöker Bosse Hansson
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/03/12 :  19:52:10  Show Profile Send ninja a Private Message
Jag har inga problem med handhavandet på min Continuo/Cantus ... jag tänker inta alls på det


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/03/12 :  22:07:50  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Testade Cantus, men hade en för dålig plint , nu har jag en stabilare sak, borde kanske låna hem en Cantus igen.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/03/14 :  08:37:41  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Ett av syftena med besöket var ju att finna samarbetsprojekt mellan Bosse/Rauna och Lasse/Transient Design. Lasse fick med sig lite skivspelardelar hem för utvärdering och han har jobbat vidare på Bosses lager. Som jag tidigare nämnt så är ljudet det väsentliga för Bosse, inte estetiken, medans Lasse vill att det skall låta bra omen också ge en lyxig känsla. Såhär ser Bosses lager ut efter polering och kromning.



Funktionsmässigt fortfarande Bosses lager, estetiskt nu Lasses lager.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/03/14 :  15:12:40  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Alla vi besökte denna dag spelade på samma förstärkare, Rauna Candela. En Bosse Hansson konstruktion med en del tekniska lösningar som kanske avviker från branschstandard. Såhär beskriver han det själv på sin hemsida:

quote:
Traditionellt är en effektförstärkare uppbyggd i tre steg . Först ett spänningsförstärkande steg följt av ett fasvändarsteg och slutrör med transformator. De första steget är vanligtvis ett enkelt katodkopplat steg, medan fasvändaren kan vara såväl av diffrentiell typ eller katodyntyp. Det senare innebär att man tar ut signalen på anod för ena slutröret och katoden för andra slutröret. Olikheterna korrigeras då med motkoppling. Det spänningsförstärkande steget ligger längst ut på en R-C länk som #8221;svajar#8221; en hel del i stabilitet.

Candela är uppbyggd med ett fasvändande ingångssteg. Genom att utnyttja ett kaskoderat par, som arbetar diffrentiellt, har vi fått tillräckligt spänningssving i fasvändaren för att kunna eliminera det första spänningsförstärkande steget. Det gör också att vi har konstant strömdrag i ingångsssteget, som ger en stabil matningsspänning och en påtagligt dynamisk karaktär åt förstärkaren.




Denna förstärkare finns med lite olika rörbestyckning och detta är en version jag inte sett tidigare. Som bonus med ett elegant träarbete. Inte för att det låter bättre för det men det ger en fin känsla.




För de som är rör romantiker och föredrar NOS rör så blir dom kanske tårögda då dom ser detta.


www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/03/16 :  18:43:22  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Lasse uppmanas plocka bort locket på Candela så att Bosse skall kunna förklara hur förstärkaren är konstruerad, varför vissa komponenter valts, osv.





Och för att även alla vi andra skall kunna se hur Candela är byggd och med vilka komponenter så tar vi ännu en bild.




Och nu har två timmar hos Bosse flugit iväg och än står många saker på dagordningen. Första stoppet var lunch på en suverän lunchrestaurang där Bosse bjöd oss långväga besökare på mat.

Av avslutande bild från Bosses vardags/lyssningsrum. Vad som inte syns är bashornet. Det är byggt i sten/betong och är i källaren men mynnar ut bakom lyssningssoffan. Det än ENORMT.



www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/03/16 :  19:15:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det bashornet är det renaste i basväg jag någonsin hört!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/03/18 :  14:55:07  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Lånar en bild från "Stormen" på Bosses bashorn.


www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/03/18 :  15:20:25  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Efter att ha avnjutit en god lunch, diskuterat hifi allmänhet, nätforum och forumpolitik i synnerhet så satte vi oss i bilen och åkte till vårt första externa stopp, lagret.
Efter att ha gått igenom en stålarmerad dörr möter oss denna härliga syn.



Ett fullkomligt himmelrike för den som drömmer om att pula med egna projekt i källaren eller garaget. Det är så mycket grejer att man inte kan greppa allt som finns. Som jag kanske tidigare nämnt så har Bosse köpt den svenska högtalarfabriken Sinus, och givetvis finns här mängder av spår från detta köp.





