Author |
Topic  |
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 10:20:29
|
quote: Originally posted by dole
quote: Originally posted by drgreen
Hehe får bli ett hembesök hos dej dole snart hör jag...kanske efter jag införskaffat 390.....
Ja det var helt sanslöst vilken skillnad det blev. En detalj man märker,är att det blev dämpat. Är att det låter annorlunda när man hanterar cd fodral frame vid stereon. Det rasslar liksom mindre om fodralen 390 mmmmmmuuuummmssss.
En grej jag märkte hemma var att även om LP-skivors detaljer hörs bättre så hörs knäpp och knaster MINDRE! 
Skivorna är sen igår tygklädda, om just det gjorde någon ljudskillnad vet jag inte, mindre damm blir det i alla fall.
Dole, hur tjocka är skivorna du satte upp? 4 cm? |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 10:38:13
|
quote: Originally posted by B Peter
En grej jag märkte hemma var att även om LP-skivors detaljer hörs bättre så hörs knäpp och knaster MINDRE! 
Skivorna är sen igår tygklädda, om just det gjorde någon ljudskillnad vet jag inte, mindre damm blir det i alla fall.
Dole, hur tjocka är skivorna du satte upp? 4 cm?
4 cm har jag för mig att de var. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 10:39:23
|
Hej Dole!
Vad kul att du testat detta nu!
Jag har ju "tjatat" om bakåtstrålningen från dipolhögtalare förut, och det är kul att höra intryck som bekräftar att det verkligen gör nytta! :-)
Beskriv lite mer om hur du upplever förbättringar i ljudbilden.
Blir ljudbilden med "verklig" eller har du minskat "det artificiella djupet" som dipolhögtalare kan ge i samverkan med väggreflexen bakom?
Basresonanserna får du försöka tackla på andra sätt, exempelvis parametrisk EQ eller mycket stora "riktiga" basabsorbenter.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 10:54:40
|
quote: Originally posted by Knoppen
Hej Dole!
Vad kul att du testat detta nu!
Jag har ju "tjatat" om bakåtstrålningen från dipolhögtalare förut, och det är kul att höra intryck som bekräftar att det verkligen gör nytta! :-)
Beskriv lite mer om hur du upplever förbättringar i ljudbilden.
Blir ljudbilden med "verklig" eller har du minskat "det artificiella djupet" som dipolhögtalare kan ge i samverkan med väggreflexen bakom?
Basresonanserna får du försöka tackla på andra sätt, exempelvis parametrisk EQ eller mycket stora "riktiga" basabsorbenter.
/Johan
Det är ju alltid svårt att sätta ord till en subjektiv upplevelse, men det är lite som om pusselbitarna föll på plats. Små detaljer hörs mycket bättre och allt känns mindre stressat. Ljudbilden är dessutom mycket bredare än tidigare. Samtidigt som att instrument och röster verkar ha mera rätt storlek. En annan fördel är att lite av de stående vågor jag hade har minskat vilket i sin tur gjorde att basen upplevs som djupare. Jag ska åka till en isolerings firma och kolla vad hetvattenrörs isolering kostar i dimensionen: 100mm hål och 85mm material, det blir en total diameter på 270mm och en längd på 1200mm per st så jag behöver minst 4st. Tänkte prova i hörnen och se hur mycket bas de äter.
|
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 13:06:01
|
Hej Dole!
Som du säkert läst angående min kritik mot dessa populära rörabsorbenter, så har jag inte hittat någon enda mätning som har visat effekten (t ex absorptionskoefficienter, frekvengångslinjäriserande egenskeper, etc) av varken kommersiellt tillgängliaga eller DIY-absorbenter av denna typ i det lågfrekventa området under 100 Hz.
T ex är ASC:s ("äkta" Tube Trap) variant inte speciell effektiv under 100 Hz. Däremot vid 200 Hz är de bra. Sannolikt kommer alltså din resonans vid 30 Hz inte att påverkas speciellt mycket.
Jag tror dock att om du bygger dessa, kommer det inte precis att skada ljudet, snarare kommer ytterligare förbättringar att märkas, men förmodligen inte under 100 Hz.
Om du bygger dessa, är jag ändock intresserad av att studera deras akustiska effekt och mäta en del i ditt lyssningsrum. Så sätt igång bara! 
