Author |
Topic  |
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 13:04:20
|
Knoppen du har ingen länk till Fabio som han heter och hans perverterade stereo |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 13:40:26
|
Just det, Fabio heter han . Jag har bara en del perversa bilder från tidningen Audio & Video Interiors. På papper alltså. |
 |
|
oliver
Member

714 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 13:47:31
|
Fabio's anläggning finns även i Hi Fi& musik minns inte vilket år men det var bland det mest perversa jag sett anläggningen då låg på c:a 10milj i pris han har säkert köpt mer sedan dess. |
Skeptiker |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 13:58:18
|
Jag slängde ut en soffa från mitt lyssningsrum och en bas boost/peak försvann... så det är väl inte bara fördelar med att ha en massa möbler i lyssningsrummet? Hur nära högtalarna kan man ha möbler igentligen? Har själv märkt att om man placerar en soffa för nära (sidovägg) eller annan större möblemang så pajjas ljudbilden totalt.
|
 |
|
Frux
Member

183 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 14:21:08
|
Nu tusan ska vi passa på här! :)
http://medlem.spray.se/fruxan/Fruxsrum.gif
Glömde förresten rita dit fönstret på kortväggen vid sängen. Rummet är på 24 kvm.
Som ni ser finns det en del möbler i rummet, men pga att det inte är så stor plats på bredden så är det ganska tomt framme vid högtalarna.
Vad menar du med att hänga upp ´"mindre bitar vid högtalarna" Knoppen? En liten tjock matta eller? Bakom högtalarna eller vid sidan?
Sen har jag stora problem med basljudet. När jag sitter i kontorsstolen vid datorn så låter basen precis som jag tycker att mina högtalare "ska" låta efter att ha haft de i flera andra rum tidigare. Lagom mycket och rapp bas. Ställer jag mig upp vid datorn i mitten av rummet blir det lite mer bas. Sätter jag mig sedan längre ner i soffan eller fåtöljen, poff, 2/3 av basen försvinner... Har provat flytta runt högtalarna överallt i hörnan där de står nu, utan att påverka basen särskilt mycket annat än att den blev ännu sämre när jag satte högtalarna direkt mot bakväggen. Dali 808 med basreflex.
Som sagt har jag knappt något på väggarna just nu och kan i princip tänka mig att hänga upp vad som helst. ;) Surround placeras på väggarna strax bakom soffan inom kort. Hjälp mottages tacksamt! |
Edited by - Frux on 2003/01/16 14:24:53 |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 15:03:48
|
quote: Originally posted by Neodynium
Jag slängde ut en soffa från mitt lyssningsrum och en bas boost/peak försvann... så det är väl inte bara fördelar med att ha en massa möbler i lyssningsrummet? Hur nära högtalarna kan man ha möbler igentligen? Har själv märkt att om man placerar en soffa för nära (sidovägg) eller annan större möblemang så pajjas ljudbilden totalt.
Hej Neodynium! Oj det var konstigt. Det känns lite tvärtom t o m. Är du säker på att det var en topp som försvann i basregistret? Mätte du? I speciella fall kan det i o f s bli så, och jag vet inte hur det ser ut hemma hos dig... Generellt sett är det bättre att ha möbler i lyssningsrummet, det kan man säga i ala fall.
Generellt sett ska man ha rätt stort avstånd mellan ljudkällor och andra reflekterande objekt för att minska effekten av interferenser. Absorberande objekt kan placeras närmre (inte för nära förstås). Här skiljer sig dock Carlssonhögtalare då de är konstruerade att stå invid en vägg.
/Johan |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 15:10:38
|
quote: Originally posted by Frux
Nu tusan ska vi passa på här! :)
http://medlem.spray.se/fruxan/Fruxsrum.gif
Glömde förresten rita dit fönstret på kortväggen vid sängen. Rummet är på 24 kvm.
Som ni ser finns det en del möbler i rummet, men pga att det inte är så stor plats på bredden så är det ganska tomt framme vid högtalarna.
Vad menar du med att hänga upp ´"mindre bitar vid högtalarna" Knoppen? En liten tjock matta eller? Bakom högtalarna eller vid sidan?
Sen har jag stora problem med basljudet. När jag sitter i kontorsstolen vid datorn så låter basen precis som jag tycker att mina högtalare "ska" låta efter att ha haft de i flera andra rum tidigare. Lagom mycket och rapp bas. Ställer jag mig upp vid datorn i mitten av rummet blir det lite mer bas. Sätter jag mig sedan längre ner i soffan eller fåtöljen, poff, 2/3 av basen försvinner... Har provat flytta runt högtalarna överallt i hörnan där de står nu, utan att påverka basen särskilt mycket annat än att den blev ännu sämre när jag satte högtalarna direkt mot bakväggen. Dali 808 med basreflex.
Som sagt har jag knappt något på väggarna just nu och kan i princip tänka mig att hänga upp vad som helst. ;) Surround placeras på väggarna strax bakom soffan inom kort. Hjälp mottages tacksamt!
Fin figur, Frux!
Eftersom soffan tycks vara placerad ungefär i mitten av rummet så sitter du i en nodpunkt för den första stående vågen (och dess jämna övertoner). Där blir det så gott som alltid för lite bas.
Det du kan göra är att spela med ett aktivt system med två basmoduler, en framme i rummet och en bak. Då exciteras inte den fundamentala resonansen överhuvudtaget. Frekvensgången kan bli mycket rak och tidssvaret blir mycket "kortvarigt", inget sladder här inte!. Dela vid exempelvis 80 Hz.
Sätt också en absorbent till höger om högra högtalaren där väggreflexen sker.
/Johan
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Frux
Member

