HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan akustik fixas med enkla medel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/01/13 :  20:21:27  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Det går utmärkt att bygga dämpväggar som fungerar estetiskt i vanliga vardagsrum. Allt som krävs är lite fantasi, ett neutralt tyg samt kanske några snygga trälister.
En skeptisk hållning kan förvisso vara sund emellanåt, men har signaturen Oliver lyssnat på musikåtergivning i ett rum med väl anpassade dämpväggar och tjock heltäckningsmatta?
Apropå sundhet, jag såg i dag en rekommendation på grundläggande surroundanläggning som förtjänar att vidarebefordras till detta forum: två små bra fronthögtalare, två små bra bakkanalshögtalare samt heltäckningsmatta!
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/13 :  21:31:15  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j

Det går utmärkt att bygga dämpväggar som fungerar estetiskt i vanliga vardagsrum. Allt som krävs är lite fantasi, ett neutralt tyg samt kanske några snygga trälister.
En skeptisk hållning kan förvisso vara sund emellanåt, men har signaturen Oliver lyssnat på musikåtergivning i ett rum med väl anpassade dämpväggar och tjock heltäckningsmatta?
Apropå sundhet, jag såg i dag en rekommendation på grundläggande surroundanläggning som förtjänar att vidarebefordras till detta forum: två små bra fronthögtalare, två små bra bakkanalshögtalare samt heltäckningsmatta!
Med vänlig hälsning

Jo det har jag,men hos mig skulle det vara en utopi och ett alldeles för omfattande arbete(och kostnad) frugan tycker att det är illa nog som det är ändå med alla prylar.

Skeptiker
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/01/14 :  08:37:34  Show Profile Send B Peter a Private Message
Nu står det 8 isoleringsskivor mot högtalarväggen!

Eftersom jag för tillfället har stereon i min övernattningslägenhet så har min sambo inga särskilda estetiska krav på akustiska lösningar där. Därför beslutade jag mig i går kväll för att testa mineral-/glasfiberulldämpning. Byggfirman ville bara sälja en hel bal (de rekommenderade den "fluffiga" sorten - måste ha sålt för akustiska tillämpningar förr). Nåja, efter viss tvekan hostade jag upp 317 kr för hela balen och for hem med den.

Jag lyssnade först som vanligt, utan att packa upp isoleringsskivorna. Det lät smetigt och en aning obehagligt. Därefter packade jag upp skivorna och beslöt att ställa upp allihop på en gång. Ca 6 stående skivor skulle ha räckt för att täcka väggen, jag placerade ut 5 stycken och lade sen två stycken ovanpå de andra. Bäst effekt fick jag när jag lade de två skivorna ovanpå så att de möttes på mitten av rummet (dvs rakt framför lyssningspositionen). Även i det läget så täckte de ytan bakom högtalarna. Den 8:e skivan ställde jag snett i hörnet (högtalarväggen har bara ett hörn, högra sidan försvinner ut i hallen genom ett draperi). Eftersom den står i 45 graders vinkel mot båda väggarna så antar jag att den har en viss basdämpande effekt, skivan är ju då nästan ca en halvmeter ut i rummet i ytterkant.

Lyssningsintryck: Min första tanke var att ljudet liknar hörlurslyssning. Jag har inte riktigt kommit underfund med vad likheten består i ännu, kanske det att efterklangen är mycket mindre nu. Det andra var att ljudkaraktären förvirrade mig, det har inte låtit så här förr ju. Efterklangen i rummet har varit en stor del av musiken, nu har mycket av det försvunnit så det hörs mycket tydligar när musikerna gör ett uppehåll i spelandet. Om Johnny Cash slutar spela så hör man hur efterklangen i hans rum ebbar ut. En annan observation är att helt plötsligt så låter min skivspelare på vissa punkter bättre än vad min (i nypris) 10 ggr dyrare cd-spelare gör. Fast cd-skivor lät ju också bättre, än så länge så har cd-spelaren totalt sett övertaget. Ljudet låter även bättre i andra delar av lägenheten, det märks särskilt tydligt i badrummet! En sista iakttagelse: det låter ruggigt bra om man krämar på en aning! Neil Young på LP på hög volym, den blir det ett varv till på i kväll!

