HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Det ligger spån i köket. kajakbygge. Epoxi trälist
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2009/06/10 :  09:44:17  Show Profile Send Jonas a Private Message
Har ej läst igenom tråden ordentligt så därför detta kanske redan är nämnt, men hon påminner starkt om Sven Yrvinds (fd Lundin) skapelser.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/17 :  16:30:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Skrovet målat i en härlig diskret färg!

Snart skall den riggas med en spririgg gjord av 8 mm rundstav och tunn plastfolie som segel.

Här ser ni dessutom de därna chinerunners som jag nämnt.
Det skall bli spännande att se hur bra de funkar.

Edited by - Circlomanen on 2009/06/17 16:31:56
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/06/20 :  08:59:19  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Malin är förstås överförtjust med att ha en båt i sängen...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/06/20 :  11:33:06  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Malin är förstås överförtjust med att ha en båt i sängen...

Såklart...det är ju en vattensäng

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/06/28 :  09:11:20  Show Profile Send sopwith a Private Message
Har det avstannat?, jag har inte sett flytetyget nere i viken än, trots flitigt besök av banvallen längs vattnet..

mvh
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/28 :  10:09:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Noop. Vi har varit till havs ett tag. Måste hänga på roder mm, innan det blir sjösättning. Snart snart snart......
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/06/28 :  19:14:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Till havs utan roder? Låter mindre genomtänkt...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/06/28 :  20:09:19  Show Profile Send Eref a Private Message
Frågan är om du inte ändå behöver en fock( eller klyvare som man kallar det då eftersom "storseglet" kallas fock) om du väljer en spririgg. Är kanske svårt att få balans annars. Alltså man brukar behöva två segel även om man använder sig av spririgg.
Har du tittat nåt på Ljungströmsriggen? Ett segel som går både för och akter om masten och kan rullas upp på masten. Men det betyder att man inte kan använda stag och vant så masten kanske bör vara fästad även i botten?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/07/07 :  10:51:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Då ett framtida eventuellt innehav av en av segel framdriven vattengående farkost, kan innebära i detta skedet svårdefinierade och svåröverskådliga utgifter som jag har svårt att inom en rimlig tid specifiera inom lämplig budgetram för detta ändamål, så har jag tillsättit en committee som skall utreda ett eventuellt framtida behov av en av segel framdriven sjögående farkost för rekreation och fiske. Vi i denna förutnämnda committee dragit slutsatser av, till oss tillgängliggjorda fakta, som skall inom tidigare nämnd budgetram kunna ge en optimal utdelning av rekreation och fiske, att en av segel framdriven sjögående farkost inte är optimal på alla plan i denna skrivande stund för personerna denna text är sprungen ur.

Vidare har committeen dragit vissa paralleler till ideologier textens skapare har driftat annorstädes i detta forum som till gagn eller förtret kan läsas av samtliga av forumets ärade medlemmar.

Nog med dravel. Jag skippar segelbåt då ekonomin och min ork inte står pall för det just nu. Då hela familjen blev väldigt förtjusta i kajak, och den är trevlig, billig och minimalistisk på alla sätt, så blir det en sådan. Som jag har skrivit i min tråd om paddlingen så har jag köpt en ritning till en Alert/2 från www.thomassondesign.com och har startat bygget. Den skall bli ca 650 cm lång, 64 cm bred (har jag för mig) och skall byggas i 5 mm granribbor, NM275A lamineringsepoxi och 160 gram/m2 glasfiberväv.

Edited by - Circlomanen on 2009/07/07 10:57:18
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/07/07 :  10:59:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Här sågas det.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/07/07 :  11:42:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Vem var det?

Vem var det som skratta?

Säg vem det fakking var, den som skratta skall få stryck!!

Det är varmt att ligga på golvet och skruva bygg-jigg.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/07/07 :  11:45:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Här skruvas det.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8446 Posts

Posted - 2009/07/07 :  12:16:18  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Vem var det som skratta?

