HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tweaks
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/04/14 :  19:11:31  Show Profile Send Porta a Private Message
Någon som har testat något av det här:

http://www.belt.demon.co.uk/Free_Techniques/Free_Techniques.html

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/04/14 :  20:11:13  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Exakt lika begåvat som att pissa på ett elstängsel.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/04/14 :  20:35:28  Show Profile Send huzze a Private Message
Denna sorts voodootweaks har varit uppe förr. Peter Belt is the man! Här tror jag placebo är den stora förbättringen.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2009/04/14 :  20:37:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Själv njuter jag hellre av musiken istället för att lägga färgade och ofärgade papper lite var stans.

Har du testat själv eller varför undrar du Porta?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/04/14 :  20:42:48  Show Profile Send Porta a Private Message
Jag dök på den länken av en tillfällighet och tyckte det verkade lite märkligt.
Och nej, jag har inte testat men jag blev nyfiken på om någon annan gjort det.
Fast det kanske är något man inte gärna berättar...

Go Whest young man.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/04/14 :  20:52:00  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
I Sverige hade Peter Belt haft näringsförbud för länge sedan.
Om man skall använda papper under en fot på CD spelaren måste det vara Lessebo linnetryckt papper 220g, men ännu bättre blir det om man stjäl lite papper ur Whalt Whitmans "The leaves of grass" original, går att riva ut en liten bit ur boken på KB. Men mycket bättre blir det om man lägger in lite bacon, precis efter bäst före datum, in i basreflexporten i högtalarna. Efter ett par veckor kommer man att höra ackord som inte fanns på skivan förut.

Det finns heller inget som kan förbättra elektrostathögtare så magnifikt som att klistra fast ca 132 små Polska plastgem på sockeln och dränka in fronttyget i renurin.

Kan vi inte slippa dessa djävla pajaskonster snart?

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/04/14 :  20:56:30  Show Profile Send svejk a Private Message
Har vart uppe förr men Lindeman o Co har nog testat Belt juckel

Nu välkomnar vi hifineorotikern guldöra Lindeman, till kvällens pratsund.

Jaha hifineorotiker vad är det?

Hifineorotiker och hifineorotiker det handlar ju om det perfekta ljudet, om tvix o tråk, viktiga saker i livet, ja viktigare är livet.

Detta låter ju allvarligt?

Det finns inget viktigare än ljudet den som inte förstår det är dum, dummare än en Onoff butik. Jag och mina meningsfränder Ljudbilden och Röris demonstrerar där, vi kastar dåliga hifigrejer på dem som går dit. Att vi får sitta hos polisen ibland är strunt samma. Vi har anmält dom till EU domstolen för ljudförfalskning Onoff alltså.

Jaså vad är dåliga hifigrejer då?

Sånt som vi tycker är dåligt är dåligt punkt slut.

Ja då är det väl så. Vad är tvix och tråk ?

Tvix är en lyckad uppgradering Tråk är en lite sämre uppgradering. Men alla uppgraderingar är bra, ett måste för att livet skall fungera.

Detta låter ju intressant berätta mera.

Ett särskilt lyckat tvix var när jag stängde av vattenförsörjningen till lägenheten. Som ett trollslag försvann toalett fluttret och diskbänks fnittret allt öppnade sig.

Det låter ju hårt leva utan vatten?

En skitsak det är ju ljudet det handlar om. Diska kan man göra i tvättstugan, sen har jag ett torrdass på balkongen, inga problem. Föresten så hade jag en fru innan hon försvann då, klagade över blåskattar och andra oväsentligheter. Hon gillade inte och vara basabsorbent heller trots att jag gödde henne till 200 kg. Så det var lika bra att hon drog, hon förstod inte ett dyft. Jag har ett par knottriga basportar det funkar lika bra.

Herregud var det ett lyckat tvix? Stackars kvinna må jag säga.

Ja det var det men du fattar ju ingenting du är en Onoff jag kan lika gärna prata med en kompakt anläggning. Stackars kvinna säger du! Trams, hon hämnades med WAF auktioner samlade ihop andra gnäll käringar och försökte smutsa ner vårat liv. Nä hon var ingen kvinna ett världskrig var hon. Dessa kvinnor har nu bildat QUAD, Qvinnor Utan Audiofil Dårar

Kanske det men vad är då ett tråk?

Mitt senaste tråk var när jag stenade systemet. Det finns en speciell blåsten i Mordesmolompolo som är bra att stena med. Man lägger sten på sten på systemet så det substrakta undertonsgnisslet undertrycks, ett underbart ljud svävade i rummet. Sen ramlade allt ner hos grannen, hade tagit hem fem ton sten.

Det låter ju dyrt denna hobby.