Edited by - B Peter on 2003/01/14 10:12:06
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/14 :  08:59:08  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej B Peter!

Gratulerar! Nu har du tagit det första steget ut i akustikregleringens trevliga värld.

Det du kan prova är att flytta absorbenter till väggarna bredvid högtalarna, just där väggreflexen sker. Prova också att INTE ha så mycket just mellan högtalarna, utan flytta dem något ut sidorna istället.

Det är även enkelt att limma vackert tunt tyg runt dem, så luddar det inte så mycket. Absorptionen blir visserligen något lägre vid de allra högsta frekvenserna, men i praktiken är den hög ändå.

Lockas ej av tanken att placera absorbenter bakom lyssningspositionen, det är inge´ bra.

Frågan är om absorbenter inte är det alla billigiaste tweaket som dessutom gör den största nyttan?

Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/01/14 :  09:05:11  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Kan du rekomendera en viss sort som är bra gullfiber eller rockwoll som är lämplig?
/A

quote:
Originally posted by Knoppen

Hej B Peter!

Gratulerar! Nu har du tagit det första steget ut i akustikregleringens trevliga värld.

Det du kan prova är att flytta absorbenter till väggarna bredvid högtalarna, just där väggreflexen sker. Prova också att INTE ha så mycket just mellan högtalarna, utan flytta dem något ut sidorna istället.

Det är även enkelt att limma vackert tunt tyg runt dem, så luddar det inte så mycket. Absorptionen blir visserligen något lägre vid de allra högsta frekvenserna, men i praktiken är den hög ändå.

Lockas ej av tanken att placera absorbenter bakom lyssningspositionen, det är inge´ bra.

Frågan är om absorbenter inte är det alla billigiaste tweaket som dessutom gör den största nyttan?

Hälsningar Johan

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/01/14 :  09:09:23  Show Profile Send B Peter a Private Message
Tack Knoppen!

Jag håller med om att det inte finns en möjlighet i världen att få samma förbättring för ynka 300 kr. Fast tyg och (eventuellt) träramar kommer ju att öka på kostnaden en smula.

Jag ska testa att placera om lite längs sidoväggarna. Fast det kliar fortfarande på underarmarna efter igår

hsvip: Bunten jag köpte hade ett plasttäcke i polkagrismönster. Jag tror att det är glasfiberull.

Rättelse: Det är mineralull jag har, inget annat.

Edited by - B Peter on 2003/01/16 18:09:31
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/14 :  10:04:24  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by hsivp

Kan du rekomendera en viss sort som är bra gullfiber eller rockwoll som är lämplig?
/A

Man bär tänka på att bindemedlet i gul Isover ("gullfiber") luktar ungefär som fågelbajs. Om man står ut med det så är det vilket som.

Själv kör jag med stenull (märke spelar mindre roll) för jag står inte ut med lukten.

Det är vanligen lite olika densitet på stenull och glasull. 28 kg/m^3 motsvarar akustiskt ungefär ca 20 kg/m^3 glasull (den lätta alltså, kommer inte ihåg exakt dess densitet).
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2003/01/14 :  10:18:08  Show Profile Send markih a Private Message
Knoppen!

Det finns ju akustikskivor till undertak i gullfiber med en vit yta på ena sidan. Är det nåt att sätta på väggen, kanske med en liten luftspalt bakom?

Mvh Mårten

markih
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/14 :  10:33:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by markih

Knoppen!

Det finns ju akustikskivor till undertak i gullfiber med en vit yta på ena sidan. Är det nåt att sätta på väggen, kanske med en liten luftspalt bakom?

