HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Det ligger spån i köket. kajakbygge. Epoxi trälist
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/05 :  11:06:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Som skrivet innan. Det ligger spån i köket, en hyvel, borrmaskin och sticksåg på bordet. Matrialet som det byggs i är spånplatta. Nick Cave spelar i bakgrunden och jag har just hyvlat ned några vinklar på ändarna på en avlång bit spånplatta.....

Varför skriver Circlan detta på "Fritt Forum" istället för diy-delen???
Mystiskt!!!

Först att gissa rätt vinner en installations CD för Debian 5.01 AMD64 md XFCE LXDE desktop.

Edited by - Circlomanen on 2009/10/13 16:00:30

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/06/05 :  11:16:21  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Nytt skafferi med inbyggt horn som är circlotrondrivet :-P

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/05 :  11:26:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Nytt skafferi med inbyggt horn som är circlotrondrivet :-P

Det hade väl platsat in under diy-hifi. Detta är ju inte hifirelaterat på något sätt.... Därför under "Fritt Forum".

Annars en god ide! Hmmmm..... Måste tänkas på.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/06/05 :  11:27:44  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Tror att du bygger ett katthus

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2009/06/05 :  11:36:02  Show Profile Send Anjin a Private Message
Nick Cave - murder ballads (gissning, men hans andra musik är ofta ganska morbid den också) - en giljotin?
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2009/06/05 :  12:51:43  Show Profile Send modernman a Private Message
...en fin brödburk?
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/06/05 :  13:08:24  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Cave... grotta.. hmm, en spånskivegrotta...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/05 :  13:17:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Måste lägga till lite mer info.

Saken skall flyta...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/06/05 :  13:28:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
En brödrost???
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8446 Posts

Posted - 2009/06/05 :  13:33:59  Show Profile Send Fuling a Private Message
En likkista

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/06/05 :  14:11:17  Show Profile Send MaZ a Private Message
Bygger i spånplatta och det skall flyta? inte i vatten då antar jag..?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/06/05 :  14:14:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ett flöte som man kan vara bakom?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/05 :  14:30:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Vinddrivet.

Diväteoxid.

Spånplatta.

Go to Top of Page

Fuling

8446 Posts

Posted - 2009/06/05 :  14:33:19  Show Profile Send Fuling a Private Message
En flotte eller kanske en liten segelbåt?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/06/05 :  14:59:04  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
En flytande bar att ha i poolen kanske ?

PS : jag vet det rätta svaret, men då jag redan har en installations CD för Debian 5.01 AMD64 md XFCE LXDE desktop så tänker jag lämna över vinstchansen till någon som verkligen kan behöva den (dvs alla som inte kör linux:)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/05 :  15:14:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Martinsson! Meningen var ju att du skulle berätta det så att jag glatt kunde berätta för dig att du redan har fått den och att tävlingen var riggad från början. Funkar inte telepatin idag eller?!?!

Nåväl, Fuling slog spiken i huvudet och kan om han vill hämta en installations CD för Debian 5.01 AMD64 md XFCE LXDE desktop i sjövik.

Det skall bli en liten segelbåt.

Ingen köl, inget centerbord eller svärd. Den skall vara flatbottnad men har ändå väldigt lite avdrift. Hur gör man då det??? Jag satsar i detta fall på en ca 5 cm djupgående, men det är såklart på min 1 meter stora modell. Den riktiga båten om allt faller ut som jag vill, skall vara ca 5 meter lång, 125 cm bred och ha ca 25 cm djupgående. Sprisegel is da shiit. Djupgående och tunga kölar är ondskan själv, och skall följdaktligen undvikas på samma sätt som Polypropylen i högtalarkoner eller Fönster i datorn.

Edited by - Circlomanen on 2009/06/05 15:55:10
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/05 :  15:24:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Förstäv. (Ingen bordläggning än.)

Samma sak annan vinkel.

Kapten och styrman som tränar sjövett och sjövana. Idag sjön Mjörn, imorgon Nordatlanten!!! Jan Mayen, Grönland och Baffin Island skall vara väldigt vackra ställen...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/05 :  15:26:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jan Mayen:

Go to Top of Page

Fuling

8446 Posts

Posted - 2009/06/05 :  16:02:26  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Fuling slog spiken i huvudet och kan om han vill hämta en installations CD för Debian 5.01 AMD64 md XFCE LXDE desktop i sjövik

Tar den vid tillfälle. Går den att äta?