Det var jag...:

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/07/07 :  12:41:24  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Huuuuuuaaaa rörätarmonstret har hittat hit

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2009/07/07 :  13:00:12  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
http://img522.imageshack.us/img522/1959/vemvadet.jpg

Vem var det?

Vem var det som skratta?

Det är varmt att ligga på golvet och skruva bygg-jigg.

Är det bara jag som tycker att det ser ut som en rabiessmittad Martin Emtenäs?

Jag låter vara osagt vem som är vem...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/07/07 :  16:17:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag bygger vidare på jiggen. 12 mm ospecad plywood, med några förstärkningar.
Kajaken blir lång!!! Äntligen kan jag säga att min är lång, utan att behöva ljuga.
Varför skall jag vara så trött?! Jag vill bygga så mycket som möjligt innan regeringen kommer hem och granskar, men min kropp känns allt för tung och energilös. Jag måste köpa en ny klinga till min cirkelsåg, men dom är ju dyra som Audi. 439 kronor skall den kosta. Det skall vara en fintandad klinga. Ca 60 - 80 tänder på en 165 mm klinga.

Jag passar på att skriva lite medans jag vilar och dricker vatten.

Fuling: Du skall få stryck! Skicka valfri skjorta med posten så skall jag stryka den åt dig! Vad söt och fin du är Fuling! Med sådana idolbilder så kan du förvänta dig mycket beundrarbrev!

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/07/07 :  17:41:10  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Vem var det?

Vem var det som skratta?

*svälj*

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/07/17 :  16:08:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Ett litet steg då och då. Jag har inte hunnit mycket den senaste veckan.
Malin kommer att bli så glatt överaskad när hon kommer hem!!!

Edited by - Circlomanen on 2009/07/17 16:09:40
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/07/18 :  21:44:08  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ja...hon tar det nog med ro...

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/10/04 :  16:33:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Lite uppdatering för kajakbygget.
Jag har sågat de flesta spantmallar, och idag även en del trälister. Var tvungen att avsluta sågandet pga regn.

Jag hoppas på att den är klar innan Jul, men jag tvivlar på det.
Jag vill ju även bygga en test-Proa i plywood, för att leka med. Kanske radiostyrd.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/10/04 :  19:26:10  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Coolt bygge !
lite respekt att ge sig på sånt kan man säga :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/10/06 :  17:02:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Tack Martinsson!

Bygget går sakta framåt. Snart behövs epoxi. Det blir ett besök hos Nils Malmgren.
Jag köpte en japansåg igår. Alla lister behöver skarvas då jag inte hittat några kvistfria granplank på 7 meters längd. Det är en bristvara verkar det som.

Det skall bli kul att börja bordlägga. Det känns som ett viktigt steg.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/06 :  17:08:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
då jag inte hittat några kvistfria granplank på 7 meters längd

Sett en riktig gran någon gång...

Du får leta länge efter 7 meter kvistfritt...

Riktigt häftigt annars! Det här ska bli kul att se hur det urartar sig!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/10/06 :  17:20:21  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Måste nog finnas nån som importerar spruce (en slags gran)
Som används till isjakts bygge.
Men om det finns 7m vete f-n.
Det finns en stor trä gross i Bro eller Bålsta där brukar bror min handla,kommer inte ihåg vad den heter.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/10/06 :  19:36:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Skall man gå på utländiska träslag så finns det flera som funkar fint.
Spruce (ca = gran), lärk, redwood (som borde finnas i 30 meters plank!!!!) mfl. Men detta är ett budgetbygge. Det bidde skitgran från Bauhaus samt en hel del extra fogar. Jag kommer nog måla skrovet ändå. Det relaxar kraven på precision och vinkelhyvling av träribborna.
Jag vill ut och paddla, inte stå och snickra hela vintern och våren.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.29 sekunder. Snitz Forums 2000