Mvh Mårten

Det går bra det. Helst med STOR luftspalt.

Tillägg: Det finns även andra ytbeklädnader som är mekaniskt tåligare än den vanliga. T ex Ecophon "Super G" med vävd glasfiber, tål att spela boll emot.

Jag har aldrig märkt att sådana undertaksabsorbenter med gul glasull luktar konstigt.

Edited by - Knoppen on 2003/01/14 10:36:39
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2003/01/14 :  10:50:13  Show Profile Send markih a Private Message
De river ibland undertak på jobbet med sådana skivor, både stora 100*100*5cm och små; 50*50*2,5cm. Just nu kan jag ta många av de små, är de lönt att göra det, eller ska jag försöka få några stora?

Mårten

markih

Edited by - markih on 2003/01/14 11:40:02
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/01/14 :  11:13:34  Show Profile Send Zombie a Private Message
B Peter: "När jag ser på Carasidan så säljer de även en ljudmätare som mäter både ljudtryck och efterklangstid. Den blev jag lite sugen på..."
Du behöver en startpistol också...klappa händerna duger inte, även om det är bra som en första koll, framför allt för fladderekon...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/14 :  12:36:05  Show Profile Send Thomas A a Private Message
B Peter,

grattis till första försöket. Jag testade också med bara gullfiber först. Jag tyckte att det blev för mycket dämpat i mellanregistret och uppåt. Med den hålade masoniten blev det mer balanserat.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/01/14 :  13:01:03  Show Profile Send B Peter a Private Message
quote:
Originally posted by Zombie

B Peter: "När jag ser på Carasidan så säljer de även en ljudmätare som mäter både ljudtryck och efterklangstid. Den blev jag lite sugen på..."
Du behöver en startpistol också...klappa händerna duger inte, även om det är bra som en första koll, framför allt för fladderekon...

Tack, då tror jag att jag avstår. Pensionärerna som bor runt omkring skulle nog inte må bra om jag började skjuta med pistol i lägenheten!

Thomas A, tack, jag ska lyssna vidare. Först och främst ska jag flytta ett par skivor till väggreflexplatsen.

Jag talade med en som säljer akustikplattor mm idag. Han rekommenderade en tyginklädd ljudisolering av hårdare slag som monteras i 45 grader mot vägg och tak, på båda kortsidorna av rummet. Dessa skulle sedan kompletteras med samma sorts skivor som här och där skruvas upp i taket. Skivorna kostar 300 inklusive fästen och i mitt rum (ca 4x5 m) skulle det enligt honom behövas 3 st på vardera kortsida samt ungefär 6 stycken i taket, jämnt utspridda. Detta skulle minska efterklangstiden ner till 125 Hz till under 0,5 sekunder, närmare 0,4. Totalt 12 stycken alltså, till ett pris av 3600 kr. Han berättade att mineralullen jag använder inte dämpar linjärt utan har en sämre dämpning vid de lägre frekvenserna (typ 250 och uppåt) än de högre (8000 och neråt).

Knepigt sånt här!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/01/14 :  14:54:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Att det inte dämpar linjärt har jag skrivit om i tidigare inlägg.
Hur långt dämpningen går ner beror på tjockleken samt avstånd till vägg.
Själv fastnade jag för 2 st bafflar till slut, och det berodde på att jag inte fick jämn dämpning utan att diskanten dämpades för mycket med fler bafflar. Det hade kanske blivit bättre om jag placerat bafflarna lite längre ut från vägg, men det visste jag inte då.

Jag har fått intrycket att absorptionen försämras med hårdare material och att det finns skivor som till skillnad från mineralull skulle ha en jämn dämpning i frekvensbandet är jag lite skeptisk till. Kunde han redovisa absorptionsfaktorn för skivorna vid olika frekvenser? Det är dom låga frekvenserna där dämpningen börjar rulla av som är intressantast.
Att placera skivor vid hörnen mellan golv och tak låter intressant eftersom det kanske ger bättre dämpning i basen, men är sådant tillåtet av den estetiska kommittén?

