Author |
Topic  |
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2009/05/02 : 23:24:55
|
Björn-Ola: Vad är sannolikheten att någon klarar att pricka 5/5? Konstigare saker har hänt. |
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2009/05/02 : 23:51:42
|
Men hallå!fattar ni inte då??
Med endast 2 poster så borde väl rimligen denna tråd vara startad för att sysselsätta sveriges så kallade audiofila NÖRDAR i flera dagar, eller vad man ska kalla dessa kraftmätare som hela tiden sitter och försöker låta smartast. Tror ni verkligen att detta är intressant? Kan inte låta bli att fråga eftersom allt annat i hela forumet stannar av.. bara undrar |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
 |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 00:47:47
|
FBK: Med all respekt måste jag rätta dig en aning. När jag kom tillbaka efter ett antal års frånvaro och när jag läste om allt konstigt som dykt upp i Hifi-hobbyn som mer påminde om religös förkunnelse eller New Age var det hammare som gällde för mig.
Men jag har lärt mig att inte brusa upp utan att mer ta det som lite humor. Därför använder jag numera alltid tilläggen "tror jag" ellet "tycker jag" osv.
Jag brukar också i dessa diskusioner posta någon rad typ "ni som hör skillnader hör naturligtvis skillnader och ingen skall taifrån er det men dena tråd handlar just om att diskutera om det finns skillnader...." osv. Detta gör jag för att verkligen poängtera att jag inte är "ute efter" att stoppa någons åsikt i frågan.
Du skriver: "och du och marens dyker alltid upp" - Inte alltid och bara senaste tiden samtidigt. Jag dyker aldrig upp i kabeltrådar där olika kablar jämförs (utom för några år sedan).
Vidare: "Ja nu får ni fortsätta hammra för dem som orkar läsa soppan, jag behöver inga lektioner så det är slutläst för min del i denna tråden."
- Jamen snälla FBK, om du får skriva i särkilda "vilken kabel är bäst trådar" vad du vill och hur du vill så får väl också jag diskutera vad jag vill och tycka vad jag vill i trådar typ "fungerar en nätkabel". Eller är det du som bestämmer vad jag skall tycka och skriva?
Själv tycker jag att du får deltaga i denna tråd med ditt tyckande, det är välkommet därför vi andra anser att utvecklingen går framåt när saker och ting diskuteras från olika utgångslägen och när olika tyckande möts. Risken är annars att all utveckling stoppar upp.
Skillnaden mellan de som vill se en förklaring mot de som nöjer sig med det dom hör, för prylar av digniteten vi talar om här, är den att de som vill se en förklaring oftast är mycket mer sansade medan de andra plötsligt inte "orkar mer" och då ger detta ett uttryck av vrede mot någon som bara tycker det är kul att diskutera saken.
Men jag tar inte illa upp ändå, jag gillar ofta dina inlägg och vill fortsätta att läsa dem.
|
Edited by - linnar on 2009/05/03 01:03:20 |
 |
|
miaber
Member

1345 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 00:55:31
|
ot quote: LÖDA i 230 V tror jag vi avråder ifrån. De elektriskt och säkerhetsmässigt kunniga kan förklara i detalj varför...
Varför kan man inte löda 230 V? Jag har aldrig hört talas om det.
För övrigt vet ju alla egentligen att en nätkabel inte kan påverka ljudet på något sätt, såvida inte den tar in störningar eller har stora effektförluster. Men det finns snyggare och fulare kablar, och det kan ju motivera investeringar.
|
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
 |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 01:12:04
|
quote: Men hallå!fattar ni inte då??
Med endast 2 poster så borde väl rimligen denna tråd vara startad för att sysselsätta sveriges så kallade audiofila NÖRDAR i flera dagar, eller vad man ska kalla dessa kraftmätare som hela tiden sitter och försöker låta smartast. Tror ni verkligen att detta är intressant? Kan inte låta bli att fråga eftersom allt annat i hela forumet stannar av.. bara undrar
-Jag förstår inte "Med endast 2 poster"?! -Jag förstår inte heller "som hela tiden sitter och försöker låta smartast." Vem försöker vara smartast? Jag tycker det handlar om åsikter. - "Tror ni verkligen att detta är intressant?" Ja, tydligen eftersom du också skriver "eftersom allt annat i hela forumet stannar av..". Där har du lite rätt, tycker jag, för när jag kollar in antal läsare för en tråd så ligger alla kabeltrådar och liknande i topp. Kan det vara för att man vill läsa om det kan vara möjligt att höra skillnader eller är det för att man tycker om att läsa linnars, marens och andras stilfulla inlägg ?