183 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 15:19:49
|
Ok, har ett par kompletterande frågor:
1. En stående våg låter troligt, men varför blir basen betydligt bättre så fort jag ställer mig upp precis vid soffan?
2. Funderar på att skaffa subwoofer (vilket väl blir till hösten kanske med min inkomst), men det lär i så fall inte bli mer än en. Var ska jag placera den i så fall. Borta vid sängen kanske? |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 15:29:56
|
Ok, har ett par kompletterande frågor:
1. En stående våg låter troligt, men varför blir basen betydligt bättre så fort jag ställer mig upp precis vid soffan?
2. Funderar på att skaffa subwoofer (vilket väl blir till hösten kanske med min inkomst), men det lär i så fall inte bli mer än en. Var ska jag placera den i så fall. Borta vid sängen kanske?
Svar: 1. Du står då förmodligen lite längre fram. Prova att stå i soffan istället. Det kan också vara resonans mellan golv och tak, den ligger runt 68 Hz med 2,5 m takhöjd. Men på den höjd man sitter på i en soffa så sitter man lägre än den höjden normalt, så det brukar inte bli någon utsläckning.
2. Det blir lika dåligt, om inte t o m sämre, med bara en sub. Köp hellre två mindre för samma pengar som en stor. Det är dock sällsynt med basmoduler som har bra inbyggda högpassfilter. Det är viktigt. |
 |
|
Frux
Member

183 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 15:38:20
|
Tack för svaren! Ska prova flytta soffan också och se om det hjälper. |
 |
|
Davidlyd
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 16:35:20
|
Kan akustikk fikses med enkle middler? - Nei.
Kan akustikken gjøres litt bedre med enkle middler? - Ja. |
Ec aw120dmb, EC-3, Cayin A8, Dynaudio Audience 82, Denon dvd-1000, Denon tu1500rd, Kimber 4TC, Isoda electric og Infinite Resolution.Vibrapod under HT, Tema Isolator under elektronikk. - Lyd er livet!
|
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 16:58:27
|
quote: Originally posted by Knoppen
quote: Originally posted by Neodynium
Hej Neodynium! Oj det var konstigt. Det känns lite tvärtom t o m. Är du säker på att det var en topp som försvann i basregistret? Mätte du? I speciella fall kan det i o f s bli så, och jag vet inte hur det ser ut hemma hos dig... Generellt sett är det bättre att ha möbler i lyssningsrummet, det kan man säga i ala fall.
Generellt sett ska man ha rätt stort avstånd mellan ljudkällor och andra reflekterande objekt för att minska effekten av interferenser. Absorberande objekt kan placeras närmre (inte för nära förstås). Här skiljer sig dock Carlssonhögtalare då de är konstruerade att stå invid en vägg.
/Johan
Ja.. jag tyckte också det var konstigt. Ljudet innan hade lite burkighet i de övre basregistrerna och försvann när jag tog ut soffan. Sägas skall väl att soffan inte är en super tung sak utan en billig Ikea som gärna svänger med.. Det kan ju ha varit så att den stod för nära högtalarn också. Funderar starkt på att ta ut allt ur rummet och börja från scratch... in med högtalare och först ta bort första reflexen efter man har hittat en bra plats att utgå från och sedan börja ställa in möblerna/etc.
|
 |
|
Frux
Member