Hobby du har fortfarande inte fattat Onoff, detta är ingen hobby det handlar om livet. Det finns Uff conteniers med gratis kläder. Mat går att äta på Ica när det är provsmakning, man får en blandad kost på det sättet.

Så ni har trevligt du och dina kompisar när ni lyssnar på musik?

Musik kan man ju för fan inte lyssna på. Det låter ju hemskt, vi lyssnar på blått och grått brus. Det är det enda vettiga när det gäller det perfekta ljudet. Vi har en referensplatta, den du!

Är det musik då?

Naturligtvis inte OnOff. Den heter #8221;änglar fiser#8221; det är ingen inte någon hittills som lyckats fått höra den plattan . Vi skall bygga höghöjdshus med vakum i röris lyssningsrum och då vore det fan om vi får till det. Då kanske vi kan bli först att höra änglarna.

Jag blir mer och mer häpen, var skall detta sluta?

Nu omedelbart, för nu går jag för du har inte förstått ett skit.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/14 :  21:00:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ett Quantum Clip för 500 pund!!! Ja jösses vilka charlataner det finns.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2009/04/14 :  21:10:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Ja jösses vilka charlataner det finns.

Ljudbrigaden, nu får du vara försiktig. Pöbelmentalitet och "stenkasning" hör inte hemma här.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/14 :  21:15:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ursäkta! Men visst är det lite snett med en krokodilklämma med en "fjupp" på för 6000 svenska spänn?!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2009/04/14 :  21:18:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja, men det är mils vid skillnad mellan "lite snett" och "charlatan".

Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2009/04/14 :  22:02:21  Show Profile Send Orpheus a Private Message
quote:
Kan vi inte slippa dessa djävla pajaskonster snart?

Det känns nästan som ni gör narr av Porta som länka till en för oss välkänd(okänd för honom)hemsida o ställde en fråga.

Hur mycket visste ni innan ni visste allt pöjkar???

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2009/04/14 :  22:24:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
OJ, det var en vinkling jag inte sett. Att jag frågade Porta beror på att jag var intresserad av varifrån frågan kommer.

Jag tolkade inte Ingvars kommentar på samma sätt som du Orpheus. Jag uppfattade att Ingvar riktade den emot de som skrivit sidan Porta länkat till och inte emot Porta...

Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2009/04/14 :  22:25:34  Show Profile Send Orpheus a Private Message
I så fall ber jag väldigt och uppriktigt mycket om ursäkt.

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2009/04/14 :  22:42:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Nej, om någon skall be om ursäkt här är det jag.

Att skriva är svårt. Jag ville bara ge en annan vinkling, inte något annat eller att skriva någon på näsan. Sorry för missförståndet.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/14 :  22:54:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Men det är lite trist när sådant här dyker upp. Jag tror nog att de flesta ändå hyser en (sund) skepsis till det här, men att sådana här idéer ger resten av tweakvärlden dåligt rykte.
Belt har väl alltid varit kontroversiell och det kan tyckas att hans idéer är typiskt engelsk excentriska precis som snubben (jag såg i en dokumentär) som åkte runt och samlade upp ihjälkörda djur och kokade köttgrytor på dem, eller en annan som hade en gummidräkt med elektriska värmeelement så han slapp värma upp hela huset. Men just den där excentriciteten och intresset för specialdetaljer kanske säger oss att inte anamma idéerna alldeles okritiskt.
Sedan ska väl sägas att Belt, enligt tillförlitlig källa, har goda kunskaper inom akustik och definitivt ingen nolla men så var det detta med säkerhetsnålarna i gardinerna ...
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/04/15 :  07:14:28  Show Profile Send Porta a Private Message
Alla, det är lugnt för min del.
När mitt Hifi-intresse fick sig en nytändning för drygt ett år sedan efter sådär 20 års vila så såg jag en hel del mer eller mindre bizarra tweaks/add-ons osv. Men det som nämdes i länken verkad ta priset, så jag var bara nyfiken på om det var någon som hade testat. Det är väl som de säger de där engelsmännen "the proof is in the pudding" man vet inte hur det smakar förrän man har smakat, hur underligt och bizzart det än kan verka.

Go Whest young man.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/15 :  08:16:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Skrev jag inte detta förut???
En kompis skaffade mätmic och började ta upp rumskaraktärstik hemma. Han noterade att graferna han mätt upp ändrades om han flyttade runt grejjer i rummet, puffade upp kuddarna i soffan och så. MEN han kunde, hävdade han, aldrig höra någon skillnad. Då dyker funderingen upp; hör man ett papper?

