HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Digital ut från Laptop in till D/A converter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

davida.88
Starting Member

11 Posts

Posted - 2009/04/22 :  13:44:41  Show Profile Send davida.88 a Private Message
Har tänkt länge på hur jag ska få till det, är på jakt efter ett externt ljudkort som skulle fungera bra ihop med en Meridian 563 DA konverter. Konverterna har 3 st koaxial ingångar och även en optisk.

Undrar om nån har en ide om hur man ska göra detta, letar efter ett prisvärt ljudkort med en digital utgång. Behöver egentligen inget lul-lul som 5.1 eller ljudmodifikation, bara ren och trevlig digital signal :)

Själv tänker jag ett kort med spdif ut och sen nån spdif-Koaxial kabel??

Kom gärna med tips då jag själv tycker detta är ett bra sätt att få en vettig signal ut ur datorn.

Mvh

David

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/04/22 :  15:20:48  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
En sådan här kanske:

En usb toslink converter.

http://www.dataparadiset.com/prodinfo.aspx?pid=12722

Eller så skaffar du en usb dac istället, finns många att välja på nu förtiden...

mvh

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2009/04/22 15:21:14
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/04/22 :  16:08:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Är det en sån här du far efter ?!
http://www.accurateaudio.se/into/produkter.php?id=3&k=10&t=&u=&p=0132

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/04/22 :  19:01:59  Show Profile Send bmxx a Private Message
många datorer har ju kombinerad optisk och minitele.
bara en tanke...

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2009/04/22 :  20:30:32  Show Profile Send Wiker a Private Message
Den bästa så vitt jag vet är väl Bel Canto#180;s USB till KOAX konverterare. Den klarar att plocka ut en 24 / 96 signal vilket gör det möjligt att få ut musik med kvalitet bättre än vad en red book CD kan ge. Den är dock väldigt dyr. runt 3-4000.

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

davida.88
Starting Member

11 Posts

Posted - 2009/04/22 :  21:34:50  Show Profile Send davida.88 a Private Message
Wow, den där Trends Audio ser riktigt seriös ut! Känns som en bra lösning... Anledningen till denna fråga är att jag har en laptop, utan digital utgång, och då jag har en väldigt fin (vad jag vet) Konverter så skulle det vara kul att använda den och borde kunna få ut bra ljud från datorn.

Tack för tipsen, själv har jag bara sökt runt på vanliga externa ljudkort som x-fi 5.1 surround och Asus Xonar U1.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2009/04/22 :  22:10:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

visst skulle du kunna köra med ett externt ljudkort, men om du redan har en DAC du är nöjd med är nog en formatkonverterare en enklare väg. Det finns en hel del USB till SPDIF(eller andra format...) konverterare att titta på via google.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2009/04/22 :  23:29:04  Show Profile Send El_D a Private Message
http://www.hagtech.com/hagusb.html
Go to Top of Page

davida.88
Starting Member

11 Posts

Posted - 2009/04/23 :  14:53:30  Show Profile Send davida.88 a Private Message
Hagerman dosan ser seriös ut, kan nog vara svår att få tag på så jag provar nog trends audio ud-10.1, verkar vara exact det jag behöver..

Tack för tipsen!!

Hoppas den kommer fram fort, kan knappt hålla mig :)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/04/23 :  17:46:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har haft en Trends UD10, den gör jobbet.

Jag använde den då som konverter USB - SPDIF men den har även digital XLR och analog ut om man vill. Kräver ingen särskild programvara.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000