Author |
Topic  |
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 16:26:21
|
Vilka är era fem bästa jazzplattor? Min egen lista:
Michael Bocian "Here Just Visiting" och "A Play Beyond Maya"
The James Taylor Quartet "Live At the Jazz Cafe"
Meddy Gerville "Jazz Amvin"
Edit: Glömde Michaels "Premonition" |
rolnor |
Edited by - rolnor on 2008/06/16 00:45:57 |
|
mrk
Member

313 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 20:19:20
|
quote: Vilka är era fem bästa jazzplattor? Min egen lista:
Michael Bocian "Here Just Visiting" och "A Play Beyond Maya"
The James Taylor Quartet "Live At the Jazz Cafe"
Meddy Gerville "Jazz Amvin"
men det är ju bara fyra 
|
-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
|
 |
|
Mc Square
Member

3723 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 01:17:20
|
Hur räknar ni egentligen? Det är ju fortfarande bara fyra st. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 06:07:18
|
Nej, det är fem nu då det är två med samma artist.  |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 19:17:10
|
Ljummet intresse? |
rolnor |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2008/06/17 : 07:44:41
|
Jazz är nog en ganska smal genre antar jag...de enda jag har hört (och gillar) är Miles Davis och John Coltrane. Jag lyssnar mer på tex rock, pop, hårdrock, blues och reggae, äger inte en enda jazzskiva. Kan tänka mig "Kind of blue" med Miles på SACD, eller någon av Coltranes bästa. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts |
Posted - 2008/06/17 : 13:42:43
|
har bara en favorit och det är Opus 3 och Jazz Delights, innehåller lite blandat. Gillar även Coltrane men jag måste va på rätt humör för att orka lyssna på han.
Daniel |
 |
|
ThinMan
Member

215 Posts |
Posted - 2008/06/17 : 15:06:44
|
Fem bästa plattorna just nu, växlar förstås med humör, väder och promillehalt:
Tord Gustavsen - Being there Jimmy Smith & Wes Montgomery - Dynamic Duo George Benson - Giblet gravy Avishai Cohen - Colors Wes Montgomery - Bumpin´
|
Bop til you drop |
 |
|
Leffler
Member

601 Posts |
Posted - 2008/06/17 : 16:48:59
|
Bra tråd - men var är motivationerna?
Mina favoriter är väl lite Jazz top hits, men de är verkligen bra... Jag är svagast för kvartett ā la rökig klubb, helst med gitarr förstås...
EST - Viaticum. En platta med bra låtar, makalöst spel, lek med ljudbild och sound, och grym ljudkvalitet. Tragiskt att Esbjörn är borta... EST & Louise Hoffsten - Kära du. Gamla skillingtryck & dyl i jazzig tolkning, sanslöst varckert och smakfullt. Och grymt bra ljud... Chet Baker Sings - Ingen kan få så sorgliga låtar att faktiskt vara uppyftande. Fraseringingen både på sång och trumpet är förstås makalös. Monica Zetterlund/ Bill Evans - Waltz for Debby. Mmmmmmm... Venecius de Moraes/ Toquinho/ Maria Creuza - En La Fusa. Lite Bossa Nova måste ju komma med på en sådan här lista också! Min absolut bästa bossaplatta!
Bubblare - mina viktigaste jazzplattor... Wes Montgomery - The Incredible Jazz Guitar of Wes Montgomery. Plattan som fick mig att börja lyssna på och spela jazz (jag spelar gitarr)! Miles Davies - Kind of Blue. Kommentarer är överflödiga...
Annars är Jazz mest livemusik för mig. |
 |
|
Little Esther-fan
Member

298 Posts |
Posted - 2008/06/18 : 09:02:40
|
Ella and Basie, Ella Fitzgerald och Count Basie Blues Eyes, Kisa Magnusson Never Make Your Move Too Soon, Ernestine Anderson Reunion, Stephane Grappelli och Baden Powell The Sweetest Sounds, Rune Gustafsson och Zoot Sims |
 |
|
Gabe
Member

