HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Det ligger spån i köket. kajakbygge. Epoxi trälist
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/08 :  14:38:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Nu skall limmet torka på första bordet, så skall jag slipa till kanter, för att sedan limma nästa. Sedan är det ett skrov....

Efter det skall det limmas dit en masonitskiva i botten som sticker ut ca 3 cm på den mittersta tredjedelen. Det skall bli något i stil med Matt Laydens Chinerunners. Det är då tillsammans med skrovform och viktfördelning och ett kommande roder ersättningen för köl/centerbord/svärd mm. Jag vill inte ha nått som sticker ut under botten, och inga hål i skrovet för centerbord och sånt. Flatbottnad, tung, snabb och grundgående i en och samma konstruktion.

En bra länk är http://www.microcruising.com och http://www.yrvind.com/present_project.html som båda handlar om små flatbottnade segelbåtar (typ sharpies) med mycket influensa av Matt Layden.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/08 :  14:43:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Segelkunnigt folk efterlyses!!!

Jag skall sätta någon typ av rigg på denna..... Men vet inte riktigt vad. Bermudan känns allt för vanlig. Det bara måste vara nått fel på den med tanke på hur många det är som använder den. Spririggen är enkel och trevlig. Lugg-riggen känns lite knepigare med verkar medge mer trim och optimering. Latin-riggen känns omedelbart skoj och frisk. Klart smart lösning. Enkel, effektiv och man slipper försegel och tjaffs. Påminner en del om gaffelrigg, men verkar enklare att segla med, samtigt som den kan optimeras och trimmas en hel del om man vill.

Är det nån som har erfarenhet av sånt här???

Vart får man tag på lätta rör av glasfiber och epoxi???

Edited by - Circlomanen on 2009/06/08 14:44:54
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8445 Posts

Posted - 2009/06/08 :  14:56:36  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Vart får man tag på lätta rör av glasfiber och epoxi???

Metspön?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/08 :  17:17:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Metspön är bra för lillbåten.
Men jag tänkte nog till storbåten. Nått i stil med 50 - 70 mm i diameter och ca 3,5 till 5 meter långt. Till mast och bom.

Tror att det får bli någon hemmagjord ihålig träsak med ett lager 160 grams glasfiberväv och epoxi på.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8445 Posts

Posted - 2009/06/08 :  17:36:07  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ett lager 160g väv är inte mycket. Nån granne med flaggstång?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2009/06/08 :  18:23:09  Show Profile Send govinda a Private Message
Underbart lagom galet äventyr Drömmar är livsnödvändiga.Keep up the god work

Om du tycker badtemperaturen är lagom nu så kanske det här kan vara något?

http://www.blocket.se/gavleborg/Fabola_Campus_600__84_22087805.htm?ca=15&w=3

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/08 :  19:43:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Tack för uppmuntran och förslag.

Jag tror inte på vanliga segelbåtar med typ runt skrov av glasfiberarmerad polyesterplast med köl och bermudarigg.
Jag har blivit väldigt inspirerad av Matt Layden med fler. Små flatbottnade båtar med Chinerunners och en speciell skrovform istället för köl/centerbord mm vanliga tekniker.
Gärna spririgg eller liknande superenkla saker. Jag vill inte ha 30 olika tampar och skot att tampas med bara för att jag vill segla.

Här är ett bygga som jag sneglat mer än en gång på: http://e460.blogspot.com/

Das BootFührer Johannes.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/08 :  20:03:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
För en vecka sedan hade jag en dålig hyvel.
Idag är det lite bättre ställt.

Dessa typer brukade jag flitigt under båtbyggarutbildningen 1991.

Edited by - Circlomanen on 2009/06/08 20:12:01
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/08 :  21:36:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

USS Panzar-Pråm till attack!!! Vem kan ana att detta är det senaste mest kapande eggen när det gäller segelbåt?!? Tänk att konstruktörerna av Volvo ocean-race båtarna kommer att hänga här på min lilla tråd på ett hififorum och få lära sig nått nytt för en gångs skull?!?!

Nu är båda sidorna limmade till bottenplattan. Jag råkade hyvla i en skruv med min nya fina hyvel. En hel del inte barnanpassade ord där. Nåväl. Det bidde inget stort av det. Lite kärlek och lite slipsten så är den i tiptop shape igen.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/08 :  21:42:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Tänk så fint en man kan få ett kök när regeringen är på semester ett dygn!!!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/06/08 :  22:12:37  Show Profile Send mace a Private Message
Vadåååå

Ser det inte alltid ut så
Osthyvel, brödskivare och kaffeomrörare framme ju..Och slipa ner pricki-korven till rätt tjocklek kan ni oxå..

