Author |
Topic  |
beetype
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 14:32:47
|
Hjälp mig och andra att upptäcka pärlor som ratats bara för att de släpptes vid fel tillfälle, riktades till fel publik, eller recenserades av någon som precis blivit spolad av sin livskamrat!
Mitt första bidrag blir Mötley Crües platta Motley Crue från 1994. Fantastiska låtar med enorm spelglädje, mycket tack vare Vince Neils ersättare John Corabi, som var en riktig energiinjektion för de andra. Bob Rock som producerat har gjort ett enormt jobb som är i paritet med Metallicas svarta.
Lyssna gärna på: Misunderstood (Grymt bra stråkarr, skönt sväng och en grym uppbyggnad som får mig att tänka på Led Zeppelin) Power To The Music (Tung bluesig hårdrock när den är som bäst)
Det viktiga när man lyssnar på den här plattan är att glömma vilken grupp det är. Hade de gett ut plattan under ett annat namn och väntat till 2002 med att släppa den hade den varit en modern klassiker.
För de som vill veta ännu mer om plattan så kolla på Youtube. Där finns flera klipp i från studion. Det var väl tänkt att det skulle bli en dokumentär i samma anda som Metallicas Some Kind Of Monster.
Del 1 av fyra hittar du här: http://www.youtube.com/watch?v=aNMgN_7CLwo
|
Edited by - beetype on 2009/03/02 14:34:21 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 14:43:39
|
Jethro Tulls "A Passion Play" blev totalsågad överallt. Gruppen tog så illa vid sig att de avbröt sin turné och var nära att lägga av. Kritiken är helt obegriplig när man lyssnar på plattan idag. En fullständigt lysande platta och något av det bästa de någonsin släppt. På 70-talet ändrade Jethro Tull musikstil från platta till platta och det kanske är anledningen. Musikskribenerna hängde helt enkelt inte med. Plattan är väldigt proggig och har ett ljust och luftigt sound p.g.a. att de blandade in mycket saxofon och syntar i ljudbilden. Det gjorde att den stod i stark kontrast till den hyllade plattan Aqualung, som är betydligt mer traditionell.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 14:46:38
|
David Bowies band Tin Machine från 1988. Deras första skiva är fantastisk och bygger på bluesorienterad rock med punkattityd och intrikat finess... (!?) Vann aldrig gehör hos kritikerna vill jag minnas och sålde rätt uselt. Ett måste i skivhyllan, som dessutom brukar att gå att köpa rätt billigt.

Läs mer på Allmusic om bandets första skiva |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2009/03/02 14:47:23 |
 |
|
beetype
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 14:51:56
|
A Passion Play är ju en av mina favoriter också! Jag hade inte en aning om att den mottogs så illa. Thick As A Brick, som kom innan, gick väl hem i stugorna? |
 |
|
miaber
Member

1345 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 18:27:45
|
Rosie Vela - Zazu Fotomodell på någon av Amerikas kuster. Gjorde ett album -86 som producerades av Donald Fagen. Fullkomligt lysande pop. Jag har inte hört talas om någon som känner till denna artist (än undertecknad) eller ännu mindre har plattan (än undertecknad). Hon försvann sedan och har inte hörts sedan dess, mig veterligen. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 18:35:56
|
quote: Hjälp mig och andra att upptäcka pärlor som ratats bara för att de släpptes vid fel tillfälle, riktades till fel publik, eller recenserades av någon som precis blivit spolad av sin livskamrat!
... eller hade snäv (eller rubbad) musiksmak.
En platta som väckte mig från 60-talets musikslum var King Crimsons In The Court Of The Crimson King. Mina klasskompisar fick magproblem när jag spelade den, men nu berättar de för mig att de på gamla dar köpt skivan själva. |
 |
|
DMGbg
Member

301 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 18:37:27
|
Astral Weeks med Van Morrison Kan aldrig nog uppskattas :) |
Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem. |
 |
|
Boergars
Member

