HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken kabel ska jag byta ut först?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/03/04 :  18:23:33  Show Profile Send Vox a Private Message
Vägen från min vinylspelare till förstärkaren ser ut så här.

Vinyl---------Stepuptrafo---------RIAA----------Förstärkare

Kablarna mellan de olika apparaterna består i dag av Biltemas gröna 1.5 meter. Jag har nu börjat fundera på att uppgradera kablarna. Tyvärr tillåter inte kabelbudgeten att jag byter ut alla tre kablarna på en gång.

Min fråga till er är nu, vilken av kablarna "påverkar" ljudet mest och som jag följaktligen skall byta ut först?

Observera att i min värld "låter" kablar olika. Med andra ord vill jag inte att denna topic ska bli en diskusion om det är skillnad på kabel och kabel.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2009/03/04 18:28:04

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/04 :  18:30:53  Show Profile Send huzze a Private Message
Tidigast i kedjan är mitt stalltips.

EDIT: Fast ska du bara köpa en till att börja med, så är det bara till att prova runt eller hur?

Edited by - huzze on 2009/03/04 18:31:37
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/04 :  18:38:06  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Egentligen är det väl strunt samma? Det kommer ändå inte bli helt bra innan alla 3 är bytta i alla fall.

Men på frågan skulle jag börja med någon av de två första leden.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/03/04 :  18:47:01  Show Profile Send svejk a Private Message
Leta rätt på en lång sladd du kan terminera om och göra 3 par av.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2009/03/04 :  18:49:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jo, du har nog råd om du köper riktigt bra kablar men kanske inte så snygga att titta på.

http://www.bluejeanscable.com/

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/03/04 :  19:02:10  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Mmmm...det är ju det här med kablar då.

Som tidigare har framgått är jag ju inte särskilt fascinerad av dessa nödvändiga tingestar.

Jag hade nog tagit det lungt och bytt alla på en och samma gång.
Med det menar jag att hålla på att dutta med en "dyrkabel" och två "billiga" för att sedan fortsätta i samma stil ger nog inte mer än att det blir tramsigt. Mer dyrt och mer jobb, och marginell effekt.

Med att ta det lungt menar jag att köp 3x vettig kabel, utan fantasiprislapp, med bra kontakter, och jacka in dessa så kanske det blir lite roligare. För roligt skall det vara.

Jag tror att Step och Riaa är mer kritiska än en och annan kabel.
Men visst vill man ha en rejäl och snygg kabel som snör ihop grejorna.

Å så var vi väl igång igen.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/03/04 :  19:10:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Börja tidigt i kedjan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/03/04 :  19:13:18  Show Profile Send Vox a Private Message
Låter på er som att jag skall börja med första kabeln för att sedan vandra nedströms om jag inte istället skall vänta till jag kan byta ut alla samtidigt.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/04 :  19:34:15  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Musik Hemma:

Han heter Rogefeldt

och texten är "För det skall bolla och rulla fram, aha..." (fast det är bara en av ganska många rader och samtliga andra lyder: " För dom skall bolla och rulla fram, aha..." osv)

För övrigt var väl frågan från Vox VAR och inte OM när det handlade om kablar. Dumt att SÖKA trubbel...

Vox: inte behöver du vänta! Vi tar motorcyklar i inbyte

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/03/04 :  19:53:35  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Även om jag är en stor fan av Pugh, så är jag nog inte riktigt med i vad du menar nu.

Å motorcyklar är ju kul, men ehhh..

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/04 :  19:59:39  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Om du kikar i din egen signatur under varje inlägg så klarnar det

Motorcyklar är sådant vi tagit i byte för hifi inklusive kablar. Om Vox har en motorcykel och den är fin kan vi alltid resonera om ett inbyte, det var alltså inget som rörde dig

mvh

www.hificonsult.se

Edited by - Hi Fi Consult on 2009/03/04 20:00:41
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/03/04 :  20:16:03  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Ålraijt, då är jag med.
Jag tackar för rättandet och skall snarast se till att det blir ordnat.
På ett eller annat vis. Jag tror jag byter citat nu. Jisses.

Bra gjort. Å inte så lite dum skall jag känna mig på vägen.

Även om jag inte får ihop det med kablage. Eller hojar. Oavsett om det blir inbyten eller ej.

Att det inte rörde mig förstår jag eftersom jag inte ens har bågekort.

Ursäkta OT.

Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/04 :  20:40:06  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/03/04 :  21:01:05  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Det spelar ingen roll vilken kabel du byter först, det kommer ändå aldrig att bli bättre än den sämsta kabeln. Finns ingen logik i att det skulle vara viktigare i början av kedjan.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/03/04 :  21:13:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Klart det finns!