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/01/14 :  15:14:24  Show Profile Send B Peter a Private Message
Björn-Ola, jag har visst läst det du, och andra, skrivit om att det är svårt att få till dämpningen linjärt. Det jag inte begripit, fast ni kanske skrivit det, är att det inte ens dämpar linjärt inom det spektrum som man kan få för sig om man räknar som om att dämpningen är linjär mot tjockleken på absorbatorn.

Hmm, det där blev krångligt. Vad jag trodde var att dämpningen var proportionell mot hur tjock absorbent som används och att detta skulle innebära att alla dämpade frekvenser dämpades lika mycket. Fel av mig.

Apropå estetiska kommittén, i min övernattningslägenhet gör jag som jag vill.

Killen jag talade med på telefon (på Akustikmiljö i Falkenberg) förklarade - om jag fattade det rätt, det var mycket på en gång - att vägg/takvinkeln var bra att dämpa för att just där så hade luftpartiklarna högst hastighet. Effekten skulle därmed bli bättre. Han menade att med den metoden, i ett så litet rum, och med högtalare som inte går alltför djupt, så skulle man kunna klara sig med detta (som jag skrev om ovan) och kanske slippa att investera i basabsorbenter också.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/14 :  15:22:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by B Peter

Björn-Ola, jag har visst läst det du, och andra, skrivit om att det är svårt att få till dämpningen linjärt. Det jag inte begripit, fast ni kanske skrivit det, är att det inte ens dämpar linjärt inom det spektrum som man kan få för sig om man räknar som om att dämpningen är linjär mot tjockleken på absorbatorn.

Hmm, det där blev krångligt. Vad jag trodde var att dämpningen var proportionell mot hur tjock absorbent som används och att detta skulle innebära att alla dämpade frekvenser dämpades lika mycket. Fel av mig.

Apropå estetiska kommittén, i min övernattningslägenhet gör jag som jag vill.

Killen jag talade med på telefon (på Akustikmiljö i Falkenberg) förklarade - om jag fattade det rätt, det var mycket på en gång - att vägg/takvinkeln var bra att dämpa för att just där så hade luftpartiklarna högst hastighet. Effekten skulle därmed bli bättre. Han menade att med den metoden, i ett så litet rum, och med högtalare som inte går alltför djupt, så skulle man kunna klara sig med detta (som jag skrev om ovan) och kanske slippa att investera i basabsorbenter också.

Förmodligen sade han tvärtom för det är så det är. Invid begränsningsytor är partikelhastigheten noll, för sedan att öka ute i rummet. Vid rumsresonanser där man har en stående våg, just där nodpunkten är (med minsta ljudtrycket), är partikelhastigheten maximal. Vid begränsningsytor däremot är ljudtrycket som störst.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/01/14 :  16:01:01  Show Profile Send B Peter a Private Message
Tack Knoppen, jag måste börja lära mig att läsa vad jag själv skriver. Jag känner mig som en idiot! Varför? Jo, jag är vattentekniker i botten och borde tänka på att luft - bortsett från kompressionseffekter - beter sig i stort sett som vatten. Jag vet inte hur många flödesprofiler jag har ritat i mina dar...suck. I vilket fall, det var naturligtvis trycket han talade om.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/14 :  17:07:54  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ett svar till Björn-Ola ang. BBCs rapport.