1641 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 18:56:19
|
Håller helt med om Tin Machine!
Mitt eget tips är Robban Brobergs seriösaste skiva 12 sånger på amerikanska från 1978. Lite singer-songwriter som 25-30 år senare med någon annans namn på etiketten skulle blivit en storsäljare. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 19:17:03
|
quote: Thick As A Brick, som kom innan, gick väl hem i stugorna?
Ja, det gjorde den kanske. Den borde ha banat vägen för A Passion Play. 1973 var året jag började köpa musiktidningar och läste om det här. Hur Thick as a Brick mottogs vet jag inte. Själv gillade jag plattorna redan då som 15-åring. Frank Zappa och Yes och Genesis hyllades ju på den tiden men det var kanske av musikskribenter som aldrig recenserade Jethro Tull. De hade förmodligen gillat plattorna. Gruppen svängde ju om radikalt och blev en prog-musikgrupp med Thick as a brick och A Passion Play. De som gillade de tidigare plattorna hängde kanske inte med. |
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 19:34:46
|
Jag tänkte också på Jethro Tulls "A Passion Play" när jag såg trådtiteln. Den blev verkligen sågad vid anklarna av musikpressen! Jag tyckte om den direkt när den kom och tyckte det var en logisk fortsättning på "Thick as a Brick", "Aqualung" tycker jag däremot inte är så fantastisk. http://en.wikipedia.org/wiki/A_Passion_Play
Jag statade t.o.m en tråd om "A Passion Play" en gång för jag tyckte det var underligt att inga gillade skivan, det visade sig att det har vänt. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=44729&SearchTerms=passion,play
Beträffande andra sågningar vid tidpunkten så blev nog Yes "Tales from Topographic Oceans" ungefär lika sågad och kanske var det lite mer motiverat, den är aningen långtråkig även om den inte är dålig. http://en.wikipedia.org/wiki/Tales_from_Topographic_Oceans
För dem som inte var med på den tiden kan det kanske vara värt att nämna att "progressive rock" började vara lite ute och inte så mycket senare kom punken, trist tyckte jag men många tyckte tvärtom.
|
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 19:43:43
|
Kajsa Grytt och Malena Jönsson Historier från en väg, är ett bortglömt mästervek. På min svenska topp 10 lista vart utgången fort.
Velvet Underground o Nico banan plattan var det inte många som köpte 67, "men alla som köpte den bildade band" Är/har vart insperationskälla för hur många som helst.
|
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 20:03:19
|
Nu kommer ett tips som kanske kan få en och annan att rynka på näsan:
Iron Maiden The X-Factor från 1995.
Grungen regerar listorna, flanell är det coolaste som finns och hårdrock är inte alls något som är intressant.
Maiden har blivit av med sin karismatiska frontman Bruce Dickinson och byter istället in Blaze Bayley från engelska Wolfsbane. Blaze har en helt annan röst än Bruce. Mörkare, känslomässig och inte alls samma register. Andra som varit och provsjungit hos Maiden är bland andra DC Cooper och Doogie White, men när Blaze kommer in och sjunger så tycker alla i bandet att "fan, det här är Maiden!".
Sagt och gjort, bandet går in i studion och tar på sig den depremierade låtskrivarhatten. Steve Harris går igenom en hemsk skillsmässa och texterna avhandlar mörkare sidor hos människan.
Även musiken är mörkare och långsammare än man är van vid. Musiken manar till lite eftertanke och texterna har flera bottnar och djup, vilket man inte kan anklaga Maiden för att ha haft tidigare.
Plattan blir totalsågad i pressen, fansen protesterar och vrålar "bring back Bruce" på konserterna... Det är en tung period för Maiden...
Jag håller inte alls med och tycker tvärtom att The X-Factor är en av Maidens topp tre av studioskivorna.
Visst, sången kan vara lite svajig på ett par ställen. Produktionen kunde varit bättre, men det är en förbannat bra platta med urstarka låtar! Rekommenderas varmt till alla som tycker Maiden är lite för gladlynta och jollriga! 
Spår som sticker ut på skivan:
Sign of the cross Blood on the worlds hands 2 AM
Ge låtarna en chans på tex Spotify, gillar ni skivan finns den oftast till tokrea på Ginza eller CDon... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 21:23:16
|
Smashing Pumpkins första skiva Gish är ett litet mästerverk men hamnade snabbt i skuggan av Nirvanas Nevermind.
Dom 3 första låtarna på Gish är makalöst bra tycker jag. |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 22:00:30
|
quote: The X-Factor är en av Maidens topp tre av studioskivorna.
nja knappast va? Den är inte ens topp 10  |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 22:18:47
|
matte76 -> Smaken är som baken! 
Den är topp tre hos mig iaf. Var faktiskt den första Maiden-skiva jag hörde och köpte, så det kan väl ligga ett nostalgins skimmer över den...  |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 22:49:10
|
alla Hawkwind fram till 1976 |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 07:46:37
|
OcA
Maidens topp 3 enligt mig (efter utgivningsdatum):
Iron Maiden Number of the beast Piece of mind
De som kommer strax efter är Killers, Powerage, Seventh son of a seventh son och Brave new world.
Men visst är smaken som baken som du skrev.
|
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Boergars
Member