Får du in störningar i kabeln tidigt i signalkedjan kommer felet förstärkas i alla de eftervarande stegen.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/03/04 :  21:27:15  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Klart det finns!

Får du in störningar i kabeln tidigt i signalkedjan kommer felet förstärkas i alla de eftervarande stegen.

Då är ju kabeln felkonstruerad och har inte i en anläggning att göra överhuvudtaget.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/03/04 :  21:29:45  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ja i så fall spelar det ju ingen roll vilka övriga kablar man använder, men om man resonerar så så blir det svårt att ge råd ;)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/03/04 :  21:30:33  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Å andra sidan kan ju felet maskeras med dåligt konstruerade kablar.

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/03/04 :  21:39:47  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Å tredje sidan så kan ju en avslutande "dålig" kabel förstöra/maskera ljudet från finfina kablarna.

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/03/04 :  21:45:27  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Alla kablar är kompromisser. Är alla felkonstrureade isåfall

En kabel som inte plockar upp störningar eller genererar dem själv är en utopi att sträva mot.
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/03/04 :  21:53:14  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
quote:

Det är nog riktigt, men det har väl i så fall inget med kabeln att göra?

En vettig kabel skall inte lägga till eller dra ifrån.

Vilket är det jag menar med att det nog är mer kritiskt med apparatkedjan än de ytterst små skillnader en kabel kan göra.

Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/03/04 :  22:00:37  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
En vettig kabel skall inte lägga till eller dra ifrån

Det är ju just det som är grejjen och målet med en kabel! Att göra
en kabel som fungerar på det sättet är ju hela nyckeln! Att sedan
göra det i verkligheten är dock en annan sak.

OT:
En vettig CD-spelare/signalkälla ska inte lägga till eller dra ifrån
En vettig förstärkarkombination ska inte lägga till eller dra ifrån
En vettig högtalare ska inte lägga till eller dra ifrån

Edited by - PetterPersson on 2009/03/04 22:01:52
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/03/04 :  22:14:08  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Jo, så är det Petter.

Men vad jag citerade och syftade på var ju att:
quote:

Vilket egentligen inte har med kabeln att göra. Felet du menar har ju redan uppstått i programkällan. Det sa jag också, i mitt första inlägg. Att sedan skicka in felet i kabeln gör givetvis inte saken bättre, men den lilla korta signalstump som kabeln har att sköta är nog alldeles för snål för att göra verklig skillnad i våra öron.

Att en 0,5m kabel kan åstakomma särskilt mycket skada har jag svårt att tro.

Källorna är mer bov i dramat än en kabelstump.

Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/04 :  22:15:31  Show Profile Send huzze a Private Message
Första länken är ju känsligast, då det är där signalen är som svagast. Den ska sedan förstärkas i flera led. Klart signaalen ska vara så ren som möjligt, så långt som möjligt.
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/03/04 :  22:27:22  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
Vilket egentligen inte har med kabeln att göra. Felet du menar har ju redan uppstått i programkällan. Det sa jag också, i mitt första inlägg. Att sedan skicka in felet i kabeln gör givetvis inte saken bättre, men den lilla korta signalstump som kabeln har att sköta är nog alldeles för snål för att göra verklig skillnad i våra öron.

Att en 0,5m kabel kan åstakomma särskilt mycket skada har jag svårt att tro.

Källorna är mer bov i dramat än en kabelstump.

Problemet är att det blir så väldigt mycket gissande och
spekulerande eftersom ytterst få "vet". Du skriver själv "...jag
svårt att tro". Jag vet inte heller hur stora störningarna är och
var de uppkommer samt vilken mekanism som står bakom. Så det
enda "Hobbyfysiker" kan veta är att det kommer komma störnigar,
hörbara eller icke är en annan fråga. Därför spårar nästan alltid
dessa kabeltrådar ut. Det finns för lite vetenskapliga
undersöknignar att hämta kunskap från utan alla "slutsatser" blir
subjektiva.

Det enda jag är säker på är att om nu störningarna ska in i systemet
är det bäst att de kommer in efter alla spänningsförstärkande steg än före.
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/03/04 :  22:37:50  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Jodå, jag håller med dig Petter.

Att det blir lite "hobbygissning" har nog mer med den här hobbyn att göra, än vedertagen fysisk vetenskap att göra.

Många slutsatser, ibland och rätt ofta, blir mina egna subjektiva.

Detta däremot förstår jag inte.
quote:
Det enda jag är säker på är att om nu störningarna ska in i systemet
är det bäst att de kommer in efter alla spänningsförstärkande steg än före.

Kan du förklara för en trött farbror vad du menar?

Sebastian Horsley.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000