Ofattbara mängder med prylar som sagt. Och den uppmärksamme kanske såg en dörr längst in i rummet, den leder vidare till rum två och även där finns en dörr som leder fram till rum tre, som#8230;..näää, tre rum räcker.

I rum två så ser ni högen till vänster, den med påsar, det är skivspelarlock. Här finns lock till skivspelare som räcker för en produktion som säkert täcker stora delar av Sveriges behov. Detta är också en av anledningarna till dagens besök. Kan Lasse köpa in vissa delar till sitt eget skivspelarprojekt?



På bilden inspekterar Lasse ett av Bosse skivspelarlager. Det lager som sett tidigare i denna tråd, både i originalutförande och sedan även i Lasses kromade variant.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/03/20 :  18:40:41  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Nästa stopp på vårt besök var FABRIKEN! Där tillverkas i första hand högtalarna från grunden vilket innebär att man bygger elementen från grunden. Lindar talspolarna, sätter fast magneter, monterar membran, osv, dvs bygger varje element från grunden efter den applikation det skall användas till.




Fabriken har tre rum på övervåningen där jag tyvärr inte fotade någon. I källaren finns ett jättestort rum med arbetsbänkar och lagerytor. Trots storleken är fabriken till bredden fylld med grejer.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/03/25 :  07:58:44  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Fortsätter min premiärtråd eftersom jag ändå anser det vara premiär av denna sorts tråd under butikshyllan, jag visar ju upp någon annans verksamhet. Att göra ett reportage om sin egen butik tycker jag är något helt annat.

quote:
Nja, premiärer är känsliga grejer

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=64587

men du var ganska tidig, kul reportage

mvh



Som jag tidigare nämt så har Bosse köpte hela Sinusfabriken, HELA fabriken. Det finns elementspindlar, membran, magneter, kanter, i alla storlekar i mängder.



Lasse hittade lite varianter som han frågade mer om. Bosse har ett nytt patent på själva upphängningen under membranet. Har inte koll på vad den delen heter, men normalt sett är den av tyg och i Bosses fall består den av ett kretskort. Det skall tydligen gör att membranet får en mer linjär slagväg.




Och bland alla dessa membran finns lite skojigare varianter, varför inte ett blått membran?




www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2008/03/25 :  11:22:16  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message
Stefan: Ordet du söker är "spindel". Bosse har kommit på nåt mycket smart där och under några år utvecklat något som han idag har patent på! Enligt lyssningtester hos hans testare så låter denna variant överlägset. Vi får väl se om andra tillverkare kommer att licence-använda denna tekniken.

Det Bo sade var att alla (?) koner färgas svarta men att de från tillverkning har andra färger. Vita har jag sett tidigare men blå var premiär för mig!

Mvh Lasse

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/03/25 :  12:20:15  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag kan tänka mig att ni hittade mycket "smått och gott" hos Bo. Blev ni som barn i en leksaksaffär?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/03/26 :  17:52:39  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Spindel heter det, tack Lasse. Närbilder på dessa spindlar kommer.

Först lite nygamla högtalare, Rauna. Min morbror, forumets swingpjatt hade ett par Njord på 80-talet och det är han som drog in mig i hifisvängen från början. Man kanske till och med kan säga att det är Bosse Hansson/s högtalare som drog in mig i detta hifiträsk från början

Vad det lilla periskopet heter vet jag inte, någon?



En annan modell av gjutna högtalare är denna



Vet inte heller vad denna modell heter, någon?

Under Raunas storhetstid, dvs mitten av 80-talet så hade dom 35% av den svenska marknaden, rätt imponerande. Av olika orsaker blev man sedan osams i företaget och Bosse lämnade först skutan och därefter brakade företaget ihop.

Nu har dock Bosse köpt tillbaks alltihop, från element tillverkning, till gjutformar och rättigheter och det skall snart börja gjutas Rauna högtalare igen. Jag tror faktiskt att det rent estetiskt kan vara helt rätt i tiden, periskopen ser rätt designade ut och kan passa bra i ett modernt, "anoreximöblerat" hem.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2008/03/26 :  18:06:36  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det lilla periskopet är nog Leira men vad det är för burk på den nedre bilden vette sjutton.

