HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Formel 1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2008/03/16 :  16:11:41  Show Profile Send garmen a Private Message
riktigt bra race, kul att dom har strippat bilarna på så mycket teknologi nu. så kan det ju faktist vara så att förarna avgör vem som vinner vm i år ;)

förut var det ju "nästan" så att jag kunde va med och köra :P

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/03/16 :  16:17:23  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Kan bara instämma i att det var ett mycket bra race.
Det här kommer att bli en riktigt rolig säsong att följa!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/03/16 :  17:26:00  Show Profile Send mace a Private Message
Roligt att de missade reklamavbrottet...... Räkans avkörning: "Va f'n sysslar han med..."

Älgens nya klassiker: "Det finns egentligen inga rakor, de endarakorna som finns är böjda"

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/03/16 :  21:36:26  Show Profile Send Magoo a Private Message
Visst är det bra för sporten att antispinn är borta, men jag undrar om den verkligen är det. Eller om de inte har en massa andra funktioner istället. Kanske någon antilåsfunktion vid hårda nerväxlingar, aktiv fjädring eller någon ABS variant.

Rent generellt är jag kluven till att begränsa prototypracing med regler förbud mot utveckling/användande av elektroniska hjälpmedel. Det är som jag ser det i elektroniken där de stora tekniksprången sker som kan komma oss vanliga människor till nytta. Dessutom måste det vara helt håpplöst att lyckas kontrollera alla tillverkares kod för att försäkra sig mot felaktiga hjälpmedel. Sen när det gäller att begränsa motorstorlek och motortyp så tycker jag att det är ganska ok.

Men jag kan hålla med om att det blir mer spektakulär racing utan hjälpmedel.

comfortably numb
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/03/16 :  21:39:02  Show Profile Send Magoo a Private Message
Det hade däremot varit spännande och se hur bilarna hade sett ut om allt var fritt, alltså inga begränsningar. Bara för att se vilken tillverkare som kan ta sig runt banan snabbast under 70 varv eller så. Men då blir man nog tvungen att kräva markkontakt för att veta att det inte genas i kurvorna... och då blir det en begränsning ändå

comfortably numb
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2008/03/16 :  21:59:51  Show Profile Send Larsho a Private Message
Lite märkligt att så många bilar med Ferrarimotorer fick bryta, de brukar vara väldigt pålitliga. När Sauber körde med "begagnade" Ferrarimotorer bröt de sällan något race. De var förvisso inte så snabba men tog sig i mål.

Tror det kan ha ett samband med hettan.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/03/16 :  22:08:41  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Lite synd på Fransosens bil... Näst sista varvet när han hade så bra läge.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2008/03/17 :  00:06:46  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ja men Bourdais fick poäng i alla fall...

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/03/17 :  17:18:46  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message

quote:
Det hade däremot varit spännande och se hur bilarna hade sett ut om allt var fritt, alltså inga begränsningar.



Utan några begränsningar alls skulle det leda till rätt absurda konstruktioner, inte många förare skulle vara beredda att sätta sig i en bil som gör mellan 400-500 km/h på raksträckorna och har ett grepp i kurvorna att det drar 8-9 G i sidokrafter i kurvorna (med andra ord så mycket en människa skulle orka med under ett lopp, gissning då).

Väldigt lite regler har redan provats, när teamen började lära sig det här med downforce så dök det bl a. upp bilar som hade fjäderbelastade kjolar runt nederkanten på sidan på bilarna som hela tiden låg tryckt mot asfalten och därmed hjälpte till att skapa ett undertryck under bilen. Utvecklingen gick då ganska snabbt mot att det var den som kunde hantera G-krafter på bästa sätt var den som vann loppen, inte bästa föraren.

Andra intressanta konstruktioner var när Österrikaren Niki Lauda vann Svergies Grand Prix 1978, Anderstorp i en bil som kom att kallas fläktbilen eller damsugarbilen. Bilen hade en enorm fläkt monterad baktill som hjälpte till att suga fast bakhjulen mot asfalten, förbjöds lika snabbt som den dök upp

Ren aktiv fjädring syns ganska tydligt att dom inte använder sig av nu, speciellt om man som jag kommer ihåg hur det såg ut på den tiden det var tillåtet. Man kunde tydligt se hur hjulen rörde sig, svårt att förklara men det såg helt skumt ut när fjädringen jobbade.

