Author |
Topic  |
bibi50
Member

663 Posts |
Posted - 2009/04/30 : 12:09:45
|
Kan det stämma att ljudet bättras/försämras med olika nätkablar ? Det är väl samma el som konsumeras av våra apparater via nätkablarna eller ? Hur kan ljudet påverkas då ? Kan förstå att ljudet kan påverkas av olika komponentkablar eller olika högtalarkablar men nätkablar ??? |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2009/04/30 : 12:18:14
|
Du kommer att få massor av svar från båda "lägren" på din fråga. Min rekommendation är att du lånar hem några nätkablar och testar. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2009/04/30 : 12:33:18
|
Så här är det. Eftersom vi har växelström så är det i själva verket samma el som man använder hela tiden och som rusar fram och tillbaka i våra apparater. Denna el får precis plats i en två meter lång nätkabel. Av den anledningen så finns det inget skäl att köpa en längre dyr nätkabel än två meter. Fulelen som finns i kablarna i väggen behöver man inte bry sig om eftersom den aldrig kommer till användning.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
Edited by - Björn-Ola on 2009/04/30 12:57:09 |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2009/04/30 : 12:35:22
|
Här kommer ett av svaren:
Frågan är både intressant och samtidigt lite utnött.
Rent fysikaliskt så påverkar rimligtvis allt. Alltså även nätkablar. Det handlar väl snarast om hur noggrant man kan mäta en påverkan. Eller hur bra man kan höra små skillader.
Rent praktiskt, så tror jag inte att påverkan av en nätkabel är så stor att den är av intresse för mej i alla fall.
Däremot, kan jag mycket väl tänka mej att nätkabeln kan påverka sinnelaget hos en del, och därmed kanske man trivs bättre, och därmed kanske man tar till sej ljudet på ett bättre sätt.
Intressant i sammanhanget - tycker jag - är att inom Hifi så verkar allt kunna påverka hörbart.
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
Edited by - Strmbrg on 2009/04/30 12:39:23 |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2009/04/30 : 12:57:01
|
Strmbrgs inlägg är bra, så pass bra att jag inte kan tillägga så mycket, förutom att ifall du får för dig att prova så ta god tid på dig, lyssna in dig på ett speciellt spår så det "sitter" då är det lättare att förnimma ev skillnader, låna hem flera samtidigt om du har möjlighet och stirra dig framförallt inte blind på priser. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2009/04/30 : 13:01:30
|
Infekterat ämne...
Det finns faktorer som påverkar även i nätkablar, t.ex hur skärmningen görs och val av skärmmaterial för att påverka kabelns bandbredd.
Största skillnad jag själv hört på nätkablar var med Embla klass D-steg. Det var rena barnleken att höra nätkabelns påverkan där.
Mitt förslag är att du gör ett eget lyssningstest. Var noga med att du får fasen lika mellan jämförelserna för det påverkar också.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2009/04/30 : 13:09:58
|
Ett svar till då:
Jag tror det är viktigt att stereon sitter på en egen krets med egen säkring så man inte "skitar" ner elen med störningar från kylskåp, frysar, datorer osv.
Nätkablarnas uppgift är väl att få ström till apparaten på ett så störningsfritt sätt som möjligt, men om elen i sig är skitig så kommer väl den skiten in i apparaten oavsett om kabeln kostar 10 spänn eller 10.000 spänn? Har man skitig ström ska man väl kika på nätfilter i så fall? Det nätkabeln kan göra är väl att minimera störning utifrån, men aldrig ta bort störningar som redan finns i strömmen? Rätta mig hemskt gärna om jag är ute och cyklar! 
Att hålla ordning bakom stereon och se till att lågnivå-kablarna inte ligger mot strömkablarna kan säkert också vara en detalj att tänka på.
Som vanligt är det bara att prova själv och bilda sig en uppfattning. Gärna genom blindtest! Kan vara lätt att bli påverkad av en riktigt fläskig kabel som ser maffig ut jämfört med lakrits från Kjell&Co (har hänt undertecknad)... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/04/30 : 13:11:33
|
quote: Så här är det. Eftersom vi har växelström så är det i själva verket samma el som man använder hela tiden och som rusar fram och tillbaka i våra apparater. Denna el får precis plats i en två meter lång nätkabel. Av den anledningen så finns det inget skäl att köpa en längre dyr nätkabel än två meter. Fulelen som finns i kablarna i väggen behöver man inte bry sig om eftersom den aldrig kommer till användning.
Björn-ola, med all respekt så var det här något av det roligaste jag läst på länge.  |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
MaZ
Member