Dämpningen blir ju mindre vid högre frekvenser (se Fig. 5 i rapporten, 150 mm glasull, perforerad skiva), men avtar kraftigt under 100 Hz. Så jag förstår inte riktigt din kommentar om att "dämpningen alltid blir högre ju längre upp i frekvensbandet man kommer". Dämpningen är relativt jämn mellan 100-2000 Hz. Det som händer under 100 Hz är svårt att dämpa bort, om man inte mixar in lite absorbenter med operforerad skiva. Men med separata subwoofers och parametrisk EQ kan man ta hand om det mesta där.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/14 :  19:23:43  Show Profile Send oliver a Private Message
Sulle jag gjort som B Peter, hade skilsmässan varit ett faktum och sen allt arbete med att få det snyggt+ tiden att flytta skivorna runt i lägenheten.Jag körde istället i gång Ultra Curven ( ja jag vet att jag börjar bli tjatig) det tog c:a 5 min så var allt klart och jag upplevde exakt samma saker med mina skivor som B Peter beskriver.

Skeptiker
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2003/01/14 :  19:55:04  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by oliver

Sulle jag gjort som B Peter, hade skilsmässan varit ett faktum och sen allt arbete med att få det snyggt+ tiden att flytta skivorna runt i lägenheten.Jag körde istället i gång Ultra Curven ( ja jag vet att jag börjar bli tjatig) det tog c:a 5 min så var allt klart och jag upplevde exakt samma saker med mina skivor som B Peter beskriver.

Tjatig var ordet. Ingen elektronik i världen kan rädda en dålig akustik.
Fundera på
1 Om det inte skulle blivit ännu bättre med Ultra Curven i kombination med akustikåtgärder.
2 Om du kanske redan hade en bra grundakustik som bara behövde frekvenskorrigeringar för att bli riktigt bra.

Observera att jag inte fördömer elektronisk rumskorrigering, men det är inte ett fullständigt svar på trådens fråga.

Tänk om Ultra Curve löste alla problem ............ då hade jag kört en ihop med kompaktstereon och sparat 100 lakan.
/ K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/14 :  20:37:48  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by Kajsa

quote:
Originally posted by oliver

Tjatig var ordet. Ingen elektronik i världen kan rädda en dålig akustik.
Fundera på
1 Om det inte skulle blivit ännu bättre med Ultra Curven i kombination med akustikåtgärder.
2 Om du kanske redan hade en bra grundakustik som bara behövde frekvenskorrigeringar för att bli riktigt bra.

Observera att jag inte fördömer elektronisk rumskorrigering, men det är inte ett fullständigt svar på trådens fråga.

Tänk om Ultra Curve löste alla problem ............ då hade jag kört en ihop med kompaktstereon och sparat 100 lakan.
/ K

självklart skulle det säkert bli bättre med aukustiska åtgärder.Men tråden handlade från början om "enkla medel" att bygga om rummet med aukustikplattor här och där samt mäta upp reflexer och dylikt är åtminstone i min värld inte enkla medel.Jag är fullt medveten om att Ultra Curven är en "simpel EQ" med aukustiska begränsningar,men det den gjorde på 5 min. i min anläggning för nästan 150 lakan är nog mycket mer komplicerat på annat sätt.Därmed har jag tjata färdigt om denna produkt nu ska jag bara njuta

Skeptiker
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/01/14 :  20:45:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Thomas A:
Så här har jag förstått det. Rätta mig om jag har fel.
Absorbenter dämpar alltid bättre ju högre upp i frekvensbandet man kommer.
Det innebär att för att uppnå absorptionsfaktor 1 (allt ljud absorberas) så krävs det allt tjockare skivor av mineralull ju längre ner man kommer i frekvensbandet.
Att kurvan för absorptionskoefficienten blir rak från en viss frekvens och uppåt beror på att det är tillräcklig tjocklek på min.ullsskivan för att allt ljud skall absorberas. Men ju högre upp i frekvensbandet man kommer, ju mindre tränger ljudet in i mattan innan allt är absorberat beroende på bättre absorption. Men det syns ju inte på kurvan eftersom den anger hur mycket ljud som äts upp, och över en viss frekvens absorberas allt och kurvan är rak runt värdet 1.
Jag studerade kurvorna slarvigt tidigare och blandade ihop ljudabsorption och ljudreduktionskurvor. Men absorptionskoefficientkurvorna är ju tämligen raka över "brytfrekvensen". Att kurvorna är lite hackiga svagt fallande uppåt i frekvensbandet beror kanske på den perforerade skivan som reflekterar tillbaka en del ljud trots allt, och lite mer ju högre upp man kommer i frekvensbandet. Den perforerade skivan hjälper nog till med att äta upp lite lägre frekvenser också eftersom den kan fungera som en membran-absorbent och kanske t.o.m. som en helmholtz-absorbent.
Det ger ett samspel mellan olika former av absorptioner som vida övergår det lilla jag kan om akustik.

