HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Veckans Affärer har koll!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/12/04 :  13:50:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vi fick en Veckans affärer tidning till jobbet idag.

Det var sen när nån tittade lite närmare på rubriken i hörnet.
Kolla sen vilket datum det är på tidningen,,, sen tar ni en surfning till närmaste nättidning

Ibland blir det inte som man tror

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2008/12/04 13:51:00

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/12/04 :  16:13:05  Show Profile Send huzze a Private Message
För att det är den 4'e december?

Nu kom jag in på en nyhetssida. Jaja räntor är rena bergochdalbanan.

Edited by - huzze on 2008/12/04 16:16:04
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2008/12/04 :  17:44:52  Show Profile Send lindvall a Private Message
Kan någon förklara vad som är själva grejen? Vad är det som inte blir som man tror? Vilken förförståelse måste man ha för att fatta Zalves inlägg?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2008/12/04 :  17:55:08  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Eh? Räntan rekordsänktes ju idag... http://www.e24.se/samhallsekonomi/sverige/artikel_911795.e24
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2008/12/04 :  18:31:28  Show Profile Send lindvall a Private Message
Åh fasen! Innebär det att jag kommer att få lägre ränta på huslånet som snart ska tas?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2008/12/04 :  19:07:28  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Tja, hänger bankerna på så är det iaf positivt!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2008/12/04 :  19:27:31  Show Profile Send Sanoj a Private Message
"Åh fasen! Innebär det att jag kommer att få lägre ränta på huslånet som snart ska tas?"

SEB erbjuder 3-månaders ränta för 3.74%

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2008/12/05 :  00:21:27  Show Profile Send brewitz a Private Message
Möjligheten finns ju att bankerna passar på att tjäna lite pengar när de kan och låter folk svettas lite grann innan (om!) de sänker låneräntan för vanliga dödliga. I England stretar de emot lite grann och det kanske man inte kan klandra dem för, de bedriver ju inte välgörenhet.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/12/05 :  08:53:14  Show Profile Send BosseBula a Private Message
De flesta banker har redan sänkt nu. Swedbank 3.73% för 3mån rörlig tex. Alla verkar behålla ca 1.73% i mellanskillnad än så länge men det hade dom redan innan sänkningen.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2008/12/05 :  23:42:17  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nu har jag, eftersom jag saknar tidningen, inte läst artikeln men jag misstänker att den snarast handlar om att det kommer dröja innan gapet mellan reporäntan och bankernas utlåningsränta krymper till nivåer som vi såg för några år sedan när räntorna var mycket låga.

I övrigt så var sänkningen på 1,75 procentenheter extremt stor för att ske i ett enda slag (och saknar motstycke åtminstone sedan Riksbanken blev självständig). Spekulationerna från de vanliga förstå-sig-påarna runt 1 procentenhet...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/12/06 :  01:53:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Problemet här i England är ju också att pengar är så dyrt nu (vad bankerna får betala när de själva lånar) att bankerna har svårt att få in pengar från annat håll än vanliga småsparare; sänker de utlåningsräntan så blir de ju tvugna att sänka inlåningsräntorna också och då blir ju de som sparar inte så glada.
Det har redan varit inslag på TV om hur räntesäkningarna drabbar de som använder ränteinkomster för att ex. dryga ut en pension (fast andelen människor som har så mycket pengar sparade att räntan på sparkontot faktiskt blir en signifikant del av ens inkomst måste vara mycket liten).

Det är faktiskt lite märkligt att man kan tala om "the wholesale price of money", även om jag förstår vad som menas så är det lite paradoxalt att pengar kan handlas nästan som en "produkt" och kostar pengar

Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2008/12/06 :  10:44:00  Show Profile Send DIESEL a Private Message
På måndag så flyttar jag och min sambo till en bostadsrätt och tajmingen e ju rätt lyckad så att säga

ett par tusenlappar mindre nu till banken , mer till hifi kanske ??

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand

Edited by - DIESEL on 2008/12/06 10:46:17
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/12/08 :  14:02:24  Show Profile Send OcA a Private Message
Ja, vi har precis lagt upp våra nya lån på huset och det blev 3000kr billigare än vad vi kalkylerat med! Kanske kan bli en liten tripp till ett varmt land nästa sommar?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000