Edit: Kan det vara en tidigare version av Chaconne kanske?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/03/27 :  23:35:18  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Vi tittar vidare i tomteverkstaden fabriken. Dom patenterade spindlarna ser ut på detta vis innan montering.



Och då man satt ihop dom egenhändigt lindande talspolarna med spindlarna så bildar det följande enhet



Om man sedan tar spindel, talspole, letar rätt på en kork och ett membran så kan man snart montera ihop ett högtalarelement. För att det skall bli perfekt är det bra med belyst förstoringsglas.



En högtalare skall också ha ett delningsfilter, det är ju där som den kanske största hemligheten ligger. Element kan alla köpa och en låda kan dom flesta bygga. Bosse verkar använda luftlindade spolar, polypropylen kondensatorer och vanliga effektmotstånd.



Vad alla dessa trafos skall användas till fick jag inget svar på. Vissa använder ju trafos i basdelen av en högtalares delningsfilter, om Bosse har detta i åtanke eller om dom är till något annat kan bara han svara på.



www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/03/28 :  08:30:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ser ut som trafos lämpade för transistorslutsteg.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2008/03/28 :  10:50:07  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag måste bara fråga; Gör han allt själv eller finns det anställda? Underbar fabrik!
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/04/01 :  06:49:45  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Trafos till transistorslutsteg? Det låter inte som om det skulle vara ett Bosse projekt fast man vet ju aldrig? Går dom inte att använda i ett basfilter på en högtalare tro?

Bosse har lite människor som hjälper honom. En del får nog betalat efter insats, andra hjälper till av andra orsaker och så har han ett samarbete med Arbetsförmedningen där en del som har svårt att komma ut i arbete får arbetsträna hos Bosse.

Vi kikar lite mer på fabriken innan vi åker vidare.



En hel hög högtalare av okänd modell stod uppradad. Tydligen var detta nån beställnings till studios eller något liknande.



Korgar i mängder till 12 tumsbasar. Bosse gillar dessa förstår den som sett och hört högtalare Ukko Dipol med sina 24 tolvtumsbasar.



Dessa basar används också i basdelen i högtalaren Hugin och Munin, där Munin står för basen. Konstruktionen är en bandpasslåda och materialet ser ni på bilden. Ett tjockt papprör med pålimmad aluminium och MDF. Resonansdött och styvt.

Nästa stopp blir snickeriet.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/04/02 :  08:09:19  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Efter besöket i fabriken åkte vi vidare till snickeriet, ett enmansföretag som arbetar mycket med trappor, trösklar och då tid finns, Bosses hifi projekt. Håkan heter killen som driver snickeriet och han har ni säkert träffat på Gignosmässan och honom kan ni träffa på demo i min butik den 18:e april.



Mannen på bilden är dock inte snickare, Håkan, det kommer senare, det är Bosse själv som stolt visar oss omkring.



Dipolhögtalaren Ukki Dipol är mer än bara en planka som synes.



Den är uppbyggt av ett flertal lager hoplimmade 6 mm MDF skivor och minerit skivor. Styvt, resonansfritt och svårbearbetat.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/04/05 :  07:48:42  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Håkan är en väldigt duktig möbelsnickare och om budgeten inte är hårt åtdragen och han får ta ut svängarna kan han skapa makalösa produkter.



Jag älskar denna hifi bänk med inbyggd skivspelare, tycker det är bland det snyggaste jag sett. Sedan finns det dom som kanske tycker den är lite "vulgär", något jag har svårt att förstå. Vill inte alla äga en sådan här skapelse?????