Sedan är reglerna ingen absolut rättvisa. FIA förbjöd bara en av Renaults konstruktioner ett år (2007 eller 2006 tror jag) någon form av massdämpar om jag förstod det rätt, jag forskade inte så mycket i detta. Bara som ett exempel på att vissa konstruktioner kan förbjudas vare sig teamet vill eller inte, men jag medger problemet med elektroniken. Vet inte hur dom kontrollerar det nu men jäsikens vilken skillnad det var.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2008/03/17 :  18:32:08  Show Profile Send Larsho a Private Message
Tycker det är ett steg i rätt riktning att plocka bort TC, annars försvinner tjusningen med sporten, vem har sagt att det ska vara lätt att köra F1

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/03/17 :  18:43:37  Show Profile Send svejk a Private Message
Detta var F1. V16 kompressor och cykelhjul! Soundet får nutids maskinerna att gömma sig i farstun.

http://www.youtube.com/watch?v=fZMPDCNyQxE&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=hvTggX3ADlY&feature=related


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2008/03/17 :  19:34:49  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ja det är inte utan att det var bättre förr

Längtar till sommaren då mina 30 flak Red Bull från Sauber brukar dyka upp, och nej jag dricker inte alla själv

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2008/03/22 :  18:20:31  Show Profile Send garmen a Private Message
så var det bara att ställa klockan igen, förhoppningsvis så hinner man se hela loppet innan man måste sätta sig på bussen och åka till jobbet i morgon

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/03/22 :  19:08:42  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
Flytta ned Hamilton och Kovalainen 5 placeringar, vilket skämt sådana situationer kommer alltid uppstå när reglerna säger att man inte får tanka mellan kval och race, alla kommer att åka så långsamt som möjligt för att spara bensin.


Snackar vi sound på motorer finns det ingenting som slår Topfuel

http://www.youtube.com/watch?v=kt2D2OUAVFQ

"Sorry about being shaky, anyone that has experenced a start up knows why". Precis som killen skriver i kommentaren till videon, har man varit med när dom startar en så vet man, värre än tårgas!

http://www.youtube.com/watch?v=Et55ht1QyDo&feature=related
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2008/03/22 :  20:59:31  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jo men finns det regler så får man hålla sig till dem, förra året var det McLaren som tjänade på det då man ansåg att Ferrari hade sinkat Alonso.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/03/22 :  22:48:35  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
quote:
Jo men finns det regler så får man hålla sig till dem, förra året var det McLaren som tjänade på det då man ansåg att Ferrari hade sinkat Alonso.


Lika korkat beslut då som nu. Ferrari, McLaren, Renault eller vilket annat team hade alla gjort på samma sätt som McLaren i den situationen. Det blir ett lotteri vem som råkar befinna sig var på banan och vem som blir bestraffad.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2008/03/22 :  23:25:03  Show Profile Send Larsho a Private Message
Korkat eller ej men fortfarande regler som samtliga känner till, så det bör ju alla veta och kunna hantera.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

aleks
Member

79 Posts

Posted - 2008/03/23 :  09:42:46  Show Profile Send aleks a Private Message
Den där segern satt fint =) Hoppas att det håller i sig för Räikkönen, kul även att Hamilton hamnar bakom Kovalainen. Skall fira detta med en eller två öl.

Airport Express - Dared MP-6 - Amphion Helium 510
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/03/23 :  11:31:51  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Men usch vilket trist race, fick man se typ 2 omkörningar på hela racet? Värdelös som racing. Jag gillar F1 men det måste till tätare racing för att det ska kännas som en tävling. Jag kan tyvärr inte se motoGP, så får hålla till godo med substitutet, F1.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2008/03/23 :  11:57:51  Show Profile Send Larsho a Private Message
Märkligt att Massa gör ett så grovt förarfel.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2008/03/23 :  17:45:54  Show Profile Send garmen a Private Message
jupp verkligen, jäkla skumt det där.

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/06/22 :  13:42:33  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
Ahh, äntligen dax igen! Dessutom har jag ett nedladdat Moto GP kval att titta på, racet kommer inte upp förrens senare i kväll. Men fram tills dess får Formel 1 duga
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/06/22 :  18:14:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Och jag kunde inte se nåt av MotoGp eller Formel1, trots att att båda kanalerna finns... :(

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1800 Posts

Posted - 2008/06/22 :  20:36:36  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Detta var F1. V16 kompressor och cykelhjul! Soundet får nutids maskinerna att gömma sig i farstun.
Grymt sound, dock lämnade motorerna trots överladdning bara 520hk på ca 6 liters slagvolym, det ger under 100hk/liter vilket man kan jämföra med sugmotorerna i dagens F1 som väl ger 250-300hk/liter.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/06/25 :  03:11:07  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Ovanligt rolig tävling för att vara Frankrikes GP...

Räikkönen hade riktigt med tur som kom 2:a med delvis trasig motor.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000