/Johan
|
 |
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 13:21:38
|
Hej Dole!
Som du säkert läst angående min kritik mot dessa populära rörabsorbenter, så har jag inte hittat någon enda mätning som har visat effekten (t ex absorptionskoefficienter, frekvengångslinjäriserande egenskeper, etc) av varken kommersiellt tillgängliaga eller DIY-absorbenter av denna typ i det lågfrekventa området under 100 Hz.
T ex är ASC:s ("äkta" Tube Trap) variant inte speciell effektiv under 100 Hz. Däremot vid 200 Hz är de bra. Sannolikt kommer alltså din resonans vid 30 Hz inte att påverkas speciellt mycket.
Jag tror dock att om du bygger dessa, kommer det inte precis att skada ljudet, snarare kommer ytterligare förbättringar att märkas, men förmodligen inte under 100 Hz.
Om du bygger dessa, är jag ändock intresserad av att studera deras akustiska effekt och mäta en del i ditt lyssningsrum. Så sätt igång bara! 
/Johan
Knoppen..eftersom jag å dole bor nästan grannar (nåja) så får du gärna komma å mäta i mitt rum där jag har några fusk tubetraps och den jättefyrkantiga "tubetrappen" jag berättade om på diy forum för ett tag sen :-) |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 14:22:50
|
Hej drgrenn!
Just ja, de stora fyrkanterna kommer jag ihåg nu. Det var i Eskilstuna du bodde va? Och Dole, du bor väl i Västerås?
Då får vi ta och sy ihop något snart.
/Johan
|
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 14:45:29
|
närå dole bor som jag i e-tuna även om dole bor i förorten :-) det är 10 min emellan oss och våra system skiljer sej rätt mkt åt men båda låter bra :-) |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 15:53:01
|
närå dole bor som jag i e-tuna även om dole bor i förorten :-) det är 10 min emellan oss och våra system skiljer sej rätt mkt åt men båda låter bra :-)
Okidoki!
Själv har vi i familjen ett fritidshus en mil utanför Eskilstuna. Det ligger vid Vallby kyrka, fast borta vid Mälaren, Slätviken heter det. Vet du var det ligger? Då bor du närmre stan förmodar jag. Dole, bor du åt Slätviken till eller på andra sidan stan?
/JOhan |
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 16:12:03
|
närå dole bor som jag i e-tuna även om dole bor i förorten :-) det är 10 min emellan oss och våra system skiljer sej rätt mkt åt men båda låter bra :-)
Okidoki!
Själv har vi i familjen ett fritidshus en mil utanför Eskilstuna. Det ligger vid Vallby kyrka, fast borta vid Mälaren, Slätviken heter det. Vet du var det ligger? Då bor du närmre stan förmodar jag. Dole, bor du åt Slätviken till eller på andra sidan stan?
/JOhan
Gifte mig i vallby kyrka :-) dole bor mellan e-tuna och torshälla ungefär... |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 20:28:31
|
Jaja, jag tycker iaf att en meter dyrkabel gör mer nytta än en meter dämpvägg! |
sound pollution |
 |
|
redestad
Member

264 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 20:35:10
|
Hej!
Det finns alltså några till i E-tuna med seriösa HiFi-intressen :-) Skulle vara roligt att se och lyssna på era anläggningar om ni är intresserade vid något tillfälle.
Dole verkar ha liknande musiksmak som jag själv, men vad lyssnar drgreen på? Vore super att få höra lite andra bra anläggningar i ordnade lyssningsmiljöer.
Låter det intressant kan ni väl säga till, antingen här på forumet eller prova att slå en signal; 016-14 17 24 eler 0708-78 83 83.
Hälsningar
Björn |
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 20:57:03
|
quote: Originally posted by redestad
Hej!
Det finns alltså några till i E-tuna med seriösa HiFi-intressen :-) Skulle vara roligt att se och lyssna på era anläggningar om ni är intresserade vid något tillfälle.
Dole verkar ha liknande musiksmak som jag själv, men vad lyssnar drgreen på? Vore super att få höra lite andra bra anläggningar i ordnade lyssningsmiljöer.
Låter det intressant kan ni väl säga till, antingen här på forumet eller prova att slå en signal; 016-14 17 24 eler 0708-78 83 83.