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/06/09 :  01:30:43  Show Profile Send ohmega a Private Message
Kul med lite OT-projekt

Jaha...hmmm...eftersom det är "Överstepräst i HORNETS HELIGA" som bygger båten så kan ju tänka sig att den blir av typen....trattamaran

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2009/06/09 01:33:31
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/06/09 :  07:10:50  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Enigma 460 låter bra pampigt, vanligtvis dras ju tankarna till något med en längd av 46 fot, mäktigt värre, men icke, här är det meter som räknas :)

coolt! keep it up!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/06/09 :  07:56:18  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Vindsufrningsmast kanske kan vara något
Varför inte ett rigg o segel som en djonk??

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/09 :  08:02:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Man kanske skulle bygga sig en 46 fots version av Enigma...
Då skulle tillockmed mitt köksbord vara för litet, likså Maktens tålamod.

Jag anseer att stora båtar mest ger stora problem. Man behöver inte så stora båtar om man bara skippar inombordsmotorer och dieseltankar mm. Tänk så mycket yta det blir i en flatbottnad båt med ett golv/bottenplatta på ca 7 x 2 meter. Det borde räcka gott till mig och familjen i några månader.

En stor båt kräver en stor rigg, - dyrt. En stor rigg kräver vinschar och en massa mekaniska prylar bara för att kunna hantera den - opålitligt och dyrt. En 12 meters mast som går av i en orkan är nästan omöjlig att laga provisoriskt utan hamn och kranar. En tre meter hög mast i en spririgg kan en ensam människa laga med rep och lite vilja.
Det behövs en inombordsmotor vilket kostar en massa pengar och är en brandsäkerhetsrisk. Skrovet blir svagare i förhållande till sin egen vikt när det blir större. En liten lätt båt byggd av marinplywood (tjock) och glasfiber + epoxi blir ruskigt stark i förhållande till sin vikt. Det ligger både stockar, containrar och annat bråte där ute på havet som bara väntar på en semesterseglare med polyesterskrov..

Idag skall skrovet målas å så. Tror inte jag hinner provsegling idag. Ser inte ut som det blåser så mycket ändå.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/06/09 :  09:40:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Förmodar att du läst Sven Yrvinds böcker? Idéerna ovan är nästan identiska med dessa.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/06/09 :  10:42:33  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Det är helt riktigt att större båtar medför större problem om ett haveri skulle vara framme, men samtidigt innebär detta även begränsningar med avseende på hur länge du kan vara till havs.
Mat, färskvatten, komunikationsutrustning, naviagtionsutrustning, medecinsk utrustning mm. tar plats, och ju längre du avser vara iväg desto mer behöver du i regel, det kan bli bra trångt på 5m om man avser ge sig på längre sträckor tror jag.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/09 :  12:25:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Förmodar att du läst Sven Yrvinds böcker? Idéerna ovan är nästan identiska med dessa.

Japp. Hans böcker var det första som inspirerade mig. Har läst mer sedan dess, men Sven Yrvind är en stor inspirationskälla.

quote:
Det är helt riktigt att större båtar medför större problem om ett haveri skulle vara framme, men samtidigt innebär detta även begränsningar med avseende på hur länge du kan vara till havs.
Mat, färskvatten, komunikationsutrustning, naviagtionsutrustning, medecinsk utrustning mm. tar plats, och ju längre du avser vara iväg desto mer behöver du i regel, det kan bli bra trångt på 5m om man avser ge sig på längre sträckor tror jag.

5 meter båt är bara för inomskärs och insjöar för oss. Om det blir nån längre resa så blir väl båten ca 8 x 2 meter skulle jag tro. Det känns som en rimlig kompromiss mellan utrymmen för familj och packning och hanterbar båt. Man vill inte försöka samsas 4 st personer på en båt på ca 5 x 1,3 meter... Det kan bli lite väl trångt.