Jag sätter en peng på att man faktiskt tycker om när olika sidor (som nödvändigtvis inte behöver betyda bara två sidor) diskuterar sina olika ståndpunkter. Jag tror tom att man tycker om när det hettar till en aning (men bara en aning).
|
Edited by - linnar on 2009/05/03 01:16:03 |
 |
|
Marina Jansson
Member

2328 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 01:24:39
|
Goldfinger, jag hoppas att du inte tar illa upp att jag upprepar din fråga, för jag är också nyfiken: quote: Linnar: Jag måste fråga med tanke på att du enbart refererar till kablars fysikaliska egenskaper, hur seriöst har du egentligen utvärderat genom lyssning? Jag hoppas att du gjort det, annars tycker jag kärnpunkten har gått förlorad..
|
Waf, Waf!
|
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 01:36:00
|
Nu innan jag slänger mig i bingen, jag har full respekt både för linnars och marens inställningar i frågan, och kan till viss del hålla med, den del jag inte håller med om är att den andra sidans argument oftast helt avvisas, utan att det kommer med bra förklaringar.
Vem som har bevisbördan kan jag inte svara på.
Nu ska jag slagga ........... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 07:37:15
|
quote: Skillnaden mellan de som vill se en förklaring mot de som nöjer sig med det dom hör, för prylar av digniteten vi talar om här, är den att de som vill se en förklaring oftast är mycket mer sansade medan de andra plötsligt inte "orkar mer" och då ger detta ett uttryck av vrede mot någon som bara tycker det är kul att diskutera saken.
Nädå, så länge inte inläggen bara är repriser på tidigare diton med baktanken att MALA ned sina debattörer tror jag inte någon lessnar, jag tror också det är viktigt för diskussionens främjande att man bemöter frågor och inte bara avkräver svar alt kör en monolog med skygglappar på, det är tyvärr ofta där det brister. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 07:38:21
|
@linnar
quote: Pac:
quote: -------------------------------------------------------------------------------- Va? Nu har jag läst igenom alla inläggen igen och jag hittar inte de påståenden. Antingen mmissar jag dem eller så lägger vi olika betydelse vid orden. Kan du inte quote in de påståendena? --------------------------------------------------------------------------------
Jamen, Pac, flera av inläggen handlar ju om att man hör saker med specialnätkabeln som inte hördes med den vanliga kabeln.
Vad har det att göra med att återskapa sådant som förlorats i inspelningprocessen?
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Varför hugger du så Pac? --------------------------------------------------------------------------------
Han hugger inte, han känner bara att han hamnat i underläge....
Varför refererar du till dig själv i tredje person? Är det flera personer som använder "linnar"-användaren
Jag missförstod Shifts fråga och det ledde vidare. Jag ber linnar och alla andra om ursäkt. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 07:54:23
|
Han har quotat in en annan medlems uttalande, blir lite rörigt ibland med den här forumstypen när man inte kan quota hela sammanhang med avsändarnamn och hela baletten. |
Edited by - Goldfinger on 2009/05/03 07:56:06 |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 08:35:44
|
Goldfinger, du har rätt. Det var rörigt.  var det otydligt? Jo det kan bli rörigt ibland men så här är följden;
- På sidan 3 krev linnar ett inlägg som han nu raderat, shifts frågarquote: Kanoninlägg linnar. Varför hugger du så Pac?
- På sidan 4 svarar linnarquote: shifts: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Kanoninlägg linnar. -------------------------------------------------------------------------------- Tack, himla skönt att höra!
quote: -------------------------------------------------------------------------------- Varför hugger du så Pac? --------------------------------------------------------------------------------
Han hugger inte, han känner bara att han hamnat i underläge....
Solklart tredje person om sig själv...