Hälsningar
Björn
drgreen har förkärlek för skönsjungande sångerskor men div annat går oxå bra Du är väldigt välkommen för en lyssningstund när det passar. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 09:02:14
|
quote: Originally posted by drgreen Gifte mig i vallby kyrka :-) dole bor mellan e-tuna och torshälla ungefär...
Aha, då kanske han bor nära Slagstaglass? Den mjukglassen är baskemej den godast mjukglassen i hela Sverige. I och för sig finns en välsmakande konkurrent i Bollnäs, närmare bestämt vid kjorren på stora torget.
Till övriga: Slagstaglass är HEMGJORD mjukglass och är dessutom färskvara. |
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 09:09:45
|
quote: Originally posted by drgreen Gifte mig i vallby kyrka :-) dole bor mellan e-tuna och torshälla ungefär...
Aha, då kanske han bor nära Slagstaglass? Den mjukglassen är baskemej den godast mjukglassen i hela Sverige. I och för sig finns en välsmakande konkurrent i Bollnäs, närmare bestämt vid kjorren på stora torget.
Till övriga: Slagstaglass är HEMGJORD mjukglass och är dessutom färskvara.
ja det är inte så långt från dole till den glassen...fast när jag var på besök hos honom var det -20 så det var inte det första jag tänkte på.... |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 09:43:53
|
Trådarnas vägar äro outgrundliga.
Citat från femte Mose-boken, kapitel 4, vers 3.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 09:58:39
|
Till övriga: Slagstaglass är HEMGJORD mjukglass och är dessutom färskvara.
Hehe jag bor kanske 150meter från glass guden Men det är stängt pga vinter
Jag måste kolla att isoleringsrören inte har ett otäckt aluminium hölje runt sig för då blir det pankaka.
Vadan denna kännedom om E-tuna???
|
 |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 10:21:47
|
Björn-Ola sa det!
Nästan så jag får dåligt samvete för att jag försöker sticka in med lite mer akustikfrågor. Min dämpning av väggarna känns inte lika "torr" efter att jag klädde isoleringsskivorna med tyg. Undrar om det är tillvänjning eller om något ändrade sig med tyginklädningen?
Till den egentliga frågan: Jag märker att jag har basproblem nu (lättare att notera det efter att ha fått bättre styrsel i de övre registren). Jag funderar på att skaffa Helmholtz-absorbatorer från Svanå. De kostar en hel del pengar, 900 kr styck, och enligt killen på Svanå så behöver man ganska många för att få bra effekt, minst 4 stycken men hellre 8 stycken (i ett rum på 4x5 meter). Den nya sort (ingen bild på nätet än) han säljer ska vara snyggare, liknar tydligen ett hörnskåp i utseende, och dämpar från 50-100 Hz. Om man antar att jag nu har lyckats dämpa från 300 Hz och uppåt, ja då blir det ju ett "glapp" från 100 till 300 som är odämpat. Är det ändå idé att skaffa Helmholtzabsorbatorerna och kan man märka nyttan av dem även om de inte står mot lyssningsväggen? Jag tänkte ha ett hörn vid lyssningsväggen dämpat och ett hörn bakom ryggen (det är de enda hörn som endera är "lediga" eller som inte mynnar ut i en hall). |
 |
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 10:48:02
|
Det jag kommer att fråga om nu har inget som helst med "enkla medel" att göra utan det handlar väl om större ingrepp... Min fråga lyder som följer: Är det möjligt att komma undan basproblem genom att "modifiera" väggarna så att de inte längre är raka utan snarare typ en likbent triangel (med ganska stor toppvinkel får vi anta)??? Då borde man väl komma ifrån problem med stående vågor i alla fall men det kanske inte är det som är problemet...? Tacksam för en utredning...
Vanligen och vänligen Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 10:50:11
|
quote: Nästan så jag får dåligt samvete för att jag försöker sticka in med lite mer akustikfrågor. Min dämpning av väggarna känns inte lika "torr" efter att jag klädde isoleringsskivorna med tyg. Undrar om det är tillvänjning eller om något ändrade sig med tyginklädningen?
