Author |
Topic  |
Miles
Nordic Sound Design & Base Technology

95 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 13:50:51
|
Advantage S1 er bra, men S1 har en litt slank övre bass gjenngivelse. Så man må ikke kople den til produkter med samme signatur. Jeg valgte dCS Delius i stedet enn Advantage S1, Delius er bedre enn S1 på alle parametere, särlig övrebassen. Delius koster 75 000 kr. så den er kanskje ikke i samme divisjon som S1 ! Det finnes en brukt dCS Delius hos www.hoium.no . Dette er et kupp.
Ang . Oslo Hificenter og Advantage, så er det en trist måte Tömmervik behandler Advantage produktene på. Tömmervik sier rett ut at WADIA 301 er en mye bedre spiller enn S1. Det samme kommer fram med forsterkrene til Bladelius, Krell er bedre sier Tömmervik. Tömmervik tjener mye MYE mer på å selge andre produkter enn Advantage.
|
Base Technology Nordic Sound Design |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 13:52:06
|
Ingen fara, här blir ingen "kickad" så där utan vidare, har ett mail på G till honom nu så vi får reda ut vad som gäller innan vi fortsätter. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 14:09:53
|
quote: Originally posted by sladd
Ingen fara, här blir ingen "kickad" så där utan vidare, har ett mail på G till honom nu så vi får reda ut vad som gäller innan vi fortsätter.
Okidoki.. låter bra! 
|
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 17:58:27
|
quote: Originally posted by AA
quote: Originally posted by CH
Så du menar att om man bryter strömmen på nyare versioner av S1'an så ställer den sig sedan i "vol ctrl dis", mao FULL volym vid omstart...??
DET är isåfall en bugg och kan vara förödande för slutsteg o högtalare... Enda rätta borde vara att den kopplar in volymkontrollen på noll volym vid omstart, oavsett vilket läge den är ställd i innan. Har själv provat S1 men detta testade jag inte...
Är det någon som har en och som vet vad som händer när strömmen bryts? Maxas volymen eller ställs den på 0? Nån som har och kan prova? Utan att starta en låt då förstås så inget händer.
En fråga angående "inspelning" av en cdspelare. Behöver den vara inkopplad under tiden den spelas in eller räcker det med att den står för sig själv i ett hörn och snurrar? Säkert en dum fråga då det senaste är rätt men frågar försäkerhetsskull ändå.
/AA
Jag har provat några gånger nu med volym enabled. Och den startar efter att strömmen brutits på volym enabled i läge 0. Precis som det ska vara. Min S1 har serienummer 52 och är uttagen i februari.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2003/01/04 18:04:11 |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 19:23:48
|
quote: Originally posted by Jorma
quote: Originally posted by AA
quote: Originally posted by CH
Så du menar att om man bryter strömmen på nyare versioner av S1'an så ställer den sig sedan i "vol ctrl dis", mao FULL volym vid omstart...??
DET är isåfall en bugg och kan vara förödande för slutsteg o högtalare... Enda rätta borde vara att den kopplar in volymkontrollen på noll volym vid omstart, oavsett vilket läge den är ställd i innan. Har själv provat S1 men detta testade jag inte...
Är det någon som har en och som vet vad som händer när strömmen bryts? Maxas volymen eller ställs den på 0? Nån som har och kan prova? Utan att starta en låt då förstås så inget händer.
En fråga angående "inspelning" av en cdspelare. Behöver den vara inkopplad under tiden den spelas in eller räcker det med att den står för sig själv i ett hörn och snurrar? Säkert en dum fråga då det senaste är rätt men frågar försäkerhetsskull ändå.
/AA
Jag har provat några gånger nu med volym enabled. Och den startar efter att strömmen brutits på volym enabled i läge 0. Precis som det ska vara. Min S1 har serienummer 52 och är uttagen i februari.
Jag tror Jocke menar vol disabled och inte enabled. |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 19:31:11
|
quote: Originally posted by dole
quote: Originally posted by lars
Siffernisse:
Dole:
Är väldigt nyfiken på vad du kommer fram till mellan S1 och Mark Levinson? Är även nyfiken på hur S1 är mot Meridian. Kommer själv att testa S1 och Meridian under våren.
Jag hoppas att jag får låna Levinson det är inte klart än men jag skulle inte tro att det är ett problem
Dole,
Jag är oxå väldigt nyfiken på hur Mark Levinson No.390S är mot Advantage S1 ... Sitter idag med en sunkig, gammal Pioneer DVD och är i STORT behov av en ny CD. Är dock lite tveksam till att lägga 90.000 kr på en CD ... S1:en verkar ju många gilla och dessutom är den billigare än No.390S. Har även tittat lite närmare på Proceed PMDT för att även klara spela DVD. PMDT kostar dock tillsammans med PVP (video processorn till PMDT) över 100.000 vilken känns lite dyrt det oxå  
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 21:23:11
|
quote: Originally posted by Neodynium [ Jag tror Jocke menar vol disabled och inte enabled.
Om volymen är disabled så betyder det att man använder ett separat försteg och inte S1,ans inbyggda. Då har den full uteffekt hela tiden, och det kan inte hända något om den återgår till disabled eller om den går till enabled. Om den går till enabled får man förstås ställa om den men det är gjort med ett par knapptryckningar på fjärrkontrollen. Och det är naturligt att den är inställd att starta på volym enabled med volym 0 , då den inkopplas första gången kan vara lätt att missa att kontrollera vilket läge den står i. Och första gången behöver inte betyda att den är ny. Den kan lånas ut eller sälas begagnad till någon som missar detta. Och då kan det vara kört med dom högtalarna om den personen inte kör samma uppställning som den förra. Så åt det hållet är det ingen bugg. Det är väl genomtänkt.
Om den däremot körs direkt på ett slutsteg med volymen enabled och efter ett strömavbrott går till läget disabled, så får man full uteffekt från S1,an och det kan kvadda högtalarna. Detta får inte hända med en cdspelare med inbyggt försteg. Och detta händer inte med min S1.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2003/01/04 21:30:22 |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 22:03:15
|
Wadia gör likadant. Går ner till 0 i volym varje gång strömmen bryts. Allt annat verkar farligt. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
juha
Member