142 Posts |
Posted - 2009/04/30 : 13:44:55
|
Ja, det var verkligen grymt roligt. :D |
 |
|
Björn-Ola

7949 Posts |
Posted - 2009/04/30 : 14:16:21
|
Jag har kommit på teorin alldeles själv efter mycket funderande.
Fast självklart är frågan värd ett seriöst svar. Det är bara det att det varit så mycket tjafsande om det här som aldrig leder någonstans. Är man nyfiken så provar man. Är man inte nyfiken eller fast i en uppfattning att det här aldrig kan fungera så provar man inte och lever lika lycklig ändå. Ingen debatt här verkar kunna rubba någons uppfattning.
Själv har jag köpt dyra skärmade nätkablar med silverledare så då kan ni gissa min uppfattning om nätkablar. |
Edited by - Björn-Ola on 2009/04/30 14:22:47 |
 |
|
Sceptic
Member

746 Posts |
Posted - 2009/04/30 : 14:21:04
|
Utomordentligt lustigt . Har själv fått bra resultat med Synergistic Research, trots att den ena är 2,5 meter, medan andra inte har fungerat alls.....och ändå har de uppfyllt "tvåmetersregeln"?! |
 |
|
bibi50
Member

663 Posts |
Posted - 2009/04/30 : 15:37:43
|
Tack för responsen, dock måste jag säga - klokare har jag inte blivit !!! smutsig el, ren el... Antar att jag har hemma ren el för att jag är ganska nöjd med ljudet som det är men måste erkänna att uppgraderingsviruset har vaknat åter.... |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/04/30 : 16:23:23
|
Bibi50, det finns två starka åsikter. Några har upplevt skillnader med nätkablage, andra inte. Frågan är hur klok du blir av Nätkäbbel (förlåt, jag kunde inte låta bli att inte skoja med din överskrift -Nätkabbel )
Precis som någon skrev så kommer du att få radikalt olika råd. Jag har precis byggt om kraftmatningen till min anläggning. Det har gjort skillnad på hur det spelar. Det spelar lugnare och det lilla bruset som fanns på fullvolym är nu helt borta. Om det beror på kabeln jag använt eller på att jag äntligen fått anläggningen riktigt jordad kan jag inte säga. Mitt råd blir i alla fall "prova". 
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2009/04/30 : 18:40:18
|
Den som hör skillnad, hör skillnad och det oavsett om där finns en faktisk skillnad eller blott ett eko i en spökande hjärna. De som inte hör skillnad är ofta skeptiker som antingen inte hör skillnad eller har rationella argument att anföra.
Som så ofta handlar dessa diskussioner om filosofi/religion där "kombattanterna" alltid lyckats prata bredvid varandra eller än värre lyssna mellan raderna och pådyvla motståndarna åsikter de inte har.
Jag sällar mig till kören ovan och säger: pröva, hör du skillnad så hör du skillnad. Jag gör det inte, eller mer korrekt uttryck, jag kan inte finna argument för att det ska vara någon skillnad. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/04/30 : 21:01:48
|
Man kan ju fundera lite över hur en en eller två meter lång dyr sladd kan förbättra ljudet i ljudanläggningen. Samtidigt som elinstallationen i huset i övrigt verkligen inte är dragen med någon dyrkabel. Det enda som jag kan tänka mig att göra är att man ska se till att inte ligga på samma fas som kul och frys eller någon annan maskin som kan alstra gnistor vid på och avslag. |
 |
|
Björn-Ola