Knoppen eller någon annan mer bevandrad i akustik kan säkert bidra med mer.

Själv satsar jag mer på Ultracurven än akustiken i rummet eftersom Ultracurven ser så tuff ut och lyser upp apparatstapeln på ett bra sätt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/15 :  09:13:51  Show Profile Send dole a Private Message
Har också länge tänkt att man kanske skulle hitta på något med rummet.
Men har väll tyckt att det låter riktigt okej som det har varit.
Mer fel hade jag nog inte kunna ha.

Eftersom att jag lirar trummor och då har en replokal.
Som vi nyligen bytt ut till en mindre så fanns det en bal om 10 120*60*40 rockwool skivor
att tillgå. De är ganska hårda och ribbade på ensa sidan och har glasfiberväv på den andra.

Och redan sen tidigare visste jag att det går inte att spela i en odämpad lokal.
För det blir så bumlig , skramligt att det inte gå att höra vad man spelar, eller rättare sagt
vad de andra spelar.
Och samma parametrar måste ju även gälla hemmet rimligt vis.

Sagt är gjort, hämtade balen, köpte en stuvbit tyg på Jysk och åkte hem.
Ner med tavlorna och upp med isoleringen.
Bakom högtalarna i hörnen är det isolering ända upp.

Och på sidorna där det hälst inte skulle ha varit en vägg är det också isolering ända upp.
Sen räckte det bara till 2 skivor mellan högtalarna ca 120cm över golvet.

Så om man ser det framifrån från lyssnings positionen är det från vägg till vägg 15-20cm luckor
mellan skivorna.
Och på sidorna är det ett glapp på 70cm med bara betong vägg , till bak väggen.
Så det är inte död dämpat utan bara lite experiment dämpat.

Och så jag har inte gjort någon basabsorbent än.
Så jag har fortfarande en del problem med stående vågor i 30hz registret

Men resultatet var fullkomligt häpnds väckande.
Jag kommer aldrig att kunna ta ner skivorna igen, det blev något så otroligt mycket bättre.

Detta är kanske egentligen inte så konstigt då högtalarna är dipoler och spelar lika mycket bakåt som framåt, och då spela rakt in i en tapetklädd betong vägg
Men att det skulle bli en sån skillnad det var över mina vildaste fantasier.

Ljudbilden är större mer detaljerad lugnare mera djupbas osv.
Här finns det mycket att göra.

Det ända problemet är att mitt vardagsrum börjar likna replokalen.

Jag ska be Robin ta med en kamera och ta ett par bilder så är ni välkomna att ha synpunkter.

(Men om ni tittar i fotoalbumet så får ni en uppfattning om hur rummet ser ut.)

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/15 :  09:55:05  Show Profile Send drgreen a Private Message
Hehe får bli ett hembesök hos dej dole snart hör jag...kanske efter jag införskaffat 390.....
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/15 :  10:06:29  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen

Hehe får bli ett hembesök hos dej dole snart hör jag...kanske efter jag införskaffat 390.....

Ja det var helt sanslöst vilken skillnad det blev.
En detalj man märker,är att det blev dämpat. Är att det låter annorlunda när man hanterar cd fodral frame vid stereon. Det rasslar liksom mindre om fodralen
390 mmmmmmuuuummmssss.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000