1641 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 08:10:16
|
Lyssnade på Deep Purples återföreningsskivor från mitten av 80-talet, Perfect Strangers från 84 och House of blue light från 87 och konstaterade att de var betydligt bättre än jag mindes. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 12:45:20
|
Jag tycker Purpendicular är den klart bästa plattan efter återföreningen. Alla andra är lite svajiga. Ritchie Blackmore styrde och ställde och vägrade ta in idéer från de andra i gruppen. Tyvärr har han inte kapaciteten att fylla en hel platta med bra låtar. När han försvann så gjorde de Purpendicular i en explosion av kreativitet. Låtarna tillkom under en treveckorsperiod! Tyvärr har de fortsatt att göra plattor på det sättet och det har gjort att det har gått utför enligt min mening. Det känns numera som om de lägger ned alldeles för lite tid på plattorna. Oj, nu hamnade jag lite off-topic, men Purpendicular är en platta man kan lyfta fram. Den har länge legat i rea-backarna.
|
 |
|
alpinist
RödaTråden-vinnare

966 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 16:06:34
|
Maria McKees "Life is Sweet"
Kom som en chock för Lone Justice-fans, och de som hört "Show me heaven" i Top Gun. På den här skivan svänger Maria inte 90 utan 180 grader, till ett sound som påminner om tidig Bowie, rejäla gitarriff, intensiv sång om blytunga ämnen, ångest och elände i kubik! Märkligt nog slutar ändå skivan i en positiv känsla med dubbellåten "Life is sweet/Afterlife" och man känner sig renad och positiv efter en genomlyssning. Katarsis anyone?
Skivbolaget förstod inte heller, så det hon fick byta bolag. För den som klarar lite musikaliskt tuggmotstånd så är det bara att spänna fast säkerhetsbältet och provlyssna låten Barking stars: http://www.youtube.com/watch?v=FwBlNlkIsuQ&feature=related
Såg just att klippet är från Storsjöyran -96! Där missade man nått... |
Tremolo junkie! |
Edited by - alpinist on 2009/03/03 16:19:25 |
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 22:42:18
|
Har nu tagit en koll på Maria McKees album på amazon....och får bara konstatera att några av hennes plattor SKA jag ha. Inte har hon varit okänd, men jag har liksom inte lagt örat till...nu har jag det, tack alpinisten!
(svejk har ju flera ggr snackat om hennes soloplattor, är ju värt ett tack det också...) |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
 |
|
Thomas_Ö
Member

391 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 23:09:58
|
quote: Rosie Vela - Zazu Fotomodell på någon av Amerikas kuster. Gjorde ett album -86 som producerades av Donald Fagen. Fullkomligt lysande pop. Jag har inte hört talas om någon som känner till denna artist (än undertecknad) eller ännu mindre har plattan (än undertecknad). Hon försvann sedan och har inte hörts sedan dess, mig veterligen.
Joho då, jag har vinylen, dock lyssnade jag nog inte in den riktigt, fastnade bara för första låten tror jag, men var det verkligen Fagen som producerade? var det inte Steely Dans producent Gary Katz?
EDIT: stavfel |
Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet |
Edited by - Thomas_Ö on 2009/03/03 23:10:27 |
 |
|
Thomas_Ö
Member

391 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 23:12:52
|
Kul tråd, har så mycket skit som faktiskt var riktigt bra....måste fundera lite, men återkommer.... |
Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet |
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 02:27:30
|
Thomas Ö: Gary Katz var det (står det inte på ditt omslag?)
http://www.amazon.com/Zazu-Rosie-Vela/dp/B00005L939/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=music&qid=1236129957&sr=1-2 |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
 |
|
Thomas_Ö
Member

391 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 09:25:21
|
quote: Gary Katz var det (står det inte på ditt omslag?)
Jo, det gör det nog, men har inte tittat på det på ett tag (de flesta vinylerna står på vinden) så jag tog det ur minnet 
EDIT: schysst länk, 150$ för CD:n, som hittat!  |
Edited by - Thomas_Ö on 2009/03/04 09:28:35 |
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 21:21:46
|
Ja, minne är bra att ha...
Uppenbarligen är även stålar bra att ha...om man vill ha den LPn...ujujuj |
 |
|
Topic  |
|