7949 Posts |
Posted - 2009/04/30 : 21:16:48
|
Som sagt, prova! Fundera kan man göra efteråt. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 00:20:54
|
quote: Fundera kan man göra efteråt.
När man lagt ner några tusen spänn. |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 10:14:45
|
Hyser du tvivel ska du inte satsa pengar på det här. Bjud hem sig till någon, ta med en ögonbindel och be 'någon' växla kablar. Hör du skillnad och anser den vara tillräckligt stor - investera i en ny nätkabel. Det kan tyckas lite djärvt (eller dumt) att köpa på sig ett (dyrt) tweak bara för att någon annan rapporterat om otroliga förbättringar. Det är du som bestämmer vad som funkar för dig, ingen annan.
Lägg inte pengar på något bara för att pengarna bränner i fickan. Om du absolut måste investera i något, ta med fru/flickvän/kompis på en resa till Italien och drick en espresso, eller köpa några balla ungerska högtalarelement och bygg hornhögtalare .... |
Edited by - soundbrigade on 2009/05/01 10:20:14 |
 |
|
Björn-Ola

7949 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 10:20:44
|
quote: När man lagt ner några tusen spänn.
Att låna från en hifibutik är gratis. Alla seriösa butiker lånar ut kablar. Kablar är alltid något man mäste prova ut. |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 11:10:08
|
quote: Man kan ju fundera lite över hur en en eller två meter lång dyr sladd kan förbättra ljudet i ljudanläggningen.
Nej det behöver man inte. Den tekniska biten har förklarats många gånger tidigare. Det handlar om att en ledare/kabel är en sammansatt produkt som beskrivs förenklat av ledningsekvationerna och inte "bara ett rakt snöre". Geometrin och fysiken i ledar+isolermatrial i kabeln/ledaren påverkar de elektriska parametrarna i kabeln.
Det är inget konstigt alls med det. Det är bara helt vanlig fysik. Och hur konstigt det än låter eller så kommer vi inte undan de fysikaliska lagarna i våra anläggningar.
quote: Som så ofta handlar dessa diskussioner om filosofi/religion
Soundbrigade, du kanske har rätt. GCS gav just en av anledningarna till varför diskussioner i detta området hettar till. Det verkar finnas någon pseudo-kultur inom HiFi som inte anser att fysikens lagar påverkar vår hobby. Det är verkligen underligt och kan kanske härledas till det du kallar "filosofi", vad vet jag...
Det roliga med en sådan här diskussion är att när man väl lagt fram tekniska förklaringar till fenomen så kantrar argumentationen från att vara "det finns ingen teknisk förklaring" till "Ja men bevisa det i blindtest då!" vilket är en helt annan fråga. Den frågan för oss osökt tillbaks till de personliga egenskaperna och huruvida individen kan uppfatta skillnader på denna nivån eller inte.
Någonstans på mitten brukar det alltid dyka upp någon som flikar in att man kan tjäna mycket pengar om man fixar det i något blindtest utlyst av någon expert(som jag tyvärr glömt namnet på... )
@bibi50; tyvärr brukar vi inte komma längre än så här. Nu har du fått hela diskussionsförloppet beskrivet på mindre än en sida, sparat en massa tid och sluppit nätkäbblet.
|
|
 |
|
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 11:14:02
|
Björn Ola:
Så är det.
Massor av kunder kan knappast vara drabbade av masshypnos eller säljtryck där i sin ensamhet framför anläggningen.
Frågan är fri och debatten är snudd på unken med den eviga inställningen att allt efter Stig Carlsson är placebo och hjärnspöken. Åtminstone verkar det så på östkusten och en del reservat ute i landet
Den som hör skillnad, hör skillnad eftersom han är öppen för möjligheten och klarar att läsa om "eko i spökande hjärnor" och ändå tro på sig själv.
De som inte hör skillnad är ofta skeptiker som antingen inte hör skillnad eller har en gammal och grundmurad inställning att där inte finns skillnad att höra och därför tar till argument de tror mer på än andra argument.
För att säkerställa att den osäkre inte skall höra skillnad råder man honom att göra världens sämsta test - blindtestet med byten fram och åter.
Välkommen in Bibi50 och låna hem kablar för prov!
Utan press, utan kostnad och du får ha kablarna i en vecka.
Vi rekommenderar att du sätter i kablarna och låter dem sitta under flera dagar. Byt sedan tillbaka och hör om du finner någon skillnad. (men du får lov att prova hur du vill)
Sedan frågar du dig själv enligt följande:
1) Blev det någon skillnad? 2) Blev det bättre eller sämre? 3) Var det värt de pengar kablarna kostar? 4) Har jag råd?
Detta är ej menat som reklam, de flesta butiker råder säkert sina kunder likadant.
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
 |
|
llerk
Member