En båt på ca 8 meter kan utan problem bära ett ton eller så av packning. Troligtvis 2 ton, men då går hon tungt och slött i vattnet.
500 liter vatten + regnvatten räcker ett tag. 400 kg mat räcker ett tag. Det går alltid att fiska. Man skulle väl kunna vara till havs i 6 månader eller så i ett svep, men jag tror inte jag skulle vilja det.
Det tar ca 2 till 3 månader att korsa atlanten i en liten båt, beroende på tid på året, eventuella problem, vindar och väder. Ibland bara en månad. Det är inget problem.. Först skall vi se om min 1 meter långa modell seglar. Det är steg ett. Resten ger sig nog när vi kommer dit. Jag kanske köper en vanlig trist segelbåt, blir mainstream, accepterar normer och slutar exprimentera. En Maxi 77a!!!
Ger upp livsglädjen och köper min sterjo på Siba.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/09 :  12:52:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Å så har jag ritat ut bottenplattan med chinerunners på. De där flänsarna som sticker ut på sidan längs ca 30 % av skrovlängden skall vara en spärr mot de olika trycken som samverkar på skrovet för att hålla henne från avdrift.

Allt de gör är att isolera olika tryck och undertryck från att ta ut varandra när man seglar. Det kanske fungerar lite som ett centerbord när båten kränger hårt. Vi får se hur det funkar.

Edited by - Circlomanen on 2009/06/09 12:52:43
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2009/06/09 :  13:28:10  Show Profile Send govinda a Private Message
Cool du står på fyra plus ett ben och fotar

quote:
chinerunners
Hittar du på Audis exlusivare modeller. Dom går som på räls!

Yrvind har jag följt genom åren har hans första bok signerad
han har lärt mig knopar och annat skoj som jag inte skulle klara mig utan.

Det är få som sätter sig i en ek-tunna och åker ut över kanten på Niagrafalls,Skillnaden är väl att yrvind hade segel på sinn tunna jag tillhör defenitivt inte den gruppen men jag hyllar alla som lever ut sina drömmar o visioner.

Skall ni åka hela familjen till Grönland eller är det ett enmansprojekt?

Jag därimot är en gammal romantiker giller dessa linjer.
http://www.batnytt.se/DynamixPublic/GetFile.ashx?Object=1883371

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/06/09 :  13:29:21  Show Profile Send bearwik a Private Message
Om du blir hungrig kan du alltid ta dig ett skrovmål.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/09 :  13:46:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
http://www.batnytt.se/DynamixPublic/GetFile.ashx?Object=1883371

Jomenvisst är de vackra! Helst i Lärkträ på ekstävar, köl och spant. Kopparnitat. En liten lågvarvig tvåcylindrig diesel på 15 Hk.

Plast är ju mera lättskött, men jag hatar polyester då det lätt tar åt sig allt för mycket vatten som spränger isär laminatet vintertid om den inte hinner torka ut innan kölden.
MEn epoxi är ju rejält mycket dyrare.

Ingen grönlandssegling i år, men Jan Mayen och Grönland är en dröm. Därefter Baffin island och över till Kanada och vidare ned till USA.

Vi får se. Måste lära mig att segla först.

Edited by - Circlomanen on 2009/06/09 16:12:02
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/09 :  17:21:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Limmet torkar................................................. ...................................sååååååååååååååååååååååååååå...........................saaaaaaaaaaaaaaktaaaaaaaaaaaaaaaaa.......................
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2009/06/09 :  18:48:29  Show Profile Send govinda a Private Message
quote:
Måste lära mig att segla först.
Det är kul och enkelt att lära sig segla. Akta dig för bommen bara! Den kan bli dödlig

quote:
Jomenvisst är de vackra!
Min Farfars bror har ritat den båten plus tjugofemtal andra båtar

Du kanske skulle kunna boka in hela familjen på en exotisk skutsegling, Brukar vara populära plus man slipper kaptensrollen.

Den här resan verkar inte så dum.
http://www.gronlandsresor.se/resor/5110.html

Trevlig båt
http://www.cornflake.dk/ts/filearchive/39f941543eda6dea7f72908f71a3af15.pdf

Mvh Anders.S

Edited by - govinda on 2009/06/09 19:03:17
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/09 :  20:08:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Det är kul och enkelt att lära sig segla. Akta dig för bommen bara! Den kan bli dödlig

Ett väldigt bra argument för spririgg! Framförallt om man skall över Atlant eller liknande. Det är inte så skoj med skallfrakurer 3 veckor bort från allt och alla.

Det lutar nog mest mot spririgg just nu. Den ser ruskigt lättskött ut. Lättseglad och lättskött. Lätt att sy själv. Vilket är najs då segel är dyrt som Krell och Mark Levinson tillsammans.

Här står Matt Layden med sin båt Enigma. Det är väldigt likt vad jag bygger modell av.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000