316 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 00:17:15
|
Jag har bevakat denna sida ett tag nu och känner att jag måste bara göra ett inlägg. Äger själv en S1 sedan våras och måste säga att det är en av de bästa hifi prylar jag själv kommit i kontakt med. Under 19 års hifi jagande hinner man med en del i varje fall:))) |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 00:25:48
|
Har du jämfört den med något... |
 |
|
juha
Member

316 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 01:46:35
|
Hej upptagen med att presenteringen på samma forum...Ärligt talat hade själv en Krell KPS 20i/l innan S1 och det var aldrig någon tvekan faktiskt och då måste jag inlägga att den var verkligen en BRA CD. S1 Passar min smak o tycke mer helt enkelt. Den är otroligt musikalisk och jag har väntat länge på en cd som gör så mycket så rätt. |
 |
|
bjorn
senior advisor

390 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 09:48:33
|
Hej Juha,
Kul att se din "Nuna" här på forumet! Du kan väl höra av dig, så kan vi sammanstråla en dag...
Mvh
Björn |
Verksam i HiFi-branchen sedan 1987. |
 |
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 10:31:43
|
Jag vill att de som nämnt "Joakim" i denna tråd slutar med detta då jag som har inloggningsnamnet "Joakim" ej har något med den andra "Joakim" att göra. |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 10:40:22
|
quote: Originally posted by sladd
VR 8:
Din historia stämmer inte med verkligheten och det vet du mycket väl. Jag blir ganska över dina inlägg.
Nu skall vi inte dra alla de olika turer som varit med dig och din spelare här.
Du använder inte detta forum som något kampanjmedel för då stänger jag av dig omedelbart.
Det gäller naturligtvis även alla andra som vill rikta skvaller, misstankar, förtal och dyl SPECIELLT om man är insyltad i branchen utan att vara tydlig med det.
X-ray har t ex nu haft den goda smaken att skylta öppet med var han jobbar och var hans lön kommer ifrån.
Kan vi få godheten att signaturen "robban" också lägger ut att han driver klubben.net i hopp om att alla hans kommentarer då får ett mer förklarat sken? Alternativet är respass även där.
Undertecknad har koppling till hifibranchen och dessa är beskrivna i Policyn.
Nu råkade jag vara insatt i just detta fallet en smula men jag vill absolut uppmana andra som har insyn i olika "affärer" att reagera om man ser att ett produktmärke eller en butik få oförskylld kritik av någon som vill ge detta av olika anledningar. Det finns många därute som kämpar för att göra ett bra jobb som inte förtjänar en massa slarviga felaktigheter på nätet. Kritik skall riktas mot den/de som förtjänar det och det är bra att det belyses, oavsett det handlar om dålig service, felaktiga apparater el dyl. Men var lite sakliga och ta inte ut er frustration på allt som råkar stå i närheten.
Är du insyltad i branchen ????
Står iaf inte efter dina inlägg och jag har för mig att du är det, men jag vet inte hur.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
krelle
Member

378 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 11:56:35
|
Hallo, jag har en av de tidigare S-1:or (nr 24). Jag är jättenöjd med min cd-spelare och har inte haft några problem med den förutom ett litet: när man slår av den på knappen på baksidan så är det svårt att få igång den igen, det tar lite tid(många knapptryck). Ställer jag den bara på standby så har jag inga problem att få igång den från fjärren. Är det nån annan som har haft det problemet eller gör jag ngt fel?
Det här är en mycket fin spelare med superljud med rätt matchat slutsteg och högtalare, har jämfört bla med Metronome cd-spelare som jag tyckte lät lite bättre men kostar 50 papp och är en ren cd-spelare......mvh Krelle |
 |
|
kasra
Member