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/06/05 :  16:48:52  Show Profile Send mace a Private Message
Underbart att se flytvästar

Everything on board ship-shape and Bristol fashion!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/05 :  22:04:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Tar den vid tillfälle. Går den att äta?

Japp. Den GÅR att äta, men nyttigheten är jag osäker på. Polykarbonat och aluminiumfolie?! I bästa fall går det bara rakt igenom matsmältningssystemet...

quote:
Underbart att se flytvästar på

Det är en själklarhet tycker jag. Jag tycker om mina barn och skulle inte vilja se dem drunkna. Det är roligare att komma hem och steka aborrarna efter en trevlig fiske-tur...

Orken dog ut, och familjen tog en kina på stan. 100 friterade räkor med 13267 riskorn senare så åkte vi till en båthamn. Vi klämde på en katamaran och petade på några spetsgattade bohusjullar/snipor. Jag räddade en liten fågel som hade lyckats ta sig in i en båt men inte hittade ut igen. Vi lekte på stranden ett tag. På måndag räknar jag med att min bordläggning av masonit skall vara klar. Det saknas bara lite rigg och roder så får vi se hur modellen seglar. Ett lager epoxi skall väl kunna få spånplattan tät och fin?!? NM 275A is da shiit!

Jag skulle vilja bygga en båt av ren spånplatta. Tänk att segla in den i smögens hamn eller i Varberg under nån segeljippo med en massa mångmiljon-tvålkoppar av epoxi och kolfiber?! Tänk blickarna!!!
Ett lager med 160 grams glasfiberväv limmat med NM 275A blir helt transparant - så det skulle se ut som en lackad spånskiva... Så ljuvligt perverst.. En billig presenning som segel och tvättlina som rep.... En segelbåt för en tusenlapp. (om man inte räknar epoxin och glasfibern då förståss)

Alla "fina" seglare skulle verkligen få nått att prata om.
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/06/06 :  23:07:22  Show Profile Send MaZ a Private Message
Ett tips i all välmening: Att använda två material som har så extremt olika E-modul som spånplatta och epoxi där man har det mjuka materialet som lastbärande är tjänstefel. Det styva materialet kommer ta all last tills det bryts sönder och sen är det bara en tidsfråga...
Skall du armera så gäller det att bygga så tjockt att det kan ta all last själv. Alternativet är att överdimensionera spånskivan och bygga ett mycket flexibelt ytskikt typ det ovan med ett lager tunn matta.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/07 :  07:07:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Ett tips i all välmening: Att använda två material som har så extremt olika E-modul som spånplatta och epoxi där man har det mjuka materialet som lastbärande är tjänstefel.

Att överhudtaget tänka på spånplatta som skrovmatrial är väl tjänstefel?!

Jag tror inte den rena spån-båten blir av. Det finns så mycket annat kul att göra med sin tid. Den riktiga båten jag vill bygga blir i Plywood och glasfiber/epoxi.
Den lilla modellen på en meter som jag bygger nu, blir i spånplatta och masonit. Det är lätt att bearbeta och billigt. En 1 meter lång båt skall nog kunna hålla ihop i några dagar trots spånplattan.

Meranti-plywood is da shiit!!!

Tack för varningen dock. Jag skulle inte vilja utsätta min familj för farorna med en båt av spånplatta. Det skulle isåfall bara vara ett jippo. En engångsbåt för en helg som aldrig går mer än 100 meter ut från land.

Ena sidan av båten är bordlagd. Det skall slipas och limmas lite.
Idag borde andra sidan komma på plats.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2009/06/08 :  10:22:32  Show Profile Send Zei a Private Message
Mer bilder!

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/06/08 :  10:25:13  Show Profile Send MaZ a Private Message
Cirklomannen: Skönt, då är vi på samma sida. ;)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/08 :  14:00:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Spånplatta ak bahr!!!

Eller, egentligen är spånplattan liten. Bara 93,5 cm lång, 25 cm bred på det bredaste stället och 12 mm tjock.

Idag har jag lite tid, Kapten och förste styrman är ute och kör Bobbycar, så jag passar på att damma ned köket. Regeringen/Säpo eller enkelt uttryckt "Den Yttersta Makten" kommer inte hem förän imorgon. Så jag borde hinna bygga lite.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000