Har en Sonic Frontiers Processor 3 från 1998 (20 bit). Jämförde den mot en Reymio CDP-777 och det var svårt att höra skillnader. Nu är Reymion utbytt mot en Ayre C-5xe (tror jag det var), då de lät likvärdigt (efter vissa tweaks) men Ayren kunde spela fler format. Enligt min erfarenhet är inte bits och upsampling mycket om inte det andra stämmer, sett till välljud per krona kan du nog fynda bland äldre grejer...
(Som jag förstått det är Forsells DAC en tidig version av License No1, använd med licens från Peter Bremen)
/Erik
-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
Moderna dacar verkar vara bättre på att undertrycka jitter och är mer okänsliga för vad man ansluter till dom. Upplösningen verkar också vara bättre. Men en äldre DAC kan ha en påkostad analogdel vilket kan ge mer driv och dynamik i ljudet och som gör att dom är roliga att lyssna på. I slutändan är det ju smaken (vilka parametrar man tycker är viktigast) och systemanpassningen som är avgörande.
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Man kan säga att det enda som blivit bättre de senaste tio åren är att priset på kvalitet har sjunkit. Tittar man exempelvis på Wadias 27 så kom den i mitten av nittiotalet och tillverkas fortfarande. Den anses väl av de flesta som hört fortfarande vara en av de allra bästa DACar som finns. Stereophile skrev om Benchmark att den var nästan lika bra men kostade bara som momsen på Wadia, Mark Levinson och andra "dyrprodukter".