183 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 18:24:52
|
Experimenterat lite mer i mitt rum nu, och hur mycket basen hörs beror nästan helt på höjden när man lyssnar. Har skuttat runt här och lyssnat på huk och sen ställt mig upp, och överallt blir basen mycket bättre, även om det finns skillnader i rummet också. Kan det vara soffan som dämpar ljudet i den nedre regionen av rummet? Den är faktiskt också en billig IKEA-soffa av mycket skumgummi skulle jag tro. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 18:28:50
|
Basnivån ökar ju närmare golvet eller väggen man lyssnar. |
 |
|
Frux
Member

183 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 18:34:36
|
Definitivt inte i mitt rum, så nåt skumt är det. |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 18:42:58
|
Lyssnar man i ett vanligt vardagsrum är det nog svårt för att inte säga omöjligt att dämpa oönskade reflexer. Jag tycker det är upp till högtalartillverkarna att bygga högtalare för normala vardagsrum istället för palats. Och man ska nog passa sig för att dämpa bort klangen. Det är ju inte så att man är studiotekniker. Sen har man ju alla ljud från ventilation, motorbuller osv. Risken är ju att dom ljuden förstärks. |
Hifiarkeologen |
 |
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 09:43:52
|
Jag har samlat äggkartonger (obs endast från KRAV-odlade ägg) och av dem har jag byggt upp en himla tjusig ljudfälla. Den är uppbyggd såhär:
Tunn masonitskiva som man sedan limmar fast en mängd äggkartonger (inte staplade ovanpå varandra). Över alltsammans fäster man sedan ett snyggt tyg man tillsammans med en tjej har införskaffat. Sist av allt ramar man in allting med en snygg ram som man med fördel snickrar till själv.
Resultatet blir en grymt snygg ljudabsorberare som kommer till STOR nytta när man behöver dämpa i sitt rum. Dessutom ger det rummet en ombonad känsla om tyget är valt med omsorg!
Tänk på att ljud kan behöva reflekteras. Det säljs numera stående trägafflar från shakti-innovations.com som hjälper till att sprida ljudet för att få det låta bättre. Spridning av ljudet är bra, om det sker på rätt sätt.
Enligt världens största högtalartest, tyckte majoriteten av människorna att rundstrålande högtalare av typen Duevel, eller Mirage, lät bäst.
Cheers! |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 11:09:00
|
quote: Originally posted by gardd
Jag har samlat äggkartonger (obs endast från KRAV-odlade ägg) och av dem har jag byggt upp en himla tjusig ljudfälla. Den är uppbyggd såhär:
Tunn masonitskiva som man sedan limmar fast en mängd äggkartonger (inte staplade ovanpå varandra). Över alltsammans fäster man sedan ett snyggt tyg man tillsammans med en tjej har införskaffat. Sist av allt ramar man in allting med en snygg ram som man med fördel snickrar till själv.
Resultatet blir en grymt snygg ljudabsorberare som kommer till STOR nytta när man behöver dämpa i sitt rum. Dessutom ger det rummet en ombonad känsla om tyget är valt med omsorg!
Tänk på att ljud kan behöva reflekteras. Det säljs numera stående trägafflar från shakti-innovations.com som hjälper till att sprida ljudet för att få det låta bättre. Spridning av ljudet är bra, om det sker på rätt sätt.
Enligt världens största högtalartest, tyckte majoriteten av människorna att rundstrålande högtalare av typen Duevel, eller Mirage, lät bäst.
Cheers!
Oj!
Jag håller inte med dig om nästan något!
Självklart respekterar jag dina åsikter . |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 11:10:58
|
Definitivt inte i mitt rum, så nåt skumt är det.
Då är det bara att börja mäta! |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 11:23:48
|
quote: Originally posted by brumel
Lyssnar man i ett vanligt vardagsrum är det nog svårt för att inte säga omöjligt att dämpa oönskade reflexer. Jag tycker det är upp till högtalartillverkarna att bygga högtalare för normala vardagsrum istället för palats. Och man ska nog passa sig för att dämpa bort klangen. Det är ju inte så att man är studiotekniker. Sen har man ju alla ljud från ventilation, motorbuller osv. Risken är ju att dom ljuden förstärks.
Det går alldeles utmärkt att dämpa bort oönskade reflexer. Det är inte omöjligt. Lite pill är det förstås.
Med akustikreglering. Men som akustiker väljer jag efterklangstid och reflexmönster efter lyssnarens egna preferenser. Det går alldeles utmärkt att kombinera rätt lång efterklanstid med mycket liten andel tidiga reflexer (i princip noll), om man nu är rädd för kort efterklangstid. Då låter det bra och tydligt ändå, med fin ljudbild.
Man jag tycker inte att man behöver vara så rädd över kort efterklangstid! Det är lite en vanesak, i början tycker man att det blir så "tyst", efter ett tag tycker man bara att det är behagligt och man vill inte ha den efterklangsrika miljön längre.
Med aksutikreglering tillåter man inspelningens reflexmönster ("akustik") att återges istället för en sammanslagning av inspelningens reflexmönster och den egna lyssningsrummets reflexmönster. Jag brukar inte gilla att dra liknelser, men jag kom just på en rolig:
Med akustikreglering är det som att gå på fin restaurang och få äta vad man vill som finns på menyn.
Utan akustikreglering är det som att beställa vad man vill på menyn, fast med tillägget ketchup på allt. Man kanske inte gillar ketchup på fisk t ex. Till vissa maträtter kan det vara trevligt, men i längden så tröttnar man.
Sedan finns det faktiskt männinskor som tar ketchup på allt och gillar det, men de är inte så många (hade en akustikerkollega på mitt gamla jobb som gjorde så ). Men det är ju ett eget val så att säga. Och man har nästan rätt att ge en peak till honom lite då och då! Ketchup på allt, va´ knäppt!
/Johan |
 |
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 11:25:25
|
Eftersom alla andra gör det så...
Här är mitt lyssningsrum:
Here is my room:
Height: 249cm Length: 370cm Width: 358cm
it looks somewhat like this:
370cm _________ |OOOOOO|corner window |OOOOOS| |OOOOOS| 358cm X|OOOOO| X|O| 205cm X|O| X|O| 144cm door
X=closets O=room | and _ =walls S=Speakers
Jag hör en kraftig rumsresonans vid 120-135Hz. Vad göra?. Väggarna är av betong.
|
Tangbandare rulez! |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 14:03:15
|
Hej D-kay!
Spaltpanel eller mebranabsorbenter bakom lyssningsplats. Måste förstås dimensioneras också. Sätt även resistiv absorbent bredvid den vänstra högtalaren vid väggreflexen.
Du har förmodligen även en hel del problem kring 46 Hz, eller?
/Johan |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 14:21:52
|
Det är klart spännande varje gång man kommer hem och går in i vardagsrummet. Det är så ....tyst |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
Tobias
Member