Till den egentliga frågan: Jag märker att jag har basproblem nu (lättare att notera det efter att ha fått bättre styrsel i de övre registren). Jag funderar på att skaffa Helmholtz-absorbatorer från Svanå. De kostar en hel del pengar, 900 kr styck, och enligt killen på Svanå så behöver man ganska många för att få bra effekt, minst 4 stycken men hellre 8 stycken (i ett rum på 4x5 meter). Den nya sort (ingen bild på nätet än) han säljer ska vara snyggare, liknar tydligen ett hörnskåp i utseende, och dämpar från 50-100 Hz. Om man antar att jag nu har lyckats dämpa från 300 Hz och uppåt, ja då blir det ju ett "glapp" från 100 till 300 som är odämpat. Är det ändå idé att skaffa Helmholtzabsorbatorerna och kan man märka nyttan av dem även om de inte står mot lyssningsväggen? Jag tänkte ha ett hörn vid lyssningsväggen dämpat och ett hörn bakom ryggen (det är de enda hörn som endera är "lediga" eller som inte mynnar ut i en hall).]
Kanske att diskanten dämpas mindre med tygklädsel? Eftersom du dämpat mycket i dom övre registren så upplever du kanske ljudet som mörkare och basen mer markerad. Det är lätt att man dödar ljudet. Det blir för mörkt och torrt. Det är problemet med absorbenter. Kan man däremot få till en bra dämpning i basen så balanseras det ut.
Jag har hört effekten av en av Svanås helmhotzare och jag tyckte det gav en djupare och renare bas. Det har debatterats tidigare om Helmholtzare kontra tubetraps. En helmholtzare har normalt en väldigt smal bandbredd på verksamhetsområdet och är lämplig för att minska stående vågor, men det måste vara svårt att få till. Jag antar att man måste mäta in och justera på plats. Man kan utöka det verksamma området genom att klä den perforerade plattan med tyg, men då minskar i gengäld dämpförmågan. Svårt detdär.
|
Edited by - Björn-Ola on 2003/01/16 10:52:41 |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 11:04:54
|
Om man inte har parallella väggar minskar väl problemen med stående vågor avsevärt. Men man kanske ändå behöver dämpa i basen för att få en snabb och torr bas. Bumlighet kan ju bero på att basen inte klingar ut tillräckligt snabbt och därför smetar ut sig tidsmässigt. Framför allt upplever jag det här i rum med betongväggar. Mindre i rum med gipsväggar. Jag tror att skivväggar dämpar basen en aning. Kan fungera som membranabsorbenter.
|
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 11:08:24
|
quote: Originally posted by B Peter
Björn-Ola sa det!
Nästan så jag får dåligt samvete för att jag försöker sticka in med lite mer akustikfrågor. Min dämpning av väggarna känns inte lika "torr" efter att jag klädde isoleringsskivorna med tyg. Undrar om det är tillvänjning eller om något ändrade sig med tyginklädningen?
Till den egentliga frågan: Jag märker att jag har basproblem nu (lättare att notera det efter att ha fått bättre styrsel i de övre registren). Jag funderar på att skaffa Helmholtz-absorbatorer från Svanå. De kostar en hel del pengar, 900 kr styck, och enligt killen på Svanå så behöver man ganska många för att få bra effekt, minst 4 stycken men hellre 8 stycken (i ett rum på 4x5 meter). Den nya sort (ingen bild på nätet än) han säljer ska vara snyggare, liknar tydligen ett hörnskåp i utseende, och dämpar från 50-100 Hz. Om man antar att jag nu har lyckats dämpa från 300 Hz och uppåt, ja då blir det ju ett "glapp" från 100 till 300 som är odämpat. Är det ändå idé att skaffa Helmholtzabsorbatorerna och kan man märka nyttan av dem även om de inte står mot lyssningsväggen? Jag tänkte ha ett hörn vid lyssningsväggen dämpat och ett hörn bakom ryggen (det är de enda hörn som endera är "lediga" eller som inte mynnar ut i en hall).
Bra nu återvänder vi till ämnet!
Med dämpning i de övre registren sjunker efteklangstiden, men inte i de lägre frekvenserna eftersom du inte dämpat där. Även är det så att ljudtrycksnivån i efterklengsfältet i rummet beror på absorptionen, så att ljudnivån i basen kan bli något förhöjd. Men det beror i sin tur även på om högtalaren är konstruerad för att mäta rakt i ett ekofritt rum vilket inte är så bra, men trots det vanligt förekommande.