I en tråd om "bästa tweak" eller något sådant på Faktiskt förslår någon ett frekvenssvep (sinus) och lyssna efter skrammel. Ett papper under något skramlande kan ju avhjälpa, men det förutsätter väl att papperet är lagom tjockt/poröst och att alla apparatens fötter vilar på det.
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2009/04/15 :  10:31:10  Show Profile Send Njord a Private Message
Excentriker som Peter Belt kan man ha överseende med. Det är värre när seriösa aktörer ger sig in i leken.

Jag blev så besviken när jag hörde talas om Van den Huls hälsoringar. Dessa kan användas dels som armband för att bota stress samt whiplash-skador. Dels hängas upp på kritiska positioner i rummet för att förbättra ljudkvalitén.

quote:
The Health Ring forms a different approach to neutralize soundstaging problems.
When applied on critical spots the rings always produce a better soundstage.
The rings are to be positioned at specific places in the room and on the equipment and the results are almost immediately audible.

http://www.vandenhul.com/p_IXXX.aspx

En mycket lyckad investering i min anläggning var när jag köpte signalkablar från Van den Hul. Jag blev så imponerad att jag tänkte gå vidare med högtalarkablar från samma firma. Men nu vet jag inte. Entusiasmen rann liksom iväg.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2009/04/15 :  11:37:39  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Underbart skrivet svejk!!

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2009/04/15 :  13:17:25  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
svejk rules!

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/15 :  14:00:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Njord: precis så kan jag känna med. Du har en seriös fabrikant/expert som plötsligt ger sig ut att simma på tunn is utan vare sig fallskärm eller bilbälte; är han seriös? Har allt han tidigare gjort/sagt också varit av dubiös karaktär?
Jag såg i AudioXpress en byggartikel från Hagtech. Man hade snott ihop en elektronisk "inbrännare", därför att en sådan emellanåt efterfrågades och saknades i sortimentet. Hur seriösa blir då deras andra produkter?
Och tvärtom; om en person som utmärkt sig för att notorisk justerat observationer och fakta för att passa ett annat syfte, vad ska man då tro när vederbörande plötsligt kliver ur ut sitt dimmoln av kvasifakta och säger något som förefaller sant?

Ny tråd kanske??
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2009/04/15 :  14:36:00  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
varit inne på beltsidan tidigare...trodde det var skrivet med störst ironi och humor....

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/15 :  17:34:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag tror det är djupt allvar.
Minns att Peter Belt var ganska på hugget på 80-talet (rätta mig inte om jag har rätt) och en av hans grejer var att parallella streck på skivor (CD/LP) orsakade "missljud". Alltså hade han tagit fram små klisterlappar som man tejpade över streckkoder och texter (med många staplar) för att eliminera missljuden. Tror HiFi&Mystik skrev ganska mycket om det här.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/04/19 :  00:07:53  Show Profile Send linnar a Private Message
quote:
När mitt Hifi-intresse fick sig en nytändning för drygt ett år sedan efter sådär 20 års vila så såg jag en hel del mer eller mindre bizarra tweaks/add-ons osv. Men det som nämdes i länken verkad ta priset, så jag var bara nyfiken på om det var någon som hade testat. Det är väl som de säger de där engelsmännen "the proof is in the pudding" man vet inte hur det smakar förrän man har smakat, hur underligt och bizzart det än kan verka.

Jag kom åxå tillbaka efter en herrans massa år av vila. Jag såg vad som skrevs av olika tweek's men framförallt om kablar. Kunde inte låta bli att ifrågasätta.

Vecket liv det blev (å jag fattade inte ett dugg varför det blev ett sådant liv å Pac fattade inte ett dugg att jag inte fattade ett dugg...eller hur det nu var..)!

Jag tror alldeles bestämt att inom en grupp som oss hifinördar är det lätt att tro på saker som rimligtvis inte kan vara sant. Detta kan bero på att man fixar och donar långt ut till ytterligheter för att förbättra det allra minsta som i sig inte alls är "det allra minsta" utan är en "enorm skillnad" mot tidigare. Det må vara nya kopparkablar med annat namn eller pappesbitar under vänster bakdäck på den enhjulade skottkärran.

Vi hifinördar måste vara Jordens konstigaste prickar...

Edited by - linnar on 2009/04/19 00:12:23
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/04/19 :  15:51:17  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Allting brukar bli ganska lagom om man använder vanligt sunt bonnförnuft och försöker undvika att "snöa in", för det är då man kan tappa greppet, det måste alltid finnas en viss distans till det man sysslar med, vad det än gäller i livet. Sen kan man ju alltid diskutera var gränsen går för vad som är sunt. Personligen har jag med tiden blivit betydligt mera reserverad för riktigt dyr hifi av den simpla anledningen att jag sällan tycker man får vad man betalar för, och värst är det med kablar.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2009/04/19 15:52:53
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000