185 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 14:37:34
|
Jag passar väl också på att ställa en fråga om mitt rum. Måtten är 5,4x4,2x2,1 m.
Hur kommer det sig att det inte blir någon bas i rummets mittlinje, alltså 2,1 meter från sidoväggen, vid 40 Hz när man lyssnar med högtalarna utmed kortväggen (4,2m)? Jag har två basmoduler i hörnen bakom högtalarna. När man använder två basmoduler ska väl inte utsäckningen vid 40 Hz, pga rummets bredd slås an? Eller beror inte utsläckningen på den resonansen?
/Tobias |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 14:40:11
|
quote: Originally posted by Tobias
Jag passar väl också på att ställa en fråga om mitt rum. Måtten är 5,4x4,2x2,1 m.
Hur kommer det sig att det inte blir någon bas i rummets mittlinje, alltså 2,1 meter från sidoväggen, vid 40 Hz när man lyssnar med högtalarna utmed kortväggen (4,2m)? Jag har två basmoduler i hörnen bakom högtalarna. När man använder två basmoduler ska väl inte utsäckningen vid 40 Hz, pga rummets bredd slås an? Eller beror inte utsläckningen på den resonansen?
/Tobias
Då har du råkat fasvända den ena basmodulen. Koppla genast till rätt fas! |
 |
|
Topic  |
|