Eller också är det subjektivt så som du säger, att du har rättat till problem i de övre registren och nu hör tydligare problemen i de lägre...
Men man bör egentligen specialstudera ditt rum och göra en del rumsakustsiska mätningar och subjektiva prov för att konstatera hur det förhåller sig. Det är lite svårt att göra så här per korrespeons så att säga.
Man ska dock heller inte dämpa alltför hårt i basområdet, det kan gå för långt åt det hållet också, det blir en slags "utomhuskänsla". En savg ökning av efterklangstiden nedåt i frekvens får betraktas som ok.
Det går att konstruera absorbenter som tar 100 - 300 Hz förhållandevis enkelt. Finns olika varianter, t ex membranabs eller spaltpaneler. Eller resitiva absorbenter fast med större luftspoalt bakom.
/Johan Lindroos
|
 |
|
Frux
Member

183 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 12:06:13
|
Jag har en ganska kalt rum med en gipsvägg bakom högtalarna och en betongvägg direkt vid sidan. Har i princip inget alls på väggarna nu, och det bumlar en del.
1. Har ett gäng pappersplanscher som jag funderar på att sätta upp, framför allt så att det inte ser så kalt ut. Skulle det ge någon påverkan på ljudet alls?
2. Har dels hört att man ska hänga upp tjockare mattor på väggarna eftersom det dämpar ljudet, och dels att man INTE ska göra det eftersom det bara skulle dämpa diskanten. Vad rekommenderas i mitt fall? Borde väl vara bättre med mattor än en helt odämpade betong- och gipsväggar? |
Edited by - Frux on 2003/01/16 12:07:41 |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 13:01:34
|
quote: Originally posted by Frux
Jag har en ganska kalt rum med en gipsvägg bakom högtalarna och en betongvägg direkt vid sidan. Har i princip inget alls på väggarna nu, och det bumlar en del.
1. Har ett gäng pappersplanscher som jag funderar på att sätta upp, framför allt så att det inte ser så kalt ut. Skulle det ge någon påverkan på ljudet alls?
2. Har dels hört att man ska hänga upp tjockare mattor på väggarna eftersom det dämpar ljudet, och dels att man INTE ska göra det eftersom det bara skulle dämpa diskanten. Vad rekommenderas i mitt fall? Borde väl vara bättre med mattor än en helt odämpade betong- och gipsväggar?
1. Påverkar knappt alls till det bättre. Om de har en viss tjocklek så minskar de fladdereko. Men några planscher gör inga underverk precis, om det överhuvudtaget ens märks.
2. Att bara dämpa i höga frekvenser (t ex med akustiskt sett tunna mattor) är lite dumt. Klangbalansen kan då bli åt det "tjocka" hållet. För att det inte ska bli så, då kan du ha mindre mängd av sådana absorbenter som du placerar på ställen där den första väggreflexen inträffar. Det är alltså inte så lyckat att klä hela rummet med tunna mattor, sätt då hellre upp mindre* bitar vid högtalarna.
*Men du behöver inte vara orolig om det är cirka 5 m^2, däremot om det börjar bli över 10 m^2 så kanske det skulla kunna anses som för mycket.
Mycket möbler i lyssningsrummet generellt är egentligen det enklaste tipset. In med soffor, bokhyllor, mattor, tavlor, stereoprylar, bord, ja allt som har en fysisk storlek, gärna oregelbundna former, och gärna av textilier. Iofs kan det bli något fult, men bar akustiskt sett. Det är närmast komiskt att se bilder på somliga lyssningsrum där det inte finns något annat än själva stereon. Som t ex han den där långhåriga fotomodellen i USA som samlar på Krell och Martin Logan m m. Iofs något snyggare än möbler huller om buller.
/Johan
|
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 13:03:39
|
1. Nej, man måste ha ett poröst material av viss tjocklek för att ljud ska absorberas. 2. Det är bara diskanten som påverkas, men det är bara att prova, det kanske faller dig i smaken. Det kan faktiskt bli för ljust och påträngande i kala rum eftersom högtalaren förmodligen är gjord för ett mer dämpat rum, samt att reflexer från väggar kan bidra med viss aggressivitet. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Topic  |
|