536 Posts |
Posted - 2008/06/18 : 09:31:47
|
Weatherreport: Heavy Weather Miles Davis: Sketches of Spain Miles Davis Kind of blue Pat Metheny & Lyle mays: As falls Wichita, so falls Wichita falls E.S.T. : Seven Days Of Falling
|
 |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts |
Posted - 2008/06/18 : 10:02:55
|
Hmmm - blir för dagen de här:
1) Keith Jarrett - The Köln Concert
2) Arne Domnerus och Gustav sjökvist - Antiphone Blues
2) Jan Johansson m fl - Jazz på Svenska
2) Loius Armstrong - Lågpris "Greatest Hits"
2) Sonny Rollins - Colossus
2) Arne Domnerus - Evergreens fra Kaanan
(Fast spår 10 verkar överstyrt...) Det var knas på dåvarande CD-spelaren
Som ni ser kan jag enbart rangordna den första - ty den sticker ut rejält från de övriga. Den har legat överst i mer än 30 år, de andra byts ut med ojämna mellanrum beroende på humör, nya upptäckter med mera.
/Jörgen G
|
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2009/05/21 21:45:57 |
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2008/06/18 : 23:53:26
|
Jazz är inte det som spelas oftast i anläggningen men det finns ändock en del skivor som åker fram med jämna mellanrum, dessa är mina favoriter i fallande ordning
1. Jesse Davis: "As we speak" (-92), den ultimata jazzplattan. Hans andra skivor må vara lite av sömnpiller men denna skiva har allt ifrån snabbt och furiöst till rökig långsam jazz. Det här är en "kreativt konservativ" skiva som hyllar bop som genre. Fusion är det inte tal om. Varenda låt är riktigt bra, trevliga individuella insatser. Akta er för att råka ut för andra Jesse-skivor. De är inte särskilt inspirerade överlag...
2. Herbie Hancock: "New Standard" (-95): Riktigt bra tolkningar och jazzifierade versioner av pop-låtar, allt från Beatles till Stevie Wonder. Man hör knappt originalen skina igenom. Bra musiker (som alltid men Herbie)
3. Miles Davis: "Kind of Blue": Alltid rätt, som bakgrund, att sitta och lyssna på själv, i sällskap, när man jobbar. En skiva som jag alltid rekommenderar till de som säger sig inte "jag lyssnar på det mesta men gillar inte jazz"
4. John Coltrane: "Giant steps" (-59), nåt med Coltrane måste med, kanske är det denna som åker på som oftast för mig, jämn och bra.
5. Thelonius Monk: "Monk's dream" (-62), Monk är väldigt speciell och inte alltid lätt att slölyssna till. Det jag fastnat för är det speciella sätt han använder pianot i sin rytmik och hamnar i oväntade takter - men med bibehållet sväng...
Några av mina favoriter alltså |
Min anläggningstråd |
 |
|
palm
Member

371 Posts |
Posted - 2008/06/19 : 00:15:01
|
Detta är inte det lättaste och kommer nog att vilja ändra lite om någon dag när man kommer på andra plattor, men jag gör ett försök
Sonny Rolins "Saxophone colossus"
Jan Johansson "Jazz på ungerska"
STAN GETZ & JOAO GILBERTO/GETZ & GILBERTO
Bill Evans "Waltz for debbey"
Miles Davis "Kind of blue"
Finns många fler favoriter men dessa är verklien bra 
|
Palm |
 |
|
ockham
Member

395 Posts |
Posted - 2008/06/19 : 12:28:02
|
Jag vet inte om jag kan räkan up 5, men två i allafall på en gång
Miles Davis: Kind of Blue Chet Baker. My favourite songs, vols. 1-2: The last great concert.
/O |
Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.
Mitt System
|
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2008/06/19 : 12:41:33
|
Diana Krall - Live in Paris. Jan Lundgren Trio - Plays The Music Of Victor Young Patricia Barber - Companion Holly Cole Trio - It happend one night (in Paris) Anders Widmark Trio - Pslamer |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
milesahead
Member