Tittar vi lite närmare



Så ser vi hur snygg skivspelaren Contiue med tonarmen Cantus är integrerade.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/04/05 :  11:29:32  Show Profile Send Vox a Private Message
En sådan bänk skulle jag vilja ha. Den lär även vara väldigt stabil. Minns en mässa när Bo Hansson stod och slog med knytnäven strax bredvid skivtallriken när skivspelaren var i gång och inget annat hände än att Bo fick ont i handen.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/04/16 :  08:06:40  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Eftersom snart Bose och Håkan besöker Göteborg för en demo i min butik får jag försöka avsluta denna tråd. Efter besöket i snickeriet åkte vi hem till Håkan (snickare) för att se och höra hans grejer



Det spisades bara vinyl under vårt besök och jag förstod att det var på det viset för det mesta. Lasse tar en extra noga titt på skivspelarbygget.



Även vi kan titta lite närmare, dessa byggen som Håkan gjort till sig själv är verkligen värda att titta noga och beundrande på.



Själklart har han byggt en hifibänk till sig själv efter dom önskemål han hade. I bänken finns även Bosses förstärkare och ett STAX försteg som många av Bosses kunder använder.




Avslutningsvis en översiktsbild på en imponerande uppställning. Visst är grejerna stora, men jag tycker det passar otroligt snyggt in i detta hem.




Missa nu inte Bosses och Håkans besök och demo på fredag

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67567

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2008/04/16 :  09:02:37  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Vansinnigt snyggt Träet ser så otroligt levande ut
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/04/20 :  09:18:53  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Jag vill börja med att tacka Bosse och Håkan för en väldigt trevlig eftermiddag. Jag vill också tacka Lasse (Transient Design) för att han ställde upp och hjälpte till. Slutligen ett STORT TACK till alla besökare på fredagens demo. Totalt kom det 32 personer för att lyssna på Bosses grejer, snacka hifi, inspelningsteknik och liknande.



Några av besökarna är regelbundna besökare i butiken men denna dag var det nog fler som aldrig tidigare varit här.



Detta var den andra demon i butiken under våren, vid första demon var det finbesök från Canada i form av Aurum Acoustics. Även det var ett helt system från samma tillverkare och där hamnade prislappen på ca 400 000 kr

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67156

Flera av besökarna som varit på båda dessa demos menade att Bosses anläggning spelade musik på ett helt annat och klart bättre sätt. Självklart finns det säkert andra som tycker tvärtom, i hifi finns som bekant bara subjektiva sanningar.



Jag tycker det var väldigt kul att få höra Bosses högtalare i min butik. Jag var nog en av tvivlarna på hur det skulle gå att ha en högtalare med 24 st 12 tums basar i ett lyssningsrum på 25 kvadrat. Jag kan säga att det gick alldeles utmärkt. Bosses högtalare betonar inte basen utan har nästan en slank grundklang. Men då musikmaterialet spelar djupbas, ja då spelar högtalarna det också. Eftersom det är dipoler så ställde dom heller inte till med några större rumsproblem, uppställningen fungerade bra nästan direkt.



Det enda lite tråkiga var att diskanten och något mellanregister fått en smäll i transporten och att det därför distade lite vid vissa inspelningar. En såhär stort och tung högtalare i en SAAB med fällda säten riskerar tyvärr denna typ av skada. Ett tips för framtiden kan vara att hyra ett skåpsläp eller liknande, om Bosse och Håkan skall ut på fler turnéer.

Slutligen några ord om skivspelaren som Håkan byggt till sig själv. Det bygger tydligen på Bosses Junior skivspelare, men med extra påbyggt plint. Den är makalöst fin och utstrålar lugn, pondus och harmoni. Jag frågade Håkan vad det skulle kosta att göra en sådan och han sade att det skulle kosta ca 13 000 kr till kund, inkl tonarm, det är ett fantastiskt fynd.

Återigen, tack till alla besökare, utställare och medhjälpare.



www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/04/20 :  12:16:31  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
ca 13 000 kr till kund, inkl tonarm, det är ett fantastiskt fynd.



Bara 13 kSEK? Jag har aldrig vågat fråga då jag utgått från att den kostade +20 kSEK.

Kan inte annat att hålla med om att det är ett fantastiskt fynd. Misstänker att beställningarna kommer att strömma in efter det här reportaget/demon.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2008/04/20 12:20:24
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000