588 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 11:57:42
|
SLADD:
Har DU jämfört S1 mot någon annan spelare? (märke/modell!!)
/kasra student...
|
"Pretty girls dont cry"
|
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 12:00:08
|
quote: Originally posted by joakim
Jag vill att de som nämnt "Joakim" i denna tråd slutar med detta då jag som har inloggningsnamnet "Joakim" ej har något med den andra "Joakim" att göra.
Varför skulle inte jag få kalla min vän för va han heter? Hans namn på forumet är VR-8.. och hans riktiga namn är Joakim.. inte svårare än så. Mitt riktiga namn är Patrick och kommer att forstätta skriva det med.. ändå någon skulle heta Patrick till här..
|
 |
|
kasra
Member

588 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 12:02:37
|
quote: Varför skulle inte jag få kalla min vän för va han heter? Hans namn på forumet är VR-8.. och hans riktiga namn är Joakim.. inte svårare än så. Mitt riktiga namn är Patrick och kommer att forstätta skriva det med.. ändå någon skulle heta Patrick till här..
I denna lekstuga paxar man sina namn sådeså!
/kasra
|
"Pretty girls dont cry"
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 12:33:00
|
Hej Krelle!
S1:an har den egenheten att när man skall slå på den med huvudströmbrytaren så skall man efter det vänta 30 sek på att allt skall gå igång och kalibreras (eller vad den nu håller på med).
Sätter man igång "vilda knapptrycksleken" direkt kan den säkert gå i baklås....
Efter de 30 sek så går den dessutom igång om man trycker "stand by" på fronten eller på fjärren. Det senare under förutsättning att fjärren är ställd på rätt huvudläge, tror det är "CD" som skall lysa.
Sensmoral både handhavandemässigt men framförallt ljudmässigt (den hämtar sig intye på många många timmar när den varit kall):
Stäng aldrig av en S1:a..... |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 12:40:01
|
Jo, jag glömde, de av er som är nyfikna på vad jag jämfört S1:an med.
Under mer än ett års tid så åkte diverse spelare in och gick en match mot den. Eftersom väntan var lång på de serieproducerade spelarna fanns det ju tid att bestämma sig....
Accuphase DP 65 Advantage CD1S SAT CD FIX Krell 280 EAD T1000/Dac 1000 mk2
Kan vara några jag glömt också. |
 |
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 13:30:57
|
quote: Originally posted by Neodynium
quote: Originally posted by joakim
Jag vill att de som nämnt "Joakim" i denna tråd slutar med detta då jag som har inloggningsnamnet "Joakim" ej har något med den andra "Joakim" att göra.
Varför skulle inte jag få kalla min vän för va han heter? Hans namn på forumet är VR-8.. och hans riktiga namn är Joakim.. inte svårare än så. Mitt riktiga namn är Patrick och kommer att forstätta skriva det med.. ändå någon skulle heta Patrick till här..
Om du vill hålla en debatt på ett skriftligt forum någorlunda lätt att följa med i föreslår jag att du håller dig till den reggade namnen här.
Folk kan annars få för sig att det är mig och mitt "nickname" som du anspelar på och det kommer att göra debatterna mycket svåra att följa.
Skriver du "Joakim" saom jag har som nickname så är risken överhängande att någon tror att det är mig och något av mina inlägg du åsyftar.
Att underteckna sina egna inlägg med sitt eget namn tycker jag är stor skillnad.
//Joakim
|
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 14:01:38
|
Finns ju en till som heter Joakim något här på forumet... nickname alltså. Det blir lätt fel när man sätter ett sådant vanligt namn som nickname. Du kommer nog att se att Vr-8 (hans nick) är med i de flesta messen så du behöver nog inte oroa dig.
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 14:05:23
|
Joakim har fullständigt rätt. Det blir helt obegripligt att läsa inlägg i trådar där man inte vet vem som åsyftas.
Byt användarnamn om ni inte trivs med att kalla er själva eller de närmaste kompisarna dessa namn.
Joakim som har användarnamnet "Joakim" är en gammal ärrad forumveteran och kom därför först med överensstämmelsen. Det får ni andra joakimar leva med.
mvh
|
 |
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 14:07:02
|
quote: Originally posted by Neodynium
Finns ju en till som heter Joakim något här på forumet... nickname alltså. Det blir lätt fel när man sätter ett sådant vanligt namn som nickname. Du kommer nog att se att Vr-8 (hans nick) är med i de flesta messen så du behöver nog inte oroa dig.
Men snälla lilla Neodynium - problemet var inte att han skrev under sina inlägg med Joakim utan att nån (kanske du) refererade till hans inlägg med Joakim - det är det jag opponerar mig mot. vr8 eller vad han har som nick får gärna skrivra under sina inlägg med Joakim eller Kung Carl Gustaf för min del.
Ska du eller nån annan referera till nåns inlägg eller nån person på detta forum så gör det med deras nick och inte med mitt. |
 |
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 15:17:33
|
Kan inte den här tråden handla om S1 istället, det är mkt intressantare. |
 |
|
Topic  |
|