97 Posts |
Posted - 2008/06/19 : 17:35:04
|
Utan inbördes rangordning:
- Stanley Turrentine "That's Where It's At": Favoritsaxofonisten uppbackad av favoritpianisten Les McCann. Osannolikt svängigt på Blue Note!
- John Coltrane "A Love Supreme": Coltranes gåva till Gud. Esoteriskt, vackert och mycket, mycket bra!
- Miles Davis "My Funny Valentine": En liveplatta från -64 där allt bara stämmer!
- Lee Morgan "Sonic Boom": Ännu en Blue Note-tungviktare som det svänger om så man blir yr!
- Charles Mingus "Blues and Roots": Intensivt, svettigt och svängigt! Nästan aggressivt. Precis som det ska vara på ett bönemöte en onsdagkväll! |
Edited by - milesahead on 2008/06/19 17:35:47 |
 |
|
McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts |
Posted - 2008/06/19 : 18:45:36
|
Patricia Barber "Companion""Nightclub" Diana Krall "Girl in the other room""Live in Paris" Domnerus Group"Jazz på Stampen1" |
I was talking to myself! |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22008 Posts |
Posted - 2008/06/29 : 09:13:53
|
Det här är svårt, bara fem stycken??? När jag väl börjar gräva är det svårt att sluta.
Okej då, fem stycken topp-plattor utan inbördes ordning:
Miles Davies - Kind of blue Cannonball Adderley - Somethin Else Arne Domnérus, Bengt Hallberg, Georg Riedel, Egil Johansen & Lars Erstrand - Jazz at the Pawnshop Diana Krall - Live in Paris Patricia Barber - A fortnight in France
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Vee-Eight
Member

1015 Posts |
Posted - 2008/06/29 : 09:28:50
|
Miles Davis - Kind of Blue, Someday My Prince Will Come Avishai Cohen - Home Jan Johansson - Jazz på Svenska The Dave Brubeck Quartet - Take Five
En liten extra på slutet; Herbie Hancock - Empyrean Isles |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22008 Posts |
Posted - 2008/06/29 : 10:21:29
|
Det är svårt att begränsa till bara fem stycken... Avishai Cohen är definitivt en av bubblarna. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2008/06/29 : 11:32:22
|
Några favoriter: Herbie Hancock - Gershwin´s world Herbie Hancock - Possibilities Herbie Hancock - Man-child Miles Davis - Amandla Joni Mitchell - Wild Things Run Fast
Bubblare: Frank Zappa - The Grand Wazoo Jukka Tolonen - A passenger to Paramaribo |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2008/06/29 11:47:18 |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22008 Posts |
Posted - 2008/06/29 : 15:04:09
|
Nej, Zappa är det väl ändå inte Jazz Bernt...
|
|
 |
|
Eref
Member

1029 Posts |
Posted - 2008/06/29 : 18:05:40
|
Jag gillar en del tidig jazz så först nån samlingsplatta med Louis Armstrong som innehåller Savoy Blues och Cornet Chop Suey m.fl. Någon av Billie Holidays plattor. Hennes röst slår det mesta. Gammal New Orleansjazz: Bunk Johnson Thelonious Monk är en favoritpianist och Charlie Mingus gillar jag också för att nämna några från boperan. Är inte hemma så jag kommer inte ihåg skivtitlarna. Sen gillar jag en hel del artister på gränslandet mellan jazz och blues och de blir kanske diskvalificerade både som jazz o blues. Det där med genrer kan vara lite marigt... Zappa spelar väl delvis i nån jazztradition också tycker jag. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2008/06/29 : 23:21:45
|
quote: Nej, Zappa är det väl ändå inte Jazz Bernt...
Förstår av din kommentar att du aldrig hört The Grand Wazoo. 
På plattan finns bland annat en George Duke i högform, samt massor av blås.
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:fvfrxq85ldde
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2008/06/29 23:22:38 |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22008 Posts |
Posted - 2008/06/30 : 06:51:47
|
Det är mer definitionerna jag pratar om... 
|
|
 |
|
Topic  |
|