Om det är flera personer som använder "linnar"-kontot kommer jag att stänga av det. Vi kör med personlig antagning vilket gör kontona personliga. De är inga "svängdörrar" för allmänheten eller kompiskretsen. Missförstånd av mig. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 08:41:12
|
Jag hade också en mycket skeptisk inställning till nätkablar en gång i tiden. En kompis erbjöd sig t.o.m. att skänka mig några nätkablar så att jag skulle få chansen att prova men jag bara skrattade åt honom. Det har jag fått äta upp senare. Jag förstår också Marens och andras budskap om risken att höra skillnader som inte finns. Det budskapet måste vi anse ha gått fram för länge sedan och gör man en seriös utvärdering så äer det något vi alltid måste ta hänsyn till och eliminera. Det anser jag är en självklarhet. Att man i ett blindtest kan skilja ut olika nätkablar går inte att bortförklara. Det bevisar att nätkablar ger skillnader. Jag tycker det är tragiskt att somliga här sitter så fast i sina fördomar att de inte ens vill prova samtidigt som de lägger ned hur mycket energi som helst på att försöka övertyga oss andra.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 09:08:34
|
Vill egentligen inte lägga mig i, men som jag ser det så svarar Linnar på Shifts fråga i DITT ställe, på skämtsam basis. Kan inte se varför det skulle handla om olika användare. Utagerat! |
Edited by - Goldfinger on 2009/05/03 09:13:00 |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 09:25:55
|
Oj, oj, oj, vad jag hamnade fel. Jag ber återigen om ursäkt.
Tack Goldfinger för att du tog tag i det. Det var snällt av dig. 
Det där med reparerandet av master tapen var intressant eftersom jag aldrig stött på det tidigare.
Det som rent tekniskt kan ske när man bearbetar kraften (jordar om, ansluter faserna optimalt, ...) är att brusgolvet från anläggningen sänks. Det är precis det som skett när jag drog om kraften hemma hos mig. OCH ja, jag har de gamla uttagen kvar och kan samt har verifierat att det inte är hjärnspöken.
Vad händer då när bruset "försvinner"? Jo, information som redan finns på skivan framträder. Tidigare var den på en för låg nivå och döljdes av brusgolvet. Nu när brusgolvet sänkts framträder den. 
Det var det som skedde hemma hos mig. Men som sagt om det beror på kabeln eller omkopplingen kan jag inte svara på. Bägge gjordes samtidigt.
|
|
 |
|
McGyver
Member

1737 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 10:13:59
|
Björn-Ola: Jag tror att det finns en förklaring till detta! 
Jag själv tillhör den skara som tror på fysiken. Det finns vissa saker som helt enkelt inte går att göra på Tellus. Jag behöver inte testa att gå på vatten eller flyga för att veta att jag tyvärr inte kan göra endera! Jag tror inte att folk tvivlar på att du har hört skillnader mellan olika nätkablar. Problemet uppstår när "teknikern" sedan ställer motfrågan, -Varför gör kabeln skillnad?
Här brukar debatterna gå i ställ för att den ena sidan vill bena ut tekniken och för den andra sidan räcker det att ha lyssnat.
Detta måste båda sidor respektera, men respektera även dem som vill dra frågan lite längre!
/R
[Edit:Typo] |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
Edited by - McGyver on 2009/05/03 10:15:53 |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 11:23:30
|
Undrar om inte bibi50:s trådtitel är en freudiansk felskrivning. Han slant med höger pekfinger när han skrev rubriken, eller ramlade det bort två prickar från ett a, men jag undrar om det inte ska stå käbbel.
Jag har en åsikt grundad av min bakgrund, och eftersom jag inte vill lägga tid och pengar på något jag inte tror ger förändringar större än de jag kan åstadkomma med materialval, trixande med rumsakustik och val av högtalarelement mm mm, bryr jag mig inte om att testa nätkablar, ÄVEN om det vore spännande att sno ihop en reläburk med slumpautomatik och få sitta och "gissa". Å andra sidan, när frågan dyker upp tycker jag det är korrekt att ge sin ståndpunkt (tror jag är mer nyanserad idag än tidigare) och speciellt om det i dessa sammanhang vädras felaktiga slutsatser, påpeka dessa och meddela fakta. Men någon gång har man skrivit slut och då är det ingen idé att fortsätta om man nu inte med "svärd vill omvända de otrogna hundarna till den rätta läran".
Jag tror vi alla förstått vad alla vill ha sagt och visat, så egentligen kan vi sluta diskutera nu.... |
 |
|
mrk
Member

313 Posts |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 11:41:52
|
Jovisst är det så 
Från första sidan : quote: Bibi50, det finns två starka åsikter. Några har upplevt skillnader med nätkablage, andra inte. Frågan är hur klok du blir av Nätkäbbel (förlåt, jag kunde inte låta bli att inte skoja med din överskrift -Nätkabbel)
Du har nog rätt Soundbrigade, vi slutar som vi började. |
|
 |
|
Björn-Ola

7949 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 11:43:16
|
quote: Jag tror inte att folk tvivlar på att du har hört skillnader mellan olika nätkablar. Problemet uppstår när "teknikern" sedan ställer motfrågan, -Varför gör kabeln skillnad?