1014 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 11:43:34
|
Vågar inte ens ge mig in i denna diskution. Låna hem o prova  |
"don´t care as long it´s krell" |
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 11:53:52
|
Har inte läst allt som Hifi Consult skrivit men det här var bra. quote: Björn Ola:
Så är det.
Massor av kunder kan knappast vara drabbade av masshypnos eller säljtryck där i sin ensamhet framför anläggningen.
Frågan är fri och debatten är snudd på unken med den eviga inställningen att allt efter Stig Carlsson är placebo och hjärnspöken. Åtminstone verkar det så på östkusten och en del reservat ute i landet
Den som hör skillnad, hör skillnad eftersom han är öppen för möjligheten och klarar att läsa om "eko i spökande hjärnor" och ändå tro på sig själv.
De som inte hör skillnad är ofta skeptiker som antingen inte hör skillnad eller har en gammal och grundmurad inställning att där inte finns skillnad att höra och därför tar till argument de tror mer på än andra argument.
För att säkerställa att den osäkre inte skall höra skillnad råder man honom att göra världens sämsta test - blindtestet med byten fram och åter.
Välkommen in Bibi50 och låna hem kablar för prov!
Utan press, utan kostnad och du får ha kablarna i en vecka.
Vi rekommenderar att du sätter i kablarna och låter dem sitta under flera dagar. Byt sedan tillbaka och hör om du finner någon skillnad. (men du får lov att prova hur du vill)
Sedan frågar du dig själv enligt följande:
1) Blev det någon skillnad? 2) Blev det bättre eller sämre? 3) Var det värt de pengar kablarna kostar? 4) Har jag råd?
Detta är ej menat som reklam, de flesta butiker råder säkert sina kunder likadant.
|
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
Björn-Ola

7949 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 12:16:08
|
Om alla konstruktörer resonerat som Soundbrigade, nämligen att alla små detaljer inte kan ha någon betydelse. så skulle alla apparater vara konstruerade efter samma mall och låta precis likadant och vara precis lika dåliga/bra. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 12:20:36
|
quote: Massor av kunder kan knappast vara drabbade av masshypnos eller säljtryck
Det tror jag säkert att det skulle kunna vara så. Ibland kan det också vara så att man hör det man vill höra. För att spinna vidare på det här så undrar jag om man enligt er skulle höra någon förbättring. Om man bara har en dyrkabel mellan väggen och fördelaren som övriga apparaterna är anslutna till. Annars skulle det betyda att om man vill göra en inspelning med högsta kvalitet, då bör man använda dyrkablar till varje apparat som man använder. Så fungerar det inte i verkligheten. Avslutningsvis vill jag också säga att under alla mina, faktiskt väldigt många år som jag arbetat med ljudteknik har vi aldrig talat om speciella nätkablar. För oss har det viktiga varit att all ljud och bild elektronik ska ha en gemensam teknikjord. Speciella nätkablar finns bara i hifi-världen medan man i studion arbetar med smutsig el. |
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 13:06:49
|
quote: Det tror jag säkert att det skulle kunna vara så. Ibland kan det också vara så att man hör det man vill höra. För att spinna vidare på det här så undrar jag om man enligt er skulle höra någon förbättring. Om man bara har en dyrkabel mellan väggen och fördelaren som övriga apparaterna är anslutna till. Annars skulle det betyda att om man vill göra en inspelning med högsta kvalitet, då bör man använda dyrkablar till varje apparat som man använder. Så fungerar det inte i verkligheten. Avslutningsvis vill jag också säga att under alla mina, faktiskt väldigt många år som jag arbetat med ljudteknik har vi aldrig talat om speciella nätkablar. För oss har det viktiga varit att all ljud och bild elektronik ska ha en gemensam teknikjord. Speciella nätkablar finns bara i hifi-världen medan man i studion arbetar med smutsig el.
I din "värld" görs många ljudmässiga misstag som vi konsumenter tyvärr får leva med. |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
Topic  |
|