Här brukar debatterna gå i ställ för att den ena sidan vill bena ut tekniken och för den andra sidan räcker det att ha lyssnat.
Detta måste båda sidor respektera, men respektera även dem som vill dra frågan lite längre!
Jag tror inte att det finns någon motsättning här, vi skulle alla vilja ha en bra teknisk förklaring på vad som händer. Problemet är när man prompt avvisar något utifrån de begränsade tekniska kunskaper vi har om det här. Det leder ju inte framåt. Vetenskap börjar ju alltid med observationer. Om någon vetenskapsman upptäcker något konstigt i ett försök så upprepar andra försöket för att se om man får samma resultat, man sitter inte och avvisar något utan att först gjort om försöket. Om ni som kritiserar nätkablar verkligen hade testat detta noggrant och kommit fram till att ni inte hör någon skillnad så hade jag respekterat detta. Som det är nu så vädrar ni bara fördomar. Jag tycker jag har betydligt mer på fötterna med mitt blindtest. Kunskapsmässigt när det gäller fysik så är vi nog på ungefär samma nivå och jag avfärdade också det här innan jag blev överbevisad, skillnaden är att jag försöker ha en ödmjuk inställning och testar innan jag kommer med åsikter.
|
 |
|
Björn-Ola

7949 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 11:45:35
|
Jag håller med dig Soundbrigade, det här leder ingenstans. Är man nyfiken så provar man, det är en del av min hobby. |
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 12:41:19
|
Vi skulle kunna prova lite olika nätkablar samtidigt som vi lyssnar till Intelligent Sounds nya aktiva högtalare den 16/5 hos IS.
Se länk: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74236&whichpage=2
IS högtalare har ett väldigt högupplöst ljud som gör det lättare att detektera skillnader.
Mellan kl. 10-12 ska vi lyssna på dom aktiva högtalarna och kanske jämföra med någon annan aktiv högtalare.
Efter kl. 12,00 kan vi lyssna till nätkablars ljudskillnad.
Vad sägs |
ombud för Intelligent Sound |
Edited by - räven on 2009/05/03 12:42:00 |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 12:47:57
|
quote: Är man nyfiken så provar man
Hur gör man om man har åtta slutsteg och nätdelar till två högtalarlådor? Fråga 2. Anser ni att det också fungerar för dom som har slutsteg som går i klass D? |
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 12:58:42
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Är man nyfiken så provar man --------------------------------------------------------------------------------
Hur gör man om man har åtta slutsteg och nätdelar till två högtalarlådor?Fråga 2. Anser ni att det också fungerar för dom som har slutsteg som går i klass D?
1. Låna hem 10 kablar på öppet köp och testa. 2. Ja, varför skulle det vara nån skillnad? |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 13:07:45
|
Var är trådskaparen i diskussionerna? Frågan som ursprungligen ställdes; quote: Kan det stämma att ljudet bättras/försämras med olika nätkablar ? Det är väl samma el som konsumeras av våra apparater via nätkablarna eller ? Hur kan ljudet påverkas då ? Kan förstå att ljudet kan påverkas av olika komponentkablar eller olika högtalarkablar men nätkablar ???
...kan naturligtvis vara ärligt menad och vara utryck för att få svar på något han undrar över...
... men det känns också lite som en tändsticka för att skapa en osämjefrämjande diskussion i ett ämne där det bara är att använda sökfunktionen eller google för att få svar (eller en översikt över vilka svar som finns). Det här är en fråga som diskuteras om och om igen.
Var trådskaparen seriös med sin fråga, var försvann han? Om man skapat en topic brukar man vara mer aktiv själv? Var ville trådskaparen hamna med detta egentligen? "Jag slänger ut en fråga för att se hur det går när de gör upp, hehe..."
Med all respekt återigen för att frågan kan ha varit allvarligt menad förstås.
|
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2009/05/03 13:08:44 |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 13:35:05
|
Jag funderar på en helt annan sak och när jag varit ute tillsammans med mitt libidiösa objekt och cyklat (och letat efter institutionen där hon ska tolka imorgon; tolkfirman kom med mycket vaga uppgifter), tänkte jag lyssna efter hur olika hifientusisastkategorier ser på tweaks. Förekom mej nu för 17 inte! |
 |
|
Topic  |
|